Dopravci Infrastruktura Železnice

Kraje chtějí zrychlit dobu jízdy mezi Libercem a Hradcem Králové o půl hodiny. Podmínkou jsou ale lepší vozidla

Jednotka Siemens Desiro u Bělé u Staré Paky. Foto: Liberecký kraj
Jednotka Siemens Desiro u Bělé u Staré Paky. Foto: Liberecký kraj

Liberecký a Královéhradecký kraj chtějí o půl hodiny zkrátit dobu jízdy rychlíků mezi oběma krajskými městy. Podmínkou jsou ale další opravy tratě a nasazení lepších vozidel než dosud.

V tiskové zprávě to dnes oznámil Liberecký kraj. Mezi Dvorem Králové a Libercem by se podle představ krajů měla doba jízdy zkrátit ze dvou hodin na hodinu a půl. Osobní vlak pak zvládne stejný úsek dokonce o téměř 50 minut rychleji než dnes. „Takto podstatné zrychlení bude možné dosáhnout díky nasazení vozidel s vyšší dynamikou jízdy,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.

Kraje chtějí na osobní vlaky nasadit jednotky Siemens Desiro od Arrivy, které dosud jezdí z Liberce do Lomnice nad Popelkou. Smlouva s dopravcem počítá s možností přesunu těchto jednotek namísto do Lomnice nad Popelkou do Jaroměře. „Rozumně rychlé spojení osobním vlakem nebo rychlíkem bude každou hodinu. V osobních vlacích odpadne přestup ve Staré Pace. Mezi Starou Pakou a Jaroměří se také zvýší komfort. Nyní zde mají cestující k dispozici již morálně zastaralé vysokopodlažní motoráky, zatímco na lince L3 z Liberec jezdí nízkopodlažní jednotky moderní konstrukce. Prodloužením linky L3 až do Jaroměře se pak významně zkrátí celková cestovní doba,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Rychlíky mezi Libercem, Hradcem Králové a Pardubicemi provozují letos České dráhy. Smlouva končí v prosinci. Ministerstvo dopravy, které jejich provoz objednává, počítá s přímým zadáním, dosud jednalo jen s Českými drahami. Podat nabídku může ale i jiný dopravce, Arriva v minulosti svůj zájem o tuto trasu potvrdila. „V současné době běží na uzavření nové smlouvy na této lince prenotifikační lhůta. Po skončení této lhůty se v souladu s notifikací v Úředním věstníku EU předpokládá uzavření smlouvy o veřejných službách na této lince přímým zadáním,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Rychlíky Pardubice – Liberec i osobní vlaky mají jezdit v nezmenšeném počtu, ale podle nově upraveného jízdního řádu. Ve Dvoře Králové n. L. se mají rychlíky a osobní vlaky pravidelně střídat v každou celou hodinu.

O tom, kdo získá provoz rychlíků na této trase, rozhodne přitom nejspíše nejen cena, ale i typ vozidla. Dosud zde jezdí motorové vozy řady 843, které nepatří mezi nejdynamičtější vozidla. „Aby bylo možné provoz podle nového jízdního řádu v krátké době spustit, jednají Liberecký a Královéhradecký kraj s Ministerstvem dopravy o obnově vozového parku na rychlíkové lince Pardubice – Liberec,“ řekl Pavel Blažek ze společnosti Korid LK, která koordinuje dopravu v Libereckém kraji a návrh v minulých letech připravila. Blažek Korid LK vedl do začátku června, než ho radní odvolali kvůli nespokojenosti s jeho prací.

Podle Blažka je potřeba na některých úsecích zvýšit ještě rychlost, i když trať mezi Libercem a Starou Pakou už prošla rozsáhlými opravami. „Správa železnic se na základě požadavku obou krajů soustředí na opravy a nutné zvýšení rychlosti ve zbývajícím úseku Stará Paka – Dvůr Králové nad Labem,“ řekl Blažek. Práce na trati jsou naplánovány na letošní rok s dokončením v roce 2021.

Železniční spojení mezi Libercem a Hradcem Králové a Pardubicemi je dnes parodií na kvalitní veřejnou dopravu, cesta zabere po kolejích výrazně delší dobu než jízda po silnici. Důvodem je i nevhodné trasování železnice. Pro obyvatele Liberce je například cesta do Pardubic často rychlejší zajížďkou autobusem přes Prahu a dál vlakem.

143 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Matt

Z toho jak tady čtu tak musim taky něco k tomu napsat. Jak se tu teď řešila větev R14a a R14b tak tady je problém v tom, že se do těch tratí neivestovalo se. Prostě se zaspalo a penízky šli jinam. Liberec má extrémně zastaralý a nemoderní železniční spojení. Jak s Prahou tak Hradce, Pardubicemi nebo Ústím nad Labem. Třeba úplně krásnej příklad je na úseku Rynoltice – Lvová – Jablonné v Podještědí. Jede se tam 60-70-75-70 (přibližně) a to úplně zbytečně. Tam by se to dalo krásně narovnat tak, že by se do těch oblouků dalo vymlátit třeba i… Číst vice »

Cestující

Otázkou je, jak srovnával autor článku, krajští úředníci dynamiku rozjezdu řady 843 a 845. A taky kterou morální zastaralost mají na mysli? 843 je v provozu 25 let a 845 jezdí 34 let. Pokud zapojí za motorvý vůz 843 dva přívesné vozy, tak je jasné že dynamika rozjezdu klesne. Nevím, v jaké konfiguraci jezdí motorový vůz s přívesnými vozy mezi Libercem a Pardubicemi. Srovnávám subjektivně Pokud kraje a ministerstva chtějí méně vybrané pěníze za jízdenky, tak Arriva dobrá volba. 8 x jela Arrivou a pouze jednou mi dali správně jízdenku, jinak mi nedali vůbec a nebo utekli a dělali že… Číst vice »

Vít Jůza

V době, kdy ČD „kvůli koronaviru“ jízdenky ve vlaku nekontrolovaly a neprodávaly, a takovéto opatření bylo pro všechny úředně vyhlášeno i v některých krajích včetně Libereckého, jsem byl v rychlíku Arrivy Tanvald – Praha hned po výjezdu z Turnova (ve skutečnosti stále ještě v Libereckém kraji) vyzván (přibližně?) slovy: „Opustili jsme Liberecký kraj, Vaše jízdenky, prosím!“. Naděje jízdy zdarma do Všetat rychle fuč.

