Autobusy Železnice

Liberecký kraj zdraží od listopadu po šesti letech jízdné ve veřejné dopravě

Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra
Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra

Obyvatele a návštěvníky Libereckého kraje čeká od listopadu dražší cestování veřejnou dopravou. Kompletní ceník chce kraj vydat v září, k největšímu nárůstu by mělo dojít u střednědlouhých tras, a to zhruba o čtvrtinu. Kraj změnu zdůvodňuje růstem nákladů a snahou o udržení současného rozsahu dopravy.

„V příštím roce totiž stoupnou náklady na dopravu oproti letošku o přibližně 60 milionů korun. Růst nákladů vyplývá z nových dopravních smluv, především v železniční dopravě, do kterých se teprve nyní plně promítl podstatný nárůst mezd a ostatních nákladů z posledních let,“ uvedl hejtman Martin Půta.

K navýšení cen jízdného v Libereckém kraji došlo naposledy v roce 2013. Navrhovaná změna pokryje podle Půty přibližně polovinu zvýšených nákladů na dopravu, zbytek doplatí kraj. Změnu tarifu systému IDOL musí ještě schválit krajské zastupitelstvo na konci letošního srpna.

Třeba z jízdné z České Kamenice přes Kamenický Šenov a Prysk do Nového Boru zdraží o čtvrtinu, z 16 na 20 korun. Z Liberce do Jablonce přijde cesta místo 25 korun na 30, při platbě krajskou kartou Opuscard ale zaplatí cestující jen 26 korun. Hejtman proto doporučuje platit ve veřejné dopravě krajskou kartou, kdy jízdné přijde zhruba o pětinu levněji a odbavení je rychlejší než při placení hotově.

Veřejná doprava v Libereckém kraji přijde podle odhadů v letošním roce bezmála na 737 milionů korun a bude zhruba o 15 milionů dražší než loni. Z toho přes 406 milionů představují náklady na železniční dopravu a zbytek je doprava autobusová. Navíc kraj přispívá dalších 18 milionů korun na tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Zlatý IDS JMK.

Ondra Vaněk
Host
Ondra Vaněk

Liberecký kraj má už teď nejvyšší jízdné z krajů, bez karty tak na úrovni čd, na opruzkartu byste si měli přečíst dvacetistránkový manuál, ať se nedivíte. A povezete se většinou vyhrkanými karosami natahanými z východu.

Zbyněk
Host
Zbyněk

To není pravda! Nejvyšší jízdné mají u předplatného v Olomouckém, Karlovarském kraji, kde měsíční útrata za stejnou vzdálnost na co zde stačí o polovinu kratší jízdenka za 1500 či 1000Kč tak tam to přesahuje 2500 až 4500Kč. IDSLK patřil bezesporu k těm levnějším. Opuskarta je sice výhodná, ale kraj to zavedl kvůli přehledu o cestujících, spíš nechápu, že v jiných krajích lze jízdenky vydávat i papírově.

-TR-
Host
-TR-

To je právě dobře, že je lze vydávat i papírově – je to jednoduché pro všechny. Já kartu Opuscard nevlastním, nemám čas ani zájem si ji vyřizovat, a ani se mi to nevyplatí, protože do Libereckého kraje cestuji jen občas. Pro mě tedy tarif IDOL má význam jen tehdy, pokud jedu autobusem – jinak jezdím na tarif ČD, případně místní MHD.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Pro častější občasné jízdy lze poměrně snadno koupit tzv. anonymní kartu, záleží ovšem na konkrétní podobě toho občas, jestli to stojí za to …

kakov
Host
kakov

osobně považuji za naprostý nesmysl, podmiňovat možnost použití VHD vlastnictvím nějaké karty nebo chytrotelefonu, vždy musí existovat nezávislé řešení, tj. papírová jízdenka! byť třeba za vyšší cenu

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Máte pravdu v tom, že se bez důkladného studia a náležité pozornosti také někdy může člověku stát, že se octne mimo časovou nebo prostorovou platnost své zakoupené jízdenky nebo v dopravním prostředku, kde neplatí, nebo narazí na selhání techniky nebo její obsluhy, nebo člověka nechají s ujetým přípojem uprostřed města nebo lesů. Ale v naprosté většině případů bezproblémové, což je v naprosté menšině případů ovšem k ničemu. Co se týká cenové úrovně, např. ze Semil směr Stará Paka bez karet do Košťálova skutečně nastejno, do ostatních (bližší i vzdálenější) stanic a zastávek IDOL o něco (tak do 20%) levnější, na… Číst vice »

D.S.
Host
D.S.

