Liberecký kraj od července zdraží veřejnou dopravu, nejvíce platby v hotovosti
Motorová jednotka 844 RegioShark přijíždí do stanice Křižany na trati Liberec - Česká Lípa. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Liberecký kraj chce zdražením reagovat na propad příjmů z jízdného.
A bude i lepší e-shop a webové stránky IDS LK? Bude možné si dobít kredit na slavnou OPUS kartu? Pan Sviták je z lokality, kde moc lišky dávají dobrou noc a vlak nejezdí cca 40 let.
Nejideálnější by bylo zapracovat na rychlém zapojení autobusů a MHD do SJT, samozřejmě cenově přijatelné, ne že bude nejdražší, aby cestujícího trestal, že si dovoluje koupit SJT.
Asi jsem debil, ale já se v té tabulce jako občan z jiného kraje nevyznám. Je to mor…excel, zkratky, tabulka sem tabulka tam. A opuskárd a idolka? Zas mám čumět hodinu na net než zjistím co to je a co pro to musím udělat jako turista? K tomu jízdenka vlakem na několik dopravců, další hodina na netu kde mě jak který dopravce odrbe. Asi pojedu do zoo přes půl republiky na kole. Ale nechci slevu zadarmo, vezmu si na to den dovolenou, půjdu s dobou. Čím je to složitější, tím je to víc in, hlavně si nezapomenout nabíječku na usb…
Ja teda mam takovou obsesi tyhle moznosti integrovanych systemu zkoumat a pak kdyz to nekomu vysvetluju, tak me za prve nechape, jak to vlastne funguje a nasleduje prekvapeni z rozdilu cen oproti nakupu zejmena u ČD. Nicmene me ta komplikovanost a nejednotnost jednotlivych krajskych tarifu a zpusobu nakupu jizdenek ci zpusobu integrace skutecne konsternuje. Aplikace, ktere neumi v jednom kroce najit spojeni a na to spojeni prodat jizdenku. Nebo ze aplikace po mnoha letech existence nejakeho integrovaneho systemu vubec neexistuje. Nebo aplikace, ktera neumi vubec nic, nebo ta, kam se napred musi poslat nejaka castka, aby v ni slo nakupovat…… Číst vice »
No nezávidím občanům v LK. Kupte si auta, když vidím ty ceny, tak se to možná vyplatí. Na železnici rozhodně nejlevnější varianta tarif ČD nebo OneTicket, ovšem vám železniční síť totálně kazí soukromníkama, tak pokud budou odbavovat ve vnitrokrajských relacích pouze na IDOL, jak si kraj přeje, tak to jim spoustu cestujících odežene. Bohužel.
Zdražením reagovat na propad příjmů 😀
Co mě na tomto i jiných podobných cenících delší dobu udivuje, je jejich nepravidelnost … pro mě nepochopitelně nepravidelně rozdílné skoky v cenách při stejných skocích v kilometrech.
Ve chvíli, kdy funguje mobilní aplikace (jejíž stažení a rozchození je otázkou půlminuty), se mi jeví zdražení hotovostních transakcí rozumně. Nežijeme v pravěku.
Nedělá mi problém koupit si na několik let kartičku za 95 nebo 50 Kč. Ale dělá mi problém, pokud bych si měl kupovat dálkově napadnutelný nesmysl za několik tisíc na stahování všelijakých aplikací.
Který vlastně nepotřebujete, protože na volání a SMS vám Nokia 3310 bohatě vystačí…
Vždyť to je přece jen další počítač. V principu úplně stejný, jako je ten, ze kterého zřejmě píšete tento komentář. Každý software je zranitelný, ale rozhodně plně aktualizovaný iPhone nebo Android není o nic víc na dálku napadnutelný než plně aktualizované PC s Windows. S touto paranoiou byste musel odmítnout většinu věcí na světě, protože jsou z principu závislé na zranitelné výpočetní technice.
