egoe-plus
Autobusy Dopravci Železnice

Liberecký kraj zdraží veřejnou dopravu. Státní tarif vyjde u řady tras levněji

Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký kraj
Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký kraj
Ceny jízdenek stoupnou u některých relací o více než pětinu.

Liberecký kraj od 1. července zdraží cestování veřejnou dopravou až o 15 %. I nadále nebudou mít cestující možnost koupit si jízdenky přes e-shop nebo mobilní aplikaci. Podmínkou pro levnější cestování oproti nákupu v hotovosti bude i nadále vlastnictví bezkontaktní čipové karty Opuscard.

Nový tarif integrované dopravy pod značkou IDOL včera schválili zastupitelé. Liberecký kraj se podle nového tarifu stane v republice unikátem: na řadu relací bude levnější jet na státní systém jednotného tarifu One Ticket. Ten je dosud v zemi podle ujetých kilometrů nejdražší.

Rozdíly jsou patrné hlavně u vzdáleností do 35 km. Například pět kilometrů vyjde nově podle tarifu IDOL na 25 Kč, u OneTicket na 17 korun. Změna ceníku znamená, že například z Liberce do Jablonce nad Nisou zaplatí cestující v hotovosti 35 korun namísto stávajících 30. Při jízdě vlakem na systém jednotného tarifu z Liberce do Jablonce nad Nisou zaplatí 30 korun.

Průměrné zvýšení tarifu je 15% u hotovostních plateb, 9% u elektronických peněženek a 11% u časových kupónů. U nejkratších vzdáleností jde o zvýšení ceny až o čtvrtinu. Zdražení prošlo bez větších protestů, proti byl například člen dopravního výboru David Schindler. „Nemyslím si, že je nyní vhodná doba na zdražování, když se cestující pomalu začnou do veřejné dopravy vracet. Byla možnost zdražit s tím, že cestující dostanou něco navíc, například aplikaci nebo e-shop, to se ale nestane,“ řekl Schindler. Společnost Korid LK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu, slíbila spuštění aplikace do září.

Zdražení přinese úbytek cestujících, přiznává kraj

Zdražení má do rozpočtu přinést pět milionů korun. V materiálu současně úředníci odhadli, že vyšší ceny odlákají 8 % cestujících z dopravních prostředků. Jakým způsobem k tomuto číslu dospěli, není jasné. Kompletní materiál je ke stažení zde. Radní už dříve vysvětlili, že zdražení má alespoň částečně kompenzovat výpadek příjmů z jízdného způsobený pandemií.

„Propad tržeb ve veřejné dopravě činil vloni zhruba 70 milionů korun a za první dva měsíce roku letošního přes 24 milionů, a to i přesto, že v letních měsících příjmy z jízdného meziročně stouply. Nechtěli jsme jít cestou plošného rušení spojů, abychom neomezovali cestující, a přitom zachovali srovnatelnou kvalitu služeb,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Po šesti letech se tak například zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent z 500 na 550 korun. O pětinu zdraží také jednodenní síťová jízdenka pro jednu osobu a skupinu až 5 osob, jejíž cena se mění po téměř 11 letech. Roční síťová jízdenka zůstane na stejné cenové úrovni.

Kraj chce prohloubením rozdílů v jízdném u platby kartou a hotově více motivovat k bezhotovostním platbám. „Chceme minimalizovat osobní kontakt pasažérů s řidičem, zrychlit dobu odbavení a udržet veřejnou dopravu na vysoké úrovni. Veškeré připravované změny mají za cíl zabránit úbytku cestujících. V době koronavirové pandemie byla totiž jednou z překážek obava občanů v autobusech a vlacích cestovat i přesto, že dopravci zajistili dodržování stanovených hygienických podmínek,“ dodal Sviták.

Návrh úprav tarifu IDOL: Foto: Liberecký kraj
Návrh úprav tarifu IDOL: Foto: Liberecký kraj
Odebírat
Upozornit na
guest
115 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Král

Bude tedy lepší jezdit za tarif Českých drah, který je celostátně jednotný.

Jimbo Jones

Liberecký kraj dosáhl údajného cíle veřejné dopravy – nebude to přeprava pro socky nemající peníze, ale známka luxusu pro lépe situované.

medical_examiner

Ti nemající peněz budou chodit pěšky?

