Liberecký kraj chce konec mýtného na silnici I. třídy, kamiony mu ničí jeho komunikaci
Nákladní auto před zpoplatněnou silnicí. Foto: Liberecký kraj
Kraj se neuspěšně snažil provoz kamionů na silnicích zakázat.
Kraj se neuspěšně snažil provoz kamionů na silnicích zakázat.
Přitom řešení je velice jednoduché. Satelitní mýtný systém umožňuje zpoplatnění veškeré silniční sítě a sazbu lze nastavit podle parametrů komunikace, jejího zatížení, denního a ročního období. Sledování pomocí navigace umožňuje i oddělit vozidla pouze tranzitující od vozidel, která zajišťují místní obsluhu. To by také umožnilo srovnání podmínek pro podnikání v silniční a železniční dopravě.
Nic není tak jednoduché. Vždy půjde o zásah do tržních vztahů.
Pokud donutíte nějaký podnik platit za dopravu automobily násobně více než nyní,tak bohužel nepřejde na železnici,- a to často ani kdyby jí měl zcela zadarmo,- ale přestěhuje firmu do krajin,kde podobné alotria stát neprovádí,a vám zůstane díra v daňových příjmech, naštvaní voliči a železnice tam kde byla.
Je smutné ale je to tak. Tudy cesta k navýšení podílu železnice na dopravě nevede.
Na druhou stranu je otázka, kolik by ten podnik platil za dopravu v té cizí zemi. Přeci jen je u nás mýtné poměrně nízké.
A místní podniky mohou mít nějaké slevy, nebo vratky. Tady jde čistě o to zamezit, aby dopravci objížděly placené úseky na nadřazené síti.
A jestli je pro nějaký podnik těch pár stovek Kč, co zaplatí na mýtném za jízdu jeden kamion důvodem, aby odešel do ciziny, tak ať si klidně jde. Ti co chtějí za každou cenu ušetřit stejně dříve nebo později odejdou do laciných krajin…
My potřebujeme vybudovat vyspělou ekonomiku s výrazným podílem přidané hodnoty sofistikovaných činností a ne poskytovat levné pozemky pro sklady a montovny, obsluhované pouze kamionovou dopravou. Pokud se nastaví rovné podmínky v podnikání pro silniční i železniční dopravce, dokáže železnice kvalitně a spolehlivě plnit stejné přepravní úkoly, jaké nyní plní kamionová doprava. Pokud investoři přestěhují montovny a sklady jinam, tak to příliš vadit nebude. Zaměstnanci budou moci zůstat doma a nebudou muset pracovat ve vzdálené cizině. Budou vytvářet národní důchod doma, tam, kde je to potřebné. A pokud budou chtít podnikatelé jezdit kamiony přes naše území, budou muset platit odpovídající poplatky.… Číst vice »
Tak zakažte vjezd kamionů.
A výjezd taky?
Fakt – auto jedoucí co nejkratší cestou po pořádné silnici udělá méně škod než auto jedoucí po místní komunikaci. Neznalý úředník vyhnal kamiony zpoplatněním na okresky a samosprávě udělal škody. Přitom měl udělat mýto jináč – poplatek za km dle kategorie silnic. Pamatuji dny , kdy VB honila traktory JZD, když si starosta stěžoval, že mu jezeďáci rozlamují ve vsi silnice a nejezdí po poli.
Konec mýta není řešením. Řešením je zákaz kamionů na objížďce, jenže to by u policie nesměli pracovat debilové hrající si na důležité.
Hlavně se nesmí vrátit nákladní doprava na ty zas.aný železniční tratě přeplněné taktovou osobní dopravou vozící již rok vzduch.
Vše na silnice, vše na ulice, vše mezi lidi! Zrušil bych mýto v celé ČR!
Nejdříve půjdou lokálky, aby se náhodou někde v lese nenaložil jeden vagón dřeva.. No a pak už to půjde samo.
Ještě, že motorová nafta pro motoráky a lokotraktory je zatížená silniční daní!!!!
