Lidé z Popovic protestovali proti záměru vést železnici přírodním parkem
Protest proti vedení trati přírodním parkem Velkopopovicko. Foto: Obec Velké Popovice
Odpůrci požadují posun trasy mimo park.
Odpůrci požadují posun trasy mimo park.
Ta původní trasa byla navržena pro trať, která by měla hodně odlišné využití od trati, která se tam plánuje dnes. Původně tam měla vést VRT Praha – Brno, sloužila by tak výhradně dálkové osobní dopravě, přičemž nic dalšího by se tam už nevešlo. Cílem tak byla trať na vyšší rychlosti, co nejdál od osídlení, ale nevadily by tam například vyšší sklony. Aktuálně se dá předpokládat využití maximálně dvěma dálkovými vlaky za hodinu v každém směru, a to v případě, že bude zapojena do Benešova a ne až do Bystřice. Zbytek bude volná kapacita, kterou bude moct využít například příměstská nebo… Číst vice »
V podstatě musím souhlasit – až na jedno, že Benešov a dnes rozhodně i Říčany si zaslouží obsluhu ryhlíky mezi Prahou a Budějovicemi, ale ani jedno z těch měst by nemělo mít logicky nárok na obsluhu mezinárodními spoji kategorie EC apod. Z toho právě plyny, že v daném směru je potřeba spíše trať schopná té stávající ulevit nejen od pár mezinárodních dálkových spojů osob, ale zejména od nákladní dopravy, a současně se hodilo i využití pro regionální dopravu. Proto jsem přesvědčen, že nejvhodnější by bylo cca toto trasování – https://mapy.cz/s/mozoducune mezi stanicemi Praha-Horní Měcholupy a Olbramovice, protože by jedině ono… Číst vice »
Ta trasa je místy až vtipná, například jak zcela likviduje zachovalé údolí Botiče, jak protíná hlavní pražský vodojem (!) u Vestce, protíná místa určená k zástavbě, protíná důlní území v okolí Jílového a Přírodní park Střed Čech, místy se kroutí jak Pacifik atd. Je tam prostě veliké množství konfliktních míst.
Pokud by výsledkem bylo, že by po té trati měl projet jen jeden dálkový vlak za hodinu, pak mi nejde na mysl, jak by takové trati mělo (byť při využití dalšími vlaky, z toho některými ale jen v části trasy) projít ekonomické hodnocení.
Bude vlastně zachován provoz i na trati ve stávajícím profilu? Řekněme v úseku Říčany, Strančice, Mnichovice, Čerčany až Benešov?
Ano.
Doplním. Zůstane S9 a nákladní doprava.
Nová trať, co alespoň tvrdil ředitel SŽ, by měla sloužit pro rychlíky a expresy jezdící do ČB, aby se odlehčilo stávající přetížené trati, na které má být zachován provoz lokálních a spěšných vlaků do Benešova.
Zbytečný spor. Dovedení téhle trati na Zahradní Město je věcně nesmysl (závlek, nedostatek kapacity v tom uzlu i na trati odtud) a z kapacitního hlediska přinejmenším úrovňové zapojení do Uhříněvsi fakticky nereálné. Nejspíš totéž bude platit o průjezdu skrz Hostivař, přinejmenším pokud se nemá odstěhovat Metrans (a RGJ zrušit záměr využití vlečky, což by také bylo křížem). Nejdřív bude muset být nalezen nový vstup do ŽUP (za mě ideálně cca podle D1 a na Spořilově do zdvoukolejněného Pacifiku, ale třeba i jinak), a pak teprve na to nějak právě kolem Popovic napojit trasa od BN. A pokud nějaké ty „Lipany“,… Číst vice »
Jsem téhož názoru, ale ze Spořilova do Bystřice mi vychází s přerušením u Týnce nad Sázavou skoro čtyřicet kilometrů dlouhý tunel…
Ještě bych dodal, že jako nějaké ty „Lipany“ vidím pouze Velké Popovice s využitím pivovarské vlečky, která by nově byla zapojena do trati Praha – Benešov spojkou mimo Stránčice a s novým nádražím v Popovicích zhruba takto: https://mapy.cz/s/majerudefa
