Líbeznice s delším tunelem, Vranovice bez zahloubení. SŽ odmítla i vedení rychlotrati podél D2
Plánovaný tunel Rajhrad na VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic
Vedení nové trati podél D2 by znamenalo problém u Hustopečí, míní autoři dokumentace.
Proč je v článku srovnání s Líbeznicemi, ale naopak chybí informace, že tunel na RS2 by znamenal problémy s podzemní vodou a a stal by až 600 milionů?
To druhé je přece mnohem důležitější informace než to, že v Líbeznicích se tunel prodloužil.
To je teda investigativní novinařina…
Chapu, ze VRT by byly hezke, ale nebylo by lepsi ty penize dat nejdriv do celkoveho zlepseni zeleznice?
Je supr, ze se z Prahy do Vidne pojede 300 km/h a resime sonicke tresky, ale z Plzne do Chebu se furt jezdi 80 km/h z casti po jednokolejce, protoze to tak Franz Josef postavil.
Ja bych radsi videl zrychlovani na 150-200, pridavani koleji, narovnavani existujicich trati, atd. Az tohle vsechno bude, tak pak delat VRT.
Od Prahy do Rakvic.
Do Vídně ne. 🙂
Plzeň – Cheb má úsekově o dost vyšší rychlost než 80 km/h a její modernizace počítala s nasazením Pendolin, která tam můžou dosáhnout vyšší rychlosti než konvenční soupravy.
Tzn. řešení = nasazení Pendolin na linku Praha – Cheb.
A vsechny ty lidi co jezdi z Plzne do Chebu by zaplnili aspon jeden autobus co hodinu?
V Líbeznicích, a obecně v celém okolí hlavního města bydlí rada vlivných lidí, které není dobré příliš dráždit, proto mají velkorysý tunel. Nadstandartní technická řešení se koneckonců objevují i na jiných stavbách v okolí Prahy, např. požadavky na rozsáhlé hloubené tunely na Pražském okruhu. Ve Vranovicích bydlí jen obyčejní lidé bez politického nebo ekonomického vlivu, proto ostrouhali
Jenže do toho můžou hodit vidle úplně stejně. Měli jim aspoň nějak kompromisně vyhovět…
Myslím si, píšu to neustále dokola, že VRT tady nebude. I v Británii zjistili, že náklady jsou tak obrovské( za posleních 5 let cena vzrostla o 100%), že se VRT z Londýna do Manchestru se prostě už nevyplatí)neustálé odklady tyto stavby neúměrně prodražujou i nás.
Přitom to občanům mohou v EIA slíbit a pak se na to vybodnout. Viz ŘSD a omezení hluku na 50 km D4.😉
Tak tomu nerozumím. Nejdřív kecy, že nemůžou začít stavět, protože chtějí vyjít vstříc občanům. Teď zase kecy, že u Hustopečí jsou velehory. Pokud jim dělá problém postavit VRT na ploché Jižní moravě, jak chtějí vybudovat Podkrušnohorský tunel? Prý nemůžou opravit kozinu protože VRT, ale VRT nejde protože #horský terén. Myslím, že si MD a vedení SŽ zaslouží odpočinek v psychiatrické léčebně.
Klid a omývejte si přirození vlažnou vodou.
Halásku, to je zveš k sobě domů ?
A jaká je vaše kvalifikace, abyste mohl činit takováto prohlášení, a aby tato prohlášení byla brána vážně?
Aha, zase Hala D. Jaké překvapení…
Vůbec se tím neřeší jádro věci – (už jsem to tu psal) IMHO zase tak není potřeba VRT mezi Vranovicemi a Rakvicemi; VRT by měla být Brno – okolo Laa – do Vídně. Z ní odbočka u Unkovic do Vranovic = netřeba procházet přes chráněné přírodní území (!) jižně od Vranovic.
A netřeba řešit tunel s „měřením dvojím metrem“.
Až na to že rakouská strana dlouhodobě o žádné VRT z Vídně na sever neuvažuje… Ke zrychlení dojde jen plánovanou rekonstrukcí stávající tratě z Vídně do Břeclavi na 200km/h, nic víc…
A směr na Bratislavu byste řešil jak?
