Liberecký kraj kraj spustí nové noční spoje i ve všední dny
Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Kraj počítá s náklady navíc ve výši zhruba 9,7 milionu korun.
Kraj počítá s náklady navíc ve výši zhruba 9,7 milionu korun.
Sice snaha hezká. Ale autobus by byl zcela jistě tižší, levnější a za těch 10 milionů by mohli jet ještě jedno kolečko v jednu. S kapacitou by byl problém tak snad jednou ze 100 případů.
A čas že místo půl hodiny pojede hodinu, je taky ok?
Chce to kombinaci vlak – bus, tak aby to pro cestujícího bylo časově výhodné.
z Liberce máme nějaké rychlodráhy, že by autobus byl 2x pomalejší? Jediný směr je možná tak na Frýdlant, kde by to bylo malinko busem pomalejší, do ostatních směrů by autobus vedl na plné čáře..
A bude vůbec někdy do Liberce zaveden elektrický proud?
Ne, tam takové novoty ani neznají 😀
Střídavý … střídavý … zkrátka elektrický proud … 😁
Ne Pavle, nafta bude vonět.
Nějak nevím, proč to nezavedli už se změnou prosincového grafikonu. Má někdo tušení?
schválili to 22. listopadu, to se už s grafikonem moc neudělá.
Aha, díky za odpověď. Změny se připravují několik měsíců a oni „si vzpomenou“ až v listopadu. 🤦
Bohužel, pokud na tyto noční (poslední) spoje není v Raspenavě návazný okružní bus ( minibus) směr Hejnice (Bílý Potok) – Libverda – Nové Město – Jindřichovice – Řasnice – Frýdlant který je schopen to obsloužit i s tou zajížďkou do Potoka a Jindřichovic jedním vrzem, tak to je jen polovičaté řešení.
A to nemluvim o tom, že by soupravě neubylo zajet z Frýdlantu do Černous a vrátit se zpět do Frýdlantu.
Sedm a půl tisic obyvatel bude spokojeno, dalších osm až devět tisic už méně.
Jestli by se takový autobus (= nějaký minibus) uživil celoročně denně, tím si jist nejsem, ale o víkendových nocích by asi nějakou frekvenci našel – jen mě spíš napadlo, jestli by nebylo lepší dohodnout se na ty víkendy s Poláky a vylákat je, aby si tím způsobem zavedli spojení do Swieradówa, protože tamní lázeňští hosté by to možná uvítali a využívali také. A obecně by to pochopitelně byl přínos pro větší bezpečnost silničního provozu, samozřejmě jen v případě, že by řidič toho autobusu byl profesionálně zodpovědný a nepil – protože totéž se u mnoha řidičů IAD se žádoucí jistotou očekávat… Číst vice »
„A to nemluvim o tom, že by soupravě neubylo zajet z Frýdlantu do Černous a vrátit se zpět do Frýdlantu.“ Před 50 roky takový noční vlak jezdil, a denně: tehdejší Os 16200 (M 262.0 + Balm) odjížděl z Liberce někdy okolo půl jedné hodiny noční a měl dojet až do Černous a vrátit se jako sunutý Os 16251 do Višňové – když ale z Višňové dál už žádný cestující jet nechtěl, často se už do Černous nejelo a vlak skončil rovnou ve Višňové (což bylo samozřejmě neregulérní, = „na černo“), aby ráno po čtvrté hodině zase odsunul do Černous a… Číst vice »
Svého času se kolen půlnoci z LBC jezdilo až do NMpS.
Nikdy nezapomenu, jak jsem si jako mladý ucho našel noční vlak z Frýdlantu směr Liberec v 0:50 hod. ale nedočetl ta malá písmenka v jízdním řádu. Říkám si ideální na ples v tamní Besedě.
Až cestou do Raspenavy jsem zjistil, že to sice jede „směrem“ na Liberec, ale jen chvíli. Takže cíl je v Potoce, ne v Libe. Na první ranní vlak se mi čekat nechtělo. Ano, prošel jsem se přes les moc pěkně. 😀
Zatímco v Liberci je 23:30 považováno za noční dopravu, jinde je ve 23:30 ještě večerní provoz v plném rozsahu.
Ale někde noc začíná asi tak ve 21.00 – já bych uvítal i pozdější vlaky do Boleslavi.
Až do Turnova to obsluhuje ten nový noční Semilák, takže by stačilo přidat spojení po půlnoci z Turnova do MB… ale to už je spíš na Středočeský kraj, než na Liberecký.
Asi by to nemusel být nepřekonatelný problém, když je teď tolik volných 810. Nic většího se tam takhle v noci asi neuživí.
