Liberecký kraj se zapojí do obnovy lanovky na Ještěd, do dokončení zvažuje autobus pod vrchol
Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhy
V původní historické podobě se lanovka už nejspíše nevrátí.
Autobus je blbost, lidé se mají hýbat nebo ať jdou jinam.
Celý vrchol Ještědu a celé okolí je stále na území města Liberec.Takže by spíš město mělo zavést linku MHD.
Je to doprava pouze v rámci města.
Proč kraj?
nebo ceske drahy jako nad.
v autobuse by pak i platila rezijka (=obrovska vyhoda)
Řekněme to tak. Jeden sloup. 2 koncové oběžné kola. Zabetonovat. Vyrobit posvařovat třeba 2 nové lanovky. Pro jakého výrobce lanovek to může být proboha problém. Ta úplně nejhloupější lanovka.. Když dneska dělají jak na běžícím pásu připojitelné zrychlovací lanovky. Jenom kecy.. Pro privatizaci.
Osobně si myslím, že to není pravda, že by se současná lanovka nedala opravit a přizpůsobit novým normám, ale je když to tvrdí, tak to nějaký důvod asi má – pravděpodobně výstavba nové vyjde levněji. Nakonec proti výstavbě nové lanovky nic nemám, ale jen za předpokladu, že by se jednalo opět o dvě velké kabiny. V článku sám zástupce kraje uvádí, že je to jeden ze symbolů LK, pokud tam udělají nějakou běžnou sedačkovou nebo kabinkovou lanovku jako je na Sněžku nebo Černou horu, tak to ztrácí to kouzlo a stává se z toho vcelku obyčejná lanovka sloužící pouze coby… Číst vice »
vite ono 99% lidi, co tou lanovkou jezdi ji brali jako dopravni prostredek.
na kopecky jako je jested neni nutne stavet lanovku typu jaky tam byl. ono kdyby nebyl totac a transporta nebyla sto let za opicema, tak i rekonstrukce pred padesati lety vypada jinak…
Jaký má být skutečný důvod, že lanovka v původní podobě nemůže být obnovena a bezpečně fungovat? Kolik let fungovala a kolik tam bylo nehod???Obávám se, že v tom bude spíš úplně něco jiného. Navíc, už je známo, co skutečně tu nehodu zavinilo? Z toho by se pak mělo vycházet než ty unáhlené soudy o úplně jiné a nové lanovce. Nejde spíš zase jen o takový malý tunýlek na peníze?
je uplne neuveritelne, ze clovek muze byt senilitou zachvacen natolik, ze podlehne dojmu, ze naprosto vsemu rozumi a idioti jsou naopak vsichni okolo.
No ukázalo se, že nouzová brzda, která tam měla být jako jištění, má v praxi úspěšnost 50%. (a to ještě mohla být šťastná náhoda, že průvodčí v druhé, obsazenější kabině měl vůbec šanci ji použít). A to je na takové zařízení tragicky špatnej výsledek.
účinnost nemá tak špatnou, ale musí být někdo, kdo jí zatáhne, protože její umístění bylo velice nešikovné a při přetržení tažného lana to s kabinou tak hodí, že během chvíle jsou všichni na zemi..v druhé kabině to bylo o dost mírnější, takže tam se jí zatahnout podařilo. Ale 100% není ani automatika, ono stát se to těsně před podpěrou, tak na ní to stejně vyletí i třeba jen tím rázem od prasknutí lana..tady sice tvrdí jak se to stalo kousek od startu, ale já se na místě byl podívat a tažné lano končilo poměrně blízko u podpěry, bylo prověšené a… Číst vice »
Já bych obnovil původní lanovku. Vždyť takových lanovek je na světě hromada? Jakým konkrétním normám odporuje. Je to jen záminka pro vyvedení? A uzavírání nevýhodných partnerství?.
A když. Čd jsou v unikátní pozici, protože jako jedni z mála vlastní i pozemek pod Lanovku. Vůbec to nekomplikovat. Koupit klasický kolotoč od doplmayeru 4 sedačku za 300M v původním místě. A vyřešené. Na 40 let klid. Zaplatí se x krát. Žádné posouvání k parkovišti. Je to jen záminka. Pro vyvedení.
A určitě není problém třeba požádat Leitner, Liebherr nebo kohokoliv jiného aby připadně dodal podobnou lanovku. V podstatě novou. Jestli nechají jeden původní sloup. To je na nich. A stanice vlastně i třeba vůbec nemusí být. Stačí budka na lístky. Nebo kohokoliv z jiných
https://www.liebherr.com/int/cs/cze/%C4%8Desk%C3%A1-republika/novinky/p%C5%99%C3%ADb%C4%9Bhy/bl%C3%ADzko-k-nebi/bl%C3%ADzko-k-nebi.html
Ono se třeba ukáže, že chyba mohla být v uchycení lana. To mohlo být třeba nějakým dodavatelem. A problém mohl být levně vyřešen.