Po stávající trati.
Ostatně i na slovenské straně půjde o stávající dvoukolejku (+ jestli ji Slováci vůbec zrychlí).
Taky nevidím větší problém v tom modernizovat stávající trať do Břeclavi třeba na 200 a do Vídně spíše postavit něco nového a těch 300.
Možná by se to dalo upravit na 200 bez nějakých extra velkých nákladů. Kolik že tam svištělo pendolino? 237km/h, i bez úprav? A přejezdy? Není tam jediný, jenom ve Vranovicích je přechod (ul. Přibická) a v Podivíně je taky přechod (ulice U Dráhy / Za Drahou). Takže dva podchody (nadchody?). Leda že by nestačily oblouky
Přesně – nějaký úpravy přejezdu, zabezpečovačky a třeba i reko svršku a za rozumný peníze je tam trať co dá 200kmh.
A pak druhá trať na 200+ na Moravský Krumlov a Laa… Jeden vlak v obou směrech ta trať z Laa do Vídně dá.
Jeden přejezd pro auta tam je – na silnici Šakvice – Starovičky.
A co si o tom myslí Rakušáci, kteří se teď chystají začít s tak jako tak potřebnou modernizací Nordbahn na 200? Směrem na Laa je ten terén u nich výrazně nepříznivější a sami nemají z trati do ČR skoro žádný užitek.
Porůznu čítávám, jak Rakušáci (+ totéž další země „bez komunistické minulosti“) mají nynější i budoucí železniční infrastrukturu v dobrém stavu a dobrých plánech.
To, že nepředpokládají skutečně rychlou VRT směr Brno (a ostatně tudy směr Berlín/Varšava), jde „tak trochu“ proti tomuto tvrzení.
P. S. Dvoukolejka mezi Vranovicemi a Rakvicemi by tedy nestačila, zato dvoukolejka zejména mezi Süssenbrunnem a Gänserndorfem stačit bude? 🙂
Tak Rakousko zatím nestaví v podstatě žádné VRT jako takové, spíš jde o různé přeložky a zkapacitnění ve směrech stávajících tratí (mnohdy samozřejmě dosti zásadního významu), a k tomu základnové tunely. Jediné co se tomu trochu vymyká je trať z Vídně do St. Pölten, kde už nejde úplně jen o přeložku a zkapacitnění, ale také to má nesrovnatelně vyšší využití než novostavba do Laa (při existenci tratě do Břeclavi). Proto se ptám, jestli o tom vůbec uvažují.
Koralmbahn se vašemu pokusu vymyká – resp. O. K., v úseku Klagenfurt – St. Paul do jisté míry taky jde o „přeložku stávajících tratí“, ale to by splňovala případně i novostavba od Vídně okolo Mistelbachu (kde závlek do něj by mohl být přirovnatelný se závlekem do Bleiburgu) okolo Staatzu (srov. se St. Paulem) a odtud buď směr Brno (srov. se směrem Graz), nebo odbočit na stávající trať do Laa (srov. s Wolfsbergem).
… Pardon, samozřejmě popisu (ne „pokusu“).
Mmch. když si vezmu, že úsek od Unkovic k Hrušovanům nad Jevišovkou vznikne tak jako tak, a to ryze kvůli spojení Brna se Znojemskem (až se divím, že tomu vyjde ekonomika, srov. s tratí např. Praha – Turnov – Liberec), přičemž takto by šlo o součást rychlé (i kdyby konvenční a pro rychlost 250 km/h tak, aby tam mohla jezdit i rychlá regionálka – stejně jako na Koralmbahn) mezistátní tratě.
Souhlasím, Koralmbahn jsem bral taky jako základnový tunel, byť k tomu v tomto případě patří ještě poměrně dlouhé novostavby/přeložky na povrchu. S tou tratí na Znojmo je to dobrá připomínka, kdo ví jestli nakonec bude – taky se divím že tomu vyjde ekonomika (do Liberce to však chce mnohem více umělých staveb), ale asi ani to nestačí k tomu, aby Rakousko o VRT směr Laa uvažovalo.