Myšlenka s odbočením trati u Kolovrat byla opuštěna a všechny varianty uvažují s odbočením na ZM a pokračováním tunelem pod hostivařskou průmyslovou zónou na pole jižně od Uhřiněvsi. Pak se to liší jen spojkami z trati, jestli do Říčan nebo do Stránčic. Hostivař je v lepších variantách ( 5, 6, 7 ) řešena úrovňově z kolejí 8 – 12 do současné první koleje (současný stav) s tím, že od nástupišť v Hosti koleje 1 a 2 klesnou pod uhřiněveské zhlaví a následně vystoupají na současnou úroveň před zastávkou Horní Měcholupy. Tím bude zajištěna vozba nákladní dopravy „křížem“ v Hosti a… Číst vice »
Závlek jsem myslel oproti „cca rovné“ trase Vršovice – Opatov – Popovice. Odhadem nějakých 5 km navíc tam dle popisované trasy bude, ne? 2 minuty navíc bude nějakých 10% díky nové trati uspořeného času… Ale jak píšu: Klidně i jinak. Každopádně jestli už „bylo provedeno pochopení“, že po dvoukolejce skrz Hostivař a Uhříněves a ještě všude úrovňově fakt nelze, tak je to rozhodně významný posun. Každopádně v popsané variantě bude ještě třeba nějak rozšířit ten uzel ZM. Počítej se mnou: 4 koleje VRT (trochu otázka, zda nutně 4 hrany, to je pravda), 2 koleje S-Bahn radiální, 2 koleje S-Bahn tangenciální… Číst vice »
Na třetí TK ZM – Hosti jsem zapomněl, ta je tam taky, zaústěná do 3. SK Hosti a současně ze třetí SK je možno jet v úrovni na současnou 1.TK a u současně do podjezdu na novou 1.TK do Uhři. Ve druhé variantě je vedena ze ZM podjezdem do 1.TK Malešice – Hosti.
Napojení depa RGJ se nemění proti dnešku.
Přímá varianta Vršovice – VP asi nebude o moc kratší, generuje dlouhý tunel Kačerov – Šeberov, musí vykličkovat Průhonický park a hlavně se o ní nikdy nehovořilo.
Na ZM je navrhováno 9 hran, z toho 3 x VRT.
Neboli už se zase navrhuje něco, co je provozně na samé hraně už v době návrhu (3 hrany VRT + po 2 hranách každý zaústěný směr). To bude solidní průšvih; leda by snad tam bylo ještě podzemní patro z té VRT pro vlaky zde nezastavující (asi těžko, že). Ale i tak, přinejmenším pro ten nový Benešov budou 2 hrany málo, tím jsem si jistý. A pořád nechápu, jak projede vlak RGJ ve směru z Vršovic do depa „letmo křížem“ (navíc 50 km/h) ani kde se mu případně umožní čekat na vhodný okamžik, aniž by vytvořil „zácpu“. Nebo tam v tom… Číst vice »
Vlak RGJ pojede po 1. TK Hosti – Uhři a pak po 8., 10. nebo 12. SK do depa.
Mimo jiné: došlo Ti, že depo RGJ v Hosti není depo, ale těžká údržba, tedy náhrada Zličína? Otočka má být v Malešicích…
Hrany: Hele, a kolik minut u těch hran mají vlaky stát? Půl hodiny???
Jaký je provozní interval u toho peronu při pobytu 1 minuta? A to s moderními vozidly v dálkové dopravě je minuta spis iluzorni, jako minimum bereme 1,5 min.
RGJ: OK
A je nutné, aby trať vedla kolem Velkých Popovic? Mohlo by být zajímavé ji vést také trasou kolem Jesenice a Kamenice. Na rozdíl od trasy přes VP by pak obsloužila i jiné obce, než původní trať. Možná by tam byly o něco delší tunely, ale celkově mi to připadá kratší a mohly by tam být i menší sklony, takže by v případě potřeby mohla lépe sloužit i nákladní dopravě. V tom navrženém trasování od Sázavy k VP to je slušný kopec, s jak velkým sklonem se tam počítá?
Zahájení stavby 2037. To je fakt výsměch. 14 let od teď se může toho tolik změnit.
Kdysi jsem někdě četl přirovnání plánování vlakové trasy Praha – Benešov k problémům sstrasovánim D3 ve Středočeském kraji. Hlavně tam šlo o strovníní s úsekem přes Posázaví a tim než se to vše prosadilo do současné podoby.