Martin

Jsem rodák z Liberce, ale už tam dávno nebydlím a ani bych tam znova bydlet nechtěl. Odtamtud se vyhrabat někam do světa byl vždycky problém (hlavně vlakem) a běh na dlouhou trať a je naprosto lhostejné, jestli tam/odtamtud bude jezdit desiro, nebo 843. Prostě z té prdele se někam vydrápat nebude nikdy pod 2h!!! I do té blbé České Lípy, což je hned sousední okres, tam jedete přes hodinu.

DPP odbornik

Auto uz bylo vynalezeno a bez nej se nekam vydrapat neni problem zdaleka jen v Liberci. Ono u Pardubic nebo Hradce na vychod taky zadna slava. Autem bez dalnice 2/3 cesty vopruz, vlakem dokola kvilejici klikateni v zatackach. Do Brna silene, do Ostravy mene silene, ale zase nekonecne. A dalnice v nedohlednu. To s autem zlaty Liberec.

Dominik

A na takovou blbost jste přišel jak? V Pardubickém kraji, to zas tak žalostné není. Časově už vůbec ne, nebo ty docela slušně obsazené vlaky jsou jen fatamorgána?

Dominik

A proto do Brna a Ostravy ten vlak využívá tolik lidí.

Jan Matoušek

DPP odborník, který nezná terminologii? Kolejové vozidla jezdí v obloucích a ne v zatáčkách. A připojení Liberce k čemukoliv čímkoliv je mizerné až tragické.

DPP odbornik

S CD plati ze casu dost a taky plati rezimka.

Martin1

Kolik ti je, osm?

Jakub Panak

Liberec – Hradec – Pardubice = doba jízdy by se podstatně zkrátila, kdyby některé rychlíky jeli přes Jičín. Traťbyla nedávno modernizována na 90 km/h

Daniel Mach

Asi je zbytečné tady brečet nad tím, že rychlíky nejezdí přes Jičín, když článek je o osobácích do Jaroměře.

David

A kde se zvýšila rychlost na 90 kmh? Turnov-Jicin max 60 kmh, s omezením přes stanice 40 kmh, Jicin-Ostromer max 80 kmh s lokálními omezeními a Ostromer-Hradec max 70 kmh. Tak kde tu 90 kmh máte, že bych se tam ten úsek rád projel, páč bydlím v Jičíně a každou chvíli odsud někam jezdím.?

zesp

Pro mě je ta cesta z Liberce do Pardubic (pokud ji už nutně musím vlakem jet) docela nezávživná a zoufale pomalá. Nechápu, jak tam ČD dlouhodobě mohy uspět s něčím tak líným jako jsou ty 843. Už jsem jel i radši přes MB a Kolín, než se kodrcat takovou dobu ve řvoucí a pomalé 843. Vždyť do těch Jeřmanic se to jenom plazí krokem. Ono i to pohodlí nic moc. Ať tam radši jezdí někdo jiiný s něčím lepším…

Vena

Tak tak, 843 se svým „pohodlím“ nemá v dálkové dopravě co dělat. Zlaté 845. Doufám, že ruku v ruce s jejich koncem na této větvi linky R14 přijde i změna na R14b.

kix

ono se to tam plazí i z důvodu úspory phm, protože na co spěchat a prostát to pak v Turnově..i tak se tam 3-4 minuty stojí, jinak i ta rakev dokáže trochu pádit když se jí naloží..ale to za a žere a za b ty motory na to nejsou úplně ideální…

Kontra

Já jezdím s 843 mnoho let a co do spotřeby patří mezi nejúspornější vozy. V zimě s trvale zapnutým agregátem v sestavě 843+043+943 a na kopcovitých tratích spotřeba nepřekročí 100l/100km, v létě na rovinách se dá dostat i na 70-80l. To třeba žralok 844 si pápne 140l/100km a to má ani ne 2/3 kapacitu míst. Naopak je pravdou, že ve zmíněném řazení nemá nejlepší dynamiku, ale pokud je již nějak sestavená jízdní doba není důvod vlak hnát a pak do odstát ve stanici či zastávce.

Tomask

Je to týden, co jsem se k této problematice vyjádřil. Jediné atraktivní spojení Liberce a Hradce do budoucnosti je přes Jičín. Tady by se mělo investovat. Já jako skoro Brodák si klidně v Turnově přestoupím. A lidem od Paky je to určitě také milejší do Ostroměře.

pozorovatel

To je dávno známá jednoznačná pravda, ale Liberecký kraj před několika roky rozhodl, že o tuto trať nemá zájem a pomohl tím prosadit skoro nic nepřinášející „modernizaci“ o 30 km delší trasy přes Starou Paku – a když se porovnají délky těch dvou tras, tak těch cca 30 km je velmi přibližně právě to, co projedou ty rychlíky navíc V DIESELOVÉ TRAKCI PO ELEKTRIZOVANÉ TRATI !!!
Poděkovat za tu pitomost všichni můžeme KORIDu (z doby ještě před Blažkem) a především odboru dopravy Libereckého krajského úřadu – ale nikdo už na tom teď nic nezmění …

-TR-

Kdyby Liberecký kraj o tuto trať zájem neměl, tak by na ní neobjednával provoz a nejezdilo by tam ani kolo. Tak nelžete tady.

Tomask

Takže Liberecký kraj si dělá co se mu hodí do krámu a ne to co potřebují lidi. Ok, budeme dál vesele jezdit autem po R35. 🙁

asdfg

Liberečáka bych ukončil v Jaroměři a šup hezky přestup. To by nebylo, abysme ty lidi nevyštípali.