Jaaa

Koupí si kolo z druhé ruky – vyjde je to laciněji.

Jochimstahl

Tak i já už definitivně patřím do těch procent odlákaných. Důvod k přechodu na individuální dopravu již mám.

medical_examiner

Povinné ručení vyjde levněji než roční kupón?

Leon

Povinné ručení platí po celé ČR.

Joseph

Na Liberecku se říká… systém IDIOT… ne pro lidi, proti lidem.

Zbyněk

Pane Sůra, zapomněl jste zmínit, že tarif IDOL u vás na Liberecku je zónově-relační, nelze porovnávat s kilometrickým pouze na vlaky ani bez zmínky, že tarif platí i na autobusy + MHD, zóny Liberec (ale i Jablonec) je obrovská a aby to bylo fér, je nastaveno do okolních zón vysoké množství tarifních jednic, tím pádem i vyšší jízdné. Už v současnosti se na železnici vyplácí z Jablonce do Liberce koupit si měsíční po Jablonci a tři stanice si dokoupit jako traťovku na IN 25.

Jimbo Jones

No a především IDOL výrazně zdražil už v listopadu 2019 a teď razantně zdražuje znovu.

jan

No jo no, někde se ušetřilo na dotaci. Tak se to holt musí vzít někde jinde.

PetrJ

Kraj fakticky přiznává, že neumí spočítat (nebo si výpočtem není jistý) optimální výši tarifu, když jej zdražuje a jedním dechem dodává, že to odradí cestující. Takové zdražení jistě odradí početnou skupinu cestujících, jistě ve většině platících. Zjevně mi mo připomíná metodu pokus – omyl.

Petr Nick

v konečném součtu se vybere méně, než v současné době, protože takový výlet ve 3 a více lidech se přesune na sedadla privátních vozů. Sympatický projekt, umožňující přestup VLAK/BUS/TRAM začne být pro vlastníky IDOL karty drahý. Také koordinace spojů je tristní. Tanvaldský terminál není napojen na žádné spoje směr Krkonoše atd…

PetrJ

Tak to je zásadní informace. Pak ale vůbec nechápu to nesmyslné zdražení… To mají u kormidla kuchaře?

Krušnohorec

Krejčího ze Severky Cvikov (Sviták)

Raddie

Nešil spíš Trabanty ve Zwickau?

martin.k

Tohle je hodně smutné. Kraj sám přiznává, že to způsobí odliv 8 % cestujících z veřejné dopravy, a stejně do toho v takové míře jde… IDOL není PID, kde se nezdražovalo velmi dlouhou dobu, v IDOL v uplynulých letech podle mé paměti docházelo k průběžné valorizaci cen v řádu procent a už nyní tam ve vlacích tarif IDS byl často dražší, než tarif dopravce. K tomu ten fakt, že na přestupní jízdenky je potřeba speciální krajská kartička, stále není aplikace na jízdenky, není možné v autobusech použít například platební kartu, a tak dále a tak dále. Pokud by to zdražení… Číst vice »

V.N.

Základní otázka jakéhokoliv nového systému je jeho vize ,filozofie a cíle . S jinou myšlenkou do toho půjde takový ROPID a s jinou Liberecký kraj.
Úbytek cestujících ve výši 8% není žádná tragédie. Spíše by mne zajímala finanční bilance celého systému před a po… respektive kolik kraj musel dosypat před a kolik bude muset dosypat po…

Jaaa

8 % že není tragédie? Heh.

V.N.

Tak jasně že není. Nebo co je pro Vás prioritou ? Aby kraj dotoval dopravu o 50% vyšší částkou a zmizelo ze silnic 0,5% aut ? Cílem jakéhokoliv IDS by nemělo být dosažení maximálního množství přepravených osob za jednotku času za neomezených finančních výdejů. Ale nějaký kompromis… mezi nejnutnějším rozsahem dopravy , které objednateli nařizuje objednat legislativa a stavem , kdy do každé vesnice něco pojede každou chvilku…

Apropos…jak pravil pan prezident Klaus…. peníze jsou až na prvním místě…

Facepalm

Když tu tak čtu ty hurvínkovskovšeználkovský moudra, nedá mi se nezeptat, co by tedy většina z těch, co tak dobře ví, jak to kraj dělá blbě, dělala na jeho místě. Tedy jak by řešila poměrně podstatný výpadek financí v systému, aniž by to mělo dopad na kvalitu a cenu služby. Nad zodpovězením této otázky si lámou hlavy už generace ekonomů, tak že by se to konečně rozlousklo.