Jeden z největších problémů této země je, že my nechceme žádné změny. Na všechno nadáváme, nic není dobře, ale jakmile se někdo pokusí o jakoukoliv změnu, narazí na takovou vlnu odporu, že to buď vzdá anebo se třeba původně dobrý plán rozmělní tak, že z něj nezbude vůbec nic. Platí to pro stavby, platí to pro politiku, platí to pro finance…platí to pro všechno.
NIMBY!!
Ano – NIMBY která existuje ve zcela totožné podobě všude na světě – a smutné je, se Česko je jedno z míst, které se s tím neumí vypořádat (a ne, nesmí se to dělat diktátorsky silou a vnucováním)
změny chceme – většina, no ale pár nespokojenců a kříklounů spustí řev a humbuk že jsou nějvíc vidět a slyšet, ti co souhlasí se prostě hlasitě nevyjadřují a nekopou nižičkama kolem sebe aby byl jejich nárot nejvíc slyšet
A to že tu změnu chce (nebo ignoruje, čili vlastně tiše souhlasí) někdo z Bohumína má mít stejnou hodnotu, jako to že ji nechce někdo z Velkých Popovic?
Nojo, pražáci kteří se nastěhovali na venkov, zničili to tam sami těmi baráky a najednou jim vadí tohle… Se jen stačí podívat jak se všude staví za Prahou a kvůli tomu kácí lesy nebo zabírají louky. Ať si jdou zpátky do buněk do paneláku
Tak kdyby místní nebyli nenažraní a neměnili louky a lesy na stavební pozemky, tak by se u nich nic nestavilo…
Tak kdyby místní neměnili lesy a louky na stavební pozemky, nikdo by jim tam nic nestavil.
Zůstane při tom původní trasa? (Pro sbahn)
Ano.
Koridor mají vymezený přímo v územním plánu Velkých Popovic, ve kterém je i uvedeno, že převáženě v této oblasti povede koridor pod zemí. Co by víc chtěli?
Pokud chtějí zachovat přírodní ráz PP, tak ať zboří všechny rodinné domy, které si v tom PP postavili (za posledních 30 let).
Akorát to jsou ti samí lidé a jejich domy jim tam nevadí….
Teď se řeší ZUR, dokument nadřazený Územnímu plánu Velkých Popovic.
Právě že SŽ nově prosazuje jinou variantu, než je v tom ÚP. Je posunutá bokem ale hlavně výškově nahoru, takže většina povede nad zemí či v hlubokých zářezech. V tom je ta potíž – původní varianta je z hlediska dopadu na PP přijatelnější.
Pořád to samé. Začne se řvát , že chceme dálnice, VRT atd, ale zároveň to nesmí být v naší blízkosti.
Když se to tedy nepostaví, začne se řvát , že chceme dálnice, VRT atd.
Ale oni nejsou zásadně proti. Jen chtějí, aby trasa obcházela jejich obec z druhé strany. Teď je právě vhodná doba k tomu, posoudit různé varianty.
Vy byste určitě zajásal, kdyby vám za humny chtěli postavit VRT, před humny třeba úložiště jaderného odpadu, na dohled větrníky elektráren a přes zahradu např. dálniční přivaděč. Všechno je to potřeba, ale rozumím lidem, kteří se brání.
Už jsem se o to úložiště u Dany Drábové několikrát hlásil, bohužel prý mají přetlak zájemců. 😥
170m od chalupy mi postavili obchvat,
To umožnilo, že když jedu na kole, busem nebo autem v obci, jedu bezpečně bez stád kamionů, nehrozí zácpy a časté nehody.
Za tu trochu kraválu to stojí.
Kousek za barákem mi modernizovali koridor. Hluk se snížil, jezdí se rychleji.
Jsem rád, že se vlakem dostanu třeba do krajského města za několik desítek minut, ne za hodinu a půl.
Asi jsem vadný ohledně nimby. : – )
Přírodní park je takový podivný stupeň ochrany neochrany. Na jednu stranu chápu, že to tam mají pěkné, na druhé straně se mi nelíbí dělat z PP něco jako národní park. Pořád zde chráníme spíše kulturní krajinu tvořenou člověkem.
Když zmiňují obslužnost území, kde všude měla mít plánovaná trať zastávky a jak to chtějí změnit? Myslel jsem že jich moc být nemělo.