Jiří Kocurek

Přesně! Přece se nebude jezdit s dieslem po dráty!

Vít Jůza

101-82=19, nikoli 30. Tím pádem Vám ostatní pochopitelně také nevěřím. Živější a rychlejší diesel-elektrické vlaky nebo motorové vozy s využitím pantografu na elektrizovaném úseku pro rychlíky by samozřejmě byly namístě v obou variantách, i když i ty současné jezdí lážo plážo více proto, že to tak mají v jízdním řádu, a s ohledem na stanovenou traťovou rychlost, než proto, že by nezvládaly rychleji.

Adamgolias

Dobry den , myslim ze pred davnymi lety tahala do jaromere rychliky el masinka . Tam se preprahlo na brejlovce . Nebo si to pamatuju spatne?

Adamgolias

Dokonce jezdil vlak do trutnova a vlak do liberce jako jedna souprava . A k tomu z pu do rosic os do chrudimi. Motory tazene elektrikou . Takze reseni tu bylo .

Vít Jůza

Ani ne tak dávno, ještě v době, kdy ten rychlík jezdil ráno i večer (tj. dvakrát denně). Ještě předtím rychlíky Liberec – Brno, noční přímé ubytovací vozy Liberec – Košice.

jan

Myslím, že to jsou takové ty kecy, aby tam protlačili svého monopolního dopravce. A tím podle mě nejsou ČD.
Bez pořádných úprav infrastruktury se tu bude stále jezdit cca 80 těžko.

must

v současné době je jednoznačný monopolní dopravce v libereckém kraji spolek kovošrotu DB ARRIVA se šroty, které kupují takové špiškově rozvinuté státy jako je Albánie, Rumunsko, Bulharsko, země střední Afriky a teď Česká republika. Tak chlapi vzhůru s volskými nízkopodlažními potahy fy Arriva ke světlým a pomalým, přímo líným zítřkům. Co jsme poznal spolek Arriva, kdyby bylo možno jet s vlakem jako autem a uhnout z trasy kde se mi zachce, tak by snad zabloudili i cestou z Turnova do Lomnice – nu což perfektní znalost železničního zeměpisu vlastních tras – a to se ani neodvážím zeptat stevarda nebo pokladního… Číst vice »

Milan alias Skeptik

Kladně hodnotím dojem, že když se chce, dovedou se dva různé kraje dohodnout na objednávce spoje, který by podstatně zvýšil atraktivitu železnice v místech, kde nestaví rychlíky R14. Otázkou je, kdy se tak stane a proč zrovna Arriva? Co se stavu infrastruktury týče, mezi Starou Pakou a Jaroměří pořád ještě dosluhují desítky kilometrů stykovaných kolejí. Brzy se začne opravovat mezi Horkou u Staré Paky a Mostkem, rekonstrukce mezi Dvorem a Jaroměří, která je dle investiční mapy plánována mezi lety 2022-2023 přinese další zrychlení, ovšem magická hranice 100km/h zůstane i nadále nepokořena. Rekonstrukce stanic Malá Skála, Turnov, Železný Brod, Semily, to… Číst vice »

Jarda

*Horkami 🙂

Rogue

Nikoliv, má to správně. Je to ta Horka, i když všichni běžně říkají „na Horkách…“

Jarda

Tak to vysvětlete Čisté u Horek.

J.E.B

Vážení, debata o skloňování názvu této vesnice se zde vedla již mnohokrát. I když v těchto příspěvcích to není zas až tak důležité. Správně je…..mezi Horky u Staré Paky a Mostkem…. a kdo to chce zase zpochybnit, vyhledejte si to laskavě v příručce ÚJČ AVČR. Ale není se čemu divit, vždyť ani učitelé si s tímto mnohdy nevědí rady.

Jarda

Díky za námět na zdroj. Aspoň mám tu pomnožnost stvrzejou, byť jsem ten 7. pád netrefil.

https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=Horka_1

Jarda

*stvrzenou

Vít Jůza

Etymologicky asi jednotné číslo coby malý důl čili postaru malá hora, pokud to není zkomoleno nebo nářečně množné číslo, ale v kraji je zvykem kolísání a změny rodu a čísla názvů míst, takže ideální předpoklad pro ostré spory. Čistá u Horek také může být gramaticky špatně, nebo vycházet z jiné varianty názvu.

Jiří Šrámek

JSOU TO TA HORKA, nikoli JE to ta Horka. A v Čisté u HOREK mám chalupu. (za kapitálky se omlouvám, ale tihle rozumbradové jsou mimo)

Autrans

Horkami fakt nene…

Vít Jůza

Jistě. Správně je „Horkama“ … .

Osoba odborně nezpůsobilá

Dopravní politika státu vůči Libereckému kraji, kam celoročně jezdí (spolu se západní částí Krkonoš, která zčásti leží na území Královéhradeckého kraje) polovina republiky, je zarážející. Pokud si hoši neuvědomí, že ze stávající infrastruktury prostě více nevymáčknou a nepostaví se k problému obdobně jako v případě Jihočeského kraje (srovnej stav na IV. koridoru před 40 lety, 15 lety a dnes, resp. za 2 až 3 roky), tak to bude pořád stejná mizérie jako dnes. Kdo při zdravých smyslech dnes pojede do Turnova, Tanvaldu, nedejbože Liberce vlakem? Pokud vezmu v úvahu autobus v kombinaci s vlakem přes Jablonec nad Nisou, tak z… Číst vice »

MarSei

Musím dát jedině za pravdu.
Už hodně dlouho říkám, že trasa přeš Jičín by pro rychlé spojení Pardubice – Liberec byla idelání, vč. případné elektifikace a po nutné úpravě stanice Turnov. Co jsem jen tak zběžně zkoušel počítat (klidně mě opravte, pokud sepletu), mohla by jízdní doba po elektrifikaci a modernizace trati přes Jičín být i pod 2 a půl hodny.
Několikrát jsem jel rychlíkem z Pardubic do Liberce a musím jen potvrdit, že v celé trase,jako já, jelo minimum cestujích.

