Lítačka už varuje před odloženou platností jízdenky. Zkrácení dlouhého limitu však ještě potrvá

Kontrola jízdenek ve vídeňské MHD. Autor: © Wiener Linien - Johannes ZinnerKontrola jízdenek ve vídeňské MHD. Autor: © Wiener Linien - Johannes Zinner

Náměstek primátora Hřib potvrdil termín, od kdy by měla být kritizovaná lhůta zkrácena.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kreketuše

Pokud správně chápu jak funguje nákup jízdenky v lítačce: koupí se jízdenka a v aplikaci se před nástupem aktivuje.
Pak by stačilo tam mít při nákupu možnost zadat očekávaný čas nástupu do MHD a pokud tento čas odjezdu bude v konkretním intervalu (například 10 minut) dodržen , aktivace proběhne okamžitě , pokud ne tak tam bude postaru ochranná lhůta.

Filip Jirsák

Nákup ponechte stranou, ten s tím nijak nesouvisí (jízdenku si můžete koupit třeba rok dopředu, stejně jako papírovou). Podobně, jako papírovou jízdenku označujete v označovači, čímž začne platit, v aplikaci Lítačka musíte elektronickou jízdenku aktivovat – teprve od aktivace platí. Aktivovat jízdenku není možné hned, ale až od nějakého okamžiku v budoucnosti – a nejmenší možný interval před aktivací je 120 sekund. Takže když vám spoj odjíždí v 15:00, musíte nejpozději 14:57:59 potvrdit aktivaci, jinak nebudete mít v 15:00 platnou jízdenku. Dalo by se tomu pomoci třeba tak, že když vyhledáte spoj, bude ochranná lhůta 0 sekund – protože když… Číst vice »

kreketuše

Na dlouho dopředu si před koupí jízdenky ti co jezdí na jednorázové pravidelně. Ti co jezdí zřídka si je možná koupí právě nedlouho před odjezdem kdy už vědí i čas odjezdu.
Mít to nastavené na konkrétní spoj je podobná varianta mého návrhu. To potom má smysl zejména v příměstské dopravě kde to jezdí méně často. …Ovšem pokud jsem dobře pochopil z diskuse tak ne příměstské dopravě by měl řidič při kontrole respektovat běžící ochrannou lhůtu jenže mnozí to respektovat nechtějí.

SYN

Tady ta analogie s papírovou jízdenkou poněkud kulhá že? Papírová jízdenka je platná okamžitě po oznašení, a to se dá provést dokonce až PO nástupu (bezprostředně).

Filip Jirsák

Papírová jízdenka je platná okamžitě po označení, elektronická jízdenka je platná až minimálně dvě minuty po „označení“ (aktivaci). Analogie nekulhá, kulhají ty dvě minuty navíc v Lítačce.

kreketuše

Takto budu postupovat ti co používají jednorázové jízdenky pravidelně. Ti co jezdí zřídka tak mnohdy koupí jedinou a obvykle už i vědí v kolik jedou.
Případně by mohlo být v aplikaci umožněno provést aktivaci dříve nakoupené jízdenky ve 2 krocích. Nejprve aktivuju čas odjezdu a potom když se v tomto časovém okně nacházím na zastávce a jede spoj tak provedu okamžitou aktivaci bez ochranné lhůty.
PS: Nevím zda se odpověď ztratila nebo čeká na schválení.. Při nejhorším budou 2 podobné

Filip Jirsák

O nákup jízdenky vůbec nejde, řeší se jen aktivace.

Váš návrh nic neřeší, jenom by to byla další komplikace. Ti domnělí černí pasažéři by nastoupili s předaktivovanou jízdenkou, kdyby nepřišel revizor, tak by aktivaci zrušili.

kreketuše

Při známém času odjezdu který by umožnil před aktivací být časové okno na okamžitou aktivaci bylo několik minut, potom by to přešlo do standardního režimu s ochrannou lhůtou. To nepředstavuje zas tak velký prostor pro zneužití.

