Infrastruktura Silnice

Liberecký kraj chce konec mýtného na silnici I. třídy, kamiony mu ničí jeho komunikaci

Nákladní auto před zpoplatněnou silnicí. Foto: Liberecký kraj
Nákladní auto před zpoplatněnou silnicí. Foto: Liberecký kraj
Kraj se neuspěšně snažil provoz kamionů na silnicích zakázat.

Liberecký kraj bude prostřednictvím Asociace krajů žádat o vyjmutí úseku silnice I/38 ze seznamu komunikací, na kterých se platí mýto. Jde konkrétně o úsek z Jestřebí na hranice se Středočeským krajem. Podle kraje kamiony objíždí úsek po silnicích II. třídy ve vlastnictví kraje, které poškozují.

Proti zpoplatnění silnice jsme byli od okamžiku, kdy se tento plán na ministerstvu dopravy objevil. Zmíněný úsek z Jestřebí na hranici kraje totiž mohou řidiči, kteří se chtějí placení mýta vyhnout, objet po krajských silnicích, a tím je neúměrně zatěžovat,“ poukázal hejtman Martin Půta.

Nezpoplatněná trasa mezi Českou Lípou a Mladou Boleslaví po silnicích nižších tříd není o mnoho delší a pomalejší. Objížďka vede po silnicích II/268 z Mnichova Hradiště na Mimoň, II/262 z České Lípy na Zákupy a Nový Bor a II/270 z Mimoně na Jablonné v Podještědí. „Hlavním problémem této objízdné trasy je skutečnost, že vede zastavěným územím Mimoně, zčásti dokonce přímo centrem města,“ dodal Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy.

Liberecký kraj nechal zpracovat projekt na dopravní značení, které by zamezilo vjezdu nákladních aut na tyto silnice. „Policie České republiky jej však nepovolila na silnice umístit. Chtěla nejprve doložit průzkumem, že tranzitní doprava využívá objížďky po krajských silnicích. To jsme však doložit nemohli, protože právě tyto silnice procházely rekonstrukcemi s dopravními omezeními,“ popsal Sviták.

Rekonstrukce a omezení mají skončit letos. „Až budou opravy hotové a silnice průjezdné, chceme se znovu vrátit k otázce umístění zákazového dopravního značení,“ naznačil Sviták.

Dalším úsekem, kde se nově od 1. ledna 2020 platí mýtné, je silnice I/35 ve směru z Turnova na hranici kraje ve Ktové. Zde kraj o požadavku na odnětí povinnosti platit mýto neuvažuje. „V tomto případě zpoplatnění nepřineslo obyvatelům kraje ani řidičům žádné komplikace. K tomuto úseku totiž neexistuje adekvátní objízdná trasa,“ shrnul Sviták.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bohumil Pokorný

Přitom řešení je velice jednoduché. Satelitní mýtný systém umožňuje zpoplatnění veškeré silniční sítě a sazbu lze nastavit podle parametrů komunikace, jejího zatížení, denního a ročního období. Sledování pomocí navigace umožňuje i oddělit vozidla pouze tranzitující od vozidel, která zajišťují místní obsluhu. To by také umožnilo srovnání podmínek pro podnikání v silniční a železniční dopravě.

Chronosphere

Nic není tak jednoduché. Vždy půjde o zásah do tržních vztahů.
Pokud donutíte nějaký podnik platit za dopravu automobily násobně více než nyní,tak bohužel nepřejde na železnici,- a to často ani kdyby jí měl zcela zadarmo,- ale přestěhuje firmu do krajin,kde podobné alotria stát neprovádí,a vám zůstane díra v daňových příjmech, naštvaní voliči a železnice tam kde byla.
Je smutné ale je to tak. Tudy cesta k navýšení podílu železnice na dopravě nevede.

