Doprava ve městě Mikromobilita

Lime navrhl Praze, že bude odvádět poplatek za elektrické koloběžky

Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime
Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime

Společnost Lime, která v Praze provozuje elektrické koloběžky a čelí kritice za nezodpovědné chování některých jejich uživatelů, městu nabídne platby za využívání veřejného prostoru. Její výši ale odmítá zveřejnit.

Plán na platby oznámila firma v tiskové zprávě, náměstek primátora Adam Scheinherr ale uvedl pro agenturu ČTK, že město dosud žádnou nabídku neobdrželo.

„Jelikož působíme ve veřejném prostoru, cítíme se zavázáni k tomu, abychom jeho využívání městu a i obyvatelům nějakým způsobem kompenzovali. Zároveň bychom velmi chtěli přispět k postupnému budování lepší infrastruktury pro cyklisty a uživatele ostatních lehkých dopravních prostředků,” popisuje Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime.

Jak vhodnou variantu vidí fixní platbu za každou jízdu. „Takový systém spravedlivě rozloží platby mezi všechny poskytovatele sdílené mikromobility a zajistí, že velcí poskytovatelé zaplatí největší díl, zatímco ti malí nebo začínající budou mít dostatek prostoru pro další rozvoj,“ uvedl. Praze chce současně nabídnout lokální data o provozu, která mohou městu při budování potřebné infrastruktury významně pomoci.

Dnes je již jasné, že se s koloběžkami, koly či dalšími lehkými dopravními prostředky budeme setkávat stále častěji. Lidé zkrátka v zacpaném městě hledají prostředek, jak se pohybovat rychle a pohodlně. Dostatečná infrastruktura pro jízdu a parkování vyřeší problémy, se kterými se dnes setkáváme, a z nástupu mikromobility budou nakonec těžit všichni. Ve městech se nám bude lépe žít i dýchat,“ vysvětluje Ondřej Široký.

Lime v Praze čelí dlouhodobě kritice zejména v Praze 1 a 2, Praha 2 ho dokonce již na svém území zakázala. Praha vypověděla memorandum o spolupráci s Lime, Praha 1 chce elektrické koloběžky zakázat v pěších zónách.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Tak ono to nechce moc. Chce to jen jako ve Vídni dělat chodníky z asfaltu s plynulými nájezdy a část 40 cm vyšrafovat pro cyklisty.

Zbyněk

To by musely platit i automobilky a to už desítky let, zabírají nesrovnatelně více veřejného prostoru, porušují předpisy, při nehodách rok co rok jen v Praze zabijí desítky lidí, nutí všechny dýchat karcinogenní vzduch, před hlukem aut nejde uniknout, atd.

pozorovatel

„městu nabídne platby za využívání veřejného prostoru. Její výši ale odmítá zveřejnit.“ Ona snad ta firma „městu“ zatím ani neplatí žádné poplatky za užívání veřejného prostoru při dostavování těch krámů (= minimálně 0,5 m čtverečního za kus a den)??? Kdo za „město“ participoval na vytvoření návrhu takové smlouvy města s tou firmou, když to není její naprosto základní podmínkou pro provozování těch koloběžek, které jsou v jiném v jiném než městském vlastnictví“? Kdo na MHMP odpovídá a jak bude potrestám za to, že si vůbec troufl schválení takové smlouvy „radě“ či dokonce snad i „zastupitelstvu“ doporučit ??? Proč nejsou k… Číst vice »

Bob

Ať místo nějakého poplatku raději přímo investují do parkovišť/odstavných ploch pro ty koloběžky, ať to není všude po chodnících. Stačilo by v každé ulici si od města pronajmout jedno parkovací stání a pak striktně vyžadovat od uživatelů jejich parkování pouze na těchto vyhrazených místech.

M H

Pro koloběžky a kola by se měla co nejdřív dobudovat síť cyklostezek a cyklopruhů…a k tomu i míst k odložení/parkování. V úzkých uličkách plných lidí nemají co dělat. A na chodníku taky ne…

Jerry

Praha by nebyla tak zacpaná, kdyby každý nejezdil v autě sám. Daleko efektivnější by bylo, kdyby se alespoň čtvrtinu lidí podařilo dostat z aut do MHD.
Navíc nemám pocit, že mnoho místních zmiňované koloběžky využívá, to spíše kola. Obzvlášť pokud potřebuje převézt třeba nákup.