Změna je na dohled

Pípni a jeď by bylo řešení. V Praze je systém jízdného sto let za opicema.

risa.informace

Nejlepší by bylo přesunout možnosti pásem, 24h jízdenek a celého sortimentu PID do aplikace Můj Vlak jako to má IDPK… Můj Vlak je takový lepší DB Navigátor, s tím že chybí mezitím na eshopu v app.jízné PID(Hlavní město+ nejlidnatější kraj
)…

platamond

To problém neřeší. Zde je historický problém kombinace on-line nákupu a off-line aktivace někdy časem. Vymyšleno v době extrémně drahých dat, aby si to člověk naklikal třeba v PC na síti nebo v mobilu někde na wifi. A světe div se, nedivím se, jsme v Čechách, první slabinu odhalili nepoctiví, kteří aktivují když se v chodbičce objeví četa. Což z Takového Českého Brodu, Strančic, Dobřichovic v plném vlaku není každodenní situace. Jde o ty doplatky za Prahou, aby si nemuseli kupovat venkovskou předplatku.

none

A pak se jednou Hrib dostane i do jineho mesta a tam zjisti, ze lidi pri nastupu jen prilozi mobil k takove krabicce…. Tak ji zavede i v Praze. Jen s tim rozdilem, ze bude mnohem pokrokovejsi. Bude v ni tiskarna a vyjede z ni listek.

none

A to nejde udelat tak, abych si aktivoval listek a ten QR kod byl okamzite platny pri nastupu u ridice (na te ctecce?)

Pavlos

Tak to dnes prece ale funguje. Pokud se prokazujete pri nastupu do vozidla u ridice, je jizdenka platna i v ochranne dobe. Toto vsak neplati v MHD kde je nastup vsemi dveri prave proto, aby si cestujici nemohl aktivovat jizdenku az ve chvli kdy uvidi, ze jde revizor.

Jihočeský velkoměšťan

1 minuta? Co potom takhle. Po nástupu revizora rychle objednám jízdenku a mobil vypnu. Začnu se vymlouvat, že se mi vybil a pomalu začnu vytahovat power banku s kabelem. Než se načte Android a appka, bude jízdenka platná. ✅

gitare3

Přímo u aktivované jízdenky je čas aktivace včetně vteřin.

Jihočeský velkoměšťan

A revizoři mohou podle toho pokutovat? Pokud vím, je rozhodující, co revizor uvidí v momentě, kdy kontroluje nosič jízdenky. Kdyby to tak nebylo, nepotřebujeme lhůtu aktivace vůbec. Prostě by se pokutoval každý, jehož jízdenka nebyla platná při odjezdu z poslední stanice.

Jméno.m

Co potom takhle. Jít to vyzkoušet, pane klávesnicový hrdino?

Jihočeský velkoměšťan

S druhým mobilem bych to mohl zkusit. Vždycky bych měl svůj hlavní mobil s platným ročním kupónem, kdyby něco hrozilo.

Frantík

No a právě tak to dělali podvodníci co o tom věděli. Pokuty vybírali akorát ze zmatených turistů.

Leinad

A pokud by revizor byl důkladný i na ty podvodníky – vlak odjel z Kolína v 16:05 a do Libně nikde nestaví, mám jízdenku platnou od 16:20 => kde mám jízdenku na tu čtvrt hodinu mezi tím?

Jihočeský velkoměšťan

Ano ano. Na to narážím. Že by stažení té lhůty na 1 minutu ještě více pomohlo podvodníkům. Turisti by pak byli ještě více v hledáčku revizorů (snadnější kořist).

Frantík

Tak revizoři většinou do té jedné minuty by kontrolovat nezačli – i cestující s lístkama si na začátek odpípnou.

SYN

Kteří ani nota bene nikoho okrást nechtěli… jj jak typické.

Filip Jirsák

Co takhle nechovat se jako sketa a normálně platit jízdné jako každý slušný člověk?