PatriK

Ta „polovina republiky“, která jezdí za rekreací dosud, nepřesedne z auta do vlaku, i kdyby se investovaly desítky miliard. Stačí se zamyslet, rodina teď naloží před domem v Praze lyže/kola a za něco přes hodinu je až na místě, kde zdarma nebo za pár korun na den zaparkuje. Jak dlouho by to trvalo MHD+vlakem+busem a hlavně kolik by to takovu rodinu stálo? Jaká by byla motivace takce cestovat?

MarSei

Motivace? Těch se najde…
Bezpečnost, zážitek z jízdy vlakem, především pro děti, pohoda a odpočinek ve vlaku, místo řízení… Mám pokračovat?
Samozřejmě přetupy nejsou zrovna ideální a pokud mluvíme o trase Praha – Liberec, tak doba cesty taky není komfortní, to je pravda.

realista

Klidně pokračujte, ale jen zbytečně „mlátíte prázdnou slámu“ – tyhle vaše rádoby „motivace“ budou platit tak jednou v roce, kdy cílem bude (jako zpestření života) především cesta a ne dění na jejím konci a za ním!
Jedinou motivací mohla být „režijka“ v případě jejích držitelů, ale možnost jejího využívání s příchodem jiného dopravce padla, takže jako motivace už nefunguje ani to.

MarSei

Chcete motivaci? Tady je jedna za všechny:
https://stars24.cz/zpravy/z-domova/20174-tragicka-nehoda-u-cernozic-tri-mrtvi-a-vazne-zranene-dite
Jedna polovina lidstva zahyne při autonehodách a ta druhá se udusí výfukovými plyny!

Martin
Jiří Kocurek

Jistě, máme v ČR na silnicích 35.000 mrtvých ročně, dalších 35.000 lidí v ČR zemře z jiných příčin. A stejně tak je to v Africe.

Dominik

Velkou motivací je nemuset řídit, ano pro některé to je nepředstavitelné, protože sebou potřebují vézt půlku baráku, ale normálně se to dá zvládnout i ve 4 lidech s koly.

PatriK

„Nemuset řídit“ bych ještě akceptoval jako výhodu pro jízdu nad 2h (Praha-Morava), ale nikoli vyjížďku na Liberecko lehce přes 100km. Jinak pro zajímavost se můžete zeptat pár spolurekreantů, jestli přijeli vlakem+busem nebo autem. Vlak je fajn pro služební cesty nebo při cestování do dvou osob „baťůžkářů“, ale nikoli pro rodiny, pokud se zrovna nejedná o případ, kdy cesta vlakem je cíl.

Dominik

Nemohu souhlasit, jako rodina jsme zvládali vždy cestu vlakem ve 4 lidech i s koly a to i s přestupy. A bylo jedno jak dlouhé trasy to byly. I na týdenní dovolenou jsme v 99% případů jezdili vlakem a vždy se to dobře zvládlo.

kix

i na to jak to železniční spojení je tristní, těch rekreantů a výletníků tam jezdí tím vlakem až dost..být tam pořádná trať, tak by jich bylo rozhodně mnohem více..samozřejmě, kde není nabídka není ani „poptávka“..nakonec regiojet, teď docela jasně ukázal, jak lidi tím vlakem jezdit nechtějí..a čas není ten jediný ukazatel..ale když doprava do českého ráje či krkonoš zabere tam a zpátky polovinu dne, tak to je špatně, kdyby byl rozdíl půl hodiny, dost lidí do toho vlaku sedne raději i s tou rodinou..

Nekdo

Hja naopak muzu souhlasit. Clak pro vetsi rodinnou dovolenou ma smysl az pokud je to nad cca 3-4 hodiny rizeni. Tam to pohodli vlaku uz pro mne vyvazi nevyhody vlaku. Jeste pak v pripadech, kdy jedeme k pribuznym a tudiz teoreticky mame minimum batoziny…

Dominik

To už je na každém, pokud jde na dovolenou, tak je mi asi jedno jestli pojedu hodinu autem nebo tři vlakem. Někoho řízení baví, tak raději jede autem, Váš pohled na věc, je subjektivní, stejně jako můj. A pro mě je prostě lepší jet 3 hodiny vlakem jak hodinu a půl autem

Vít Jůza

Jezdit rychlíky nebo spěšné vlaky přes Jičín se ovšem dělalo.

MarSei

Moc nechápu, kde kraje na této trati chtějí tu půl hodinu získat… Lepší dynamičností vozidel se nějaká minuta nahnat určitě dá, ale ne půl hodina. Tu lze získat podle mě jedině zvýšením traťové rychlosti, což na trati Liberec – Stará Paka – Jaroměř moc nejde. A nemám tím zrovna namysli zvýšení rychlosti ze 70 na 75 km/h apod., ale o dost výraznější zvýšení, např. ze 70 na 910 km/h.

Vít Jůza

Obávám se, že 910 km/h se musí zkoušet jinde.

PetrWhatever

Tady. Osobně nastoupí Bureš a celá hradní parta. Ovčáček to bude pilotovat.

kix

I ta rakev se dvěma to dokáže v pohodě o 20 pokratit už nyní,problém jsou pripojne vazby ale díky tomu ta trať žije..

dopravák

Když nelze rychle křižovat tam, kde by to bylo pro ty jízdní doby vhodné, protože tam taková (infrastrukturní) možnost neexistuje (a nikdy neexistovala, nebo byla dokonce zrušena), tak nepomohou ani dokonalá a výkonná vozidla!

kix

křižování je vhodné tam, kde jsou přípojné vazby..ta trať není žádný tranzitní koridor, ale žije z místního středně-dálkového provozu..a to hlavně v místech, kde dokáže nabídnout i slušnou rychlost..přímé spojení Lbc-Hk-Pu je spíš takový drobný bonus..hlavní fkekvence je úseková a často jen mezistaniční..