Nejde a priori o napadnutelnost, ale o zbytečnost: proč si mám na to, abych nebyl diskriminován na ceně jízdného kupovat kvůli třeba jednotkám cest do Libereckého kraje v roce drahý „chytrý MT“, který jinak nepotřebuji, nebo předraženou čipovou kartu za 140 Kč? Bude-li „OPUS CARD“ obdobou aplikace „Lítačka“ nahratelná na jakoukoli čipovou kartu, kterou už mám, za nějaký aktivační poplatek v rozumné „uznávací“ výši (třeba 20 Kč) a bez nutnosti starat se o dodání fotografie, pak s tím nemám žádný problém, ale zbytečnou buzeraci hloupými politiky a úředníky sloužící jen k nesmyslnému prudění slušných lidí akceptovat nehodlám – a myslím,… Číst vice »
A proč bych si měl do mobilu stahovat každou blbou aplikaci? Co je toto za debilní módu? Od toho je snad web, ne?
Já se divím i nedivím.U nás v autobusech při placení v hotovosti vám dá jízdenku jeden řidič ze tří.Revizory nemáme tak co.Ano pokud si řeknu dá každý ,ale na co mě to je a chápu toho řidiče ,sám jsem dělal turnusy za málo peněz.Proto kraj chce levnější jízdné placené kartou ,tam už to půjde kraji a ne řidiči.No a není lépe raději zaplatit pořádně toho řidiče?A Covid skončí a bude drahé jízdné,jidé se budou více skládat na dojíždění autem a budou prázdné autobusy a vlaky a tím kraj vydělá méně i po zdražení a stejně se budou rušit spoje,jen otázka… Číst vice »
Jenže tímhle pořádným placením řidiče vám hrozí, že vám tu linku (nebo konkrétní spoj) zruší pro nevyužitost, když řidič nebude vykazovat jízdenky. A nebo taky udělají analýzu výběru peněz, pokud se řidiči střídají, a pak taky může být řidič vypátrán a odejit.
V tomto případě se jedná o běžné mírné inflační zdražování … i když funkční veřejná doprava levnější než individuální by se mi také líbila.
Trondo? 😂
Hojit se na cestujících v této situaci, když kraj strká dotace i na výrobu komerčního zboží .. kdo není z LK je potrestán dražším jízdným – vzkaz : turisto my tě tu nechceme. . navíc každý kraj si hraje na svém písečku a pak to takhle dopadá. Tohle dopadne jen nižším výběrem, na to bych si i vsadil
Oproti PID ty rozdíly nejsou tak hrozné.
Z pohledu turisty nevidím problém ve vyšší ceně, na to jsem zvyklý, turisty odrbávají všude. Mnohem horší je, že v každém kraji platí jiná pravidla, je potřeba extra aplikace, existují (nebo taky ne) turistické karty s vlastními pravidly…
Kdo se v tom pak má vyznat?…
Je to jedno s druhým…
Šikana a úmyslné znevýhodnění cestujících, nevyužívajících libereckou kartu. Je skvělé, že v 21. století musí cestující platit extra „pokutu“ za to, že chce využít služeb IDS kraje, ze kterého nepochází.
A například pražská lítačka a jejich jízdné Vám nevadí, neumožňující ani nákup polovičního jízdné pro studenty a děti nad 15 let? 🙄
PID přeci nijak nepodmiňuje žádné tarifní výhody vlastnictvím nějaké kartičky. Všichni mají podmínky úplně rovnocenné, ať už jsou z Prahy, nebo ne.
Dobře, beru zpět. Ale alespoň tu existuje to poloviční jízdné.
Ale tady mají podmínky taky všichni stejné, vlastnictví kartičky není pražákům zakázano. Tím tedy nechci obhajovat rozdíl jizdného v hotovosti a z karty. Celý systém IDS LK je takový težko uchopitelný.
Ovšem zrovna PIDem bych se neoháněl. Při posledním zdražení jednorázového jízdného v Praze to bylo zdůvodňováno tím, že nechtějí zdražit lítačky a děti mají nově jezdit zadarmo, tak se to vytáhne z turistů.