kanafasik

dostat čtvrtinu lidí z aut do MHD, tak MHD kapacitně zkolabuje. Už ted je vytíženostspojů v určitých časech na limitech. Dp brečí, že má nedostatek řidičů čehokoliv. Propostnost uzlu ve Spálené je na kapacitě. Více tramvají tam už nenacpete. Budtě rád, že někteří volí individuální dopravu. ..A že jede někdo někam sám? Vy víte jestli někoho někam nedovezl nebo někoho po práci nenabírá? Nebo jestli neveze v kufru nějaký objemný náklad? Nebo že je to autem prostě časově výhodnější? Tenhle blud o tom, že lidé jezdí autem po Praze jen tak z plezíru miluju…) …Já osobně volím auto na cestu… Číst vice »

Jerry

Každý na tuto problematiku máme jiný názor a přístup k ní. Respektuji to. Já se snažím mít zodpovědný přístup jak k životnímu prostředí, tak k lidem, kteří v Praze žijí a proto nejezdím autem (doporučuji zhlédnout reportáž ČT ohledně prašnosti a koncentrací NOx v okolí ulice V Holešovičkách). Pokud se ovšem nebude narůstající intenzita automobilové dopravy v Praze řešit (a koloběžky jí určitě nevyřeší), tak už se ani Vy po Praze autem nikam nedostanete. Jsme na tom zkrátka ekonomicky dobře a proto si stále více lidí může dovolit koupit auto (nebo další do rodiny), jenže silnice a parkovací místa se… Číst vice »

pozorovatel

Jaká že to železnice na letiště se, prosím, staví? A „metro D“?
Jinak máte samozřejmě principu pravdu.

kanafasik

železnice na letištěnse staví od roku 1992,…..ale hubou.

kanafasik

já nemám problém s MHD jako takovu. ale s její současnou podobou a s bezohlednosti lidí, (nejsme zkrátka Japonsko) prostě volím jak volím. MHD je u mě poslední možnost přepravy. To už raději jdu pěšky, když mám čas.

PetrN

Je hezké, jak se mluví o tom, že to lidé využívají pro pohodlné cestování ucpaným městem a podobně… Upřímně, viděl na tom někdo někdy nějakého Prazana jet do práce? Nebo kamkoli jinam? Já na tom viděl jen turisty a to ještě z 99% zahraniční… Normální prazan by na to „nesedl“, ať už z praktického, či hlavně finančního hlediska, protože cena za svezení se tím zeleným kramem je poměrně nehorázna..

Frantík

A to ještě nezapomeňte na kostky na silnici. Přes ty se nedá jezdit skoro vůbec

V. K.

Jediné řešení jsou podle mě vyhrazená parkovací místa. Jinak budou poházené všude jako doteď.

Libor2

Už jsem si všiml, že se staví stojany pro koloběžky.

Libor2

Koloběžku s motorem řadím mezi kola a basta.

kanafasik

„Lidé zkrátka v zacpaném městě hledají prostředek, jak se pohybovat rychle a pohodlně. Dostatečná infrastruktura pro jízdu a parkování vyřeší problémy, se kterými se dnes setkáváme, a z nástupu mikromobility“….. tak určitě! .))))) já na to vidávám řádit jen turisty… pro Pražany k ničemu. zakázat.

Gajda

Stejný problémy ovšem způsobují i řidiči, takže auta tedy logicky taky ZAKÁZAT?

Jackub

Jako že v autech vídáte řádit jen cizince??! 😮 😀

Jenda

Ať to prostě zakážou. Nevím, proč by mělo něco v takovéhle míře okupovat veřejný prostor a ohrožovat chodce, když to slouží jenom deme*tním turistům. Segwaye představovaly daleko menší problém a kde jsou teď.

Jakub K

Dement seš ty!

Leinad

Prd zakázat.
Kdyby někomu vadilo najíždění do davu na chodníku, tak by policie mohla pokutovat „řidiče.“ Řídit v opilosti je taky zakázáno. Akorát nevidím důvod proč zakazovat půjčovnu.

Frantík

Přesně tak, policisté by si mohli snadno nahrabat na pokutách. Pokud by ti cizinci nějakou hotovost teda měli.

IBM

Teď se ukáže, jestli jde o bezpečnost nebo o prachy…

Trdlo

Asi tak nějak – prachy nesmrdí. A když jich bude dost, tak klidně povolíme i něco, co třeba může i zabíjet lidi. Sám stát by o tom mohl přednášet – viz spotřební daně na chlast a cigára…

Aneb, každého si lze koupit, je to jen otázka ceny…