Mohli by také zavést integrované jízdné na papírové jízdenky. Takhle je to pro občasné cestující, zejména pak ty, kteří žijí mimo Liberecký kraj, nepoužitelné. Nechápu systémy (pseudo) IDS v ČR, proč třeba v Ústeckém nebo Jihomoravském kraji to fungovat může a tady ne?

Jenda
Host
Jenda

V Ústeckém to funguje proto, že ČD dosud nebyly ochotny zapojit Kartu DÚK do svých POPek, a protože zde vlaky tvoří páteřní síť musel kraj slevit z původního záměru „výhody jen na kartě“. V důsledku papírových jízdenek si tak pravidelní cestující kombinující dopravu s vlakem nemohou zakoupit nevýhodnější 3 měsíční časovky, které se na termopapíru z praktických důvodů nevydávají.
Jinak o papírových jízdenkách pro jednotlivou jízdu s přestupem by asi v rámci IDOL bylo možné uvažovat (jde o to, že aktuálně používané termopapíry nemají kvalitní ochranné prvky).

D.S.
Host
D.S.

Tak proč to nejde alespoň v rámci ČD jako je to v systému IREDO?

Zbyněk
Host
Zbyněk

Máte naprostou pravdu, ale odkud ty informace víte, když zaměstnaci ČD mají od manažerů zákaz o DÚK mluvit a pouze prodávat na vyžádání jízdnky. Rád bych si přečetl dokument, kde je napsáno, že ČD nejsou ochotny zapojit své přenosné pokladny. Dá se ten dokument dohledat?

D.S.
Host
D.S.

Myslím si, že to není o ochotě ČD se zapojit nebo nezapojit, ale o podmínkách, které nastaví kraj. Ukázkou mohou být kraje, kde to možné je.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ale stejně jste nepředložil nic konkrétního. To mohu také svádět na jednu či druhou stranu a už vůbec neberete v potaz faktory, jak vypadá doprava v jiných krajích a jak vypadá doprava v Ústeckém kraji.

Leinad
Host
Leinad

Byly ty podmínky pro ČD nějak odlišné od podmínek pro ostatní Ústecké dppravce? Nebo spíše CD nezvládnou co kdejaký busák?

Jenda
Host
Jenda

Jako, že by někde byla zveřejněna interní komunikace mezi krajem a dopravcem o důvodech? Takový dokument nenajdete. Zkrátka kraj v rámci vzniku Tarifu DÚK od 2015 s každou novou smlouvou zapojil dopravce povinně do akceptace karty. Desetiletá smlouva s ČD však vznikla již 2009 – dopravce tedy nebyl povinen kartu akceptovat (což se změní v rámci právě probíhajících soutěží, do kterých se ČD zapojují). Akceptace karty DÚK v systémech MHD je opět na smluvních vztazích kraje a měst. U IDOL byla cesta trochu jiná, protože IDS začalo vznikat již v roce 2009 a ČD se do toho zapojily po jednotlivých… Číst vice »

Panelák
Host
Panelák

To není pravda, i v IDOLu se jej snažily ČD bojkotovat co nejdéle (prodej přestupních IDS jízdenek jen u pokladen, neintegrace zdejších rádobyrychlíků) – ostatně jako všude jinde, vědomy si svého neotřesitelného postavení (které se naštěstí už pořádně otřásá).

