Liberecký kraj podruhé za rok zdraží veřejnou dopravu, časové jízdenky zůstanou na stejné úrovni

Motorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Výnosy ze zdražení pokryjí nárůst nákladů jen částečně.

Po červencovém zdražení čeká cestující v Libereckém kraji od ledna znovu zvýšení cen ve veřejné dopravě v rámci tarifu IDOL. Radní dnes schválil novou podobu tarifu, která přinese zdražení jednotlivých jízdenek o 10–12 %. Změnu musí ještě schválit zastupitelstvo.

Nová podoba tarifu je k dispozici zde. Podle hejtmana Martina Půty jde o kompromis. „Náklady na zajištění veřejné dopravy rostou podstatně více, drtivou většinu zaplatí kraj,“ uvedl Půta.

Například papírová jízdenka kupovaná v hotovosti z Liberce do Jablonce nad Nisou zdraží z 35 na 40 korun, levněji tak vyjde cesta v tarifu Českých drah.

Podle kraje rostoucí ceny vstupů znamenají nárůst nákladů na veřejnou dopravu o 160 milionů korun. „V praxi se nyní cestující tím, že si koupí jízdenku, podílí na nákladech na dopravu jednou pětinou. Pokud si například lidé pořídí jízdenku za 20 korun, neznamená to, že její hodnota odpovídá pokrytí všech nákladů dopravcům. Znamená to, že kraj dalších 80 korun musí dopravci doplatit, protože jeho výdaje jsou u tohoto konkrétního příkladu celkově 100 korun,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.

Liberecký kraj objednává ročně zhruba 4,6 milionu kilometrů v železniční a 15 milionů kilometrů v linkové dopravě. Nadto přispívá na provoz tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na vybrané linky městské hromadné dopravy, které obsluhují přilehlé obce. Ročně tak kraj vynakládá na dopravní obslužnost zhruba miliardu. Výnosy včetně kompenzací jsou na úrovni zhruba 400 milionů.

Tagy idol Korid LK Liberecký kraj
40 komentářů