Papaja501

Jenom z Jaroměři do Páky Vám dnes při současných jízdních dobách fíra s tím morálně zaostalým motorem.dokáže nakrátií 20 minut….Při zpoždění super, jinak na Mostkach desetiminutový čekání na kříž a čas..Jinak max je tady zatím 90.Ale maj začít letos zas kopat.Třeba se 100 dočkáme.

ušatá

Ono by pomohlo aspoň částečné zdvoukolejnění v některých místech a tím řešit to hlavní – křižování.

asdfg

Křižování nevadí. Zdržují přestupy. Buď budou přestupy a bude to na sebe navazovat a pojede to 3 hodiny nebo to pojede 2,5 hodiny, ale nebudou přípoje na 1/2-3/4 trasy.

Jiří Kocurek

Jak kde. Jestliže rychlík stojí 7-10 minut u Suché vrby, dalších 5 minut v Řepkově poli a ještě jednou 5 minut v Lese nad Řekou, tak je to 30 kilometrů jízdy.

Vít Jůza

Na té trati se logicky nabízí hodinový interval rychlíků Liberec – 1/2 h – Turnov – 1/2 h – Stará Paka – 1/2 h – Jaroměř – 1/4 h – Hradec Králové – 1/4 h – Pardubice, teď k tomu trošku něco chybí co do dynamičnosti vozidel, možná někde i co do povolené rychlosti a řízení provozu; pokud nedojde ke značnějšímu urychlení, tak mezistanice obsluhovat navazujícími zastávkovými vlaky.

Papaja501

K čemu je logika,když přijedete rychlíkem do Dvora na nádraží a za deset minut na to odjíždí bus z autobusáku vaším směrem? Nedtíháte, protože ta vzdálenost těch dvou nádraží Vám to neumožní….Raději budou navrhovat o hodinové taktovce v buse 20 a ve vlaku 3 lidí….Doopravdy bych neřekl,že nás podle tohoto chování a utrácení státních peněz čeká nějaká krize.

Jiří Kocurek

A ty autobusy k nádraží nezajíždějí proč? Protože §1?

Vít Jůza

Na nádraží u Dvora Králové jsem vždy z rychlíku obdivoval přistavené autobusy, jistě i na autobusák. Čili snad původně dobře vymyšlené, pokud se tam ale někdy během těch 10 minut nedojede, nebo je zpoždění, a nečeká se, tak ne tak docela ….

provokatér

Vy si tam snad představujete MAGLEV?

Vít Jůza

Máte trefné jméno. Samozřejmě, že i na ten nejproblematičtější 46 km úsek Stará Paka – 1/2 h – Jaroměř by stačila rychlost 100 km/h … jistě, třeba najdete místo, kde je nereálná, a zase jsou místa, kde by se mohlo přidat.

-TR-

Volby do krajů se blíží a kampaň začíná. Pozitivní je, že železnice se pomalu začíná stávat politickým tématem, ovšem z této konkrétní iniciativy nejspíš nic nebude.

Vít Jůza

Na systém „Podívejte se, jak nám to nejde“ je třeba opakovaně, vytrvale tlačit, jak se dá.

Divočák

budu se opakovat.. Chce to tunel z Brodu do Rychnova u Jablonca. . jen chtít

Jenda

Spíš pod Javorníkem, který by mohl být i součástí „V. koridoru na Prahu“.

Jiří Šrámek

Tunel z Ž. Brodu do Rychnova je hloupost. Je tam značné převýšení. Tunel pod Javorníkem by udělal mnohem víc parády.

Jiří Kocurek

Měřením v mapě vychází rozdíl výšek 200 m na vzdálenost 10 km. To je 20 promile, o fous méně než ze Zastávky u Brna do Rapotic.

Jenda

Velkou konkurencí pro rychlíky může být dostavení D35. Třeba úsek Hradec Králové – Úlibice se začne stavět asi za 1,5 roku. I když úsek z Úlibic do Turnova je hudbou budoucnosti, „expresní“ autobus to i tak pojede po dokončení části dálnice mnohem rychleji než vlak (samozřejmě by to musel být nový bezzastávkový spoj oproti současnému zastávkovému Crossway/SOR). Průšvihem tratě jsou samé oblouky a deviatilita – třeba při zajížďce do Rychnova u Jablonce vlak ztratí tak 5 minut, než kdyby bylo přemostění Mohelky a jel přímo (i když je mi jasný problém sklonu tratě a stoupání).

-TR-

Spíš by se hodilo zavést nějaké rychlíky kromě trasy přes Starou Paku také přes Jičín. Rychlení spojení Jičína a Hradce Králové znatelně chybí – rychlík by mohl být o půl hodiny rychlejší než osobák.

Největší problém trasy přes Jičín je konfigurace kolejiště v Turnově, kde chybí zřídit 4. nástupiště právě u koleje vzadu ve směru na Jičín. Odpadla by zbytečná úvrať a tím pádem zdržení.

Vít Jůza

Trať přes Jičín se logicky nabízí, a jezdívaly tam rychlejší vlaky, než byla „zoptimalizovaná“, což by mohlo být napravitelné, ale účelnost dvou rychlíkových linek Turnov – Hradec Králové je otázka, otázka je také možná rychlost, byť je to asi o 19 km kratší – není celá ta trať tak vzorně rovná jako z Turnova do Ktové, a návaznosti by asi vycházely všelijak. Co se ovšem jeden diví, když při výlukách jezdí náhradní autobus Stará Paka – Hradec Králové namísto protažení rychlíků zkratkou.

-TR-

Můžou jezdit v prokladu.

Vít Jůza

Jistěže by to nějak šlo. Ale návaznosti by kdovíjak nevycházely – nebo mě aspoň nenapadá, jak.