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Spíš než bojkot slabší snaha a vstřícnost.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já nechápu, čemu se pořád všichni diví na tom, že ČD (logicky) nemají zájem upřednostňovat jízdenky podlle tarifů IDS před svým vlastním jízdným: z jízdenek podle tarifů IDS nikdy nebudou mít takový přínos, jako když prodají jízdenky za vlastní (vyšší) jízdné. Kdybyste se jako obchodníci dohodli s nějakým jiným obchodníkem na tom, že jeho zákazníkům budete poskytovat slevy na jeho zákaznickou kartu, přece také nebudete sami ty zákazníky upozorňovat, jestli náhodou nezapomněli tu „cizí“ zákaznickou kartu předložit, abyste jim mohli dát slevu, kterou vám ten „obchodnický partner“ nakonec refunduje jen zčásti a až později …

Zbyněk
Host
Zbyněk

To ano, ale kraje dopravu objednávají a financují, oni pak nesou mnohem vyšší prokazatelnou ztrátu když peníze tečou do Prahy a ne do clearingového centra kraje.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ano, to je fakt, takové dokumenty opravdu nikde nenajdu, abych upřesnil, zajímalo mě, odkud ty informace vycházejí, zda-li z jedné či druhé strany a od kterých konkrétních nadřízených osob.

Novotny
Host
Novotny

To jsou ty nepodarene souteze. Soukromnik jako Arriva stoji Kraj mene a jizdne doplati cestujici. Hlavne na to doplati cestujici bez slev ve veku 18 az 65 let.

Tronda
Host
Tronda

A s povedenou soutěží a vítěznými dražšími ČD by jízdné zlevnilo?

-TR-
Host
-TR-

Vy jste stejný demagog jako modré gumy a ultrašotouši.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Cestující bez slev ve věku 18 až 65 let je vesměs daňový poplatník. „Povedla−li“ by se soutěž a Kraj by zaplatil z rozpočtu více, hádejte, kdo by na tu vyšší cenu přispíval do rozpočtu.
Kraj dostává peníze od státu, takže nesjou nebo nejsou z kapsy daňového poplatníka? A ikdyby, tak 99 % příjmů státu tvoří daně a příjmy mající formu daně, takže ty z kapsy daňového poplatníka nejdou. Nebo že by příjmovou stránku státního rozpočtu opravdu platil daňový poplatník?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pardon, oprava: … takže jsou nebo nejsou z kapsy daňového poplatníka?

Jenda
Host
Jenda

Tak ČD se od prosince řadí mezi 3 dopravce, kterým začíná platit nová smlouva a mají tím pádem rovnocenný vliv na zdražení jízdného (největší nárůst je právě u železnice). Jen tak mimochodem, „ten soukromník“ ARRIVA je firma vlastněná státním dopravcem.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Uvidíme, jak to tedy přesně bude, ale tak trochu mi to přijde, že o co tak přibližně nedávno zlevnili, tak teď zase zdraží … (možná zdraží víc, také jde o rozdíl mezi kartou Opuscard a hotovostí, který se minule zvětšil, rozsah cenových pásem, který se minule zvětšil, dobu platnosti jízdenek, která se minule zkrátila, různé změny v tarifních vzdálenostech (natahování i zkracování), úpravy nadzón a matice povolených nadzón a jiných tarifních pravidel).

-TR-
Host
-TR-

Příští rok budou krajské volby. Takové kroky před volbami bývají obvykle sebevraždou.

kakov
Host
kakov

záleží na jaké voliče pan Půta cílí, naopak pro některé je to pozitivní zpráva…..

-TR-
Host
-TR-

Pro mě by to nebyla pozitivní zpráva ani v případě, pokud bych byl pravicový volič.

kakov
Host
kakov

no vidíte a já znám spoustu pravicových voličům (sám jím však nejsem), kteří tleskají každému zdražení, zejména ve veřejných financích

kakov
Host
kakov

PS: Kalousek taky na ČRo1 v roce 2013 před volbami prohlásil, že až vyhraje volby sníží současné důchody lidem, kteří jej aktuálně pobírají, a že kdyby nebylo před volbami, udělal by to hned….

Divočák
Host
Divočák

Zase budou o trochu víc ucpaná centra měst , ti, kteří platí plné jízdné si ale cestou do práce konečně sednou..do svých aut .