Jihočeský velkoměšťan

Co takhle pochopit, že jsem to vysvětloval z pozice někoho, kdo nejsem? Jen jsem spekuloval nad dírou v systému. Sám mám roční kupón už několikátý rok a na černo jsem schválně nejel snad nikdy.

Filip Jirsák

Abych to mohl pochopit, musel bych vědět, proč jste to vysvětloval z takové pozice. K čemu mělo to vysvětlení být dobré.

Frantík

Jde ale o to že Praha už těch svých 30-40 korun dostala. Jenom si to cestující neodkliknul včas.

Filip Jirsák

Já ten limit v žádném případě neobhajuju. Právě naopak.

Jiří Kocurek

Co takhle kopit lístek automaticky a nemuset kus života věnovat ušetření dvacetikačky, pak se stresovat a riskovat několikahodinovou mzdu a ošteru s placením pokuty.
A namísto toho věnovat životní energii něčemu přínosnějšímu?

Jihočeský velkoměšťan

Ano, berete mi to z úst. Také nechápu, že to někomu za to stojí. Sám mám roční kupón.

none

No ty jsi nam ale sikula 🙂 Na tebe si nepridjou, vid? Tak si tu powerbanku nezapomen vozit nabitou. A nezapomen nosit penize, budou se ti pak dost hodit.
Muzes se pak sice zkusit rozbrecet, ale to ti taky asi nepomuze.

Jihočeský velkoměšťan

Pro všechny. Já jízdenku mám vždy (roční kupón). Jen jsem chtěl poukázat na to, jak by šel systém obejít.

bifidus

Copak v metru to není problém, ale kdo si kupuje jízdenku dvě minuty před příjezdem tramvaje nebo autobusu, když nemůže vědět, kdy přesně přijedou?

Frantík

Údajně je aktivace odložena o zpoždění. I když nevím co se stane když pak třeba přijede o 30 vteřin dřív autobus, který měl zpoždění skoro celý interval.

Michal M

Aktivace není odložena o zpoždění, aktivuje se to vždy v době pravidelného odjezdu.
Pokud autobus přijede dřív, tak vás řidič sprdne, že máte neplatnou jízdenku.

Filip Jirsák

Není. Aktivace je na čas, který si určíte. Když si jízdenku kupujete z vyhledaného spojení, je na čas odjezdu podle jízdního řádu.

Filip Jirsák

To je právě ten problém, proč nic jako odložená aktivace vůbec nemá existovat. Je to v rozporu s dobrými mravy, dopravce (resp. organizátor) jedná se spotřebitelem z pozice síly. Nejen, že dopravce neručí skoro za nic, zatímco cestující musí být na značkách o dvě minuty dříve. Ale dokonce mohou nastat i situace, kdy bude cestující trestán za zpoždění vzniklé na straně dopravce.

libcha

Nápad: nešlo by technicky vyrobit něco jako „označovač“ na virtuální jízdenky v appce? Nějaký fyzický token, k němuž by se přiložil telefon pomocí NFC nebo foťáku nebo nevím, a v takovém případě by se aktivovala jízdenka okamžitě? Takové označovače by se pak daly nainstalovat u vstupu do metra nebo zvenku dveří autobusu. Tím by cestující označil jízdenku instantně, a přitom by prokázal, že v okamžiku označení byl vně vozidla či přepravního prostoru. Tuším jsem zaslechl že v Budapešti něco podobného mají. Samozřejmě bych to zaváděl jako alternativu navíc, a ne místo něčeho existujícího.

Luke

Z toho co jsem odpozoroval, v Budapešti maj u dveří zvenku vozidla QR kódy, kterýma se “označuje” jízdenka.

Giorgio Cadorini

Tento systém existuje, třeba v dopravě ve Furlansku a Julském Benátsku (Itálie). Po nástupu buď si člověk nascanuje QR kód nedaleko ode dveří anebo si naťuká 4místní číslo dopravního prostředku, které je napsáno venku na čele a ještě uvnitř.

