Libereckým krajem vlastněný dopravce má převzít autobusový provoz na Českolipsku

Autobus ČSAD Liberec v Hrádku nad Nisou. Foto: IDOLAutobus ČSAD Liberec v Hrádku nad Nisou. Foto: IDOL

Smlouva na provoz v oblasti Západ končí příští rok, současné vedení dává přednost převzetí výkonů krajským dopravcem.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ludva

Na tomto článku a na autobusové dopravě celkově, je jasně vidět, že pro kraje je mnohem výhodnější a lepší mít svého krajem vlastněného dopravce. Liberecký kraj je jen další v řadě , která bude pokračovat. Je mnohem lepší si dopravu ovládat a řídit sám, než se neustále dohadovat s řadou dopravců. A těch výhod je mnohem víc, než zdánlivých nevýhod. Velice podobně argumentuje i JMK v železniční dopravě. Železnice bude jen s určitým zpožděním autobusovou dopravu následovat. Když něco potřebuji pravidelně, každý den a neobejdu se bez toho, je přeci logické a levnější, že si to budu dělat sám se… Číst vice »

Milion plus

Tak levnější to určitě není

Ludva

Jen se vás zeptám. Když by jste potřeboval někam cestovat jen dvakrát třikrát do měsíce, jistě pro vás bude levnější jet třeba taxíkem, než vlastnit a udržovat své auto. Ale vy by jste si ten taxík objednával i kdyby jste potřeboval, každý den jezdit do práce a zpět ? Asi ne . V tomto případě bude výrazně levnější vlastní auto, než požívat taxík.

XYZ

„BYSTE“, pane kolego, zásadně „BYSTE“, Váš tvar „by jste“ čeština nepřipouští. 😀 😉

X 1

Před 40-ti lety jsme se na Valašsku “by jste, my jsme”, učili. Jelikož však učitelce již tehdy bylo 88, tak lze připustit, že to bylo pomýleno. Nicméně ani já, ani spolužáci jsme neměli při následném studiu problémy.
Kdo ve škole řekl “my zme v řiti” tož rupnul. A to prosím bez kontextu SSSR. 🙂
Takže “ Snad ste to vymysleli dobře. Abysme se z toho tedak neposrale”. 😉
A pokud se nepletu tak tzv. starotvary nikdo nezrušil. Jen se přidaly novotvary.

Ludva

Má pravdu pan x1 :-). Ani mobil, který mě vždy upozorní na případnou chybu, mi tento tvar neoznačil za chybný.

Lojza

Ne, pan x1 pravdu nemá. Je to gramaticky špatně. Mobil to neopravuje, protože „by“ a „jste“ jsou normální slova (sloveso a zájmeno). Jediná spisovná varianta je „byste“. V případě pochybnosti doporučuju zapátrat na internetu nebo najít nějakou učebnici češtiny, která se zabývá podmiňovacím způsobem slovesa být.

Leoš Konečný

Byste je prave cestinarsky spravne

Leoš Konečný

Ale hodne lidi v tomro chybuje, dokonce se ma snad i pripustit tvar BYSME soubezne s BYCHOM

Démon

Tedy vy umíte řešit kraviny. To mě vždycky fascinovalo, když mi učitelka na fyziku opravovala pravopisné chyby a dostal jsem kvůli tomu horší známku ikdyž to bylo věcně správně. Bohužel to je dnešní svět, každý je expert na něco jiného 🙂

Alexandr Mikulka

Nepoužívejte nesmyslná přirovnání.

David

Tuhle tady kolovala tabulka, která ukazovala, že vlastní dopravce je obvykle výrazně nákladnější než vysoutěžený.

Ludva

Ano viděl jsem, ale i autor sám udával, že porovnávat takto kraje mezi sebou není úplně přesné. Každý kraj má svá specifika a naprosto rozdílné podmínky.

