Libická železniční spojka? Kvůli zvěři jedině severně od D11, schválili krajští radní

Sražená laň jelena evropského na trati Chlumec nad Cidlinou - Velký Osek. Pramen: SŽDC/dokumentace EIASražená laň jelena evropského na trati Chlumec nad Cidlinou - Velký Osek. Pramen: SŽDC/dokumentace EIA

Rada Středočeského kraje se dnes v rámci procesu EIA vyjádřila k projektu chystané modernizace trati Kolín – Nymburk (odbočka Babín).

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spravedlnost

A 3 pruhy na dalnici nebudou nikdy… zato na zbytecne zeleznicni investice je penez hromada. Smutne.

Jiří Šrámek

Dálnice je typ dopravní infrastruktury nejvyšší úrovně (ve své oblasti, tedy v oblasti automobilové dopravy). V železniční infrastruktuře by jí tedy měla odpovídat vysokorychlostní trať. Vy si opravdu myslíte, že železnice v tomto úseku je vysokorychlostní tratí? Přirovnal bych to spíš k silnici první (trať 231) a druhé třídy (trať 020). Nejen proto si myslím, že tato stavba je velmi prospěšná.

Juraj

Tři pruhy neznamenají ani vyšší rychlost, ani reálně větší propustnost, protože na dlouhém otevřeném úseku s plynulou dopravou reálně nic nepřinesou (souběžná jízda na dálnici není), zatímco u měst je kapacita limitována propustností sjezdů/křižovatek. Pointa dálnice není v širší silnici, ale v oddělených jízdních směrech, umožňujících bezpečnější předjíždění ve vyšší rychlosti. Zda ale pak má těch pruhů dva nebo pět na směr, už nehraje roli. No a v „sběrné komunikace“ ve městech mají zpravidla opačný efekt – víc pruhů vede k menší rychlosti, protože dopravní indukce zvýší vytíženost, avšak konec takového úseku bude vždy úzké hrdlo. To jen tak na… Číst vice »

Daniel Drnec

Názor „Spravedlnosti“ nesdílím, nicméně k třem pruhům:

Uspořádání 3+3 má vyšší propustnost a v důsledku toho může přinést i vyšší rychlost. 3 jízdními pruhy se procpe více aut než 2, navíc se tím může omezit zpomalování dopravy při předjíždění pomalejších vozidel. Nicméně máte pravdu v tom, že pokud je provoz na dálnici v uspořádání 2+2 bezproblémový, pak 3+3 skutečně mnoho nepřináší.

Co se týká těch sběrných komunikací, tak konec úseku nemusí být úzké hrdlo, stačí, když je na konci úseku menší poptávka po dopravě.

Arimatejsky

3 pruhy jsou zbytečné.

LWQ

Je ta fotka srazene srny fakticky potreba?!

Ušatá

Podstatně by bylo rozumnější řešení nové dvoukolejné tratě od Poděbrad na Městec Králové a Chlumec. O tomto se kdysi uvažovalo a bylo by to ideální. Napojení Městce a nová trať.

Hajnej

Nějak mi tam chybí varianta č. 5, vzniklá modifikací varianty č. 4 tím způsobem, že kolej Chlumec – Nymburk půjde souběžně s opačným směrem, tj. také „dovnitř“ kolejí od Kolína, a k jejímu spojení s kolejí Kolín – Nymburk dojde až za zastávkou. Pak nebudou vlaky stojící v zastávce rušit jízdu rychlých vlaků z hradecké tratě.

a8n

Už se to kdysi řešilo, že se v Libicích čtvrtá kolej nevejde.

železničář v důchodu

Když je třeba stavět všude ostrovní nástupiště, tak se pochopitelně nevejde leckde …

a8n

Ve schématu vidím v Libicích jen nástupiště u bočních kolejí.

LadaLoco

20 km přeložky v rovině za pět let? Tak to naše VRT z Prahy Vysočinou do Brna bude za 50 ??? let?

železničář v důchodu

To de facto není přeložka, ale novostavba dvoukolejné trati – ta stávající tam (předpokládám) zůstane, protože ta nvostavba stávající vtahy tak úplně neřeší …

Pavel

ne ta stávající trať(oblouk kolem V.Oseka) se ruší

Jiří Kocurek

No vidíte. V Praze nové spojení trvalo téměř 4 roky a z Hlavního do Libně jsou to 4 kilometry. Tím pádem vychází stavba VRT Praha Brno na 150 − 180 roků.

Nekdo

no vidíte. a v Brně v roce 1919 tatíček Masaryk slíbil, že celá universita se do deseti let přestěhuje do nového kampusu, a v roce 2007 se přestěhovali části hned dvou (!!) fakult do nového kampusu, jako první z celé university. tímto tempem bude nové brněnské nádraží už v roce 2173 a EIA pro VRT se začne hned v návaznosti na něj…

zesp

Ono je to stejně jedno, kudy povede… Protože i když ten jelen tím biokordorem nerušeně projde, tak ho stejně picne myslivec, který tam na něj bude číhat… Ti se nezastaví před ničím, řeší pouze, aby byl pný mražák… Takže vlak sice odsuneme, ale zvěři stejně nepomůžeme…

Dalibor

tak si udělej zbrojní průkaz a lovecký lístek taky a nezáviď.

AAA

tak hlavně že se tady ječí že potřebujeme vlky k redukci přemnožené zvěře…

Jiří Kocurek

Tohle je obyčejná závist. Jako když se jedna paní vztekala, že si s tím dřevem uhnilého a padlého stromu nějaký haj## zatopí.

K.S.

A dálnice nemusí mít nadchod/podchod? No nic, každopádně mě se z nich nejvíce pozdává varianta č. 4, možná bych tam jenom zkusil dostat dva dvojkolejné mosty přes vodu, ale nevím, jestli se to vleze. Varianta by byla dobrá, kdyby se tam nechaly 4 koleje a naskládala se tam dvě krajní nástupiště a spojky, nebo ostrovní peron a spojky. nebo dvě krajní a jedno ostrovní, ale asi tam nebude frekvence taková. U varianty 4 totiž zůstává teoreticky volná, stále, jedna průjezdná kolej.

Jiří Kocurek

Dálnice má podchod a krásný. U soutoku s Cidlinou. Pak je čytřnožcům k dispozici průchod pod dálnicí vedle trati Osek − Chlumec, ale nevím, nevím.

Jiří Voseček

5 let 20 kilometru v rovině? Oukej, je tam most. Ale stejně to je šílený.

železničář v důchodu

Protože je to zase ještě dlouho nikoli nutně potřebná „divočina“: „Libická spojka“ byla vždy uvažována jen jako krátká jednokolejná úrovňová spojka mezi Libicí nad Cidlinou a výhybnou Kanín, kterou bylo možno postavit za relativně „pár šupů“ a kvůli nenáročnosti stavby i docela rychle – když ale zase nějací „vizionáři“ trvají na takto příšerně nákladných a zbytečně dlouhých novostavbách, tak místo toho, co by mohlo být poměrně brzy a snadno využitelné, nebude ještě velmi dlouho nic (pokud bude vůbec někdy něco): připadá mi ta „frajeřina“ jako boj o ODSun/neODSun nádraží v Brně. A že by právě Petera byl odborníkem na cokoli… Číst vice »

K.S.

Jenže to bylo někdy v trochu jiné době s jinou situaci. Takto je šance mít nerusenou dvojkolejku z Děčína do Chocně a ještě mimoúrovňové zapojit trat z Vysočiny. Což úrovňově zapojení neumožňuje.

P.s. psáno z telefonu

železničář v důchodu

Ale to se přece nevylučuje – to totiž řeší třeba právě varianta č. 1, a rozhodně netvrdím, že by ji nebylo možno ještě zdokonalit!

K.S.

Myslím si že varianta 4 je lepší než varianta 1, přece jenom je tam dostupných více kolejí v Libici a dalo by se projet i pokud by u peronů něco stálo (možná by to chtělo doplnit spojky), vhodné by myslím bylo vést pak tu spojku v co nejtěsnějším souběhu s dálnicí: mapy. cz/s/3xMc3 Ale celkem rád bych viděl zdůvodnění proč nevyhovuje úrovňové oddělení tratí v Oseku od Libice, kde by se ta na Hradec protáhly vnější stranou nákladních kolejí a po nové koleji přes les pokračovala ve směru na Hradec. Jeleni a spol. by se dali asi řešit nějakým umělým… Číst vice »

Dalibor

neberte nám odsun, o čem jiným se dá tolik let jednat, psát, diskutovat….

Radek

Výtečně.

Flinta

Tato „příšerně nákladná a zbytečně dlouhá novostavba“ bude součástí alternativní trasy ke koridoru z Prahy do Chocně.

železničář v důchodu

Jistě – někdy za možná 10 – 15 roků (a spíše ještě později), přičemž ta současná trať do Velkého Oseku tam stejně zůstane a krátká jednokolejná spojka od Libice do Kanína by mohla fungovat už mnohem dřív a následné novostavbě dvoukolejky by nijak nebránila …

Strojvůdce Příhoda

Tady zase někdo málo ví, ale hodně mluví…

Jiří Kocurek

Na tomlhe stupni dokumentace je jakýkoliv časový plán jenom cárem papíru. Vždyť ani není jasné, kde ten most bude, natož jaký most to bude. Až bude jasné, jaký most to bude, a to bude jasné z dokumentace ke stavebnímu povolení, tak teprve potom se dá vymýšelt rozpis prací, který pak bude součástí prováděcí dokumentace.

Johny

konečně dobrá zpráva. Ale ne z toho důvodu který je v nadpisu článku.. jen ta časová vzdálenost je k vzteku a to u jakýkoliv staveb

Lektor

Fakt by mě zajímalo odkud kam chodí ty jeleni v trianglu mezi dálnicí a věma tratěma. Myslím že politici a živočicháři by se tam měli nejdřív podívat a neluštit to jen z map. Jako severní varianta je lepší ale to zdůvodnění mě hlava nebere….

Poudy

Tak z mapy tady luštíte leda tak vy.

MRC

Taktéž by mě zajímalo kde se tam vzal jelen, když už teď to má nejspíš hodně narušené

Jiří Kocurek

Asi chodí k Labi se napít. Presněji do některého ze slepých ramen. No a živočicháři to běžně počítají pomocí fotopastí. Nekterým ovšem nestačí ani zdechlina k tomu, aby uvěřili, že tam ta zvířata žijí.

Lektor

Tak hlavně je to důkaz že tam už je ta trať. Prostě aby se z/do toho trojúhelníku dostal tak už dnes musí překročit dvokukolejnou trať nebo dálnici. Dneska je tam pole a to jeleni zrovna nevyhledávají.

Lektor

Krom toho podle použitého upevnění se nejedná o trať Velký Osek-Kanín

Jiří Kocurek

Zřejně chodí podél dálnice a pak ji podejdou tady https://mapy.cz/zakladni?x=15.1552925&y=50.1132225&z=15&source=base&id=1910819
No a díky spojce bude po stávající trati jezdit méně vlaků, nebudou totiž muset zajíždět do nového Oseka a dávat si kolečko. To je asi 7 kilometrů navíc a úrovňově křižit protisměr, což je z pohledu kapacity trati naprostý propadák. A nebo objíždět soupravu ve Velkém Oseku. Půlhodina jen to fikne. Pak se člověk diví, že cesta z Břeclavi do Drážďan trvá déle než Drážďany − Hamburk.

johny

ano ano 3x ano. to úrovňové křížení protisměru je fakt prehistorický. možná je to v evropském měřítku rarita a melo by se to zachovat jako technická památka co vy nato? divím se že se toho někdo ještě z těch pitomých památkářů nechytil ..

Jiří Kocurek

V Brně to úrovňové křížení chtějí realizovat na novém nádraží u Řeky. Minimálně v podobě (Ostrava -) Vyškov − Brno − odstavné nádraží X nákladní průtah. Takže o zachování se … bojím.

Lektor

Vzhledem k množství negativního hodnocení uznávám žádná dálnice ani železniční tratě tam nejsou 🙂

železničář v důchodu

Nepochybuji, že tam jeleni žijí, ale ani z pohledu, ani z popisku není vůbec jasné, že je to záběr z oblasti okolo Kanína – to Vám nevadí? Kdyby tam byl třeba aspoň hektometrovník, tak snad, ale takto?

Jiří Šrámek

Několikrát jsem viděl jelena, či laň na „Dubáku“ – Sukově náměstí v Liberci (mezi Mozartovou a Zborovskou ulicí) a v okolí je také všude zástavba. Asi si tam chodí začutat na hřiště.

železničář v důchodu

A kolik a čeho jste před tím viděním vypil?

Martin V.

Dobrý! Buďme rádi za jeleny, ty severní varianty jsou jednoznačně lepší. 🙂

železničář v důchodu

A také násobně dražší, a tedy o to „v reálu“ časově vzdálenější …

Jiří Kocurek

Takže honem rychle postavit horší, ale levnější řešení, které se bude časem asi muset předělat. Daňový poplatník má přece bezednou kapsu. V Řecku už to vědí.

železničář v důchodu

Zjevně skoro všichni tady jste (bohužel) někým (nevím, kým) úplně pomýlení – jedině varianta č. 1 totiž umožňuje (byť za cenu asi trvale nižší NTR ve vlastní krátké spojce než 160 km/h a úrovňového křížení směrů v té 1. fázi) etapovou výstavbu, která by přinesla užitek jak rychlíkům, tak i nákladní dopravě mnohem dřív, než ta drahá dlouhá novostavba dvoukolejky až někam k Choťovicím, která bude „možná někdy“: „mínusáři“ tohoto řešení a názoru zjevně neumějí číst nejen z map, ale ani ze schémat, protože ohrožování jelenů vlaky jedoucími po jednokolejné spojce v poli mezi stávající tratí (původně odbočení OeNWB z… Číst vice »

Jiří Kocurek

Aha, takže nemá smysl stavět tu spojku pořádně, dokud nebude druhá kolej Velký Osek − Hradec Králové. Až se bude dělat V.O. − H.K. tak se to může předělat. − tohle je tedy podle vás nepomýlený názor.

Zbyněk

Nechci být za každou cenu jedovatej, ale zrovna tebou vzývanou jednoduchou spojku z Libice na Kanín mohla postavit když ne generace tvých dědů a otců, tak určitě generace tvoje. Vytížené byly (a jsou) všechny tratě v oblasti dost.

Vlastně mi nedává ani velký smysl, proč to za války vyřešili smyčkou z Oseka, snad jen kvůli místní vazbě Kolín – Chlumec, která by ztratila přípoje od rychlíků HK – Praha, respektive je přesunula do Poděbrad. Ale ta časová ztráta vlaků do HK je šílená.

Martin V.

Ano, jak s oblibou říkává, mohlo se to postavit už „za bolševika“. 🙂
Nad smyčkou jsem přemýšlel taky a vyšla mi z toho (nepodložená) domněnka, že Velký Osek byla v té době pořád natolik významná železniční stanice, že ji prostě nešlo minout.

železničář v důchodu

Samozřejmě byla, už od dob výstavby ÖNWB to byla jedna z jejic nejvýznamnějších stanic se zázemím pro vozbu, a podobně tomu bylo ještě i dlouho „za bolševika“. Zbyněk: „Moje generace“ to sice samozřejmě (minimálně teoreticky) postavit mohla, ale tehdy „byly jiné priority“ (m.j. třeba přeložky vyvolané důlní činností, apod.) a nebylo ani dost financí – já to neomlouvám, jen jsem přesvědčen, že když to postavit je teď mnohem snazší, tak by se to mělo udělat bez ohledu na to, co se připravuje do budoucna a ve skutečnosti může nastat až za velmi dlouhou dobu, případně nemusí dokonce nastat vůbec. Jiří… Číst vice »

železničář v důchodu

Předělávat nebude třeba nic – jen se teď postaví to, co už tam mohlo a mělo být dávno a co tam může zůstat i potom, protože to ničemu vadit nebude, ale bude možno to pak třeba i zase snést, nebude-li to už opravdu vůbec potřebné.