Aby se nám ty díry v ekologické strategii a politice státu zaplácly.
Tak co tam máme ve prospěch železnice dál?
Chtělo by se souhlasit, ale co máš proti taktové osobce?
Rušení nákladových stanic je vidět při kůrovcové kalamitě atd. Ale ve městech je holt potřeba oddělit sbahn.
Vám fakt přijde normální provoz 4 vozových rychlíčků mezi Prahou a Ostravou v půlhodinovém taktu? Kde je ekologie, kde jsou úspory? Kam jsme se to dostali. Proč tedy v každé stanici stavíme betonové přistívací runwaye pro jedno desiro či 810 (viz Stará Paka), Proč mezi Prahou a Budějovicemi jezdí vlaky jak tramvaje a nevejde se mezi ně jediný náklad… No ony už tam skoro nejezdí protože se tam nevejdou. Taktová doprava byl jen fikaný záměr jak vytlačit nákladní dopravu z kolejí na silnice. A tam se toho vejde. Mluvíte o rušení nákladových stanic. Ty stanice měly oprávěnní pro nkladku a… Číst vice »
Vy jste tu troubu teda rozžhavil. 🙂
Motorová nafta není zatížená silniční daní ať tam dáte vykřičníků kolik chcete.
Motorová nafta je zatížená spotřební daní, a doufám, že si alespoň nastudujete, kam ta daň směřuje.
Promiňte – proč má platit ekologičtější doprava spotřební daň za naftu? 30 let naprosto neprůstřelný akt v poslanecké sněmovně. Vlastně – kdo by se teď odvážil…
A kam daň směřuje? Myslíte do nárůstu úřednictva, placení neziskovek, oprav silnic třetí třídy? 😀 jako fór dobrý….
Třeba aby se pak s tou naftou nepodvádělo a nešmelilo? Jsou i jiné cesty, jak to dopravcům na dráze kompenzovat.
Aby pak každý „dopravce“ nevykazoval spotřebu za 1000 Sergejů.
Protože spotřební daň přímo s ekologií nesouvisí. Z ekonomického hlediska spíš souvisí s kupní sílou a jak nepřímo sebrat zisky z prodeje ropným firmám. Už jsem měl ekonomii hodně dávno, ale vysvětlovali nám to nepružnou poptávkou po pohonných hmotách.
A kdyby byla tzv (modrá nafta“ tak to vysvětluje Gejza. Něco v minulosti bylo podobného jako kauza s LTO.
Tak snad mě tu hned neukamenujete ale přidám komentář za naší firmu jelikož tudy občas také jezdíme. Vozíme naše zboží do Zákup a do Č. Lípy od nás z HK a jelikož v naší firmě se mýto nějak zvlášť neřeší a volba tras je čistě na řidiči, autodoprava je jen vedlejší činost firmy. Tak jsem se ptal řidičů proč tudy jezdí proč né po I/38 a jako hlavní důvod říkali že je průjezd Ml. Boleslaví který je jako sázka do loterie a když chytnete vyměnu směn ve Škodovce zaseknete se tam na nejmeně půl hodiny
Vážený pane, ty kamiony takto bez mýta jezdí roky tranzitem a zadarmo z Mimoně do Mnichova Hradiště – dále přes Kněžmost do Sobotky (a dál pod mýtem I/16 na Jičín a Hradec)
druhá větev vede z Horního Bousova do Domousnic – Prodašic – Mcel – Křince – Poděbrad.
Celý (okresky II. a III. ) severovýchod středních Čech je zvláště večer po desáté hodině plný kamionů kličkujících po nich mimo placené úseky. Je hodně napínavé se s nimi míjet v lesích a na klikatách silničkách na Boleslavsku a Nymbursku…
Sledujme cestu peněz. Vše nám bude jasnější.
ano přes Kněžmost do Sobotky jezdíme na I/16 jezdíme, jinak cestu z horního Bousova na křinec neznám ale pochybuju že by tudy někdo objížděl I/38 Boleslav – Poděbrady když v tohle úseku žádné mýtné není.