Moc nechápu co se honilo projektantům hlavou, když to kolem Vranovic kreslili. Křížení s bývalou tratí, dnes vlečkou Vranovice – Pohořelice má VRTka překonávat horem. Jedná se asi o nejvyšší bod, načež začne prudce klesat ke Svratce. Na části náhorní plošiny de facto od Rajhradu má být vysoký protihlukový val, což způsobí nechutnou vysokou jizvu v krajině. Přitom postupné zahloubení by mělo pozitivní vliv na výškový profil tratě. K tomu obrovskému přemisťování zeminy dojde stejně, není to nic jiného než výmluva. Díky částečnému překrytí zářezu by pak nedošlo k obrovskému a obludnému rozdělení a narušení krajiny, k jakému má dojít.… Číst vice »
Tak větší zahloubení je mega problém, ale delší tunel u bydliště ministra problém není. Tam bude asi zemina menší, lehčí a neviditelnější… No, moc dobře to nevedou. Nějak nejdou naproti tomu, aby byl odpor obcí co nejmenší.
Sonický třesk? To nemůžou myslet vážně 🤣🤣🤣
Pokud to rozpálí na 1320 km/h…
Sonický třesk zvaný „hrom“ vzniká také odlišně než u stíhačky.
Nepodceňujme možnosti železničních džetů. Na kolejích je nominálně tryskáčů jako na letadlovce. Až bude nějaký ten megadžet, třeba se dočkáme.
Myslím, že je potřeba celý projekt VRT ve stávající podobě ukončit a udělat obměnu ve vedení SŽ. Celý projekt VRT je postaven na aroganci vůči občanům bydlícím v krajině, kterým VRT nepřinese žádné pozitivum. Pokud SŽ nemá takové projektanty, kteří navrhnou VRT v dostatečném odstupu od českých a moravských vesnic, tak je velmi špatně vedenou institucí. VRT jsou jistě dobrá myšlenka, ale zejména pro země s velkou rozlohou a velkými vzdálenostmi.
Asi tak. Víc dávají smysl projekty jako novej tunel do Německa u Děčína, tunel do Berouna, tunel Ústí nad Orlicí… Aby dálkový vlaky stavěly na letišti v Praze… Ale cpat do krajiny další hlučnou a drahou bariéru, z který místní nic mít nebudou?
Minimálně v případě VRT Jižní morava z toho budou mit místní výrazně větší spolehlivost regionální vlakové dopravy do Brna, mám tim na mysli že nebudou vlaky uměle zpožďovány kvůli předjíždění zpožděným vlakem EC/rj, které nově pojedou po VRT. V jízdním řádu ani nebudou nastavené časy pro předjíždění expresy a dojde tak i ke zrychlení samotných osobáků…
Vlaky EC/rj hlavně mají jezdit včas. Pak by nehrozilo předjíždění Os vlaků zpožděným EC/rj.
Jak to budou VRTkové vlaky při byť např. 10min. zpoždění řešit ve chvíli, kdy by se měly vejít mezi 6 nebo kolik párů vlaků za hodinu na VRT Praha – Brno?
P. S. I zde platí – toto s předjížděním je problém zejména mezi Brnem a max. právě Vranovicemi. Ne jižně od Vranovic.
A co z toho všeho skutečně postaví. 😁
Spíš by to chtěla založit nějakou organizace která bude bojovat za mnohem vyšší rychlosti
Důvod? A přínos?
Tvůj barák mi taky nepřináší žádný pozitivum.
Ale to pozitivum nepřinese VRT – Brno – Břeclav žádnému občanovi Vranovic. Ba naopak – jestliže údajně je nyní problémem pro nákladní dopravu vyčerpaná kapacita tratě (pozn. s tímto bych souhlasil mezi Brnem a Hrušovany u Brna, jižněji už to takový problém není), pak to znamená, že s hotovou VRT pojede skrz Vranovice daleko víc nákladních vlaků než dnes.