-TR-

Tak přinejmenším by to chtělo, aby i papírové jízdenky v tarifu IDOL byly přestupní. Umožňuje to sousední DÚK a nejnověji i IREDO. Za takových podmínek by pak už to zdražení bylo akceptovatelné.

Tomáš Záruba

IREDO vlastně znovu umožňuje (v KHK) – v „pravěku“ před karetním extempore to šlo taky.

-TR-

To nejspíš není neschopnost, ale záměr. Nemyslíte?

Kamui

To je pravda. Já když jsem jel do Liberce, tak jsem zjistil že abych si mohl koupit celokrajskou síťovou jízdenku (denní), tak musím mít nějakou jejich kartu. Jako vážně?

Miroslav Zikmund

Samozřejmě nesmysl, celodenní síťovou jízdenku na DÚK si mohu koupit i u „pražského průvodčího“ s POP v rychlíku – samozřejmě bez přirážky – z Prahy a z Roudnice nad Labem mi platí i v tom rychlíku …. samozřejmě bez nějaké karty
Pokud TO jde v DÚK, tak neexistuje jediný důvod, proč to nemůže jít v IDOL (kdekoli). Jediným důvodem je korupční jednání = přihrávat peníze za karty jejich výrobci a správci …. z hlediska antidiskriminačního zákona jeho porušování … jsou diskriminovány osoby bez karty, jejíž smysl není patrný ….

martin.k

Pane Sůro, ne vždy s Vámi souhlasím, ale tohle bych podepsal, úplně přesně.

Facepalm

Nechci se hádat o konkrétnostech, ani nehodlám hájit patrametry krajem zvoleného řešení (neboť mi taky nepřijde úplně štastné), jen poukazuju na to, že když mám míň peněz, logicky to musí znamenat i méně muziky (pokud mi tedy doteď neutíkaly hromady peněz a já mohu nějak výrazně optimalizovat náklady).

Twix

Většina diskutujících si nestěžuje na samotné zdražení, ale na celkovou organizaci a polovičatou integraci krajské dopravy, kde se léta nic nelepší a teď se navíc zdraží.

medical_examiner

Ano…asi mají na kraji nízká futra…😀

PetrJ

Dělal by to sytémově, milý neználku.

Facepalm

Jasně, a opatření by nebyla dílčí ale zásadní.

medical_examiner

Ale především komplexní!

kix

„I nadále nebudou mít cestující možnost koupit si jízdenky přes e-shop nebo mobilní aplikaci.“ ještě před měsícem to bylo slibováno, teda jako už třeba i na loňský rok, ale tentokrát jsem myslel, že už to fakt dodrží a ono zas nic..ten ids je tragédie na několikátou, i přes 10let od spuštění nebyly odstraněny do oči bijící chyby, které by právě mohl vyřešit ten eshop, když fyzicky je neřeší..sice např. v jablonecké MHD osadily strojky, které umí nakoupit ids jízdenku po celém kraji, ale dohadovat se s řidičem autobusu, který zná lístek na 30 a 60minut v MHD a tím to… Číst vice »

Jimbo Jones

IDOL se z progresivního tarifu v roce 2011 propadl dnes na samotný konec pelotonu…

kix

co bylo na idolu v roce 2011 progresivního? ten systém není rozumně použitelný dodnes a to už aspoň pár kravin za těch 12let stihly vyřešit..ale je to rychlostí jeden nedostatk trvá odstranit 5 let..

Gogo

Na začátku byl IDOL přestupní i na papírovou jízdenku, pak zavedly karty ale na co si pořizovat kartu když můžu přestupovat i s papírem.