A zdražení lístků..
jsem dlouhodobe toho nazoru, ze cd by se mely soustredit na uplne jine veci nez provozovani lanovky na jeden kopec v republice.
Já ne. Nejsem zastánce privatizací všeho, co je ziskové.
A skutečně ta lanovka byla zisková?
Kolik týdnů už proběhlo od doby, kdy vyšetřovatel pádu původní lanovky dovolil s tím pohnout – a proč se ještě nic neděje?
Kdyby lanovka vydělávala a CD byly normálně řízená akciovky, nechaly by to hnít?
A někdo jiný to vyřeší mávnutím proutku? O tom dost pochybuji. Je to pozemek ČD. Každý bude muset nejspíš asi žádat o stavební povolení. A bude nejspíš ve stejné chráněné oblasti. Což jsou jistě věci na mávnutí proutku. Ale ti výrobci nebo manažeři z jiných resortů co to realizovali se dají jistě najmout.
tak jestli spravne vidite, tak to prestalo nejen byt ziskove, ale dokonce i provozuschopne. 🙂
Tak udělám investici a za 15 let bude zpět. A 30 let bude jezdit..
pozor, ona byla ziskova jen proto, ze byla ucetne odepsana. k tomu se provadela nezbytna provozni udrzba.
takze ano, provozni zisk byl velky {a bez odpisu a uroku) i celkovy zisk.
nicmene ted budete odepisovat ctvrt miliardy plus dluhovou sluzbu a cela bilance muze vypadat dost jinak…
Swoboda alias caravantech austria. Ejhle v roce 2020 dělali modernizaci a šlo to.. podívejme.. https://www.carvatech.com/en/news/detail/luenerseebahn/
Prima, že to šlo. Ale víte i podrobnosti o tom zda bylo původní technické řešení shodné s tím v Liberci? Bez toho nejde posoudit, zda by to šlo i v Liberci.
ani nahodou. luenersee je puvodne (a castecne i nadale) nakladni lanovka s jednou kabinou.
a slo o castecnou rekonstrukci, technika tam byla i pred rekonstrukci zcela nesrovnatelna (napriklad to ma ve strojovne rekuperacni edb pro cestu dolu)…
Ale o čem to je. Tak je třeba nové oběžné kola zabetonovat atd. Pro toho výrobce jistě není problém udělat na míru kabinu přesně jaká je třeba. Když dělají kabiny.
betonovali dva nove sloupy, obezna kola zustala snad stejna.
a kabinu zvetsovali, protoze lanovka kapacitne nestacila – a zaroven je lanovka puvodne nakladni a unese 6 tun.
Lze se lanovkou vyvézt na Skalku. Na předmětné parkoviště u Ještědky, kde má končit autobus je to JEDEN kilometr hřebenovkou. To lidstvo zdegenerovalo tak, že není schopno po svých ujít 1 km ?
To lidstvo zdegenerovalo tak, že není schopno pochopit, že někteří lidé to opravdu v pohodě neujdou, resp. mají problém třeba s tou sedačkovou lanovkou? Nebo jen někteří zdejší diskutéři?
Stále zůstavá možnost vyjet autem na Ještědku nebo dokonce až na Ješted.
Jistě, ale není lepší podpořit spíš hromadnou dopravu? Resp. ne podpořit, ale umožnit jí, aby fungovala?
Ne, není. Doprava na Ještěd by měla být individuální, vlastní silou. Jaký je společenský zájem na tom vozit každému zadek až na kopec?
individuální pak znamená každej zadek v jednom autě..stačí se podívat jak to tam pak vypadá..i s lanovkou to tam za vhodného počasí bylo přeplněné auty, že parkovali i tam kde se nemá..
v liberci neni mestska policie?
Městská policie už nemůže pokutovat podle registračních značek, protože už se nepozná kdo odkud je. A když MP neví komu pokutu dát může a komu nesmí, pak nepokutuje raději nikoho.
Co s tím má co dělat RZ? Pokud auto parkuje v místě, kde je to zakázaný, má dostat pokutu, ať je místní nebo přespolní. Pokud je někde parkování povoleno jen pro rezidenty, vždycky to znamená, že rezidenti si musej auto zaregistrovat a buď dostanou kartu za okno, nebo se jim RZ uloží do databáze, do který má městská policie přístup.