Herold

Upřímně, zbytečné peníze navíc.

Frantík

To vlastně mají v přimestu…

Jiří Kocurek

Něco jako brněnské „Pípni a jeď, jenom zvenku na vozidle?
Zajímavá myšlenka, jak to dělat složitěji…

Giorgio Cadorini

Je to uvnitř a není potřeba mít s sebou bankovní kartu.

SYN

Pravda, tu s sebou většina lidí nenosí… míst toho stačí… co?

Filip Jirsák

Šlo. Nebo by také šlo tvářit se, že patříme na Západ, nevidět v každém cestujícím sprostého podezřelého a prostě situaci „cestující si koupí lístek, až když vidí revizora“ neřešit.

Bobik

Nojo, jenže my jsme fakt národ vyčuránků. To byste nevěřil, jakej nastane ve vozidle bzukot strojků a šrumec „nenápadně“ se přesunujících lidí, co si právě poslali jízdenku, pokaždý, když se objeví revizor.

Byť s tím pohledem „sprostý podezřelý“ naprosto souhlasím.

jva

A kdo za ten limit může? Jestli to není spíš v „národním sportu“ o*ebat, co se dá. Já problém odeslat požadavek (byť v jiném městě a SMS) 2-3 minuty před nástupem nemám a plně tu prodlevu chápu. Ostatně – je plno jiných „nediskriminujících“ možností, jak jízdenku koupit.

Honza V.

Klidně si kupujte SMS jízdenky i doma, když nikam nejedete. Ale aby si cestující musel aktivovat jízdenku dříve než uvidí vozidlo, to je nehoráznost.

kubisek

Třeba ve středočeských autobusech nemáte prostor někoho ojebat a nesmyslný 2min limit zde platí také. Výsledek je, že když jdete na poslední chvíli a nestihnete si aktivovat jízdenku 2 min před odjezdem, máte smolíka. Doufám, že to takto nebude i po zrušení prodeje u řidiče.

rypáček

Tam třeba platí od počátku výjimka a lze legálně nastoupit i v té lhůtě, jen nepindat a číst…

kubisek

To samozřejmě vím, pane chytrý. Ale jízdenka musí být platná k času odjezdu. Takže doběhnete na zastávku, za minutu to jede, máte smůlu, k času odjezdu už neaktivujete…

Michal M

Můžete si jí koupit a aktivovat bokem. Ta by vám měla dvě minuty dopředu platit.

Filip Jirsák

Ono na ten autobus třeba můžete fakt běžet, a při běhu se ta jízdenka aktivuje docela blbě. Navíc ani nevíte, jestli ten autobus vůbec stihnete.

Pokud byste se chtěl ohánět tím, že má chodit na autobus včas – ano, a autobusy také mají jezdit včas a dopravce nemá cestujícímu klást nesmyslné překážky. Ale hlavně, to, zpoždění cestujícího může být zaviněno třeba tím, že přestupuje z jiného zpožděného vlaku nebo autobusu, třeba dokonce téhož dopravce.

none

Listek mi plati dve hodiny. Cesta trva pul. Tak si ho aktivuju uz doma a v pohode se vejdu do limitu. Nekdo to ale muze mit natesno a to je problem. Stejne jako kdyz prestupuju a nevim jestli budu stihat. Mne tohle „vyresili“ tim, ze vsechno zdrazili tak, ze bud mam vlak za 58 a nebo PID za 60. Tak to rovnou kupuju PID a pak mi je uz jedno jestli pujdu na vlak, metro nebo autobus.

Filip Jirsák

To je špatný příklad. Zkuste to na příkladu, že vám lístek platí 15 minut a cesta trvá 12 minut.

