Liberecký kraj zdraží od listopadu po šesti letech jízdné ve veřejné dopravě
Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra
Obyvatele a návštěvníky Libereckého kraje čeká od listopadu dražší cestování veřejnou dopravou. Kompletní ceník chce kraj vydat v září, k
Zlatý IDS JMK.
Liberecký kraj má už teď nejvyšší jízdné z krajů, bez karty tak na úrovni čd, na opruzkartu byste si měli přečíst dvacetistránkový manuál, ať se nedivíte. A povezete se většinou vyhrkanými karosami natahanými z východu.
To není pravda! Nejvyšší jízdné mají u předplatného v Olomouckém, Karlovarském kraji, kde měsíční útrata za stejnou vzdálnost na co zde stačí o polovinu kratší jízdenka za 1500 či 1000Kč tak tam to přesahuje 2500 až 4500Kč. IDSLK patřil bezesporu k těm levnějším. Opuskarta je sice výhodná, ale kraj to zavedl kvůli přehledu o cestujících, spíš nechápu, že v jiných krajích lze jízdenky vydávat i papírově.
To je právě dobře, že je lze vydávat i papírově – je to jednoduché pro všechny. Já kartu Opuscard nevlastním, nemám čas ani zájem si ji vyřizovat, a ani se mi to nevyplatí, protože do Libereckého kraje cestuji jen občas. Pro mě tedy tarif IDOL má význam jen tehdy, pokud jedu autobusem – jinak jezdím na tarif ČD, případně místní MHD.
Pro častější občasné jízdy lze poměrně snadno koupit tzv. anonymní kartu, záleží ovšem na konkrétní podobě toho občas, jestli to stojí za to …
osobně považuji za naprostý nesmysl, podmiňovat možnost použití VHD vlastnictvím nějaké karty nebo chytrotelefonu, vždy musí existovat nezávislé řešení, tj. papírová jízdenka! byť třeba za vyšší cenu
Máte pravdu v tom, že se bez důkladného studia a náležité pozornosti také někdy může člověku stát, že se octne mimo časovou nebo prostorovou platnost své zakoupené jízdenky nebo v dopravním prostředku, kde neplatí, nebo narazí na selhání techniky nebo její obsluhy, nebo člověka nechají s ujetým přípojem uprostřed města nebo lesů. Ale v naprosté většině případů bezproblémové, což je v naprosté menšině případů ovšem k ničemu. Co se týká cenové úrovně, např. ze Semil směr Stará Paka bez karet do Košťálova skutečně nastejno, do ostatních (bližší i vzdálenější) stanic a zastávek IDOL o něco (tak do 20%) levnější, na… Číst vice »
Mohli by také zavést integrované jízdné na papírové jízdenky. Takhle je to pro občasné cestující, zejména pak ty, kteří žijí mimo Liberecký kraj, nepoužitelné. Nechápu systémy (pseudo) IDS v ČR, proč třeba v Ústeckém nebo Jihomoravském kraji to fungovat může a tady ne?
V Ústeckém to funguje proto, že ČD dosud nebyly ochotny zapojit Kartu DÚK do svých POPek, a protože zde vlaky tvoří páteřní síť musel kraj slevit z původního záměru „výhody jen na kartě“. V důsledku papírových jízdenek si tak pravidelní cestující kombinující dopravu s vlakem nemohou zakoupit nevýhodnější 3 měsíční časovky, které se na termopapíru z praktických důvodů nevydávají.
Jinak o papírových jízdenkách pro jednotlivou jízdu s přestupem by asi v rámci IDOL bylo možné uvažovat (jde o to, že aktuálně používané termopapíry nemají kvalitní ochranné prvky).
Tak proč to nejde alespoň v rámci ČD jako je to v systému IREDO?
Máte naprostou pravdu, ale odkud ty informace víte, když zaměstnaci ČD mají od manažerů zákaz o DÚK mluvit a pouze prodávat na vyžádání jízdnky. Rád bych si přečetl dokument, kde je napsáno, že ČD nejsou ochotny zapojit své přenosné pokladny. Dá se ten dokument dohledat?
Myslím si, že to není o ochotě ČD se zapojit nebo nezapojit, ale o podmínkách, které nastaví kraj. Ukázkou mohou být kraje, kde to možné je.