Gejza

Na druhou stranu je otázka, kolik by ten podnik platil za dopravu v té cizí zemi. Přeci jen je u nás mýtné poměrně nízké.
A místní podniky mohou mít nějaké slevy, nebo vratky. Tady jde čistě o to zamezit, aby dopravci objížděly placené úseky na nadřazené síti.
A jestli je pro nějaký podnik těch pár stovek Kč, co zaplatí na mýtném za jízdu jeden kamion důvodem, aby odešel do ciziny, tak ať si klidně jde. Ti co chtějí za každou cenu ušetřit stejně dříve nebo později odejdou do laciných krajin…

Bohumil Pokorný

My potřebujeme vybudovat vyspělou ekonomiku s výrazným podílem přidané hodnoty sofistikovaných činností a ne poskytovat levné pozemky pro sklady a montovny, obsluhované pouze kamionovou dopravou. Pokud se nastaví rovné podmínky v podnikání pro silniční i železniční dopravce, dokáže železnice kvalitně a spolehlivě plnit stejné přepravní úkoly, jaké nyní plní kamionová doprava. Pokud investoři přestěhují montovny a sklady jinam, tak to příliš vadit nebude. Zaměstnanci budou moci zůstat doma a nebudou muset pracovat ve vzdálené cizině. Budou vytvářet národní důchod doma, tam, kde je to potřebné. A pokud budou chtít podnikatelé jezdit kamiony přes naše území, budou muset platit odpovídající poplatky.… Číst vice »

Démon

Tak zakažte vjezd kamionů.

Chronosphere

A výjezd taky?

medvěd

Fakt – auto jedoucí co nejkratší cestou po pořádné silnici udělá méně škod než auto jedoucí po místní komunikaci. Neznalý úředník vyhnal kamiony zpoplatněním na okresky a samosprávě udělal škody. Přitom měl udělat mýto jináč – poplatek za km dle kategorie silnic. Pamatuji dny , kdy VB honila traktory JZD, když si starosta stěžoval, že mu jezeďáci rozlamují ve vsi silnice a nejezdí po poli.

Bob

Konec mýta není řešením. Řešením je zákaz kamionů na objížďce, jenže to by u policie nesměli pracovat debilové hrající si na důležité.

pkajetan

Hlavně se nesmí vrátit nákladní doprava na ty zas.aný železniční tratě přeplněné taktovou osobní dopravou vozící již rok vzduch.
Vše na silnice, vše na ulice, vše mezi lidi! Zrušil bych mýto v celé ČR!
Nejdříve půjdou lokálky, aby se náhodou někde v lese nenaložil jeden vagón dřeva.. No a pak už to půjde samo.
Ještě, že motorová nafta pro motoráky a lokotraktory je zatížená silniční daní!!!!
Aby se nám ty díry v ekologické strategii a politice státu zaplácly.
Tak co tam máme ve prospěch železnice dál?

Leinad

Chtělo by se souhlasit, ale co máš proti taktové osobce?
Rušení nákladových stanic je vidět při kůrovcové kalamitě atd. Ale ve městech je holt potřeba oddělit sbahn.

pkajetan

Vám fakt přijde normální provoz 4 vozových rychlíčků mezi Prahou a Ostravou v půlhodinovém taktu? Kde je ekologie, kde jsou úspory? Kam jsme se to dostali. Proč tedy v každé stanici stavíme betonové přistívací runwaye pro jedno desiro či 810 (viz Stará Paka), Proč mezi Prahou a Budějovicemi jezdí vlaky jak tramvaje a nevejde se mezi ně jediný náklad… No ony už tam skoro nejezdí protože se tam nevejdou. Taktová doprava byl jen fikaný záměr jak vytlačit nákladní dopravu z kolejí na silnice. A tam se toho vejde. Mluvíte o rušení nákladových stanic. Ty stanice měly oprávěnní pro nkladku a… Číst vice »

Alibaba

Vy jste tu troubu teda rozžhavil. 🙂
Motorová nafta není zatížená silniční daní ať tam dáte vykřičníků kolik chcete.
Motorová nafta je zatížená spotřební daní, a doufám, že si alespoň nastudujete, kam ta daň směřuje.

pkajetan

Promiňte – proč má platit ekologičtější doprava spotřební daň za naftu? 30 let naprosto neprůstřelný akt v poslanecké sněmovně. Vlastně – kdo by se teď odvážil…
A kam daň směřuje? Myslíte do nárůstu úřednictva, placení neziskovek, oprav silnic třetí třídy? 😀 jako fór dobrý….