PetrN

Jedno jediné slovo: ZPOZDENI
Říká vám něco ? Pokud ano, zkuste se zamyslet, proč je v tomto kontextu a vzhledem k omezené časovè.platnosti jízdenek tak důležité 🙂

Veronika

Mě by to také nedělalo problém, kdyby nás příměstský autobus neměl imrvere zpoždění. Naše zastávka už je v Praze, takže platí el.jízdenky. Bohužel, jízda do cíle trvá cca 25minut a nikdy nevíte, jestli přijede bus přesně podle aplikace. Stačí malé zdržení a poslední úsek cesty jedu na černo aniž bych chtěla…

kix

to v pidu se neprodlužuje platnost jízdenky o zpoždění spoje? takže když si někdo aktivuje jízdenku na čas a spoj bude mít 30minut zpoždění, tak mu propadla?

PetrN

Ono asi ofiko prodlužuje, ale většina revizoři vám bude skálopevně tvrdit, že ne. Systém provizi je nutí mmohdy lidem ve svůj vlastní prospěch lhát ohledně tarifu

Jiří Kocurek

Přenesení zodpovědnosti za zpoždění spoje na cestujícícho a následné pokutování skutečnosti, kterou nemohl ovlivnit?
Tak to už jenom chybí trestat studenty narozené po roce 2000 za převrat v 89. roce. Ale brazilský, o století dřív!

Michal M

Samozřejmě se to prodlužuje a řešíte kraviny.

Filip Jirsák

Jenže se to o zpoždění prodlužuje pouze na základě obecných zákonných ustanovení, která zakazují nemravné chování. Jenže podle těchto ustanovení je neplatný i ten dvouminutový limit. Ale přímo v SPP nikde o prodlužování v případě spojení nic není. Navíc když budete přestupovat, v navazujícím spoji už nikdo nic neví a budete se muset hádat s řidičem, průvodčím či revizorem, že někde na začátku cesty měl spoj zpoždění.

Michal M

20 sekund hledání…

https://pid.cz/wp-content/uploads/system/tarif_spp_historie/SPP_PID_2021-08-01_d1_d2_d3_komplet.pdf

20. Uplyne-li doba platnosti jízdního dokladu, jízdní doklad se stává jízdním dokladem spotřebovaným. Takový
jízdní doklad pozbývá platnosti jako jízdní doklad a již se u něho nezobrazují kontrolní prvky, je však dohledatelný a může být uznán např. v případě nepředvídaných zpoždění a mimořádných situací v dopravě.

123

“ … a může být uznán … “

Už vám to kliklo?
Pokud ne, zkuste to znovu.
To se nevochodí;-).
Navíc termín „nepředvídané zpoždění“ je perlou sám o sobě:-))).

Filip Jirsák

Děkuji za potvrzení, že to v tarifu není.

Kdyby v tarifu bylo něco ve smyslu „pro účely časové platnosti jízdenky se bere v úvahu čas plánované cesty podle jízdního řádu; zpoždění některého ze spojů nemůže být důvod pro neuznání časové platnosti jízdenky“, nemusela by v tarifu být tahle věta, která se vztahuje jenom na elektronické jízdenky, obsahuje „může být uznán“ a ne „bude vždy uznán“, obsahuje „nepředvídaných zpoždění“ a ne „jakýchkoli zpoždění nezaviněných cestujícím, který se prokazuje danou jízdenkou“.

none

Nektery autobusy lze sledovat online a tak je presne videt kde jsou. Ale je to pakarna. Kolikrat mi skoncila jizdenka asi 5 minut pres vystupem a resil jsem jestli to mam dojet nacerno a nebo si kupovat dalsi listek.

Michal M

Jak načerno? V případě zpoždění jízdenka platí i dál.

Jirka

Jen kdyz je to nepredvidane zpozdeni. U predvidanych zpozdeni, ne.

Filip Jirsák

Já problém odeslat požadavek 2–3 minuty před nástupem mám, protože nemám křišťálovou kouli, abych věděl, kdy budu nastupovat.