Jasně. Já komentoval jen to, že to je někde večer … a někde už na nocleh. On jede bus i kolem půlnoci z Černého Mostu, ale to je podle D10, navíc si dám bratrancem a jeho paní večeři a pivko či víno (třeba 2) … a už vyhlížím konec, neb to je litr a to se tam prostě nevejde. Mohu u nich přespat, jenže ráno do práce…
To není jen situace Liberce, ale i ostatních podobně velkých měst v ČR – a odstrašujícím příkladem je Brno, které je dokonce několikanásobně větší, ale z hospody se závěrečnou ve 23 hodin se v naprosté většině případů denní dopravou už domů ani nedostanete a musíte znát tu noční (která je úplně jiná), abyste se na ni trefil. Je sice zajímavé sledovat u nádraží ten rej při „nočních rozjezdech“, ale pro místních poměrů neznalé je lepší, když na to nemusejí být odkázáni.
Odstrašující jsou Vary kde denní provoz ve všední dny začíná až po 05:00 hod. a víkendech dokonce až v 06:30 hod. Stačí mrknout na linku 2 a 52 z Divadelního náměstí.
Všude máte plány rozjezdů, IDOS je zná taky. Nevidím problém.
Časy „nočních rozjezdů“ problémem nejsou, ale jinak je to problém především pro pouze občasného návštěvníka Brna, který místní poměry příliš nezná a není právě v centru města: kudy vedou koleje „šaliny“, to lze poznat na první pohled, ale najít, kudy jezdí nějaký noční autobus, to už vůbec jednoduché není, a když z toho místa je zrovna daleko k nádraží, tak je to hledání a případná dlouhá pěší cesta docela otrava.
I já jsem to před už mnoha roky zažil, a protože jsem od té doby ten nepříjemný zážitek z paměti dosud vymazat nedokázal, nemám noční Brno rád dodnes.
Brněnská noční doprava je úplně v pohodě a není moc složité její systém pochopit.
Pochopit systém problém není, ale – jak už jsem napsal jinde – problém je v noci najít zastávku, ze které pojede nějaký noční autobus, když noční linky jsou trasované jinak než běžná denní doprava a autobus nemá koleje ani troilej.
Článek o je regionální dopravě, tak do toho nepleťte brněnské rozjezdy. Bohužel z Brna se v týdnu po 23. hodině dostanete (s výjimkou vlaku 23:25 na Vláře) opravdu jen tam, kam za Brno zajíždí noční busy MHD (Kuřim, Šlapanice, Modřice, Bílovice n.S.). Čest výjimkám.
A jinde jde o to, jestli poslední autobus jede kolem 15, 17, nebo až 19 hodin …. a už v šest večer neskutečný klid.
Ano většinou jsou to obce, kdy komě dětí do školy jezdí všichni autem, takže i kdyby se pozdější autobus přidal, pojde stejně úplně prázdný.
Je z dopravního hlediska smutné, ale těžko s tím něco uděláme.
Jenže ty lidi do těch aut vyhnalo nekvalitní VHD, je to začarovaný kruh. Ale pokud se to ani nezkusí, co kdyby si náhodou lodi zvykli, takto je pak problém
Ano souhlas, ale pokud už si ty auta koupili, třeba i nedobrovolně, z důvodu absence veřejné dopravy. Tak už v nich zůstanou a ani mírné zlepšení nabídky VHD je z aut nedostane.
Toť otázka, jistě to nepřesvědčí všechny, ale část určitě jo, vyměnit auto za VHD. Například, když uvidí, že mohou jet do města do kina a dostanu se v pohodě domů, atd…
Kdyby to byly jen menší obce – nezřídka jsou to i města, a to i velikosti menších měst okresních, kde někdy už i hned po 18. hodině je úplně mrtvo.
Možná je to dopad rozšíření televize: v 80. letech minulého století si všichni zvykli „čumět do bedny“, život mimo domov ve večerních hodinách téměř úplně ustal a ani později už se výrazněji neobnovil.
Takže je-li to tak, jak je popsáno v textu, pojedou v noci z pátku na sobotu „noční“ vlaky dva (22:35 h. = poslední „denní“, 23:35 h. = „všednodenní noční“ a 00:35 h. = „víkendový noční“), ale v noci z neděle na pondělí nepojede nic = jen „poslední denní“ vlak ve 22:35 hodin – nebo to někdo ještě „vyreguluje“?
Tu informaci tam take nevidim,jestli to ma jezdit kazdy den nebo jen patek sobota.
Aha, pozor – je to jinak: „Nové noční vlaky s odjezdem z Liberce budou jezdit od pondělí do čtvrtka a v neděli.“ – takže každý den jeden „noční“ vlak, buď ve 23:35 hodin, nebo až v 00:35 hodin. A ty víkendové (v 00:35 h.) už v současném jízdním řádu jsou.
Zajimalo by me vysvetleni proc tedy radeji nezavedli ty busy. Je to rychlejsi,sirsi obsluznost,spolehlivejsi a bez otravnych pruvodci.
Možná proto, že silnice často vedou jinudy než koleje a autobusy by nestíhaly pokrýt to, co pokryjí vlaky. Ale možná by byla chytřejší kombinace: někam vlak a někam autobus.
No zrovna do Frýdlantu je rychlejší vlak než bus 30 minut vs 1 hod.