Ale stejně jste nepředložil nic konkrétního. To mohu také svádět na jednu či druhou stranu a už vůbec neberete v potaz faktory, jak vypadá doprava v jiných krajích a jak vypadá doprava v Ústeckém kraji.
Byly ty podmínky pro ČD nějak odlišné od podmínek pro ostatní Ústecké dppravce? Nebo spíše CD nezvládnou co kdejaký busák?
Jako, že by někde byla zveřejněna interní komunikace mezi krajem a dopravcem o důvodech? Takový dokument nenajdete. Zkrátka kraj v rámci vzniku Tarifu DÚK od 2015 s každou novou smlouvou zapojil dopravce povinně do akceptace karty. Desetiletá smlouva s ČD však vznikla již 2009 – dopravce tedy nebyl povinen kartu akceptovat (což se změní v rámci právě probíhajících soutěží, do kterých se ČD zapojují). Akceptace karty DÚK v systémech MHD je opět na smluvních vztazích kraje a měst. U IDOL byla cesta trochu jiná, protože IDS začalo vznikat již v roce 2009 a ČD se do toho zapojily po jednotlivých… Číst vice »
To není pravda, i v IDOLu se jej snažily ČD bojkotovat co nejdéle (prodej přestupních IDS jízdenek jen u pokladen, neintegrace zdejších rádobyrychlíků) – ostatně jako všude jinde, vědomy si svého neotřesitelného postavení (které se naštěstí už pořádně otřásá).
Spíš než bojkot slabší snaha a vstřícnost.
Já nechápu, čemu se pořád všichni diví na tom, že ČD (logicky) nemají zájem upřednostňovat jízdenky podlle tarifů IDS před svým vlastním jízdným: z jízdenek podle tarifů IDS nikdy nebudou mít takový přínos, jako když prodají jízdenky za vlastní (vyšší) jízdné. Kdybyste se jako obchodníci dohodli s nějakým jiným obchodníkem na tom, že jeho zákazníkům budete poskytovat slevy na jeho zákaznickou kartu, přece také nebudete sami ty zákazníky upozorňovat, jestli náhodou nezapomněli tu „cizí“ zákaznickou kartu předložit, abyste jim mohli dát slevu, kterou vám ten „obchodnický partner“ nakonec refunduje jen zčásti a až později …
To ano, ale kraje dopravu objednávají a financují, oni pak nesou mnohem vyšší prokazatelnou ztrátu když peníze tečou do Prahy a ne do clearingového centra kraje.
Ano, to je fakt, takové dokumenty opravdu nikde nenajdu, abych upřesnil, zajímalo mě, odkud ty informace vycházejí, zda-li z jedné či druhé strany a od kterých konkrétních nadřízených osob.
To jsou ty nepodarene souteze. Soukromnik jako Arriva stoji Kraj mene a jizdne doplati cestujici. Hlavne na to doplati cestujici bez slev ve veku 18 az 65 let.
A s povedenou soutěží a vítěznými dražšími ČD by jízdné zlevnilo?
Vy jste stejný demagog jako modré gumy a ultrašotouši.
Cestující bez slev ve věku 18 až 65 let je vesměs daňový poplatník. „Povedla−li“ by se soutěž a Kraj by zaplatil z rozpočtu více, hádejte, kdo by na tu vyšší cenu přispíval do rozpočtu.
Kraj dostává peníze od státu, takže nesjou nebo nejsou z kapsy daňového poplatníka? A ikdyby, tak 99 % příjmů státu tvoří daně a příjmy mající formu daně, takže ty z kapsy daňového poplatníka nejdou. Nebo že by příjmovou stránku státního rozpočtu opravdu platil daňový poplatník?
Pardon, oprava: … takže jsou nebo nejsou z kapsy daňového poplatníka?
Tak ČD se od prosince řadí mezi 3 dopravce, kterým začíná platit nová smlouva a mají tím pádem rovnocenný vliv na zdražení jízdného (největší nárůst je právě u železnice). Jen tak mimochodem, „ten soukromník“ ARRIVA je firma vlastněná státním dopravcem.