Nejde o to, zda je místní nebo přespolní, ale KDO to je.
Na místě, kde nesmí parkovat nikdo, by mělo být úplně jedno, KDO to je.
Na místě, kde může parkovat jenom někdo, maj měšťáci buď databázi aut, který tam parkovat směj, nebo maj ty auta za oknem příslušnou kartu.
Být MP tak na toto nespoléhám. Mnoho řidičů používá označení O1 i v případě, že osoba která je ve skutečnosti držitelem tohoto průkazu není přítomna.
To jako: „hele, tohle je auto Franty, to je soused.“ ?
Máte prosím odkaz na nějaké nařízení, na které se odvoláváte? Má trpělivost s trolly není nekonečná a vzhledem k tomu, že jste měl banán už dvakrát, schyluje se do třetice všeho dobrého.
Pokud vím, tak MP je zcela jedno o jakou RZ jde. I v případě takového přestupku jakým je zaparkování na parkovišti s omezením délky zaparkování a nevybavení parkovacím kotoučem s nastavenou dobou příjezdu řeší každého. U držitelů parkovacích průkazů to má složitější, protože umístění parkovacího průkazu za sklem ještě neznamená, že toto vozidlo vyhrazené místo používá legálně. K tomu je nutná přítomnost osoby s průkazem ZTP. A to lze ověřit jen tak, že si na posádku počkají. Rovněž podle RZ se nepozná, zda dané vozidlo osobu ZTP přepravuje (nemusí být na ní registrováno).
Zákaz vjezdu a pěkně pěšky !!!
Třeba ten, aby těch zadků jelo víc najednou, a ne jeden v každém voze?
Kubo, četl jsi ten článek? Ten autobus má být NEDOTOVANÝ. To jako v rámci trénování národa zakážeš někomu prvozovat komerční linku, protože prostě bueeeueuueueee?
Komerční linku, kterou chce zřídit kraj. Já v tom cítím poněkud rozpor. Pokud by to bylo takové terno, určitě už dopravce zažádal dávno o licenci.
A nemůže to být tak, že odhady vychází +- kolem nuly? Pak bych si uměl představit situaci, že dopravce do toho na vlastní triko nebude moc chtít jít, zato kraji (který má zájem na turistickém ruchu a na tom, aby nahoru nejezdilo tolik aut) to vycházet může – s tím, že pokud to bude ztrátové, vyjde to levně a ostatní přínosy to vyváží, a v lepším případě to kraji i něco málo vydělá. Přijde mi přirozené, že kraj bude mít větší zájem než dopravci o linku, která má potenciál na černou nulu. Ale nevidím do toho, je samozřejmě klidně možné… Číst vice »
Jested má i bez lanovky takový přísun návštěvníků, že smysl linky z pohledu kraje nechápu. Zvláště s autobusy přes sedlo Výpřež v hodinovém taktu. Tohle není základní dopravní obslužnost
Jako že v Liberci vystoupím z vlaku, koupím si auto a vyjedeme na kopec? Pokud máte v rodině někoho s omezenou hybností a přitom nechcete jezdit všude autem, tak pochopíte.
tak uz prvni vetou je jasne, ze si delate jen legraci.
Já ne, to pan Martin.
Ne, do Liberce už přijedete autem, jet vlakem, třeba z Prahy je za trest.
To lidstvo zdegenerovalo natolik, že na dopravu na vrchol hory je nějaký nárok?
Nárok asi ne. Ale když tam nějaká doprava byla a někdo se snaží vymyslet, jak ji provozovat i v době, kdy původní způsob není možný, tak je to podle mého názoru správný krok.
A to kádrováci dospěli tak daleko, že chtějí určovat kdo má nárok ve volném čase vyjet komerčním spojem na kopec? Protože by ten autobus museli platit taky?
Tak proč lezou na kopec? To nemůžou zvolit aktivitu odpovidajicí jejim schopnostem?
A proč máme bezbariérové spoje? To nemůžou handicapovaní doma jen háčkovat šály?
velmi absurdni argument.
A ono se jako něco stane, když člověk, který na Ještěd nemůže jít pěšky, tam prostě nepůjde?
Já byl v létě v Bulharsku na horách. Už jsem ale takové retro a mám gonartrózu. Na nejvyšší vrchol Balkánu Musalu (2925 m) jsem tentokrát nevylezl, protože už prostě na to nemám. A řekl bych, že to vůbec nikomu ani ničemu nevadí.