Tom0123

Slibem nezarmoutíš. Než Arriva dostala trasu Praha – Tanvald, slibů bylo hodně. A skutečnost, obvykle v pátek například R z Prahy v 17:20, kdy jede spousta lidí, totálně napráskaná souprava dvou vagónů. Kola, důchodci co odmítají opustit rezervované místo, žádná ventilace. Co si pamatuji slibovali i spojené tři soupravy, dosud jsem je tam neviděl. A když jezdili ČD v pátek a obecně o víkendu posílení bylo cca 4 – 5 vagónů. Desiro nebude možná na dlouho, proslýchá se, že matka DB stahuje vše domu, protože došlo k bankrotu jiného dopravce a nyní se bude cokoliv hodit, když převezmou závazek.

Patrik

Jsou jisté spekulace, že Arriva i zde nasadí Stadler GTW. Jelikož desir je nedostatek, tak už teď můžeme na L31 vidět tyrkysovku 845 na místo Desira.

Avlaky

Desira ale patří už arrive, nemá je půjčené

J.E.B

Hlavní plus této tratě spočívá v tom, že na sebe v uzlových stanicích navazují spoje. Pokud chytré krajské hlavy vymyslí takový JŘ, který i při zrychlení jízdní doby R a Os zachová v těchto uzlech přípojové vazby, pak jenom dobře. Dalším problémem této tratě je její vedení v terénu a možná máte vlastní zkušenosti, že jízdní doby na této trati neurčuje ani tak JŘ a strojvedoucí různých řad vozidel, nýbrž předpověď počasí a příroda. Pozorní čtenáři a cestující asi vědí, na co narážím. V tiskové zprávě kraje se uvádí: „Pro další zlepšení bezpečnosti a spolehlivosti provozu Správa železnic současně projektuje… Číst vice »

Nováček

Tak než sedět ve vlaku typu Desiro o půl hodiny méně takto dlouhou cestu, tak to snad radši ty 843.

Lemmy

Páč v něm platí režijka, žejo?

Nováček

Ale houby. Prostě protože vlakem jezdím primárně kvůli pohodlí. To je celé. Jezdím dokonce i destinace, kde vlak jede šest hodin oproti necelé polovině autem a stejně dám častěji přednost vlaku.

Kryšpín Jankovec

Tak to už je potom diagnóza

Dominik

Hlavně 843 by to taky zvládla rychleji o těch cca 25 minut až půlhodiny, nebýt těch být v JŘ.

Leinad

Solo 843 není líná a má elektrický přenos. A že za ně modrogumy přivěšují 3 vlečnáky, na to je reakce „tak málo? Vždyť i líný 810 utáhne dva vleky“ 😀

Dominik

Když dávají 3, tak ze zadu je druhá 843, takže to má slušnou akceleraci, ale s 2 to je jak kdy.

Dominik

A lepší trati s vyšší rychlostí, však jen na malé části trati využije svou maximální rychlost.

Kom

Taky nechapu co někdo vidí na desirech…. pohodlí zapomnělo na výrobní lince

Nováček

Na tratích nižšího významu je to úžasné vozidlo, tady se ale bavíme přes veškeré nedokonalosti a omezení o páteřní lince přes dva regiony a s rychlíkovým provozem. Je to sice jistě možné to takto obsloužit, ale z hlediska cestujícího, co jede větší část trasy, je to jednoduše zoufalost.

ušatá

Ta Desira jsou jedno z nejhorších, co tu jezdí.

Adamgolias

Uz jsem myslel ze mam mensinovy nazor. Desiro je asi vhodny stroj na zastavkovy vlak . Pacifik , nebo neco takoveho. Ale rychliky? V rychliku ocekavam pohodli , ne velkoprostor s hajzlem , a hlukem z motoru. Apropos,.. arr chce z pu do lb jezdit 845? Nebo desirem? 845 ma zoufalou akceleraci , tim asi pul hodiny nenahoni. Videl jsem rozjezd v ceske lipe 845 a 843. Arr dostala parnik.

Jan K.

Jediný co by mohlo zvýšit rychlost mezi Libercem a Hradcem králové je motorák s naklápěcí skříní. Narovnat tu trať už moc nejde a tohle by bylo asi řešení které by to vyřešilo to urychlení regionální dopravy. Je otázka kdo jako první takové motoráky sežene.

Kirak

ČD od ŽOS Trnava 160 km / h

Vít Jůza

Naklápěcí skříň řeší tak nanejvýš, aby Vám v oblouku neujela káva.

Jiří Kocurek

Ale šlo, místy je to jak když rozmotá hadici a kopne do ní. Nová trasa z Hořic do Ostroměře v souběhu s dánicí D35 například. Totéž ze Všestar do Hněčevse. Jen to bude drahé kvůli značným zemním pracem.

Vena

Jo, taková DB 612, to by bylo… Ale pochybuju, že se toho Němec bude chtít zbavovat.

Petr Šimral

V Německu stojí odstavené ICE-TD 🙂

Naklápět to umí, dynamiku to na diesel má slušnou a dokonce bych řekl, že i péče o naklápěcí jednotky je v ČR zvládnuta.

Vena

To sice jo… Ale kolik by pak musela být cena za vlakkilometr?….. 🙂

X 1

Je to ojetina.

Alibaba

A nejsou náhodou odstavené proto, že jsou nespolehlivé (mluvilo se právě o tom naklápění)?