Mimochodem, ty SMS jsou ještě neuvěřitelnější, než limit v Lítačce. V Lítačce aspoň víte, že jsou to dvě minuty – ale u SMS nevíte nic. Ta SMS klidně může přijít až po 10 minutách a dopravce je z obliga. Že vám mezitím ten spoj ujel a další jede za půl hodiny? Vaše chyba.

Roman Soudný

A pak se divíme, že to u nás vypadá, tak jak to vypadá. I taková blbost se řeší půl roku než dojde k nějaké změně.

Jiří Kocurek

A nestačilo by zavést objektivní zodpovědnost cestujícícho za špatně načtenou roční lítačku?

Tj. jedno jestli ji máte, při chybě v systému plnotučná pokuta. Aby to odradilo cestovat načerno… a v Praze žilo se blaze, hmm?
https://www.youtube.com/watch?v=yGSqW98iO40

Jan Tichavský

Úplně stačí nefunkční automat na jízdenky, protože pak jste ve vozidle bez dokladu a ne svoji vinou.

Jiří Kocurek

Jistě, mysleme ale i na případy, kdy jediný funkční automat je v té druhé T3 a máte před nástupem vědět, která ve dvojici to je 🙂

VTT

Já bych rovnou každému občanu ČR poslal složenku s pokutou. Ať sám dokáže, že nikdy na černo nejel!

Jiří Kocurek

Ano, přesně tak vypadá presumpce viny. A taky jeden z důvodů, proč taková společnost vždycky došla ke krachu, svrabu a utrpení.

Frantík

To je reakce na článek o parkování, co vyšel na zdopravy teďka.

Honza V.

Tohle měl Hřib vyřešit nejpozději dvě minuty předtím, než si na to poprvé někdo stěžoval. Teď už je pozdě, teď už by za to měl platit politickou pokutu. Na panstvo musí být minimálně taková přísnost jako na prostý lid.

bifidus

Všichni pracovníci veřejné správy by měli automaticky dostávat dvojnásobné tresty.

lia

Zase uznejte, že tohle bylo zavedeno dávno před Hřibem až donedávna nebyla žádná vůle to změnit.

Honza V.

Bylo to zavedeno za Krnáčové těsně před nástupem Hřiba. Ten pak měl v gesci nejprve OICT a poté dopravu.

Lukáš F.

„Podle ROPID to bylo na základě požadavku pracovníků přepravní kontroly.“
Samozřejmě, kapři si rybník nevypustí. Zkrácení té lhůty není problém technický, ale problém lobbingu revizorů.

Jiří Kocurek

Bohužel, pokuty jsou vítaný příjem veřejného rozpočtu, počítá se s nimi a jejich výpadek…

Juraj

Do rozpočtu objednavatele kontrol jde jen předem stanovená maximální částka. Zbytek je čistá ruka revizorů, aby to motivovalo ke kontrolám.
Efekt je bohužel takový, že pak hlavně postávají na přestupech v metru nebo buzerují turisty na petřínské lanovce, kde je systém automatů maximálně matoucí.

Jiří Kocurek

ještě lepší!

rypáček

To jste četl v jaké dobrodružné beletrii? Tarifní smlouva PID hovoří jinak….

Jméno.m

Prosím tedy o link na to hovoří jinak….

Filip Jirsák

Kde budou revizoři kontrolovat jim myslím určuje systém. Nicméně to, aby je posílal často na přestupy v metru, pravděpodobně bude na doporučení revizorů, že tam se „uloví“ co nejvíc černých pasažérů. Zajímalo by mne, zda si objednatel dopravy uvědomuje, že ten systém odměňování motivuje revizory k tomu, aby bylo co nejvíc černých pasažérů. Přitom správně nastavený cíl by měl být přesně opačný, aby jich bylo co nejméně. Protože čím více černých pasažérů, tím je pro revizora snazší nějakého chytit a tím si vydělat. Proto je taky pro revizory lepší chytat cizince, protože ti budou mít akorát zkažený zážitek z Prahy,… Číst vice »