Tak mě napadlo, existuje navigace, která by uměla kamion (výšku, hmotnost) a při tom i jízdní dobu podle kolon?
To nevím ale hádam že tohle umí všechny kaminové navigace na trhu. jinak co si pamatuju naši řidiči jezdí přes mimoň už od dob když sme jako firma začinali (před 25 lety) a už tehdy ta cesta byla v hrozném stavu hlavně úsek mimoň – ralsko – dolní krupá. všude vyjeté koleje ještě po vojácích a až minulý rok se do silnice něco málo zainvestovalo…. nemyslím si že by byl provoz kamionů na tehle cestě velký problém ale chapů problem v Mimoňi kde se jezdí po naměstí a blízko domů
Nene, ty koleje nejsou po vojácích – ty silnice se opravují co pět let,ale třetí rok už po ní nejde jet…ted zrovna to dělali mezi D.Krupou a kurivody Metrostav, to nebylo asi levný..
Já bych navrhl pro tranzit povinné použití D, R a I. třídy.
Pro nějakou dálkovou dopravu bych použil dělení na okresy, a mezi okresy (od jízdy přes cca 4 okresy) jen po výše uvedených silnicích.
Samozřejmě automatická výjimka při (značených a oficiálních) objížďkách.
Všem nám přijde uplně normální mluvit o nákladech na silnicích nikoli na železnici .. stačilo 30 let … To je obludné …
No tak si zkuste poslat něco po kolejích. Možná, že po výpočtu přepravní rychlosti se na druhý pokus rozhodnete pro silnici taky.
A to znamená, že se o tom bude jen mluvit nebo se udělá něco konečně pro to, aby to ze silnic na ty koleje mohlo přejít? Stále jen výmluvy, teorie, což svědčí jen o tom, že se nechce!!!
A co už pro to udělala železnice? Nebo čeká až „se to udělá“?
A co pro to chcete dělat? Koridory jsou přecpané a nejsou hotové, stejně jako dálnice a hlavní silnice. Nákladiště pro vozové zásilky se v rámci optimalizací stanic ruší a o tom, že prodám svůj historický šicí stroj zájemci z Moravských Budějovic, zavolám na dráhu, že chci poslat kusovou zásilku, aby si to přijeli vyzvednout je taky příběh z jiné planety.
Normální je mluvit k tématu článku.
Článek je o zatížení silnic, tak mluvím o silnicích. Až bude o celkové dopravní politice tak začnu hovořit i o železnici. nebo taky by musel být o konkurenci.
Co když je nakládka nebo vykládka u hranice okresu?
Víte, chce to používat zdravý rozum, což je občas pro někoho problém.
Mimoň – Mm. Hradiště byla v dezolátní už před 20 lety. A Zákupy mají automotive zónu tak ať se nediví, že tam jezdí NA.
No do Zákup vede cesta z České Lípy, dimenzovaná na kolonu Rudé armády jedoucí pro uran z Ralska.
Hlavně že je v mýtném vždy kopa kritérií podle kterých se zpoplatňují, ale to extrémně nejdůležitější, jak ničí ty nejtěžší vozy silnice, a ty nižších tříd samozřejmě nejvíc, u nás nelogicky chybí.
je to snad podle počtu náprav, ne?
A nebylo by smysluplnější chtít sebrat policii pravomoc do toho kecat? Maximálně jim nechat možnost připomínkovat?
A jaký je v tom rozdíl?
Když bude dávat zamítavé stanovisko (z jakéhokoliv důvodu), tak kecá nebo připomínkuje?
Omlouvám se za vyjádření, které jste nepochopil, „do toho kecat“ nahraďte „o tom rozhodovat“.
Jenže správní orgán musí nějak vypořádat připomínky. To by musela mít policie ze zákona do toho kafrat. A to nevím, jestli by bylo zrovna ideální, že by se měly jejich připomínky házet do koše, ať si o policajtech myslím své.
Ano vidím tam paradox, že policajti chtějí intenzitu dopravy z doby , kdy byla silnice opravována, protože byla asi poškozena tranzitní dopravou.