Papaja501

Dobrý den, tak takovéto žvásty jsem četl před modernizací tratě do Trutnova a o kolik se zkrátila jízdní doba z Pardubic?…Jenom výmluvy máslo kolem úst politiků.Místo toho,aby vymysleli pořádnou návaznost mezi vlaky a busy,tak budou vymejšlej hodinovej takt pro vlaky,který vozí pár lidí…Jenom pozadí pro ještě větší černou dírou, jak přemístit penízky od státu jinam…Zrychlení by znamenalo rozvrat přípojů, pokud by se to nepředělalo celý…..A jsem zvědav,jak to budou na podzim s tím popadaným listím tý dynamická vozidla z Jaroměře na Paku zvládat.To nepomůže ani to že budou jezdit prázdný…Nechat rychlíky zastavit Třemešná,Mostek,Horká a osobní budou jen pro parádu, jak… Číst vice »

pkajetan

Naprostej souhlas … jen nechápu že při lajkování příspěvku u stavu +5/-9, ihned naskočí +6/-11

sledovatel webu

Protože nejste sám, kdo se vyjádřil, ale jednou nahraná stránka vám v monitoru „drží“, dokud ji něčím neaktualizujete, a „mezistavy“ pochopitelně neuvidíte …

Tomáš Kubeš

Takže už je rozhodnuto, Arriva, potažmo DB to mají jisté. Lobing, určitě nejčistší cestou. Otázka zní jak budou fungovat po prodeji. DB bude tuto společnost odprodávat podle posledních zpráv. Zájemci jsou různí i námi milování Číňané, tak třeba dovezou vysloužilé šroty z Číny.

D.S.

Zkrácení jízdní doby je určitě potřeba, nová vozidla též, ale jen ne prosím Desiro nebo Shark se současnými interiéry a sedadly pro regionálku, v tom se sedí hůř, než ve vozech x43.

Petr Fajgl

Změna interiéru sharkům a desirům vůbec nepomůže.

D.S.

Tak jiná, klidně nová vozidla, ani tedy nevím, jestli je něco vhodnějšího aktuálně na trhu. To by se ale muselo najít přechodné řešení.
Jen pro zajímavost, věděl by někdo srovnání dynamiky 843+2xBtn, Desiro a 754.7+3xBxx?

kix

desiro ujede oboum zmíněnym značným rozdílem

asdfg

Jízdní doba je tragická kvůli vazbám na ostatni vlaky (Jaroměř, S. Paka, Ž. Brod, Turnov). S 810 se dá na osobaku z Jr do Paky stáhnout 15-20 minut, v obou směrech. A rychlík má na celé trase taky vatu kolem 20 minut. Pokud se jede načas stačí jet na 70% pt a stíhají se jizdni doby.

Dominik

Desira na Liberecký rychlík by byla fakt výhra, vzhledem k tomu, že některé spoje jezdí s jednou 043 a některé se dvěma. Do toho bývají v některých dnech posílené o klasickou soupravu v úseku Pce – HK/Jaroměř. A v neposlední řadě vozívají i přímé vozy pro Os/Sp na Chrudim.

asdfg

Však na okrajovém spoji kde jezdi 843+043 pojede solo desiro, na běžném dvě a ve špičce 3. Desiro spřáhlo má 😉 .

Těch pár chrudimaku na závěsu.. 😛 když jede shark, tak se taky nespojuje.

Dominik

A kolik se vejde do Desira kol?
Nevím, je to můj subjektivní názor, ale osobně si myslím, že na Rychlíky patří ucelené soupravy, které jdou procházet. Navíc, u rychlíku stačí trochu zkrátit vata, která tam je docela velká, jestliže chtějí zkrátit jízdní doby.
No řeknete pár chrudimáků, ale hlavní – Rosice je prostě hrdlo, kde i těch pár chrudimáků je znát (před Žraloky, to byla většina spojů), spíš se obávám, že by prostě vlaky na Chrudim končily a začínaly v Rosicích.
A posily Pce – HK/Jaroměř byste vyřešil jak?

asdfg

Do rakvoidu se teď vejde 6 nebo 8, to nemůže být desiro tak moc horší.

Teď jezdí víc než 90% spojů na Chrudim solo, takže tech cca 10% už to nepokazi. Nehledě že jezdi jen na závěsu do Chrudimi, z Chrudimi jezdi solo. Takže náklad se stejne mezi R neprotahne.

Však může jezdit zesilove desiro(a) Pce – Jr a spojovat se v Jaromeri. Spřáhlo bylo vynalezeno už dávno.

Dominik

Tak v 843 máte ještě v případě potřeby ten zavazadlový oddíl, který by šel jistě taky využít. Jedno desiro místo 163 + 2xBdmtee + 961? Trochu nepoměr kapacit. Navíc to desiro musíte někde vzít, leda by byl prostoj v Jaroměři od Osobáku (pokud je zavedou). Ale to je jen fantazírování nikdo neřekl, že tam chtějí Desira, já si napoprvé špatně přečetl článek. Ale i natom závěsu do Chrudimi to pomůže, byť to je malé procento, než alibisticky říct, je to malé procento, tak to může zrovna všechno jezdit sólo. Jak jsem jednou řekl, je to jen můj subjektivní názor, ale… Číst vice »

asdfg

Zavazadlák je tak na 2, možná 3 kola 😉 .

Syslograf už na pk nejezdí. Zesily jezdí 843+3*043+843 a dělá v Pardubicích ostrý obrat.

Z 843 do 043 je to taky oficiálně neprůchozí. Resp. jen pro personál.

843 je děs běs. Sedět v tom kraválu víc jak hodinu je o skvělý bolehlav, to mi na nich vadí nejvíc. Klima chybí, zásuvky taky nejsou. A rozteče sedadel žádná sláva.

Dominik

Tak to byla nějaká mimořádnost, protože jsem tím nedávno jel. Tak posila 843 + 3×043 + 843 jezdila i předtím a jezdí v celém úseku, ale do toho u některých spojů (843 + 2×043) byla posila syslograf v úseku Jaroměř/Hradec – Pce, ale letošní grafikon jsem zas tolik nestudoval, tudíž uznávám, že moje námitka je trochu lichá, pokud syslograf nejezdí. To sice ano, ale následné 2 – 3 vozy jsou průchozí a je to jistě i pro průvodčí příjemnější procházet mezi vozy (a i pro cestujícího, jeden vůz je obsazen – přejde vedle, nebo je obsazen záchod, či v poruše,… Číst vice »

Alibaba

Tak se Chrudim roztrhne, to mám pocit, že je to nejjednodušší (má bejt do Rosic druhá kolej). Ostatní se musí prokládat dalšíma spojema, jen na to není kapacita, já furt říkám, že to chce Pardubice – Jaroměř dvojkolejku.