Plánují se tam stanice Lipany a Nespeky a mezi nimi zastávka Velké Popovice.
Ovšem někde v polích mezi obcemi, ne? Plus dělat zastávky v malých vesnicích na dálkové trati, no… Leda tak ty Popovice, ale někde jejich na okraji, ne v pustině – pokud tedy využít trať i spěšnými příměstskými vlaky…
Lipany jsou technologickou otočku pro jednu část S9.
Velké Popovice zastávka zase zastávka pro Sp a R pro rychlý přístup do Prahy.
Přiznám se, že nadšení, že část vlaků S9 pojede z Prahy do Lipan, vůbec nesdílím. Už jsem to tu psal, ale největší zájem o cestování vlakem mají ti, co bydlí v jeho docházkové vzdálenosti, pak ti, co na něj dojedou návaznou hromadnou dopravou a až úplně na konci jsou ti, co na něj dojedou autem. V Lipanech chybí zcela první skupina a ta druhá bude hodně diskutabilní, protože mi nějak uniká důvod, proč autobusy z Říčan a okolí stahovat do Lipan. A to pomíjím fakt, že novostavba trati mezi Bystřicí a Uhříněvsí je hudba hodně daleké budoucnosti. Spíš bych se… Číst vice »
Zrovna v tomto případě ty zastávky budou i jádrem pro návaznou bus/individuální auto-cyklo dopravu, takže by úplně nevadilo, že nebudou bezprostředně blízko osídlení. Což by jistě bylo fajn, ale poloha tratě bude daná spíš terénem, minimálním poloměrem oblouků atd. než blízkostí zástavby. Ostatně, ta oblast je zastavěná dost hustě.
Typické NIMBY. Jezdit vlakem do Prahy (k nejbližší zastávce 10 min autem) to jo, ale mít trať za humny, to rozhodně ne.
Oni jí chtějí mít za humny, ale z druhé strany. Jen konstatuju, nemám vlastní názor, neznám to tam.
V jedné takové obci řval jeden konec, že je to lepší na druhém konci. Druhý konec řval stejně.
Tak to nechali uprostřed a řvaly oba, že je obec na dvě půlky. : – ).
A už si zvykli.
Tak pokud jde opravdu o VRT, byť odbočku, tak předpokládám že z té nebudou mít občané Velkých Popovic vůbec nic – jen hnusné protihlukové stěny, vibrace a hluk (který přes ty hnusné stěny stejně „proleze“).
Stát jim musí nabídnout vhodný úplatek, aby toto zhoršení kvality života na úkor jiných lidí, kterým se zkrátí jízdní doby, přijali.
oprava:
„na úkor“ nedává v té poslední větě smysl – takže „zhoršení kvality života ve prospěch jiných lidí“ je asi lepší vyjádření
Nepůjde vyloženě o VRT, bude to trať pro smíšený provoz s Vmax 200 km/h. Plánují se tam stanice Lipany a Nespeky a mezi nimi zastávka Velké Popovice, takže tamní obyvatelé z toho budou mít rychlou dopravu do Prahy (návrh Sp R49 takt 15 min).
Rychlou dopravu do Prahy z polí kdesi za vsí, neberte to. 🙂 Tady je hlavní problém, že se dálková trať do Brna přesunula do Polabí (jako by tam už tak nebylo dost komunikací), a samotné expresy do Budějovic to nevytrhnou, tak se z toho dělá těžkopádný kompromis. Tak jako tak, může to vést stejně dobře mimo park, a dostane-li se tím některá zastávka těsně k nějakému většímu sídlu, jen dobře. Jinak je celkem nesmysl obsluhovat kromě pole za městečkem ještě extra dvě pole za vesnicemi.
A nyní si představme, že by zastávka Velké Popovice přebrala dojíždějící autem ze Stránčic, kde místní divoký P+R praská ve švech (cca 120 míst), dále by k zastávce zajížděly linky VHD, které dnes jezdí taky do Stránčic a spojení s Prahou by se rázem zkrátilo o 15 – 20 minut pro velkou část oblasti…
tiše si to představuji, to by v oblasti 5-10 minut od nové zastávky přibylo elektroměrů což ?