Chybí mi tam slovo: To by musela mít policie ze zákona zakázáno do toho kafrat.
No nevím, zdali to platí i v tomto případě, ale problém je, že podle platné legislativy jsou oproti dřívějšímu stavu stanoviska PČR závazná. Dříve se to dalo třeba i obejít, dnes už bohužel ne. A házejí vidle do lecčeho – třeba i do sjezdů z dálnic (viz Louny střed).
Dokonce jsou závazná, to jsem ani nevěděl.
Co se týče nájezdů, tak by mezi nima měl být nějaký rozestup, protože když není, tak se připojovací pruh stává odbočovacím, a když pak auta najíždí/vyjíždí z dálnice, tak je větší pravděpodobnost nehody.
Sakra, tak to nechápu, podle kraje to objíždí kamiony a ničí silnici přes Mimoň a v další části je napsáno, že kraj nemohl policii ČR zdokumentovat objíždění, protože jsou silnice v rekonstrukci? Tak jak ví o tom objíždění?
v době dokumentování byla II/268 kvůli rekonstrukci uzavřená. ta rekonstrukce tam zřejmě netrvá tak jako na D1 stále
pro Mimoň je ta situace opravdu drsná, a k tomu ještě ten název obce …
Kolik desítek let se ještě budou hledat důvody, proč nezpoplatnit všechny silnice, a to ty nejmenší nejvyšší sazbou? Aneb jak dlouho budeme ještě poslouchat ideožvásty, že mýtné nemá sloužit k reagulaci…? 🙁
To je moc logické, to nemá šanci projít.
A hlavně logické je, že budeme poslouchat korporace. Tedy naše loutky ve vládě.
Jaké korporace? Nějak vám nerozumím?
Takže firma, která sídlí v příhraničním regionu, kde okolo kromě lesů a polí nic jiného není a dává práci místním lidem, bude platit víc, protože se nepřestěhovala do zóny u velkého města, nebo vedle dálnice?
A za ty „nejmenší“ silnice, které jsou často v nejhorším stavu chcete účtovat nejvyšší sazbu? Vy asi nebudete z venkova.
To lze všechno zohlednit.
No jistě. Dejte si váš návrh patentovat a cestou se stavte se na Odboru dopravy vašeho Krajského úřadu, abyste jim presentoval váš neotřelý návrh.
100% shoda na zpoplatnění dvojek a trojek. Ale aby někdo z chudého kraje na konci světa platil za použití tamní klikaté a rozmlácené trojky více, než rumunský kamion na D1, to je prostě blbost. Ekologické hledisko by se dalo zohlednit, že by vyšší sazba byla v intravilánech obcí nebo tak něco, ale ne tak, že dálnice by byly levnější než trojky. A kromě toho, my potřebujeme zkasírovat hlavně tranzit! (asi tak, jako se o to snaží kdokoliv jiný).
To je právě o té potřebě odpoutat se od pohledu „platím si za službu“ (ať už tím rozumíme vyšší dovolenou rychlost, počet pruhů nebo cokoliv) k pohledu „hlavní je aby se většina dopravy koncentrovala pokud možno na ty dálnice“. Taky je asi celkem možné uplatnit jeden pohled pro osobáky a druhý pro náklaďáky apod.
a zpoplatnit silnice III. a II tř a pritom zlevnit dalnice , aby volanti neotravovali v obcich by neslo? lidi lze dnes ,, usměrňovat,, pouze penězi. nic jineho na absolutni vetsinu neplatí . — jen aby se toho nekdo nechytl a nezacal stavět mytne brany 🙉
Tak až půjdete nakupovat a všechno bude dražší, protože do ceny se promítne několikrát mýtné za silnice 2. a 3 třídy, tak budete skřípat zubama. Nebo si snad myslíte, že rohlík ve městě u dálnice bude levnější, než ve Šluknovském výběžku? Zdražilo by to všechno a všem a ten kontrolní systém by byl tak drahý, že by spotřeboval valnou část peněz, které by se z toho vašeho všeobjímajícího mýta vybraly.