Martin

Pokud si dobře pamatuji, tak žádné pak nebylo, Idol začal rovnou i s kartou a přestupní byly papírové jízdenky pouze u vlaku. Chápejte, že už na začátku vzniku Idolu byla jednu důležitá podmínka: zavést IDS pokud možno tak, aby nebylo nutné zvyšovat výdaje do veřejné dopravy – proto ten do dneška trvající paskvil

PetrJ

No když v to nezvyšování výdoajů do veřejné dopravy nevidí investici, která má, pokud by se starali systémově, značný výnosový potenciál (lidi jezdí veřejnou dopravou, tj. efektivněji a ekologičtěji), tak té partě není pomoci.

kix

přesně tak, žádné pak nebylo, idol startoval s kartou a pro lidi co chtěli časové jízdenky to znamenalo investici do karty na jméno, která třeba pro školáky znamenala investici ve výši celoměsíčního jízdného a její vyhotovení trvalo několik týdnů..na konktaktních místech se tvořily fronty a kdo to nestihl včas jezdil na jízdenky..ale tak to byly takové porodní bolesti..

Jimbo Jones

Že byl. Většina krajů čistá nula.

kix

tak někdo se spokojí zjevně s málem..existenci nečeho nepoužitelného nepovažuji za přínos..možná, že kdyby se udělal pořádně, tak by nebylo potřeba zdražovat..viz. třeba to, že to lze poměrně jednoduše obejít a udělat si kopii

Iveta

Nevím nepodnikám ,ale místo zdražování a tím dostávání lidí do aut ,co udělat nějaký vhodný systém dopravy .U nás např.jezdí vlaky od 8 do 11 dopoledne i 3-4za hodinu a vše prázdné (i bez covidu)a někde nejede nic a někam se autobusem o víkendu vůbec nedostanu.Ano pokud jen něco zruším přijdou lidé o práci a skončí na ÚP .Ale když udělám spoje co se využijí ,tak si myslím ,že je lepší mít ve vlaku 30 lidí za 60kč než 10 za stovku a je již nyní spousta lidí co se v práci domluví a složí se na auto a má… Číst vice »

PetrJ

Dobré postřehy, díky.

Daniel Mach

Na Liberecku se traduje, že ten krajský autobusový dopravce se musí z něčeho zaplatit. -:(

-TR-

A takový Ústecký kraj to zvládl bez větších problémů.

Jinak oba kraje se rozhodly mít vlastní dopravce kvůli nejmenované autobusové společnosti, již řídí jistý Lord Voldemort (přezdívka z podsvětí).

PetrJ

Opět platí, že když dva dělají totéž, není to totéž. Nemusí to souviset, ale v Ústí a okolí jsem potkával viditelně méně silničních pirátů nez v Liberci a okolí…

medical_examiner

K čertu s nějakými trachtacemi…BusLine?

PetrJ

Tak proč dělají vše proto, aby tohoto cíle nedosáhli???

jan

Jako kdo by s nima za 2 kč/km jezdil.. Pokud dobře koukám do tabulky u cca 30 km. Jen ti co musí.. Studenti co nemají řidičák.. Totální antimotivace používat ekologickou hromadnou dopravu.. Jsme dopracovali se soutěžemi a kraji.

jan

Ale díval jsem se špatně. V té tabulce nejsou km, ale nějaké tarifní pásma..

-TR-

Ne, díval jste se dobře. Počet tarifních jednic mezi zónami zhruba odpovídá počtu skutečných kilometrů.

PetrJ

Pak není divu, že se přesedává do aut, a to i sólo. Současně není divu, že se vyprodala jednodušší spolehlivá ojetá auta, která jezdí za tutéž cenu bez rizika nákazy nějakým vágusem v busu.

D.S.

Nevím co tím Liberecký kraj sleduje. Kvalita veřejné dopravy je tam jedna z nejhorších v ČR, ano uznávám, že některé věci, jako je kvalita infrastruktury, nemůže kraj úplně ovlivnit. Ale tím spíše by se měl snažit jinde. Proč odradit už tak málo cestujících nejdražším tarifem v zemi, to mi opravdu hlava nebere. O pseudo IDS, kde si musíte zakoupit kartu, aby jste ho mohli využívat, raději úplně pomlčím. Jak mi přijde hnutí STAN na celorepublikové úrovni celkem sympatické, tak nechápu jejich drtivý úspěch v LK, ale nejsem zdejší, tak o tamní politice nemám detailní přehled a třeba v jiných oblastech… Číst vice »

Daniel Mach

Jak Starosty pro Liberecký kraj rád nemám, tak s vámi nesouhlasím. Osobní vlaky na Jizerských drahách jezdí Stadlery, a to nové, ne žádné repase. Další linky pak jezdí Desira, což jsou sice staré, ale stále velmi pohodlné soupravy. Také autobusy jsou povětšinou moderní.