Tam už pomalu není kam nové „elektroměry“ instalovat…
tohle „přípraží“ velmi dobře znám , tam je všude místa, když se bude chtít, tak se cesta najde. Každý rok posledních 20 let jsem si říkal, víc už to nejde a každé jaro když jedu na kole či autem mě překvapí “ nová lokalita “ ….
A teď mi ještě Petře prozraď uvažovaný interval a to, zda se tyto nově zavedené vlaky mezi Uhříněvsí a Prahou hlavním nádražím na trať vejdou. Ještě by tu měla přibýt VR trať od Běchovic (v úseku Zahradní Město – hlavní nádraží) a začíná tu být nějak moc těsno. Nepotřebuje celá tato akce k sobě i realizaci Nového spojení II ? Přijde mi, že bez něho je celý projekt obtížně využitelný…
Mezi ZM a Eden se vejdou ( z VP 15 minut interval) a pak zajedou do NS II.
Takže to beru jako teoretické cvičení a mohu to rovnou vypustit z hlavy, neb i VRT z Českého Brodu ke Světlé nad Sázavou je k realizaci obrazně řečeno připravena už na zítřek :-).
Když vidím, jak je tam téměř každé ráno zasekané okolí nájezdu na dálnici. Když stojí směr do Prahy, tak přes ty tři kruháče stojí úplně všechno z obou stran. Pak to zkrácení v ranní špičce… no mám pochybnosti.
A k tomu dochází kdy? Já totiž přes nájezd Všechromy ( 15. km ) denně do práce jezdím (pravda, od Stránčic) a kolony zde nebývají, na D1 začínají až na vzácné výjimky od cca pátého až devátého km směr Praha.
Různě nahodile, třeba dnes v 7:45, pomalu jedoucí kolona už zdola ze Strančic, od Kunic už od dálničního mostu a od VP stojící už z lesa.
To máte zajímavé štěstí… Já tedy zde bydlím teprve 6 let, ale nic takového jsem tedy nezažil…
A kdyby vedla VRT do Brna tudy, co by z toho získaly Popovice? Horší interval protože by se tam tolik Sp už nevešlo?
Žádný interval, protože na VRT by v Popovicích žádná zastávka nebyla.
dobrý pocit že přispěli k rozvoji ekologické dopravy jim nestačí? 🙂
Ano, to jste.
A to že v tom přírodním parku leží půl města, nespočet silnic a několik obcí jim nevadí? Ten park má 22km2. Ten požadavek v podstatě znamená, vyhněte se Popovicím. Asi jde splnit to aby to ten park nepůlilo, ale úplně se mu vyhnout by znamenalo to přetrasovat v celé délce.
A ono to má vést Popovicemi? Beztak to bude mít zastávku zase někde v polích. Ono je něco jiného mít tam běžné obslužné silnice a něco jiného tranzitní dálkovou trasu, byť kolejovou. Nezaměňujme také přírodní park s přírodní rezervací.
Ano, na kraji Popovic by měla být zastávka. Centrem obce nikdo tranzitní koridor plánovat nebude. Ten park je právně myslím CHKO. Jinak souhlasím s tím, že vedení koridoru po západním okraji Popovic by mi dávalo větší smysl než po východním, ale problém s CHKO to nijak neřeší, jen by ho ten koridor přetnul jinde.
Není to chko.
Avšak na západě PP Velkopopovicko plynule navazuje PP Hornopožárský les, tak nevím, kam by to chtěli Popovičtí přesunout
Právě že to není jak CHKO. Přírodní park je dost vágně definovaný stupeň ochrany, na rozdíl od národních parků, CHKO, přírodních rezervací a památek.
Je to víceméně na úrovni: „je to tam hezké“. Takže se ohánět tím, že tam je přírodní park je spíš snaha budit dojem, že se tam něco chrání, ačkoliv to tak není. Motivace je evidentně někde jinde.
Ještě pro doplnění právního kontextu, jedná se o doplněk k obecné ochraně přírody (vztahující se k celému území státu) vágně definovaný v (jediném) odstavci 3 § 12 zákona 114/1992. Pro srovnání, zvláštní ochranu přírody (NP, CHKO, (N)PR, (N)PP) definují paragrafy 14-45. To tedy k významu přírodních parků.
Centrem obce plánují koridor v Milovicích a všichni jsou zatím v pohodě.
Středem, nikoliv centrem.
Milovice jakožto sovětské ležení centrum nemají (a pokud ano, tak rozhodně ne tam, kde je nádraží).