A? Co tak nutného potřebujete dovážet zdaleka? Víc by došlo na lokální zdroje, což je fair.
Tak si zajděte někde do obchodu s potravinama – jedno kde, podívejte se tam do regálů a zkuste si vaším expertním odhadem vytipovat sortiment, který je z těch vašich blíže nespecifikovaných „lokálních zdrojů“. Kolik procent toho bude?
Pouze pro příklad: Myslíte si, že Dobrá Voda, kterou prodávají v Jednotě Nových Hradech na náměstí je do tohoto obchodu dodávána přímo z Byňova, vzdáleného ca. 5-10 km?
Ano, krásně popisujete, jak je to „teď“.
Ale to neznamená, že je to tak nezbytně správně.
Podpora periferie je jedna věc, placení externalit druhá. Zatím kamiony dotuje celá společnost, místo toho, aby je dotovali jen odběratelé produktů, které ty kamiony převáží.
Nelze se tvářit, že ty zvýšené náklady na kamionovou dopravu neplatí nikdo.
„….místo toho, aby je dotovali jen odběratelé produktů, které ty kamiony převáží.“ Můžete mi prosím jmenovat, které potraviny se nevozí nákladním autem?
Jaké navrhujete řešení?
Můžete prosím upřesnit, jak si představujete zásobování jakéhokoliv mrńavého obchodu velikosti Lidlu, o návozu zboží do Kauflandu, nebo Globusu nemluvě.
A s tím chcete souhlasit a považujete to za dobré? Kde jsou pak ty řeči o ekologii< snižování energetické náročnosti, o ochraně půdy, lesů, krajiny, snižování množství CO2 atd., atd. Musí být nastavena tvrdá pravidla a zpoplatněno, to, co není strategicky důležité bez dotací. Hned bude vše jinak. Už jen ta absurdita, že přeprava věcí, které můžeme vyrábět, dovážíme stovky a tisíce km a ony jsou ještě levnější? V čem je to kouzlo? Jaký je v tom podvod??? A nemluvě o to, že je nutnost vrátit soběstačnost ve strategických věcech, tedy minimálně v potravinách, energiích, základní výrobě a pod.
Podvod je v tom, že si neuvědomujete,co všechno jsou náklady při dopravě. Ony ty stovky kilometrů se to vozí, protože to nepředstavuje rozhodující výdaje při dopravě. Největší náklad je nakládka,vykládka a administrativa kolem toho. Když naložíte kamion,zdokladujete ho,zaplatíte řidiče,a by jste o 15 km dále znovu zaplatil lidí na překládku do vagónů, zase papíry, a na konci na onu pověstnou poslední míli znovu,tak můžete jet s tím jednou naloženÿm kamionem stovky kilometrů,a stejně vás to příjde levněji. „Řešením“ jsou tedy koleje do každé firmy a do každého obchodu, čili všeobecná železniční povinnost.😁😁😁
Už jste si třeba spočítal, o kolik by se zdražila kostička másla, když by třeba stouplo zpoplatnění kamionu o 10 Kč/km? Prozradím, že by to bylo zhruba podle převáženého množství cca o 2 haléře. To uznáte, že je strašné. Na druhé straně, proč bychom měli odněkud kamiony dovážet máslo (ale třeba i maso, zmrazené pečivo atd.), když ho můžeme mít ( a měli jsme) z blízké mlékárny třeba okresní, krajské? A tak je to se vším. prostě se musí začít úplně jinak dělat nejen doprava, ale i ekonomika.
Problém vidím v tom, že na jedné straně chceme v Česku vyšší mzdy, abychom se přiblížili k mzdové úrovni Rakouska, Německa, na straně druhé, když bude v regálu německé máslo za koncovou cenu ca. 1,4 Eur a české máslo s vyšší cenou, tak je každému jasné, co se vykoupí dřív. Obchodník zareaguje a objedná zboží, které je pro zákazníky atraktivní, i kdyby se to vezlo 700 km..