D.S.

Nasazovaná vozidla ale nejsou zdaleka jediným ukazatelem kvality veřejné dopravy.

PetrJ

Právě, zvláště když k nim není žádný bonus, spíše samé malusy.

Mat

No tak s kvalitou infra bych Vás vyvedl z míry. UK – elektrifikace Litvínova, oprava trati, elektrifikace Kadaně, oprava trati, zprovozuschopnění lokálek, další akce na opravu tratě Lípa – Litoměřice. V JMK taky opravy a elektrifikace tratí. OK taky že jo. Uničov a Desná. MSK taky tlak na elektrifikaci do Frenštátu. Všechno na popud krajů, aby to odpovídalo jejich dopravní politice. Jinak proč STAN v LK vyhrává? Je to kraj, kde sou hlavně melý vesnice a kde se lidi znají rodným číslem. Každý si zvolí „svého“ známého (a ten je ve STANu) a šup. To nám dá procenta.

Vít Jůza

Liberecký kraj na kvalitu železniční infrastruktury také částečně úspěšně tlačí. Ale zatímco někde více, třeba trať Martinice – Rokytnice je ve zřetelné (byť ne absolutní) nemilosti. A pak jsou ty zpackané úseky sice nějak obnovené, ale bez dostatku nádraží, výhyben a nákladišť a s neprozřetelně zbytečně zkrácenými nástupišti …. což se zase netýká jen tohoto kraje

Divočák

Trať 042 chce kraj provozovat jako historickou atrakci, což je, myslím, škoda. Ta 810tka, co tam pendluje může při sladění JŘ ( taktu) propojit
Trutnovsko s okresem Jablonec, jen vyřešit úsek Rokytnice nJ/ vlak – Rokytnice/ zastávka BUS , Hostinec. Pěšky je to po 14tce bez chodníku o život.

Martin

Jojo, když např. LK tlačí na zlepšení tratě LBC-ČL, tak tady na webu je plno řevu, proč to dělat 🙂 https://zdopravy.cz/z-liberce-do-ceske-lipy-vlakem-za-hodinu-sprava-zeleznic-vybrala-projektanta-modernizace-trati-76841/
To si nevyberete.

Mat

To je dobře. Ale koukneme-li se na ten celkový stav tratí, tak je značně zanedbaný. Víte co, jsou to tratě, kde SŽ nebude tolik lobovat za pořádný rekonstrukce, protože tam neprorvou náklad, nebo tam nejezdí co vlak, to 15 min. Ale tyhle tratě měl LK už v dřívějších dobách dát jako prioritu k opravení. Opravila se trať do Tanvaldu a zprovoznil Harrachov (i když ne zprvu vlivem kraje – ten byl z počátku spíš takovej pasivní). No a dvě tratě kolem Tanvaldu sou nějak opravený (Do LBC a do Brodu – dohromady cca 55 km). Proč kraj pomalu čeká, než… Číst vice »

Mat

*Oprava: na L2 – když si pročtete ten dokument, je to tam popsáno.

PetrJ

Dá to procenta, ale ubírá cestující, kteří časem uberou procenta. Opravdu vidlácká politika.

Miroslav Zikmund

Drátizace tratí není je záležitostí Správy železnic, kraj to neplatí. Nicméně spolupráce mezi krajem a SŽ je – „odsunutá“ zastávka Oldřichov u Duchcova ….

Ale na odboru dopravy ULK jsou rozumní lidé – nikoli OPILCI MOCÍ ukájející svoji ješitnost – s nimiž se smysluplně komunikuje. Především to, co dělají mají podložené přepravními průzkumy … nebazíruje se na nějaké kartičkové elektronice – POPky mají i lodníci na Labi, vydává se papírová jízdenka …
Vlak / BUS na sebe navazuje, letos budou ve vyhledávačích spojení doplněny i přestupní „vazby“ v Hřensku / Roudnici nad Labem od lodní dopravy po Labi …..