Ale v PID jde o poměr mezi výhodnostmi předplatní/krátkodobé jízdné a nikoho nikdo nenutí k pořízení kartičky ani pro předplatní jízdné.
IDOL má odstupňovanou výhodnost takto: Předplatní jízdné (jinak než s kartičkou nejde) >> krátkodobé jízdné s kartičkou >> krátkodobé jízdné bez kartičky.
V IDOL nikoho nikdo nenutí k pořízení kartičky ani pro předplatní jízdné.
Opravdu? To by bylo samozřejmě skvělé, ale nějak jsem to v jejich tarifu nemohl nikdy najít? Kde přesně se o tom píše?
Ano, také si mohu koupit roční za 3650, potřebnou kartičku k tomu dokonce už z minulosti, kdy jsem si párkrát na dobu dovolené kupoval měsíční, mám … ale 3650 na několik krátkodobých návštěv Prahy je přece jen o trochu méně výhodné než na pravidelné t=měř každodenní využití …
Vadí mi cokoliv, kde má jednotlivé jízdné různé úrovně a nižší úroveň je podmíněná vlastnictví nějaké karty/aplikace nebo jiného nesmyslu, který občasný cestující dále nevyužije.
Docela se bavím, když tady čtu ty stížnosti na kraj a podobné věci. To vše co se teď děje má několik příčin. Liberalizace, brutto smlouvy a předání regionální dopravy krajům. Nebýt těchto “ vynálezů „, všechny problémy s propadem tržeb by se snadno vyřešily mezi ministerstvem dopravy, ministerstvem financí a státním dopravcem. Handrkování a doprošování se krajů o peníze na rozkouskovanou, rozdrobenou regionální dopravu, kterou stát ani neřídí opravdu nikam nevedou a bude to znamenat jen a jen její útlum a to možná i dost veliký na úkor nás všech.
Tady se jedná především o reakci na Českou národní bankou zajišťovanou labilitu měny.
Dobu bez soutěží si v Libereckém kraji velmi dobře pamatujeme. Na všech tratích. Až bude potřeba železniční skanzen, určitě se na vás zástupci kraje obrátí.
Pane Sůra napsal jsem jen svůj názor na současnou situaci, nehodnotil jsem to co bylo. A můj názor je, že kdyby regionální doprava nepřešla na kraje, bylo by řešení propadu tržeb ke kterému nyní došlo mnohem snáze řešitelné. To samé je i případ brutto smluv. A kdyby nedošlo k liberalizaci a díky tomu k odlivu tržeb od státního dopravce, ten by byl nyní v mnohem lepší kondici a nebyl by možná ani nutný tak veliký zásah. A co se týká toho skanzenu, o kterém píšete? Díky liberalizaci nyní státní dopravce z pochopitelných důvodu obnovuje vozový park převážně tam, kde se… Číst vice »
Bez liberalizace bychom slyšeli stále výmluvy, proč to nejde. Ostatně, soutěže ukazují, že cena za vlkm s modernějším vozidlem může být nižší než za vlkm s regiokřápem.
Co by bylo, o tom se můžeme jen dohadovat. Ale to co je teď je prostě realita. Kraje nemají peníze ani na ZDO, bude se zdražovat, nebo rušit spoje a vláda rozhazuje peníze za ručení na úvěr pro soukromou firmu, aby se mohla rozvíjet, koupit vozy a vydělávat na dopravě ukrajinských dělníků. To je důsledek špatně dopravní politiky posledních vlád a chybějící dopravní koncepce. Důsledek toho, co jsem psal ve svém původním příspěvků.
Za ručení platí RegioJet, mimochodem. Stát s tím aktuálně nemá žádný výdaj, jen když nebude RJ splácet. Splácat nicméně půjčku z programu Covid Plus se základní dopravní obslužností je velké umění.
Panu Sůrovi stačí ojete tramvaje z Německa.
Někdy je lepší mlčet, pane Brtníku.