Uvidíme, jak to tedy přesně bude, ale tak trochu mi to přijde, že o co tak přibližně nedávno zlevnili, tak teď zase zdraží … (možná zdraží víc, také jde o rozdíl mezi kartou Opuscard a hotovostí, který se minule zvětšil, rozsah cenových pásem, který se minule zvětšil, dobu platnosti jízdenek, která se minule zkrátila, různé změny v tarifních vzdálenostech (natahování i zkracování), úpravy nadzón a matice povolených nadzón a jiných tarifních pravidel).
Příští rok budou krajské volby. Takové kroky před volbami bývají obvykle sebevraždou.
záleží na jaké voliče pan Půta cílí, naopak pro některé je to pozitivní zpráva…..
Pro mě by to nebyla pozitivní zpráva ani v případě, pokud bych byl pravicový volič.
no vidíte a já znám spoustu pravicových voličům (sám jím však nejsem), kteří tleskají každému zdražení, zejména ve veřejných financích
PS: Kalousek taky na ČRo1 v roce 2013 před volbami prohlásil, že až vyhraje volby sníží současné důchody lidem, kteří jej aktuálně pobírají, a že kdyby nebylo před volbami, udělal by to hned….
Zase budou o trochu víc ucpaná centra měst , ti, kteří platí plné jízdné si ale cestou do práce konečně sednou..do svých aut .
Jo bude u vás veselo. Vůbec vám to nezávidim. A ta nova vlaková společnost to bude sranda. Hodně štěstí. A je mi úplně jedno co si o mně myslí zastánci nových vlaků. Zkušenost je zkušenost.
a jaká prosím zkušenost? děkuji
Každý vlak byl kdysi nový. Platí to i o Křižíkově mašině.
Tak nevim. Podle me v zeleznicni doprave dela 70% nakladu stroj, 20% energie a 10% mackac cudliku, tak o kolik by mu musela narust mzda aby to byl duvod k zdrazeni?
Podle mě, tedy vycucáno z prstu?
U nas tomu rikame kvalifikovany odhad. Necham se rad fakty vyvest z omylu, ale zatim si za tim stojim?
Kvalifikovaný odhad? Na základě kvalifikace výrobce proutěných košíků? Pohledem k ČD zjistíme, že z nákladů (bez finančních – tedy personální, služby, odpisy, materiál, energie) činí ty personální 36 % a už 200 let, co u nás propukla průmyslová revoluce, jde podíl osobních nákladů nahoru a půjde dál.
Aha, bez financnich nakladu, cili bez leasingu stroju, tak to je argument jak vino!
Tak se koukni do té výroční zprávy, s finančníma nákladama je to těch 35 %.
A když se podíváme semka, tedy do účetní závěrky: http://www.ceskedrahy.cz/assets/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/vz_cd-2017_cz_f.pdf
Náklady na energie: 16,5 mld. Kč
Náklady na zaměstnanace: 13 mld. Kč
Odpisy − náklady na stroj: 6 mld. Kč
Ostatní provozní náklady: 1 mld Kč
Náklday na stroj 16 % (a ne 70%), energie 45 % (a ne 20 %), mzdy 35 % (a ne 10 %), opravdu „kvalifikovaný“ odhad. Nebo snad je účetní závěrka špatně o celé miliardy a měl by se na to pořádně podívat vyšetřovatel?
Tak to je docela pozitivní posun. Když jsem před cca 6-7 lety rozbalil jeden zveřejněný dodatek krajské smlouvy s elektronicky špatně začerněnými údaji s rozpisem nákladových položek, tak mzdová položka tvořila téměř 50% a zbytek to ostatní.
Tak stojíte si za tím svým tvrzením, nebo si nejste jistý a ptáte se (podle otazníku na konci)? Takto ten svůj kvalifikovaný odhad jen znevěrohodňujete…
Priznavam, ze jsem v kalkulaci pouzil ce u sveho vozu, naklady na naftu a plat sveho ridice. Myslel jsem, ze u vlaku to bude jeste vic ve prospech stroje. Mylil jsem se a ac nerad, priznavam to a dekuji za vyvedeni z omylu.
takže to je ta SLIBOVANÁ lacinější doprava firmy ARRIVA – pane Půta, co vy na to????
Jistě, kdyby odbjenal u ČD o 1,5 kč/km dráž, tak by lístky dokonce slevnily.
