Liberecký kraj má výhrady k výběru dopravce na rychlíky. Opět k nám směřují nejhorší vlaky, stěžuje si

Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na rychlíky stát nasadí starší soupravy než jezdí u osobních vlaků placených krajem.

Libereckému kraji se nelíbí, že ministerstvo dopravy nechá až dalších sedm let nasazovat na rychlících z Liberce desítky let staré vlaky. Požaduje proto, aby u dalších soutěží na rychlíky stát řešil i podmínky krajů.

Ministerstvo dopravy rozhodlo, že provoz rychlíků z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem převezme po Českých drahách Arriva. Důvodem je nižší cena, kterou dceřiná společnost Deutsche Bahn nabídla.

V Libereckém kraji bude i po výměně dopravce pokračovat situace, kdy vlaky bude placené krajem budou modernější než státní rychlíky. „Stále trvá stav, kdy na tratě směřuje ministerstvo ty nejhorší vlaky, které má k dispozici,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Kraj už v létě vyzval stát, aby s ním kroky koordinoval. Nasazením modernějších souprav s lepší akcelerací by bylo totiž možné upravit jízdní řád a zkrátit jízdní doby.  Podle hejtmana Martina Půty ale ministerstvo kraj nepozvalo k jednáním s dopravci, aby svoje požadavky mohl uplatit. Navíc si postěžoval, že ministerstvo ani kraj o výsledku neinformovalo, dozvěděli se to z médií.

Kraj chce mluvit do podmínek soutěží

„Zajištění vlakové obslužnosti na trasách vedoucích z našeho krajského města by mělo podle mého názoru ministerstvo dopravy konzultovat v prvé řadě s námi. Jednoznačně bychom měli mít právo promluvit do fungování vlakových spojení, která se přímo dotýkají našeho regionu. Mrzí mě, že nás Ministerstvo dopravy nepřizvalo na předběžná jednání s dopravci,“ dodal Půta „Situaci jsme řešili opakovaně na dopravní komisi Asociace krajů České republiky. Věřím, že se přístup ministerstva do budoucna změní.“

Provoz na obou rychlíkových linkách R14A a R14B zajistí Arriva vlaky jednotkami řady 845, dosud na nich jezdí motorové vozy 843 Českých drah. V obou případech jde o vysokopodlažní soupravy. Kraj už dříve uvedl, že v segmentu nových dieselových jednotek je nabídka slabá. Proto odeslal na Správu železnic dopis, ve kterém požaduje elektrizaci hlavních tratí.

Kraj doufá, že se podaří ovlivnit výběr dopravce pro rychlíky Praha – Tanvald a Kolín – Nový Bor. U nich končí smlouva ministerstva a Arrivy v prosinci 2023. Ministerstvo dosud soutěž nevypsalo.

Reakce MD:

Reakce kraje je pro nás trochu překvapivá, protože o nenasazení nových vozidel bylo se zástupci regionálního objednatele jednáno v první polovině letošního roku a bylo pouze dohodnuto, že smlouva o veřejných službách umožní zkrácení doby trvání ze strany objednatele.

Ministerstvu, stejně jako Libereckému kraji, záleží na poskytování vysokého standardu veřejných služeb, které zajišťuje. Oba objednatelé však užívají pro zajišťování veřejných služeb jak vozidla nová, tak užitá, protože modernizace vozidlového parku není možná na všech linkách naráz, neboť i státní rozpočet má určitá omezení. Konkrétně v případě linky R14 budou nasazena vozidla modernizovaná s upraveným interiérem, ale s ohledem na omezení státního rozpočtu i dodací lhůty výrobců nebudou prozatím nasazena nová vozidla.

Přípravu dalších zadání veřejných služeb budeme samozřejmě s Libereckým krajem projednávat, stejně jako s ním byla objednávka veřejné dopravy projednávána i v minulém období.

Tagy Arriva České dráhy kvalita vozového parku Liberecký kraj linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14 R14A R14B Top
349 komentářů