Dominik

Ano, bohužel to asi bude řešení. Jen si to pak jděte vysvětlovat těm naštvaným cestujícím, že musí zbytečně přestupovat.
Tak natom se pracuje, ale u Hradce to blokuje pár aktivistů, kvůli několika stromům, které tam stejně byly vysázeny, protože se do budoucna počítalo z druhou kolejí. A úsek Rosice – Stéblová, nevím v jaké je fázi, ale bez přeložky trati na Chrudim se úzkého hrdla hlavní – Rosice nezbavíme.

asdfg

Do Rosic snad druhá příští rok s výlukou v Pardubicích, jestli to není nějaký kec.

Dominik

Do Rosic max obnoví druhý most, co tam kdysi býval, ale tím se moc provozu neuleví.
Ona tam kus druhá kolej vede, ale je dávno zarostlá a nesjízdná, navíc je jen kusá a následně se silnice přibližuje natolik, že tam tu druhou kolej opravdu těžko narvete.

Alibaba

Má se dělat z Pardubic do Rosic (Stéblová) dvojkolejka. Most kompletně nový dvojkolejný, takže by se kapacita měla zvednout.

Dominik

A otázka, kam chcete dát druhou kolej z hlavního do Rosic? Ano od hlavního nádraží kus staré nepoužívané koleje vede, ale ta následně končí a silnice se přibližuje k trati, takže tam opravdu místo nezbývá na druhou kolej, zvláště, když trať je elektrifikovaná. Jedinou šancí by byla přeložka trati na Chrudim a odbagrování svahu, tak aby tam vzniklo místo na druhou kolej, ale to bychom zas přišli o přístup na letiště, kam se taky občas zajíždí. Ale kdo ví, plány jsem neviděl, třeba se pletu a tu kolej tam narvou za stávajících podmínek, i když si osobně myslím, že to… Číst vice »

Alibaba

Já si nemyslím, že by se tam neměla vejít. Nejužší místo je u mostu přes cestu od garáží ke Trojici. Ale i tam si myslím, že by se to mělo vejít.

Dominik

Jak jsem řekl, je to můj subjektivní názor, stejně jako vy si myslíte, že se tam vejde. Třeba se pletu a vy máte opravdu, uvidíme za rok, pokud se skutečně začne s tou rekonstrukcí.

Nekdo

My vime, nikdy se to tak nedelalo. A cestujici by to zneuzili. Neni na to predpis.

Dalibor

Fakt je, že tato trať hodně pokulhává za tím, co za dobu přepravy by si dnes člověk představoval jako rozumný čas.

jouda

Pro obyvatele Liberce je například cesta do Pardubic často rychlejší zajížďkou autobusem přes Prahu a dál vlakem.

A o kolik? O 10 minut? A co dva přestupy a jízdné v Praze? Opravdu to stojí za těch pár ušetřených minut?

kix

ono je to rychlejší i vlakem přes Kolín, ale s několika přestupy, ačkoliv se na většinu přestupů čeká a je tam dost vata..problém té trati je ale va vazbách na ostatní, to když se zruší, tak se tam bude vozit vzduch, naopak by se spíš ten pseudorychlík, měl předělat na Sp a zastavovat na více místech..na celkovou jízdní dobu by to nemělo vliv a udělat z toho spíše zrychlenou regionálku, než dálkový rychlík, i ta 843 to dokáže zajet o 20-30 minut rychleji..

Jenda

Ta 843 má nějaké rezervy. Když s ní dojíždím, tak pokud nenabere nějaké zpoždění (třeba zpožděné SP Kolín – Trutnov kvůli zpožděnému R Praha – Hradec Králové), tak do Železného Brodu nebo třeba Turnova opravdu dojíždíme „krokem“ a před řádem.

Vít Jůza

Přes Kolín to naopak navazuje, a stíhá se (pořád??) v Kolíně EC na Brno, které přes Pardubice ujíždí. Spíš je riziko, že přes Kolín někde něco ujede …. záleží na momentální situaci, výlukách aj. Trasu přes Kolín dokonce nabízívával e-shop ČD.

pozorovatel

A není to náhodou pro cestu na většinu východu Čech a na Moravu z Liberce přes Nymburk a Kolín do;nejkratší, a tedy (při kilometrickém tarifu) pro cestující nejlevnější z toho, co je rozumně použitelné (vlakem)?

Vít Jůza

Kilometricky je to přes ten Kolín delší. Kratší je to přes Bakov a Nymburk z Berlína a Děčína.

Filip

Vlak jezdí z Liberce do Hradce každé dvě hodiny, autobus z Liberce do Prahy každou hodinu. Je poměrně velký rozdíl čekat půl hodiny na autobus, nebo hodinu a půl na vlak. A hned z těch vašich deseti minut je hodina a deset minut. A to už se ten přestup vyplatí…

Alibaba

Vy chodíte při takovémhle intervalu na nádraží jen tak na slepo? Já si prostě ten odjezd naplánuji.
A co se týče jízdní doby, tak dávám přednost jízdě bez přestupu (teda při současných výlukách je to na pytel), než se honit po Praze.
že by se to dalo zrychlit, to nepopírám, a vyloženě s tím souhlasím, jen jsem zvědavej, jak dopadnou vazby na další vlaky. Zajímá mě hlavně Stará Paka, kde mě současné přípoje vyhovují. Ale chápu, že třeba někdo jiný má jiné požadavky.

Jiří Šrámek

Busy z Lbc do Prahy jezdí skoro tak často, jako MHD. Třeba ráno od půl šesté do půl osmé (+/-) jede asi 13 spojů.