Jistě – a „venkovani“ mají auta, tak se už od vlaku dopraví domů poměrně snadno (jen by proto aspoň někdo z nich měl zůstat střízlivý i na cestu vlakem). K Frýdlantu mě ale ještě napadá, že by možná bylo užitečné na ten vlak v Raspenavě aspoň o víkendech navázat navíc i nějaký minibus vedený přes Hejnice a Libverdu do Nového Města pod Smrkem (a ten by dokonce mohl do Raspenavy i dojet už z Frýdlantu a s vlakem se tam setkat) – ale to už by bylo příliš dokonalé … U vlaků do Tanvaldu, Frýdlantu a Hrádku bych nějaký zájem… Číst vice »
Jistě – a zrovna do toho Frýdlantského výběžku bude vlak asi navíc i spolehlivější než jízda po silnici, hlavně v zimě.
Ovšem když si vezmu, kde je nádraží v Mníšku nebo Raspenavě, tak bych radši domů šlapal od autobusu. O možnosti zastavit i na více místech v těchto obcích vč. dlouhého Oldřichova ani nemluvím.
Neuvěřitelné, co se to zase před krajskými volbami děje. Vlaky duchů , pro pár opilců. Kecy o cestách z divadel apod opravdu neobstojí. Praha s Stř.kraj toho budiž příkladem.
Na naprostou většinu takových nočních vlaků je optimálním vozidlem „šukafón“ – a proto je dráhy všechny nepochopitelně a zuřivě likvidují …
Nezapomínejte, že v půl dvanácté ty vlaky pojedou vlastně i z poslední vlakové skupiny, takže do většiny směrů mohou dobře posloužit i třeba jako rozvozové = například od posledního rychlíku z Děčína (ale bohužel ne i od posledního rychlíku z Pardubic, to funguje jen na ty víkendové rozjezdy).
Já bych to rozhodně a priori nezatracoval, určitě bude užitečné to aspoň vyzkoušet, protože by to úspěch nakonec i mít mohlo.
Praha a Středočeský kraj příkladem? Tam ale mají do 0:30 ještě plný večerní provoz, nejen v Praze ale i do mnoha obcí za Prahou, Rozjezd vlaků na všechny světové strany v 0:30, 7 dní v týdnu. Jediné co se zkoušelo a zrušilo byl víkendový provoz metra po 20 minutách do 2:30 a víkendový rozjezd vlaků do Středočeského kraje ve 2:30. Ale pořád zůstal celonoční a celotýdenní provoz autobusů a tramvají, někde z přesahem do obcí mimo Prahu. Praha má podle mne, nejkvalitnější noční dopravu na světě a rozhodně se nejedná o nějaké spoje duchů, o víkendu je to narváno až… Číst vice »
Abyste tu Prahu nepřechválil: metro po půlnoci jezdí jen v mimořádných případech a jeho soustavný pravidelný delší noční provoz se nikdy nezkoušel, jen v době „předkovidové“ trval provoz o jeden interval déle (poslední spoje vyjížděly z výchozích stanic až po půlnoci), což však bylo vzhledem k příjezdům posledních vlaků stejně málo. Ale jinak souhlas: pražská MHD i VHD v PID je hodně dokonalá (a někde asi až příliš rozmařilá), i když i v ní lze najít lecjaké nedostatky. A je potěšitelné, že aspoň v případě těch nočních vlaků zkouší podobné kroky jako ROPID a IDSK i Liberecký kraj.
Jak jsem psal, pravidelný noční víkendový provoz metra a návazné autobusové dopravy podle schématu běžných denních linek od 24:00 až do 2:30 – 3:00 se zkoušel v roce 2012.
Pro cestující to bylo super, ale se to vyhodnotilo jako neekonomické…
Noční rozjezdy vlaků do Středočeského kraje ve 2:30 zařízl až coronavirus.
Stejně tak zařízl poslední metro z konečné o půlnoci. Nyní vyráží poslední metro z konečných bohužel již ve cca ve 23:40, ale to se připravovalo již dlouho a coronavirus byl jen záminka.
Zajeďte do Berlína – a pak srovnávejte. Praha je proti němu puritánská vesnice – se soumrakem zalehnout a spát. Ale není špatná. Jen ty vlaky v mém směru … končí v půli cesty. Rozhodně ne v 2. největším městě kraje.
Liberecké noční spoje už konečně jezdí v 0:20 i v týdnu, takže tyto vlaky nepojedou později než MHD. Každopádně je to dobrá zpráva.
Díky za upozornění, už jsem se v tom rušení / obnovení nočních spojů lehce ztratil. Každopádně opraveno.
V nedeli v pul jedne z Liberce opravdu nic nejezdi,nepiste nesmysly…
V neděli ano, je to ze soboty na neděli, 0:35 je už neděle.
Mate pravdu,ten posun mi vypadl,omlouvam se.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/162365760/k036.pdf/54be7601-6812-4257-b902-9d4d2ad22569