Franta
Host
Franta

Jo bude u vás veselo. Vůbec vám to nezávidim. A ta nova vlaková společnost to bude sranda. Hodně štěstí. A je mi úplně jedno co si o mně myslí zastánci nových vlaků. Zkušenost je zkušenost.

kakov
Host
kakov

a jaká prosím zkušenost? děkuji

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Každý vlak byl kdysi nový. Platí to i o Křižíkově mašině.

Tlapkova patrola
Host
Tlapkova patrola

Tak nevim. Podle me v zeleznicni doprave dela 70% nakladu stroj, 20% energie a 10% mackac cudliku, tak o kolik by mu musela narust mzda aby to byl duvod k zdrazeni?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Podle mě, tedy vycucáno z prstu?

Tlapkova patrola
Host
Tlapkova patrola

U nas tomu rikame kvalifikovany odhad. Necham se rad fakty vyvest z omylu, ale zatim si za tim stojim?

Kubrt
Host
Kubrt

Kvalifikovaný odhad? Na základě kvalifikace výrobce proutěných košíků? Pohledem k ČD zjistíme, že z nákladů (bez finančních – tedy personální, služby, odpisy, materiál, energie) činí ty personální 36 % a už 200 let, co u nás propukla průmyslová revoluce, jde podíl osobních nákladů nahoru a půjde dál.

Tlapkova patrola
Host
Tlapkova patrola

Aha, bez financnich nakladu, cili bez leasingu stroju, tak to je argument jak vino!

Kubrt
Host
Kubrt

Tak se koukni do té výroční zprávy, s finančníma nákladama je to těch 35 %.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A když se podíváme semka, tedy do účetní závěrky: http://www.ceskedrahy.cz/assets/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/vz_cd-2017_cz_f.pdf
Náklady na energie: 16,5 mld. Kč
Náklady na zaměstnanace: 13 mld. Kč
Odpisy − náklady na stroj: 6 mld. Kč
Ostatní provozní náklady: 1 mld Kč

Náklday na stroj 16 % (a ne 70%), energie 45 % (a ne 20 %), mzdy 35 % (a ne 10 %), opravdu „kvalifikovaný“ odhad. Nebo snad je účetní závěrka špatně o celé miliardy a měl by se na to pořádně podívat vyšetřovatel?

Jenda
Host
Jenda

Tak to je docela pozitivní posun. Když jsem před cca 6-7 lety rozbalil jeden zveřejněný dodatek krajské smlouvy s elektronicky špatně začerněnými údaji s rozpisem nákladových položek, tak mzdová položka tvořila téměř 50% a zbytek to ostatní.

Jackub
Host
Jackub

Tak stojíte si za tím svým tvrzením, nebo si nejste jistý a ptáte se (podle otazníku na konci)? Takto ten svůj kvalifikovaný odhad jen znevěrohodňujete…

Tlapkova patrola
Host
Tlapkova patrola

Priznavam, ze jsem v kalkulaci pouzil ce u sveho vozu, naklady na naftu a plat sveho ridice. Myslel jsem, ze u vlaku to bude jeste vic ve prospech stroje. Mylil jsem se a ac nerad, priznavam to a dekuji za vyvedeni z omylu.

lUBOR
Host
lUBOR

takže to je ta SLIBOVANÁ lacinější doprava firmy ARRIVA – pane Půta, co vy na to????

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jistě, kdyby odbjenal u ČD o 1,5 kč/km dráž, tak by lístky dokonce slevnily.

AAA
Host
AAA

Tak jistě, neboť ČD patří státu, takže ten by z vyšších plateb kraje profitoval a mohl by třeba přístě kraji přidat na dopravní obslužnost! A ne to poslat nějakým zhůvěřilým soukromníkúm!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Chápu správně, že to je ironie?

AAA
Host
AAA

Je to variace na tvrzení která bohužel někteří myslí i vázně. Jako třeba že i státní úředníci platí daně, takže stát má vyšší příjmy.
Nebo že příjemci sociálních dávek je utrácejí, takže obchodníci z toho mají zisk, z něj platí daně a z daní pak lze vyplácet vyšší dávky….