A všichni zatím „v pohodě nejsou“ protože divocí koně a pratuři.
V pohodě jsou s tím jen developeři, protože ti touží po tom, aby byla Milovická rezervace zrušena.
hm 22 km2 :). To je ve skutečnosti velmi malá plocha navíc je poměrně tvarově kompaktní , čili je to v poměru k ní ve skutečnosti poměrně hodně velký zásah…
Nechají si postavit dálnici malem za barákem ale jsou proti trati…
Tak většinová společnost moc nepřemýšlí. Nenapadne je tak jednoduchá věc, že dálnice je slyšet o moc víc než železnice a navíc nonstop narozdíl od železnice.
Ta dálnice tam už skoro 60 let stojí a začala se stavět za první republiky. Lidi co tam dnes žijí se s ní už narodili.
Je to trochu paradox. Kdyby se ta dálnice plánovala teď, tak by asi také těžko prošla přes odpor místních. Ale když už je tam postavená, tak se tam naopak spousta lidí stěhuje a staví nové domy, protože díky ní vidí snadnou dostupnost Prahy. Pokud by tam vedly jen klikaté sliničky, chtělo by tam bydlet podstatně méně lidí. A podobné to je i se železnicí, minimálně v místech, kde se plánují stanice.
Protože trať jim dálnici neodstraní. Naopak, tak jako tak tam bude protlačována D3. Ta trať měla význam jako součást VRT do Brna s odbočkou stávající tratě do Budějovic, k přemostění klikatého a zastávkovými vlaky vytíženého úseku Praha – Benešov pro jižní expresy. Pouhý cancour do Benešova neuleví D1 z Benešovska na východ, naopak bude tahat další vlakovou zátěž přes Prahu. A aby tomu dodali významu, dají tam tři zastávky do polí u dvou vesnic a jednoho městečka… Takže výsledkem by bylo více aut a vlaky akorát navíc k tomu. Žel.
D3 povede přes Popovice?
Jojo, 2037, 40mld. Tak určitě to někdo zrealizuje. 🤡 Asi založím petici proti kosmodromu na Štvanici.
V dohledné době to nikdo nezrealizuje, ale momentálně se jedná o zakotvení trasy v ZUR, což je nezbytná záležitost a nijak se nevylučuje s tím, že realizace proběhne za několik dekád.
Je dobře, že se to téma probírá teď, než se za pár let probrat a začít modifikovat platné ZUR.
Dotyčná oblast je velmi složitá, morfologicky i osídlením. Nevidím problém v tom, posoudit teď víc variant a jednu pak zakotvit.
Jestliže se ještě zpracovávají studie a záměry, je ten nejlepší čas řešit trasu. 100x lepší, než to za 10 let zablokovat a zpozdit o dalších 10 let.
Víte, nám, co pamatujeme začátku prvního žel. koridoru, který dodnes není dokončen a průběžně se opět rozpadá je jasné, že tam v tomto století nic nebude. Předpokládané náklady na akci jsou úplně absurdní (na km to vychází asi 3x dráž než dálnice). Na meditace o nesmrtelnosti chrousta asi už nemáme ten správný věk.
Nevím, co pamatujete. Vím jen, že pokud je chvíle, kdy se vhodně vymezit pro směrové vedení nového projektu, je to co možná nejdříve. A to dotyční dělají vzorně.
To víte, my jsme tak starý, že krom toho, že mouchy pokálely císaře pána, pamatujeme např. i to, že zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo projekt železniční rychlodráhy na letiště usnesením č. 13/21 ze dne 11. 1. 1996, už cca 20 let jsme tím měli jezdit. 😜
Ono je to otázka priorit. Ta trať jistě potřebná je, ale zároveň jsou i jiné ještě potřebnější tratě. Dá se tak předpokládat, že se začne stavět spíš později. Na druhou stranu čím dřív se podaří dohodnout na její trase, vymezit příslušný koridor a připravit všechna potřebná povolení, tím lépe. Nejhorší by bylo toto všechno řešit až těsně před stavbou.
Vlaky v Česku nechceme!
Nechceme. Proto stavíme přednostně lepší silnice, a koleje k tomu už nějak zbastlíme. Zastávky v polích, nepodchycení více potřebných směrů, tarifní džungle, nepřípoje, prostoje.