Časem možná budu chodit jen takové rovinky u nás na Šumavě. A proč ne? I pod kopci je hodně krásných míst. Nemusím se za každou cenu dostat na kdejaký vrchol a nemusí to opravdu vůbec nikdo.
Nestane se nic. Ale je dost pravděpodobné, že v tom případě onen člověk do Liberce ani nepojede a své peníze utratí jinde. A nemusí to být jen důchodce, ale třeba rodina s dětmi atd.
strasna predstava. a ani duchodce, ani rodina s detmi nemuzou jet tou sedackovou lanovkou, ale musi mit autobus teda?
Já bych si třeba s malým dítětem do sedačkové lanovky sednout netroufl. Po pravdě ji nemám rád ani sám. A pěšky bych s ním asi z Hanychova taky nešel.
Tohle se jmenuje turistický ruch. Jsou výletníci, kteří nemají půl dne času. Ale v našlapaném programu je položka: Ještěd. Což se (před havárií) rovnalo zastavení busu na parkovišti, výjezd na vrchol, vyhlídka a krátké občerstvení, sjezd k autobusu a nástup. Na to celé byla hodina, hodina a půl času. Následoval odjezd dál, třeba na Sychrov. Nedělejme si iluzi, že takový turista, často německý senior, se projde 2 km tam a 2 km zpátky k sedačce, když chce během dne stihnout ještě pět dalších míst.
No a co strašného se stane, když je nestihne? Tenhle rychloobrátkovej druh turismu je snad ten nejškodlivější, co existuje, není nejmenší důvod ho extra podporovat. A když někde nebude možnej, je to jen dobře…
Co se stane? Klesnou příjmy provozovateli Ještědu, protože ten německý důchodce si tam obvykle něco dá, na rozdíl od namakaného českého sportovce, co si tam vypije svůj ionťák s batohu, udělá selfíčko a jde dál.
To je otázka, ono s těmahle rychloobrátkovejma turistama je často víc práce a nákladů, než je z nich tržeb. Jedna rodina, která se tam ubytuje, může být pro provozovatele snadno lepší kšeft, než půl autobusu takovejch rychloturistů. A pokud ne přímo pro provozovatele Ještědu, tak při zprůměrování jejich útraty v celým městě nebo kraji určitě.
Chápu, v podstatě McDonaldizace hor, cosi jako instatní turismus. Honem, honem, jen abych měl v deníčku za den odškrtnuto co nejvíce položek … jak tam nahoře bylo pěkně za lockdownu a uzavření okresů.
Je to tak. Mít v cancáku za den fotky z deseti míst. 😀 Nehodnotím, zda je to dobře nebo špatně. Stačí se podívat jak vypadá takový harmonogram víkendu s CK v Paříži nebo Londýně. To je fofr, že za dva dny ani nevíš kde si byl.
Ještěd se k tomu, dokud byla kapacitní lanovka na vrchol hodil přímo náramně. Parkoviště u dolní stanice. Od té horní na vrchol pár metrů. Proto ta kvanta přepravených turistů ročně. Nic jiného v tom nebylo.
Japonský turista vyjede na vrchol, napráská snímky a prvním spojem valí dolů. Zážitek z rozhledu si udělá až doma v obýváku. Neskutečně pitomé.
To nedělá bohužel jen japonský turista.
Potkávám i stovky českých turistů v Čechách, kterým je v podstatě naprosto jedno, kde vlastně jsou, co je okolo nich zajímavého a hezkého – jsou tam za jedním jediným účelem – nafotit dostatek selfíček.
A vzniklo to nedávno. Jak rád vzpomínám na časy, kdy jsem i třeba před deseti lety chodil po lesích sám. Nebo za lockdownu.
Kdyby ty lidi aspoň věděli, že se v přírodě nemají vyhazovat odpadky, nemá se tam hulákat a ničit krajinu.. ale to samozřejmě nevědí.
Z jakého důvodu chce kraj autobus zavést? Turismus. Je to docela prosté.
Jak to bude finančně, bude kraj něco přispívat? (V případě brutto smlouvy, kolik se vybere vs kolik chce dopravce).
Jelikož lanovka neměla velké příspěvky od kraje, dovedu si představit, že se autobus uživí.
To bude ta silnice z Výpřeže na Ještědku vypadat. Z Kolina od včerejška jezdi na prahu NAD a už jsou rozježděné rohy chodníků( cerhenice ,pečky) .
Spíše by to chtělo odhadnout, kolik návštěvníků vrchol Ještědu snese a zavést regulaci. Řečeno vulgárně, pro samé lidi není kam plivnout.
Přesně podle drážního dogma: Lidé pouze zavazejí nádražákům ve vlaku.