Plus kousek od obce tedy po několik let výstavba VRT (+ poté její provoz, i když O. K., zde se dá namítnout, že tím pádem tedy dálkové vlaky nebudou už svištět skrz Vranovice po stávající trati).
Protože občanů Vranovic se převážený náklad netýká. Protože žijiu ve vakuu, žádná společnost kolem nich neexistuje.
Pokud jde o tranzit, tak se jich skutečně dost možná netýká.
Nicméně – pokud už, tak by mohlo dávat smysl jim vyjít vstříc s tím tunelem – když to jde u Líbeznic, mělo by to jít i tam. 🙂
Jako chápu že se tyhle věci „musí“ řešit, ale my asi timhle tempem ty VRT vlastně nechceme ne? Minulý rok se ještě říkalo, že se Jižní Morava začne stavět v roce 2026, letos to je 2028 a příští rok to bude 2030.
Jaký div, pokud jsou kritéria řešení téhož problému velmi flexibilní, pak nelze očekávat nic jiného. To je téma typu „rovní a rovnější“. Někdy mně napadá, jestli k tomu taktickému prodloužení tunelu u jednoho domečku u Prahy nedošlo hlavně proto, aby náhodou stavba VRT nenabrala poněkud rychlejší tempo, ze kterého by se někteří odpovědní nemuseli vidět. Takto, když se bude diskutovat o každém odchylném, levnějším řešení podobné situace: „Proč v to Líbeznici šlo a u nás ne?“, budou se dělat další variantní studie a analýzy, které samozřejmě potvrdí jediný správný záměr subjektu, který je zadal a platí, pak se to celé… Číst vice »
Také si kladu stejnou otázku, tedy zda celé toto divadlo nemá jediný účel – stavbu VRT především odsunout až do vzdálenější budoucnosti. Celé tomu naznačuje i zájem na zapojení VRT do pražské železniční sítě v oblasti Balabenky, které je dle mého názoru zcela nerealizovatelné, neb je neprojednatelné – vedlo by to nutně k vytvoření dalšího patra železničních mostů, což vzhledem k tomu, že silniční vnitřní okruh má právě v oblasti Balabenky jít kompletně pod zem, je za vlasy dost přitažená představa. Jediné stále reálné řešení je vypustit VRT z Prahy směr Drážďany je dle mého názoru zhruba takové: https://mapy.cz/s/gonajofepo A… Číst vice »
Jako jo, svou logiku to má, ale myslím, že by si Kupka za takovým účelem dokázal vytvořit jiný maskovací konflikt. On je je ambiciózní politik (a to nemyslím nijak negativně) a určitě by neriskoval nějaké popotahování kvůli papalášismu jen kvůli nějaké maskirovce.
Reálně je za tím nezájem úředníků ministerstva dopravy a Správy železnic o potřebné změny v železniční síti, čímž je míněno především její zkapacitnění. Byl to zejména dlouholetý urputný boj proti dvoukolejné trati Plzeň – Domažlice – Česká Kubice, kde se až po velkém tlaku ŽESNADu podařilo délku dvoukolejných úseků řádně navýšit, ale bohužel ne až na sto procent. Dále trvalý nezájem o zečtyřkolejnění úseku Úvaly (až za městem od kolejových spojek až do Poříčan, respektive až k bývalé chemičce před Kolínem. Navrhování dalších nesmyslných trojkolejných úseků, které kapacitu tratí navyšují minimálně a slouží prakticky pouze k tomu, aby při každé… Číst vice »
Čtyřkolejný úsek pouze potřebuje tu 4. kolej.
A co si napíši, že v práci dělali?
U „VRT jižní Morava“ bylo zmiňováno, že je snadno projednatelná a proto bude – společně s Moravskou bránou – realizována jako první. 🙂
Tak vám na základě tohoto „pokusného chrousta“ už může být jasné, kdy se bude realizovat ta druhá, nebo třetí… 🙂
Stačí vytvořit plakát s heslem ,,Po VRT Jižní Morava již brzy,, a pak už jen čekat a čekat, jestli se dílo podaří nebo ne.