Vít Jůza

Jsem zdejší a dokážu je kritizovat, ale nejdražší to tu zdaleka není. To třeba v Praze pod 24 (od 1.8. pod 30) Kč ani nepřejedete tramvají na druhou stranu křižovatky, ni se nesvezete jeden nebo několik málo kilometrů, aby mi zase někdo neradil, že místo přejetí křižovatky mohu počkat na zelenou na přechodu. V době čteček čtvercových kódů možná nutnost poměrně dobře dostupné karty na přestupné jízdné je nadbytečná (i když, pravda, já osobně bych si papírovou jízdenku zfalšoval nebo namnožil snáze než tu na kartě), za větší vadu považuji příliš mnoho časových a prostorových děr v zajištění dopravní obslužnosti… Číst vice »

PetrJ

DPP cenu časových jízdenek drží a ví proč – drtivá většina příjmů je nyní právě z těchto jízdenek, turisté ochotní si zaplatit jednorázovky nebo denní nejsou a ještě nějakou chvíli nebudou.

Jézeďák

Pražáci si svý lidi neobíraj. Zato venkovane plať ! Ale nemáme důvod tam vlastně jezdit, když nás tady odřou naši.

Miroslav Zikmund

Pro mimopražského cestujícího se vyplatí vždy celodenní jízdenka, nemusí řešit kolikrát pojede, kde přestoupí … pravda, je poněkud dražší než je standard podobné ceny v západní Evropě.
Berlín – jednoduchá jízdenka 3 €, Tageskarte 24 hod 8,80 € – nekupte to za tu cenu …. 293 %
Praha – jednoduchá 90 minut = 32, celodenní 110 = 343 % …., v případě 60 minutové = 458 %
V zahraničí jen a pouze TAGESKARTE …. PŘÍPADNĚ VÍCEDENNÍ

Miroslav Zikmund

Pokud máte na papírové jízdence z POP / Automatu / Kasy datum prodeje – případně platnosti , tak tam těžko něco zfalšujete, tím spíše, když to je na „speciálním“ papíře ….

Ludva

Zdražení rovná se úbytek cestujících, ten vyvolá další zdražení nebo redukci atd. Zde tak vychvalovaný LK nám jasně ukazuje, jak likvidovat hromadnou dopravu. Rozdrobit na X dopravců a pak pomalu rušit. Budu se opakovat, ale jak jsem psal již několikrát. Regionální doprava měla zůstat řízená i financována státem a železnice se neměla liberalizovat. Toto vše jsou důsledky toho, že se tak nestalo.

Filip

Co se autobusů týče, LK se snaží postupně od soukromých dopravců převzít všechny výkony na svém území a plnit je svým vlastním dopravcem. U vlaků šlo o zvýšení komfortu a nahrazení rakví něčím nízkopodlažním a s toaletou, která svůj obsah nesype rovnou na trať, což ČD nebyly schopný zajistit..

Ludva

To by bylo zajištěno i tak. Dnes již i některé 810 nemají “ díru na koleje „.

kix

čd to nebyly schopny zajistit? a proto si i lk na rumburky vybral místo nízkopodlažních a s uzavřeným wc 814 rakve, aby pak mohl jak je v módě po čd šlapat..jako nechci hájit čd, ta firma má spousty věcí, které jsou tam příšerné, ale co si kraj objednal to dostal, takže problém je někde jinde..na L3 byly 844 odmítnuty..

-TR-

Samotné 814 by neposkytovaly na Os MB – Rumburk dostatečnou kapacitu, zvláště v létě, kdy vrcholí turistická sezóna. Máchovo jezero a hrad Bezděz jsou magnety místního regionu. Souprava 843 + Bdtn naopak dává kapacitu dostatečnou.

beran

Zvýšení komfortu? Vtipálku

Vít Jůza

To zdražování je víceméně kontinuální soukromník nesoukromník. Kupodivu jízdenku na 1-4 km za 0,40 ani na 1200 km za 100 dnes nekoupím ani u jediného správného státního dopravce. I když třeba na cestu z Libereckého kraje do Prahy poslední dobou vybírám německého státního dopravce, protože je výrazně levnější, i když bych měl třeba zrovna dřívější spojení s Českými drahami.