Tak jistě, neboť ČD patří státu, takže ten by z vyšších plateb kraje profitoval a mohl by třeba přístě kraji přidat na dopravní obslužnost! A ne to poslat nějakým zhůvěřilým soukromníkúm!
Chápu správně, že to je ironie?
Je to variace na tvrzení která bohužel někteří myslí i vázně. Jako třeba že i státní úředníci platí daně, takže stát má vyšší příjmy.
Nebo že příjemci sociálních dávek je utrácejí, takže obchodníci z toho mají zisk, z něj platí daně a z daní pak lze vyplácet vyšší dávky….
A kdyby to byli ČD, tak by se zdražovalo ještě víc, ale to by bylo v pořádku, co?
ČD to zvedají každý rok o korunku..
Zásadní rozdíl, že tady zdražuje krajský tarif. S tím dopravci nemají nic společného. Ale chápu, je třeba kopanec do ČD.
Zase se vyjadřujete k věcem, ke kterým máte daleko. Z vašich i předchozích komentářů vyplývá, že je Vám jedno, jak veřejná doprava na severu vypadá. Koumentujte si ten Váš zastaralý ZID, který je pro kraj nepoužitelný, ale to se lidem jako jste Vy nehodí do krámu.
Takže od roku 2013 je to +6 Kč:
Ze 16 Kč na 22 Kč (ne jako zlý kraj na 20 Kč)
Ze 25 Kč na 31 Kč (ne jako zlý kraj na 30 Kč)
trondo, to by samozřejmě taky nebylo košér, ovšem je tu rozdíl mezi mluvou a činy, politici nám pořád tlačí něco typu přijde soukromník ušetříme, z různých důvodů je vidět, že to vždy nemusí být pravda, samozřejmě neodsuzuji částku, kterou chce Arriva (vyhrála-a vlivy, se kterými se musí počítat, prostě jsou neúprostné), spíš tu ideovou řeč politiků
Nesmíte srovnávat nově vysoutěženou cenu s tou stávající. Ta byla dána na nějaké předem určené období a není věčná. Na nové období se soutěžily nové ceny a vyhrála Arriva, která byla levnější než současný dopravce. Sice bagatelně levnější, ale levnější. Takže politici mají pravdu, ušetříme. Sice to bude dražší než v současnosti, ale levnější nez nabídka stávajícího dopravce.
„Sice to bude dražší než v současnosti“
a to je ten kámen úrazu, takže se oproti současnosti neušetří! sám jste přiznal, že mám pravdu,
ono to ve výsledku pak vypadá divně, když se řekne ušetřili jsme, a za týden musíme zdražit jízdné, protože nemáme peníze,
žádný strach, já rozumím, proč tomu tak je (však to i píšu v původním příspěvku), ale výdaje kraje stoupnou……
jak prosté, nebo mi chcete tvrdit, že zvýšení výdajů je pro kraj úspora???
To, že kraje soutěžemi ušetří, je fakt. Vy, když si něco kupujete, tak taky nejspíš nevezmete první nabídku, ale podíváte se i ke konkurenci. Zejména, pokud se jedná o dražší zboží/službu.
Ale zároveň to nemusí nutně znamenat, že kraje ušetří proti stávajícímu stavu, tedy že doprava zlevní. Může to být i tak, že kraje ušetří oproti dražším nabídkám ve výběrovém řízení – takže se sice jízdné zdraží, ale ne o tolik, jako by to bylo při dražší nabídce. To je přece jasné, ne?
takže jste další co potvrdil, že mám pravdu, výdaje kraje stoupnou, tudíž se neušetří
Výdaje kraje bez soutěží by stoupli ještě víc, ale když někdo nezná pojem inflace, tak je to těžké.
Trondo, samozřejmě pojem inflace znám, ale zde podle mě zafigurovali i jiná hlediska než jen inflace v obecném pojmu (např. požadavky na vozidla), nemusíš hned dělat z každýho blbce, já ani nepopírám, že bez soutěže by se zdražilo víc, já se jen nenechávám zaslepit žluťáckým klišé, „že se ušetří“, když reálně náklady stoupnou……….
aneb jak psal Jackub, vyberu si sice z více nabícek, ale pokud mi i ta nejlevnější zvýší náklady oproti předchozímu stavu, nebudu po příchodu domů hlásit manželce: „ušetřili jsme, můžeme si z ušetřených peněz něco koupit“