Vážený pane Sůro, od „novináře“ bych očekávala poněkud větší nezávislost a nadhled. Z Vás na první pohled čiší nenávist vůči ČD.
Hlavně, že v každém druhém vlaku průvodčí platbu kartou odmítají. Zdražení hotovostních plateb by měla předcházet povinnost přijímat karty!
Je to tvoje volba, tak nejezdi vlakem
Jinde bez hotovosti ani prd
Kde jinde?
Bez drobných ani krok!
Už z praktického důvodu, že se v kapse neztratí, a v případě ztráty cinkají…
To si stejně nepomůžete, protože sleva platí pouze při placení jejich kartou.
Mně úplně stačí, když budu moct normálně zaplatit svou platební kartou. Až bude aspoň tohle standardem v českých vlacích, pak budu možná řešit nějaké slevy…
V ČR není větší rozkoše, než být jeden den ve dvou krajích. Pokud člověk přijede a nehodlá si vyřizovat IDS doklad, ani stahovat další aplikaci kvůli 1 – 2 dnům v měsíci.
Musí vás přece nějak potrestat za to, že jste k nim do kraje nepřijel autem.
Záleží taky, o kterých krajích mluvíte. Když jedu PID+DÚK, tak si na začátku cesty koupím jednu jízdenku a při přejezdu hranice druhou. Ano, musím si nastudovat, co chtít, ale jinak bez problémů.
To je dobrá pakárna kupovat si pro překročení hranice kraje další jízdenku.
Odbavení na celou cestu jedním dopravním prostředkem bývá také k disposici.
V dobách před krajskými integracemi bych ty jízdenky musel mít dokonce tři (MHD, vlak, MHD), takže pořád je to o jednu míň.
PID, DÚK a IDS JMK jsou ty nejlepší příklady, jak se to má s jízdenkami dělat. Můžu si koupit jejich plnohodnotný sortiment bankovní kartou a nemusím si dopředu nic vyřizovat. Hanba ODISu, IREDU, nebo IDOLu s jejich povinnými kartičkami.
IREDO v KHK kraji umí od března papírové přestupní jízdenky bez nutnosti kartičky: https://www.busportal.cz/clanky/iredo-prichazi-s-qr-kody-a-moznosti-platit-platebni-kartou-17180
V průběhu roku by měla být spuštěna mobilní aplikace IDOLka. Tím by měla odpadnout nutnost mít kartu Opuscard pro přestupní jízdenky.
v průbehu kterého roku ?
Nebýt ÚHOSu, tak 2019 🙂
Hmmm…to bude potěšených lidí…až se tenhle úřad odebere tam odkud přišel…👺😁
ÚHOSu nebo matláků na kraji?
Motivovat cestující k nepoužívání veřejné dopravy lze i jednoduššími způsoby, ale v Půlnočním království Půty I. to holt dělají takhle.
To „Půlnoční království Půty I.“ se mi líbí. Uznávám také, že Liberecký kraj je naprostá tragédie, vše proti cestujícím a lidem. No comment
Nezačala tam náhodou ta tragédie za čelného působení Péti Prokeše v KORIDu LK?
voni nás časem nepoužívat opravdové peníze stejně donutí! krůček po krůčku …a za pár let si nekoupíte bez bankovního účtu ani brko…
prosím smazat, chyba v textu 😀
Jak se říká tomu, který zastavuje pocestné a se zbraní za pasem je nutí odevzdat hotovost?
Babiš
By mě zajímalo, proč má tento komentář tolik minusu..
Z gramatických důvodů?
Když se necháme?!
voni nás časem používat opravdové peníze stejně donutí! krůček po krůčku …a za pár let si nekoupíte bez bankovního účtu ani brko…
prosím smazat..chybka v textu
Jaký význam má vlaková doprava v Libereckem kraji ? Drahá a ještě k tomu pomalá.
Místy rychlejší než existující nebo potenciální autobus, místy na stejno nebo pomalejší. Při použití IDS stejně drahá jako autobus. Komfortnější. Trasováním způsobilá být páteří IDS, což však správci IDS částečně bojkotují.