Jenže ta cena není odpovídající (už ta výrobní, díky skrytým dotacím aj.) a ta doprava v té ceně není obsažena, protože za tu dopravu se skutečná cena, díky pokřivené ekonomice neúčtuje.
Navrhněte tedy zrušit všechny dotace, které deformují ekonomiku. V případě úspěchu si pak budeme užívat mimo jiné i možnosti stavět/ opravovat silnice/ železnice a kupovat vláčky pouze za své.
Buďte v klidu , vaše mainstreamove strašení ze zdrazi matnou když ji povezou po zpoplatněny silnicích je pěkná hovadina . Jsem z Poděbrad tak budu pít podebradku . Zkuste se chovat podobne když to půjde a mate po starostech. No a ty objíždí využívají hlavněnekoncici tok tir pro automotive jehož finální produkt jde z veliké casti do zahraničí. Tam ať si zdrazuji do aleluja .
Dobrý, buďte rád, že jste z Poděbrad. Co by podle té vaší teorie měli pít obyvatelé Žichlínku?
V době satelitního mýtného systému by mělo být samozřejmostí zpoplatnění objíždění za účelem vyhnutí se mýtu vyšší (třeba dvojnásobnou) sazbou i přesto, že vozidlo nejede po zpoplatněné silnici.
Zapomínáte na to, že všechny silnice /od dálnic po místní komunikace’/ máme již zpoplatněné SILNIČNÍ DANÍ. Takže Vaším výmyslem jenom zdražíte dopravu do obcí, ležících mimo „zpoplatněné“ komunikace.
Silniční daní jsou zpoplatněna pouze vozidla firem registrovaných v ČR. Tento týden jsem šel o půlnoci z noční procházky. Všude ticho jen hukot vláčku 3 kamionů s Polskou značkou, protože jeli skrz tichou vesnici 90km/hod. První dá něco do navigace a jedou. Museli jet nějakou alternativu k I/35. Silnice druhých tříd jsou mnohde kvalitnější než první třídy a nic neplatí. Schválně si pohrajte s navigací. Rozdíly jsou v minutách. Trasa z Harrachov do Týniště nad Orlicí
Trasa 111,4 km • 2:09 hod
https://mapy.cz/s/jopubulatu
Vyšší sazby bych samozřejmě účtoval jen těm, kteří účelově objíždějí zpoplatněný úsek silnice, nikoli těm, kteří mají legitimní důvod navštívit obec na vedlejší silnici, protože tam něco vezou.
A tak. Založíte prostě nový úřad pro zjišťování legitimity průjezdu, zaměstnáte několik stovek dalších úředníků….Tak jo.
Na co úřad? Satelit sleduje polohu auta už teď…pokud v obci nezastaví, je to tranzit. Pokud nezastaví nikde alespoň na pár (třeba 5) minut (vykládka zboží vždy nějaký čas zabere) a vyhne se placené silnici, dostane účet…velmi jednoduché a elegantní.
Ano, vaše řešení je velmi jednoduché. Ani se nechci zajímat o právní aspekty vašeho sledovacího systému.
A ty by byly jaké? Pokud by to pravidlo platilo pro všechny stejně, nebyl by právní problém.
Ale byl. Družice nikomu poplatek nevyměří. Je soukromá a stát si platí její služby. Ta jen sleduje. A předává informace. A nastupují úředníci, kteří dodané informace vyhodnotí, vyhotoví rozhodnutí, proti kterému musí být přípustný opravný prostředek a soudní přezkum. A následuje vymáhání pohledávky. Z toho všeho by měla zisk akorát pošta.
Na „externality“ jste přece specialista vy, tak proč nosit dříví do lesa.
Vy jste opravdu naivní nebo za to placený.
Celý život jsem se dobře živil jako právník.
No fuj.
Silniční daň a poplatek za použití komunikace jsou dvě odlišné veci .
Jsou upraveny odlišnými zákony, to ano. Jenomže jejich ekonomická podstata je totožná /odvod peněz do státního rozpočtu na základě užívání veřejných komunikací/.