medical_examiner

Nezbývá než souhlasit.
Náprava tohoto paskvilu nebude snadná ani levná…

Miroslav Zikmund

Záleží na přístupu. PID + Středočeský kraj funguje na principu množiny dopravců …. DÚK podobně …

jan

Když už i státní tarif je levnější to je krajská zoufalost. Zlatý jednotný tarif ČD. in25 in50. můj vlak. Já jsem říkál, že krajská železnice typu mhd bude na.. A ještě 14 systémů. Ale mají alternativního dopravce..

*****. Petr

Státní tarif snad může být maximálně stejně dráhy. I on bude muset zohlednit tyto ceny . A ikdyby tam stále jezdilo ČD tak aby kraj platil víc za horší vlaky a zdražovalo by se minimálně stejně .

jan

maximálně stejně drahý? nebo minimálně stejně drahý?

Pe.tr

Maximálně ve smyslu že nemůže být levnější . Jako že nejvíc čeho dosáhne tak na stejnou cenu. Logicky by měl být dražší. Nesrozumitelně jsem se asi vyjádřil. A drahý ne dráhy. To jsem si na mobilu nevšiml při klepajícím se vlaku a sluníčku , sorry.

Vít Jůza

Konečně někdo, komu nevadí, že si „musí“ kupovat zvláštní průkazku …

Bespi

Ja teda nevim, ale osobne bych byl radeji, kdyby vsechny kraje fungovaly na jednu jedinou kartu. Prinejmensim vetsina je uplne totozna a je to stejne jen o povrchove uprave a jinem SW na strane kraje a dodavatel je totozny. Akorat plytvani prostredky.

Tj. InKarta, Plzenska karta, Karlovarska karta, Litacka, OpusCard … vsechno to jsou karty od dcerinky CD.

Miroslav Zikmund

Základem je DOPRAVNÍ POLITIKA státu zastoupeného MD, resp. jeho (ne)schopným úřednickým aparátem majícím „výmluvu“ – v Česku jsou jiné podmínky …. Jistě jste mnozí slyšeli o švýcarském produktu GENERAL ABO = IN 100, BahnCard 100 …. Historie tohoto produktu začíná koncem 19. století – ANO, v letech 189x …. Při prvních cestách do dopravní říše snů po pádu železné a vízové opony informační materiály uváděly, že platí ve všech vlacích, autobusech (!!!), na lodích. Na některých tratích (RIGI, PILATUS a podobných) jako průkaz na 50 % slevu …. Během 30 let se platnost rozšiřovala na provozy MHD …. HALBTAX ABO… Číst vice »

Jézeďák

Tak to už opravdu nebude kde parkovat…..

tormen

Tohle je cesta do pekel. Pokud chceme, aby lidé VHD využívali, tak se naopak musí komplexně zlevňovat, a ne z ní dělat záležitost pro vyvolené.

medical_examiner

My tady to víme…ale panstvo na kraji ne…☺

Majkl

Liberecký kraj se nikdy netajil svou antisocialní politikou a tím pádem nepodporou veřejné dopravy. Tak akorát veřejné dopravy na sjezdovky možná. Zbytek pořiďte si auto. Škodovku z Bolky. Jsem z tohoto kraje a čecháčství tu smrdí až to čpí. Kontrastem k tomu je nádherná krajina plná přírodních divů. Halt ze Sudet Němec neměl zmizet.

Aleš

Souhlasím bez výhrad, proto také kraj Liberecký bytostně nesnáším. Jen tak, co mne v tuto chvíli napadlo, doprava do nákupního centra je možná jedině auty a před velikonocemi nebo vánocemi se tam tvoří téměř apokalyptické zácpy. To bylo řečí už před cca deseti lety, že bude zřízena železniční zastávka na železniční trati. Od nového grafikonu zpřetrhali pomatenci z krajského úřadu „Půlnočního království Půty I.“ (doufám, že se autor tohoto citátu neurazí, že rád používám jeho příměr) veškeré návaznosti a přestupní možnosti, takže už opravdu nespatřuji jediný logický důvod k návštěvě tohoto ignorantského kraje. Jen houšť a větší kapky… Snad nebude… Číst vice »

Vít Jůza

Tak abyste z jiného kraje k nám jezdil do nákupního centra, to by bylo fakt na hlavu!