Gejza

Třeba aby se pak s tou naftou nepodvádělo a nešmelilo? Jsou i jiné cesty, jak to dopravcům na dráze kompenzovat.
Aby pak každý „dopravce“ nevykazoval spotřebu za 1000 Sergejů.

Alibaba

Protože spotřební daň přímo s ekologií nesouvisí. Z ekonomického hlediska spíš souvisí s kupní sílou a jak nepřímo sebrat zisky z prodeje ropným firmám. Už jsem měl ekonomii hodně dávno, ale vysvětlovali nám to nepružnou poptávkou po pohonných hmotách.
A kdyby byla tzv (modrá nafta“ tak to vysvětluje Gejza. Něco v minulosti bylo podobného jako kauza s LTO.

Vllk

Tak snad mě tu hned neukamenujete ale přidám komentář za naší firmu jelikož tudy občas také jezdíme. Vozíme naše zboží do Zákup a do Č. Lípy od nás z HK a jelikož v naší firmě se mýto nějak zvlášť neřeší a volba tras je čistě na řidiči, autodoprava je jen vedlejší činost firmy. Tak jsem se ptal řidičů proč tudy jezdí proč né po I/38 a jako hlavní důvod říkali že je průjezd Ml. Boleslaví který je jako sázka do loterie a když chytnete vyměnu směn ve Škodovce zaseknete se tam na nejmeně půl hodiny

pkajetan

Vážený pane, ty kamiony takto bez mýta jezdí roky tranzitem a zadarmo z Mimoně do Mnichova Hradiště – dále přes Kněžmost do Sobotky (a dál pod mýtem I/16 na Jičín a Hradec)
druhá větev vede z Horního Bousova do Domousnic – Prodašic – Mcel – Křince – Poděbrad.
Celý (okresky II. a III. ) severovýchod středních Čech je zvláště večer po desáté hodině plný kamionů kličkujících po nich mimo placené úseky. Je hodně napínavé se s nimi míjet v lesích a na klikatách silničkách na Boleslavsku a Nymbursku…
Sledujme cestu peněz. Vše nám bude jasnější.

Vllk

ano přes Kněžmost do Sobotky jezdíme na I/16 jezdíme, jinak cestu z horního Bousova na křinec neznám ale pochybuju že by tudy někdo objížděl I/38 Boleslav – Poděbrady když v tohle úseku žádné mýtné není.

Leinad

Tak mě napadlo, existuje navigace, která by uměla kamion (výšku, hmotnost) a při tom i jízdní dobu podle kolon?

Vllk

To nevím ale hádam že tohle umí všechny kaminové navigace na trhu. jinak co si pamatuju naši řidiči jezdí přes mimoň už od dob když sme jako firma začinali (před 25 lety) a už tehdy ta cesta byla v hrozném stavu hlavně úsek mimoň – ralsko – dolní krupá. všude vyjeté koleje ještě po vojácích a až minulý rok se do silnice něco málo zainvestovalo…. nemyslím si že by byl provoz kamionů na tehle cestě velký problém ale chapů problem v Mimoňi kde se jezdí po naměstí a blízko domů

Tango Sierra

Nene, ty koleje nejsou po vojácích – ty silnice se opravují co pět let,ale třetí rok už po ní nejde jet…ted zrovna to dělali mezi D.Krupou a kurivody Metrostav, to nebylo asi levný..

Alibaba

Já bych navrhl pro tranzit povinné použití D, R a I. třídy.
Pro nějakou dálkovou dopravu bych použil dělení na okresy, a mezi okresy (od jízdy přes cca 4 okresy) jen po výše uvedených silnicích.
Samozřejmě automatická výjimka při (značených a oficiálních) objížďkách.

pkajetan

Všem nám přijde uplně normální mluvit o nákladech na silnicích nikoli na železnici .. stačilo 30 let … To je obludné …

Karl vB.

No tak si zkuste poslat něco po kolejích. Možná, že po výpočtu přepravní rychlosti se na druhý pokus rozhodnete pro silnici taky.

ušatá

A to znamená, že se o tom bude jen mluvit nebo se udělá něco konečně pro to, aby to ze silnic na ty koleje mohlo přejít? Stále jen výmluvy, teorie, což svědčí jen o tom, že se nechce!!!

