Doprava ve městě Informační technologie Nová mobilita Zprávy

Lítačka v Sydney umožní platby za Uber a sdílená kola

Autobus MHD v Sydney. Pramen: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61516606
Autobus MHD v Sydney. Pramen: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61516606
Součástí projektu jsou i odměny pro cestující, kteří zkombinují služby sdílené mobility s veřejnou dopravou.

Veřejná doprava v Sydney jako první na světě umožní všem uživatelům vlastnící místní síťovou jízdenku, tzv. Opal card, platit za výpůjčky sdílených kol Lime či jízdy prostřednictvím aplikací Uber a Ingogo. Oznámilo to ministerstvo dopravy Nového Jižního Walesu.

Služba bude v Sydney zprovozněna během první poloviny roku 2021 a její ukončení je naplánováno na prosinec 2021. Už nyní se ale představitelé města netají tím, že v případě úspěchu dojde k prodloužení jejího provozu.

Sydney zmíněným projektem pokračuje ve svých dlouhodobých plánech vytvořit jednotnou dopravní platformu, která bude kombinovat veškeré dostupné veřejné a soukromé dopravní služby. Už od roku 2019 tak bylo možné v rámci plánovače tras veřejné dopravy nalézt informace o dalších dopravních alternativách, které nabízejí společnosti jako Uber.

„Jde o skvělý projekt, na kterém spolupracuje veřejný a soukromý sektor,  jehož cílem je zlepšit přepravu v dané lokalitě. Obyvatelé Sydney již nyní můžou v rámci jedné aplikace porovnávat nabídku veřejné dopravy a Uberu,“ uvedla generální ředitelka australské divize Uberu Dominic Taylorová.

Součástí projektu jsou i odměny pro ty uživatele, kteří budou kombinovat služby sdílené mobility spolu s veřejnou dopravou. Na základě dostupných dat se totiž ukazuje, že služby sdílené mobility jsou v Sydney populární především v lokalitách, které jsou hůře dostupné veřejnou dopravou. Každý cestující, který do hodiny přesedne z Uberu, taxíku či sdíleného kola do veřejné dopravy, dostane na své digitální konto extra kredit ve výši 3 australských dolarů (cca 50 Kč).

Projekt je součástí dopravní strategie Nového Jižního Walesu na období 2021- 2024. Hlavním cílem této strategie je vytvořit multimodální dopravní platformu typu MaaS (Mobility as a Service – Mobilita jako služba). Ta umožňuje nejen vyhledávání dopravních spojení napříč rozdílnými službami nové mobility a veřejné dopravy, ale i platbu za vybrané služby či jejich rezervaci.

„Nová spolupráce s poskytovateli dopravních služeb a jejich integrace do jedné aplikace nás přibližuje k vytvoření platformy MaaS, která usnadní uživatelům hledání efektivního dopravního spojení,“ doplnil ministr dopravy Nového Jižního Walesu Andrew Constance.

Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaaa

Uber není sdílená mobilita, ale taxislužba.

Jiří Kocurek

Taxislužba taková, že taxikáři proti tomu stávkovali. Bodejť, když jim Uber nadělal rozvaliny z kdejakého místního kartelu.

Jaaaa

Nechci se jich zastávat, je to mafie. Ale když vy musíte dodržovat milion nařízení a regulací a najednou přijde někdo, kdo při zcela stejné činnosti nemusí, asi se vám to taky zrovna nebude líbit.

Walker

No ale vzdyt taxikarum nikdo nezakazuje, aby presedlali na Uber.
Ano, maji jiz neco investovane do skoleni, licenci, atd. Urcite jiz maji tyto naklady davno zaplacene. Ale doba je uz takova, meni se a cim dal rychleji.

To zas jen tady z toho delame vedu.
Ve Statech nebo i v Australii tam vice nez podporuji Uber a jine sdilene sluzby. Ve Statech dokonce maji oznacena auta jako Uber, Uber ma na letistich vyhrazena mista na parkovani, je na vyber nekolik sluzeb sdilenych dopravnich prostredku. Nedokazu si predstavit, co by taxikari udelali autu, ktere by bylo oznacene jako Uber.

Walt

Nedokážete si představit, co by taxikáři udělali autu označenému jako Uber? Byl jste v poslední době v Praze nebo nějakém větším městě v ČR?
Uber svá vozidla většinou neoznačuje, ale Bolt, který byl ještě horší a jeho podnikání bylo víceméně založené na organizovaném dovozu nelegálů ze Sovětského svazu, tak ten má na svých autech obrovský nápis Bolt a kupodivu taxikáři těm autům nedělají vůbec nic. A velká část taxikářů pro takové služby jezdí. Jen se tomu špatně konkurovalo, když to bylo nelegální a řídili to v lepším případě Ukrajinci…

Walker

Ziji v Praze a Uber vyuzivam pravidelne.

Jaaa

„am vice nez podporuji Uber a jine sdilene sluzby.“

Jojo, hezky jste jim sedl na tu jejich storku, že jsou „sdílená služba“.
Je to přes mobil, je to bíločerný, je to strašně kchůůůl! Svatá prostoto…

Jiří Kocurek

A nabízí se otázka, zda musí mít taxametr a hromadu zkoušek i študáci, kteří jezdí ve čtyřech lidech autem na koleje a skládají se na benzín.
A pak taky, zda si ten milion nařízení nevydupali sami jen z toho důvodu, aby to kdokoliv nový měl příliš složité a nelezl jim do jejich zahnívajícícho rybníčku. Přičemž oni sami na ty nařízení kašlou, občanským zákoníkem počínaje.

Jiří Kocurek

A jen dodám: Čest těm, kteří jezdí poctivě.

Walt

Na tuto otázku už zákon odpověděl. Pokud jezdí na aplikaci, tak žádný taxametr mít nemusí. A zkoušku nemusí mít nikdo.

Jaaa

„zda musí mít taxametr a hromadu zkoušek i študáci, kteří jezdí ve čtyřech lidech autem na koleje a skládají se na benzín“

Pan Jiří Kocurek, expert na slaměné panáky, už se ozval.

Až mi řeknete, že jeden z těch študáků to má jako výdělek, tak se o tom budem bavit.

Jinak je to, co jste ráčil popsat, sdílená jízda. Tohle ale Uber nedělá. Uber provozuje to, co lze s klidem označit za podnikání.

Adam H

To máte jak podnikání v leteckých pracích s drony. Jeden si vyřídí registraci dronu, pojištění, pilotní průkazy, splňuje všechny podmínky, hlásí lety … a někdo prostě vezme dron to stejné levněji, protože tyto náklady nemá.

Jaaa

Doufám, že tu vznikne síť na kontrolu těchto fiškusů. Stačí využít současný hardware na vysílačích.