Kubrt

Nedá se říct, že vlastní dopravce je „mnohem výhodnější“. Zkoušejí to s ním kraje, které měly tristní zkušenost s privátními dopravci. Jinde soukromí dopravci fungují k oboustranné spokojenosti. Krajský dopravce má horší situaci při nákupu autobusů (viz DSUK), může se stát odkladištěm pro politické vysloužilce. Není to černobílé a jednoznačné.

Ludva

Jak je vidět LB kraj žádné potíže při nákupu 70 nových autobusů zřejmě neměl. Podobně jako JMK při nákupu vlaků. Naopak JMK získal dotaci, kterou by soukromník dostal jen těžko.

Leden

Výhodnější to určitě je – dají se tudy vyvádět peníze přes kšefty kamarádům, dají se tu dělat trafiky odloženým politikům. Levnější to kvůli chybějícímu tlaku na efektivitu není, to se ukáže za chvíli (viz ČD v časech monopolu a jejich první nabídky do soutěží, co byly extrémně nad okolní realitu). „Řada dopravců“ je právě to, co ten systém zlevňuje a zároveň zkvalitňuje, protože ten kšeft už příště nemusí dostat. Ale my se holt vrátíme do dob „státního“ ČSAD…

XYZ

Pro kraje to rozhodně levnější není … Viz Ústecký kraj, který na tom strašně prodělává, což je vidět na číslech.

Démon

protože je to o soutěži. když je to domluvené, tak se prodělává. jakožto nejzkorumpovanější kraj v zemi to v Ústí chápu

XYZ

Máte důkazy o tom, že je to domluvené? Pokud ano, prosím, předložte je. 😉

Bob

A od socialismu pak dále ke komunismu?

Leoš Konečný

No to rozhodne, uz jen kdyz slysim CSAD je to des. A Liberec je na tomzrovna expert byt neschopnej v doprave. To uz tady bylo

noerf

Jsem zvědav za jakou cenu bude ČSAD Liberec jezdit pro kraj.

Ludva

Ano možná to bude o malinko více, než u ČSAD Česká Lípa ale jen o cenu nejde, to zřejmě kraje již začaly chápat. Za tu cenu budou nové kvalitní autobusy a mnohem lepší a operativnější možnost zásahů do dopravy bez dohadování s privátní firmou. U autobusové dopravy, na rozdíl od železniční, kraje správně začínají chápat, že nejlevnější zdaleka není i nejlepší.

Milion plus

1/ Nové autobusy by pořídil jakýkoliv jiný dopravce, kt. by vyhrál VŘ (když by to VŘ logicky požadovalo). 2/ zákon ukládá ve VŘ vybrat nejlevnější nabídku
3/ když to porovnám v Ústeckém kraji, kde začal jezdit vnitřní DSÚK tak vidím spíš nevýhody, méně kapacitní autobusy a o dost vyšší cena za km. Tak kde jsou teda ty výhody? Hm? Jo a za 4/ když si dobře nastaví smlouvu tak by k žádnému hádání kvůli “operativnější možnosti zásahu” nemělo dojít

Ludva

No dle toho, jak se kraje začínají postupně vracet ke strategii svých dopravců to asi tak, jak píšete vy nebude.

Honza

A nebude to spíš tím, že pro krajské úředníky i politiky je prostě jednodušší se se soukromými dopravci nedohadovat na podmínkách? Proč by si přidělávali práci? Nemusí dělat výběrová řízení, nemusí jednat o dodatcích, pokud by došlo k nějaké změně. Dopravci je prostě „neotravují“. A protože dopravní obslužnost neplatí úředníci ze svého, je jim jedno, že tento jejich pracovní „komfort“ platí občané. To je přece výborně vymyšlené, za více našich peněz mají úředníci méně práce a ještě tvrdí, že se jim podařilo zajistit kvalitnější servis. Ale když si to necháme líbit…..

Kubrt

Zákon neukládá vybrat nejlevnější nabídku, cena může být jen jedním z kritérií.