ABC

A co už pro to udělala železnice? Nebo čeká až „se to udělá“?

Karl vB

A co pro to chcete dělat? Koridory jsou přecpané a nejsou hotové, stejně jako dálnice a hlavní silnice. Nákladiště pro vozové zásilky se v rámci optimalizací stanic ruší a o tom, že prodám svůj historický šicí stroj zájemci z Moravských Budějovic, zavolám na dráhu, že chci poslat kusovou zásilku, aby si to přijeli vyzvednout je taky příběh z jiné planety.

Alibaba

Normální je mluvit k tématu článku.
Článek je o zatížení silnic, tak mluvím o silnicích. Až bude o celkové dopravní politice tak začnu hovořit i o železnici. nebo taky by musel být o konkurenci.

Leinad

Co když je nakládka nebo vykládka u hranice okresu?

Alibaba

Víte, chce to používat zdravý rozum, což je občas pro někoho problém.

Zrzek

Mimoň – Mm. Hradiště byla v dezolátní už před 20 lety. A Zákupy mají automotive zónu tak ať se nediví, že tam jezdí NA.

Michal

No do Zákup vede cesta z České Lípy, dimenzovaná na kolonu Rudé armády jedoucí pro uran z Ralska.

Peeetr

Hlavně že je v mýtném vždy kopa kritérií podle kterých se zpoplatňují, ale to extrémně nejdůležitější, jak ničí ty nejtěžší vozy silnice, a ty nižších tříd samozřejmě nejvíc, u nás nelogicky chybí.

ABC

je to snad podle počtu náprav, ne?

Původní Pražák

A nebylo by smysluplnější chtít sebrat policii pravomoc do toho kecat? Maximálně jim nechat možnost připomínkovat?

Alibaba

A jaký je v tom rozdíl?
Když bude dávat zamítavé stanovisko (z jakéhokoliv důvodu), tak kecá nebo připomínkuje?

Původní Pražák

Omlouvám se za vyjádření, které jste nepochopil, „do toho kecat“ nahraďte „o tom rozhodovat“.

Alibaba

Jenže správní orgán musí nějak vypořádat připomínky. To by musela mít policie ze zákona do toho kafrat. A to nevím, jestli by bylo zrovna ideální, že by se měly jejich připomínky házet do koše, ať si o policajtech myslím své.
Ano vidím tam paradox, že policajti chtějí intenzitu dopravy z doby , kdy byla silnice opravována, protože byla asi poškozena tranzitní dopravou.

Alibaba

Chybí mi tam slovo: To by musela mít policie ze zákona zakázáno do toho kafrat.

Gejza

No nevím, zdali to platí i v tomto případě, ale problém je, že podle platné legislativy jsou oproti dřívějšímu stavu stanoviska PČR závazná. Dříve se to dalo třeba i obejít, dnes už bohužel ne. A házejí vidle do lecčeho – třeba i do sjezdů z dálnic (viz Louny střed).

Alibaba

Dokonce jsou závazná, to jsem ani nevěděl.
Co se týče nájezdů, tak by mezi nima měl být nějaký rozestup, protože když není, tak se připojovací pruh stává odbočovacím, a když pak auta najíždí/vyjíždí z dálnice, tak je větší pravděpodobnost nehody.

nevim

Sakra, tak to nechápu, podle kraje to objíždí kamiony a ničí silnici přes Mimoň a v další části je napsáno, že kraj nemohl policii ČR zdokumentovat objíždění, protože jsou silnice v rekonstrukci? Tak jak ví o tom objíždění?

jako do sudu

v době dokumentování byla II/268 kvůli rekonstrukci uzavřená. ta rekonstrukce tam zřejmě netrvá tak jako na D1 stále

jako do sudu

pro Mimoň je ta situace opravdu drsná, a k tomu ještě ten název obce …

Tomáš Záruba

Kolik desítek let se ještě budou hledat důvody, proč nezpoplatnit všechny silnice, a to ty nejmenší nejvyšší sazbou? Aneb jak dlouho budeme ještě poslouchat ideožvásty, že mýtné nemá sloužit k reagulaci…? 🙁

Alibaba

To je moc logické, to nemá šanci projít.

pkajetan

A hlavně logické je, že budeme poslouchat korporace. Tedy naše loutky ve vládě.