Když jsem byl v Liberci, chtěl jsem celodenní krajskou jízdenku, ale zjistil jsem že abych si ji mohl koupit, tak že musím mít nejdřív nějakou krajskou kartu. Bullshit.
Já jsem si zase v koupil bankovní kartou na terminálu v tramvaji celoenní jízdenku pro zónu Liberec za 80 Kč… a k mému údivu platila jen ve spojích provozovaných DPMLJ. Tomu říkají IDS?!
Nevím, co se divíte. Na Koridu mají jiné starosti. Fotit si autobusy a dávat je na facebook, dojit dotace přes své firmy na obskurní projekty atd. Cestující vždy na posledním místě.
Není zrovna zmíněný problém věcí města Liberec a jeho tarifu?
Integrace je záležitostí Koridu.
Ale k jakémukoliv lepšímu zaintegrování DPMLJ by zřejmě bylo zapotřebí souhlas a spolupráce tohoto podniku, resp. jeho vlastníka nebo zřizovatele nebo v jaké posici je město Liberec, a muselo by se skutečně dospět k dohodě, což je záležitost mnohostranná … KORID se může snažit (nevím, zda a jak se snaží), ale městské hromadné dopravy největších měst to zřejmě chtějí mít podle svého s tím, že celý KORID to může a musí tak akorát akceptovat (to Turnov a Semily byly schopné přijít na to, že nejlepší tarif IDOL bez nějakých specialit, že je tím o starost méně …) , tím spíše… Číst vice »
Jenže dokud KORID LK nabízí cestujícím jen tu buzeraci mizernými podmínkami, jakou dosud nabízí, pak je pro DPMLJ i jeho zákazníky rozhodně lepší nabízet jim pro cesty jen po Liberci vlastní „produkty“ a na celý KORID LK se nevázat.
Sice nevím co je to bullshit, ale máte pravdu
Tak my jsme říkávali ‚nah0vno‘, bullshit je dneska víc kůl.
Jako že to říká větší vůl?
Bullshit je prostě to, co některým hovnostářům vychází z úst, a jen zcela ojediněle z konečníku.
Ten si totiž musí opatrovat proto, že tam má blaho svých voličů (tj. u pr***e)…😂
Platí tam euronisa tickets a můžeš sní jezdit 24 hodin po celém kraji všemi dopravci i část Polska a Saska některé přejezdy mezi kraji i část ústeckého kraje 1 osoba 160 Kč,1-5osob 320 když jedu rumburk- Liberec a zpět super a to můžu jet i z ebersbachu atd atd.vyuzivam často a na jednodenním výletě a to mám s touhle jízdenkou i slevu lanovkou na Ještěd a různé slevy na atrakce a kulturu v celém kraji😄😄
Až na tu změnu tarifních podmínek platnou pro něj do 1. dubna t.r. máte pravdu …
A ta bezhotovostní platba znamená platba platební kartou jako v civilizovaném světě v terminálu nebo přes aplikaci a nebo budou stále trvat na používání dost trapné krajské karty, kam je potřeba nejdříve poslat peníze, aby si člověk mohl koupit jízdenku?
Viz moje odpověď níže na otázku „M H“
Ale od kdy?
„Cestování autobusy a vlaky v Libereckém kraji od července podraží.“
Bezhotovostní placení znamená použití libovolné bezkontaktní platební karty, nebo nějaké speciální krajské kartičky?
Mám stejnou otázku. Využívám anonymní Opuscard a jízdenky (většinou síťovky) kupuji u průvodčího ve vlacích R14. Co tedy bude potřeba splnit pro výhodnější cenu?
Pokud máte Opuscard tak pro Vás platí ten ceník karty. Já to také používám.
V autobusem s novým odbavovacím systémem, kterých je zatím mimimum, jde platit i kartou, ale mají na mysli Opuscard, tedy kartičku LK.
Tak to je potom katastrofální řešení. Snad s tím kraj brzy něco udělá. Platba bankovní kartou by neměla být nikdy méně výhodná než platba krajskou kartou.