Tronda
Host
Tronda

A kdyby to byli ČD, tak by se zdražovalo ještě víc, ale to by bylo v pořádku, co?

michal
Host
michal

ČD to zvedají každý rok o korunku..

Zlínka
Host
Zlínka

Zásadní rozdíl, že tady zdražuje krajský tarif. S tím dopravci nemají nic společného. Ale chápu, je třeba kopanec do ČD.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Zase se vyjadřujete k věcem, ke kterým máte daleko. Z vašich i předchozích komentářů vyplývá, že je Vám jedno, jak veřejná doprava na severu vypadá. Koumentujte si ten Váš zastaralý ZID, který je pro kraj nepoužitelný, ale to se lidem jako jste Vy nehodí do krámu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže od roku 2013 je to +6 Kč:
Ze 16 Kč na 22 Kč (ne jako zlý kraj na 20 Kč)
Ze 25 Kč na 31 Kč (ne jako zlý kraj na 30 Kč)

kakov
Host
kakov

trondo, to by samozřejmě taky nebylo košér, ovšem je tu rozdíl mezi mluvou a činy, politici nám pořád tlačí něco typu přijde soukromník ušetříme, z různých důvodů je vidět, že to vždy nemusí být pravda, samozřejmě neodsuzuji částku, kterou chce Arriva (vyhrála-a vlivy, se kterými se musí počítat, prostě jsou neúprostné), spíš tu ideovou řeč politiků

MartinS.
Host
MartinS.

Nesmíte srovnávat nově vysoutěženou cenu s tou stávající. Ta byla dána na nějaké předem určené období a není věčná. Na nové období se soutěžily nové ceny a vyhrála Arriva, která byla levnější než současný dopravce. Sice bagatelně levnější, ale levnější. Takže politici mají pravdu, ušetříme. Sice to bude dražší než v současnosti, ale levnější nez nabídka stávajícího dopravce.

kakov
Host
kakov

„Sice to bude dražší než v současnosti“
a to je ten kámen úrazu, takže se oproti současnosti neušetří! sám jste přiznal, že mám pravdu,

ono to ve výsledku pak vypadá divně, když se řekne ušetřili jsme, a za týden musíme zdražit jízdné, protože nemáme peníze,
žádný strach, já rozumím, proč tomu tak je (však to i píšu v původním příspěvku), ale výdaje kraje stoupnou……

jak prosté, nebo mi chcete tvrdit, že zvýšení výdajů je pro kraj úspora???

Jackub
Host
Jackub

To, že kraje soutěžemi ušetří, je fakt. Vy, když si něco kupujete, tak taky nejspíš nevezmete první nabídku, ale podíváte se i ke konkurenci. Zejména, pokud se jedná o dražší zboží/službu.

Ale zároveň to nemusí nutně znamenat, že kraje ušetří proti stávajícímu stavu, tedy že doprava zlevní. Může to být i tak, že kraje ušetří oproti dražším nabídkám ve výběrovém řízení – takže se sice jízdné zdraží, ale ne o tolik, jako by to bylo při dražší nabídce. To je přece jasné, ne?

kakov
Host
kakov

takže jste další co potvrdil, že mám pravdu, výdaje kraje stoupnou, tudíž se neušetří

Tronda
Host
Tronda

Výdaje kraje bez soutěží by stoupli ještě víc, ale když někdo nezná pojem inflace, tak je to těžké.

kakov
Host
kakov

Trondo, samozřejmě pojem inflace znám, ale zde podle mě zafigurovali i jiná hlediska než jen inflace v obecném pojmu (např. požadavky na vozidla), nemusíš hned dělat z každýho blbce, já ani nepopírám, že bez soutěže by se zdražilo víc, já se jen nenechávám zaslepit žluťáckým klišé, „že se ušetří“, když reálně náklady stoupnou……….

kakov
Host
kakov

aneb jak psal Jackub, vyberu si sice z více nabícek, ale pokud mi i ta nejlevnější zvýší náklady oproti předchozímu stavu, nebudu po příchodu domů hlásit manželce: „ušetřili jsme, můžeme si z ušetřených peněz něco koupit“

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll