Líbeznice s delším tunelem, Vranovice bez zahloubení. SŽ odmítla i vedení rychlotrati podél D2

Plánovaný tunel Rajhrad na VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicPlánovaný tunel Rajhrad na VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Vedení nové trati podél D2 by znamenalo problém u Hustopečí, míní autoři dokumentace.

Správa železnic nevyhoví požadavkům obcí Vranovice a Přibice podél budoucí vysokorychlostní trati VRT Jižní Morava mezi Brnem a Břeclaví na větší zahloubení části tratě, aby došlo k eliminaci hluku. Vyplývá to z aktualizované dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí, kterou Správa železnic v pátek zveřejnila v databázi EIA.

Ukazuje to tak rozdílný přístup Správy železnic k požadavkům na ochranu před hlukem. Zatímco v Líbeznicích, kde bydlí ministr dopravy Martin Kupka, při plánování nové trati z Prahy do Drážďan SŽ prodloužila plánovaný tunel o několik set metrů, na jihu Moravy tento požadavek odmítla. Prověření zapuštění trati o 3 metry pod pod úroveň stávajícího terénu a její překrytí tubusem či tunelem uložilo Správě železnic ministerstvo životního prostředí.

Tunel v rovině u ministrova bydliště bude ještě o 200 metrů delší, než se dosud uvádělo

Požadavek zahloubení celého tělesa VRT o 3 m níže by způsobil výrazné navýšení záborů půdy. Zahloubení tratě by také vyvolalo výrazný nárůst přebytku nepotřebné zeminy, která by musela být transportována a ukládána ve vzdálenějším okolí a tím by zhoršila dopad do krajiny včetně zhoršení prašnosti a emisí vozidel určených pro transport zeminy,“ uvádí se v dokumentaci EIA, kterou zpracovala společnost AZ Geo patřící pod projekční skupinu Valbek.

Trasa VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

 

Vlaky podél D2? Moc drahé, vysvětlila SŽ

Správa železnic měla prověřit i návrh vést novou trať více podél dálnice D2. Podle autorů projektu by ale došlo ke kritické situaci u města Hustopeče. „Je zřejmé, že se jedná o velmi kopcovitý terén s výškovými rozdíly připomínající až horský terén. Půdorysné vedení D2 v okolí Hustopečí má parametry nekompatibilní s vedením VRT pro požadovanou rychlost (ostré oblouky). Úzký průsmyk mezi vrchy by znamenal návrh nákladných tunelových řešení nebo silně negativně ovlivnil zastavěné území v porovnání s aktuálně předkládaným vedením trasy VRT, který je vedena příznivým terénem západně od dnešní trati,“ uvádí se v textu.

Delší cesta k povolení rychlovlaků na jižní Moravě. Úřady uložily SŽ další studie

Doplněná dokumentace měla prověřit i riziko možnosti vzniku tlakového rázu výjezdu z rajhradského tunelu. „Pokud jde o pravděpodobnost vzniku sonického třesku, je třeba poznamenat, že tunel Rajhrad je příliš krátký na to, aby se v něm vyvinul úplný nosový puls a aby se zvýšil tlakový gradient,“ uvádí se v dokumentaci.

Plány Správy železnic čeká ještě veřejné projednání, poté dojde ke zpracování posudku a vydání stanoviska ministerstvem životního prostředí.

Vlaky mají jezdit mezi Brnem a Šakvicemi rychlostí 320 km/h. Správa železnic předpokládala loni, že stavba začne v roce 2027, nyní je jasné, že nejdříve 2028. Trať bude dlouhá 45 km. V budoucnu má z tratě odbočovat u Unkovic nová trať do Znojma. Detailně ji Správa železnic popisuje zde.

Tagy Správa železnic VRT Jižní Morava
194 komentářů