XYZ

Neukládá, nicméně pak můžete čekat, že na to vlítne ÚOHS v čele s Rafajem a zařízne to. Ačkoli tady se bojím, že na to ÚOHS vlítne tak jako tak, protože s. Vařil zvedne telefon a zavolá s. Rafajovi, aby to soudružsky prověřil a zaříznul. To, že Bus Line podá opět odvolání proti krajskému rozhodnutí, s tím, doufám, LK už dopředu počítá.

XYZ

2/ zákon ukládá ve VŘ vybrat nejlevnější nabídku – NEUKLÁDÁ – ukládá mu vybrat NEJLEPŠÍ nabídku.

XYZ

Přesněji ukládá toto: „vybrat nejlepší nabídku za nejnižší cenu“. A ta rozhodně leckdy nemusí být nejlepší. Viz třeba nákupy SORek u mnoha dopravců.

Leden

„Ano možná to bude o malinko více“
Aha. No to se nám ta ideologie hroutí docela rychle.

Ludva

Hloupou ideologii, že co není státní, je automaticky i levnější a lepší sem pletete hlavně vy. Kdyby to pro kraje a cestující bylo opravdu nejlepší a nejlevnější, jistě by to neopouštěly. Máte jiné vysvětlení, proč to tedy dělají ? Já sem žádnou ideologii nepletu. Dívám se na to čistě ekonomicky.

Kubrt

A ty do toho zas pleteš úplně stejně hloupou ideologii, že krajský dopravce je nejlepší. Univerzálně neplatí ani jedno. UK+LK měly tristní zkušenost se soukrmomými dopravci, tak zkouší svou cestu. Jiné kraje se soukromými dopravci fungují bez problému.

XYZ

Ty Vaše „nové autobusy“ by musel nakoupit kdokoliv, jelikož ve většině VŘ je požadován nákup nových LE vozidel s klimatizací.

XYZ

ČSAD Liberec jakožto krajská společnost bude jezdit za tu cenu, kterou si určí kraj.

Milion plus

Za takovou jakou si kraj určí, když je krajem vlastněný

PetrB

ČSAD Česká Lípa má stejného majitele jako společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje, nezaměnovat s Dopravní společností Ústeckého kraje. Tato společnost vlastní i autobusové nádraží v Mostě, které je dnes značně zchátralé a nepoužívá se a jenž chtělo město Most od této společnosti odkoupit. Jenže DPÚK si nadiktoval vysokou cenu a z obchodu sešlo a tak si město postaví nové bus nádraží své jen na druhé straně železniční stanice než je současné autobusové nádraží. Takže se Libereckému kraji nedivím.

Marcel

Ono se i stačí podívat jak je na tom to Českolipské. Od výstavby jen minimální investice, stav interiéru nádraží katastrofální. Autobusy dost za zenitem. Hodně často je potkávám u krajnice s technickou závadou. A výjimkou nejsou ani „ekobusy“ s oblaky kouře z oleje který se dostává do spalovacího procesu. Opravdu doufám, že tato firma půjde kamkoliv jinam, hlavně ať je to z České Lípy!

pozorovatel

Dojde na lepší řešení: zkrátí se délka přestupů mezi vlaky a autobusy a v případě rozumné dohody se SŽ(DC) (je-li s tou strašlivou squadrou ovšem teď neco takového vůbec možné) lze jako společných prostor pro cestující i pro zázemí dopravců bez velkých problémů využít nyní už silně nevyužité staniční budovy, kterou má v dohledné době SŽ(DC) nákladně opravit. Jen by pak ještě bylo dobré přesunout zastávky MHD tak, aby byly k oběma nádražím blíže (= minimálně tu „výstupní“ tramvajovou ze směru od centra) – ale to by bohužel vyžadovalo znovu přeřešit celý prostor lřižovatky, která byla nedávno výrazně přestavěna.

V. K.

To samé třeba autobusové nádraží v Lounech. Je v o něco lepším stavu než to v Mostě, ale i tak do něj 30 let neinvestovali vůbec nic. A když ho chtělo město odkoupit, tak si řekli o 180 milionů.