Provozovatelé různých městských a regionálních karet se zuby nehty snaží jít proti proudu vývoje a přesvědčují nás o výhodnosti svého řešení. Zcela určitě mají majitelé takové karty bezplatný vstup na večer soudobé čínské vážné hudby spojený s ochutnávkou uralských vín a spoustu dalších benefitů.
Naprostý souhlas s tím, že bankovní karta by neměla být nikdy méně výhodná, než platba krajskou dopravní kartou. Ale důvodem proč se stále drží krajské dopravní kartičky je, že jednak se při jejích platbě neplatí žádná provize bance (cca 3-5 %), naopak za krajské kartičky cestující musí zaplatit při jejím objednání, takže to naopak nějakou kačku přinese, ale také odbavovací systémy ve vozidlech mají nějakou předpokládanou technickou a morální životnost podpořenou mnohde 10-ti letými smlouvami s objednateli, takže udělat upgrade nebo vyměnit celý systém je investičně docela drahá sranda, kterou někteří nehodlají dobrovolně podstupovat. Ale tyto systémy budou časem zastarávat… Číst vice »
Když si v Semilech na nádraží koupím krajskou kartu, platí mi dejme tomu do 30.11.2023. Manželka si ji koupí asi za měsíc, a zase ji platí do 30. 11. 2023. Oni jich tam nafasujou 50 ks s tím vyraženým datem platnosti, a až je doprodají nafasujou další. Je to vůbec normální ? Ale je to pokrok. Dřív si musel zájemce dojít – jet na vrátnici ČSAD vlastně Busline téměř na hranici se sousední Chuchelnou. Ale z jiného soudku. Kdo ještě posíláte pozdravy či dopisy ? Když komunisti končili, tak stál pozdrav 50 hal. V poměru s veřejnou dopravou by měl… Číst vice »
Ano, ty předpřipravené anonymní karty určené a již připravené k pouhému prodeji jsou logicky již připravené tak jak jsou. Více mě udivuje, jak jsou ty karty někdy na 5 let, jindy na 3 …
Ale když už jsou v některých autobusech nové odbavováky, jak píše Vojta (došlo tedy k přirozené obměně), tak proč kraj stále šikanuje ty, kdo nemají Opuscard? Děs.
A proč tedy LK omezil platnost posledně vydávaných karet?
Přesně tak. Pokud nechtějí platby v hotovosti, jediné univerzální řešení jsou bezkontaktní platební karty. Příležitostný cestující je většinou má…aplikaci či speciální kartičku mít téměř jistě nebude. Ty budou mít převážně jen místní, kteří jezdí pravidelně.
Jsem rád, že v JmK a na Vysočině, kde se pohybuji nejčastěji, vítězí rozum a v poslední době se raketově rozmáhá akceptace bezkontaktních platebních karet.
Pokud z bankovní karty půjde přečíst, co tam máte nahráno za jízdenku …
Což nemusí být podmínkou. Proč nemít přestupní na papíře (byť placenou kartou) jako v Ústeckém, Jihomoravském, Plzeňském, Olomouckém nebo PID?
Dokážu si to představit třeba na základě vytištění a čtení nějakého grafického kódu, který třeba také půjde podle potřeby podvodně namnožit snáze, než celá Opuscard, ale chápu, že nejde všechno hned … . Osobně mi vadí na integrované dopravě v Libereckém kraji jiné věci.
Myslím, že množení je menším problémem, než si všichni myslíme. Potenciálně může nastat všude tam, kde jsou nějaké papírové jízdenky bez vazby na konkrétní spoj. Jede na nich primárně celý IDS JMK, PID, ČD… a žádné skandály s paděláním se neděly.
Když už bude dobře navržený podkladový papír, tak to, jestli jízdenku čte stroj přes 2D obrazec, nebo řidič, už na namnožitelnost nemá vliv.
Jistě, ale bezpečnější a levnější jízdenka na kartě si zaslouží lepší cenu.
Což už dnes lze…