-TR-

Je dost možné, že Liberecký kraj už skrytě počítá s tím, že to zdražení se fakticky projeví jen v autobusech, kde jiný tarif než IDOL není možné využít.

Ale pořád je menší zlo zdražovat než škrtat spoje.

Marian

Obecně se s tím dá souhlasit, jenže jde o to, aby ono zdražení nepřesáhlo únosnou mez, co právě tady docela hrozí. Pak mohou být škody nedozírné a k velkému překvapení nakonec budou tržby ještě nižší a spoje ještě prázdnější. A to potom povede ke škrtání tak, jako tak.

-TR-

To je možné.

FenyAMG

„Například pět kilometrů vyjde nově podle tarifu IDOL na 25 Kč,“ – a v Plzeňském kraji na 12 Kč… docela rozdíl 😮

jirka

docela síla, 5 kč za kilometr, analýza- vyšší ceny odlákají 8 % cestujících – to jsou optimisti, problémem je že to zdražení je napořád, pochybuji že by to někdy dali dolu, to samé MHD Praha a ostatní. Leknutní z takzvané pandemie lidi přijde v budoucnu sakra draho, to mi věřte.
osobní auto jasně vede, o tom žádná.

Frantisek

Možná to je cíl…

Jan Novak

Já jsem využíval trať 210 a za jízdu Praha – Zbraslav – Dolní Břežany – Jarov, dnes zaplatíe 15 Kč, což je také 5 Kč na km. Dokonce těch 15 Kč je nejlevnější cena za X let co pamatuji. Na zbytek cesty jsem měl vždy předplacenou roční legitku v Praze. Jedna zastávka se prostě jet nevyplatí.

ABC

já myslel že 5 km se má jezdit na kole 🙂

Pája

Jasně, s kočárkem a do školky. 👎A nejlíp v dešti na podzim.

Beny

No, autem stojí těch 5 km cca 10 Kč. Takto se cestující do VHD opravdu lákat nedají.

Adam H

No, to jsou jen přímé náklady, reálně to bude těsně pod 5 Kč, co vychází z dlouhodobých testů vozidel a nákladů na provoz (komplet). Ale pořád … mít auto a dostat se kdekoliv po kraji za kratší dobu, nehledě na jízdní řády a teoreticky za stejné peníze, tomu se skoro nedá říct ne 🙂

jirka

jedině že by v ceně bylo i občerstvení na palubě 🙂

*****. Petr

Hloupost. 5km za deset korun nezajedete , leda s s elektrickým a bez amortizace . Ani benzín na takto krátkou trasu se studeným motorem , a zvláště v kopcích u Liberce , nedáte ani omylem

*****. Petr

Pro jistotu hypoteticky přepočítát.Vyšlo mi 18.65 . Ale i toto je nereálné číslo .

asdfr

No, ja mam auto na LPG. V meste mam spotrebu tak 9 litrov LPG na 100 km. Takze kilometer na palive ma momentalne vyde tak 2.1 Kc. Este pred dvoma mesiacom by to bolo 1.8 Kc na kilometer. LPG islo dost hore.

Beny

Náklady jen na benzín mám dlouhodobě 1,89 Kč/Km. Takže zajedu.
Náklady na pojištění, servis, oleje bych platil stejně takže nepočítám. Amortizaci nepočítám, bo mám starou vránu a už ji stejnak dojezdím.
Takhle prostě vypadá myšlení většiny majitelů vozidel.

Jiná věc je, když bych o koupi auta teprve uvažoval, to byste měl pravdu.

M M

Na jižní Moravě zase jezdím 8 km Rajhrad-Žabčice za 27 Kč, oproti původnímu tarifu ČD dost skok…

Marek Janík

24 Kčs OneTicket

medical_examiner

A ten byl kolik? 13,-Kč?

M M

IN 25 16 Kč, plný 21 Kč

Vít Jůza

Ano, je to nehorázné. A ještě nehoráznější je pražských nyní 24 a od 14.8. 30 Kč i za jediný kilometr.