Alibaba

Jaké korporace? Nějak vám nerozumím?

Karl vB.

Takže firma, která sídlí v příhraničním regionu, kde okolo kromě lesů a polí nic jiného není a dává práci místním lidem, bude platit víc, protože se nepřestěhovala do zóny u velkého města, nebo vedle dálnice?
A za ty „nejmenší“ silnice, které jsou často v nejhorším stavu chcete účtovat nejvyšší sazbu? Vy asi nebudete z venkova.

Jaaa

To lze všechno zohlednit.

Karl vB

No jistě. Dejte si váš návrh patentovat a cestou se stavte se na Odboru dopravy vašeho Krajského úřadu, abyste jim presentoval váš neotřelý návrh.

Vladimír Bílý

100% shoda na zpoplatnění dvojek a trojek. Ale aby někdo z chudého kraje na konci světa platil za použití tamní klikaté a rozmlácené trojky více, než rumunský kamion na D1, to je prostě blbost. Ekologické hledisko by se dalo zohlednit, že by vyšší sazba byla v intravilánech obcí nebo tak něco, ale ne tak, že dálnice by byly levnější než trojky. A kromě toho, my potřebujeme zkasírovat hlavně tranzit! (asi tak, jako se o to snaží kdokoliv jiný).

Tomáš Záruba

To je právě o té potřebě odpoutat se od pohledu „platím si za službu“ (ať už tím rozumíme vyšší dovolenou rychlost, počet pruhů nebo cokoliv) k pohledu „hlavní je aby se většina dopravy koncentrovala pokud možno na ty dálnice“. Taky je asi celkem možné uplatnit jeden pohled pro osobáky a druhý pro náklaďáky apod.

adamgolias

a zpoplatnit silnice III. a II tř a pritom zlevnit dalnice , aby volanti neotravovali v obcich by neslo? lidi lze dnes ,, usměrňovat,, pouze penězi. nic jineho na absolutni vetsinu neplatí . — jen aby se toho nekdo nechytl a nezacal stavět mytne brany 🙉

Karl vB.

Tak až půjdete nakupovat a všechno bude dražší, protože do ceny se promítne několikrát mýtné za silnice 2. a 3 třídy, tak budete skřípat zubama. Nebo si snad myslíte, že rohlík ve městě u dálnice bude levnější, než ve Šluknovském výběžku? Zdražilo by to všechno a všem a ten kontrolní systém by byl tak drahý, že by spotřeboval valnou část peněz, které by se z toho vašeho všeobjímajícího mýta vybraly.

Jaaa

A? Co tak nutného potřebujete dovážet zdaleka? Víc by došlo na lokální zdroje, což je fair.

Karl vB.

Tak si zajděte někde do obchodu s potravinama – jedno kde, podívejte se tam do regálů a zkuste si vaším expertním odhadem vytipovat sortiment, který je z těch vašich blíže nespecifikovaných „lokálních zdrojů“. Kolik procent toho bude?
Pouze pro příklad: Myslíte si, že Dobrá Voda, kterou prodávají v Jednotě Nových Hradech na náměstí je do tohoto obchodu dodávána přímo z Byňova, vzdáleného ca. 5-10 km?

Jaaa

Ano, krásně popisujete, jak je to „teď“.

Ale to neznamená, že je to tak nezbytně správně.

Podpora periferie je jedna věc, placení externalit druhá. Zatím kamiony dotuje celá společnost, místo toho, aby je dotovali jen odběratelé produktů, které ty kamiony převáží.

Nelze se tvářit, že ty zvýšené náklady na kamionovou dopravu neplatí nikdo.

Karl vB

„….místo toho, aby je dotovali jen odběratelé produktů, které ty kamiony převáží.“ Můžete mi prosím jmenovat, které potraviny se nevozí nákladním autem?
Jaké navrhujete řešení?
Můžete prosím upřesnit, jak si představujete zásobování jakéhokoliv mrńavého obchodu velikosti Lidlu, o návozu zboží do Kauflandu, nebo Globusu nemluvě.

ušatá

A s tím chcete souhlasit a považujete to za dobré? Kde jsou pak ty řeči o ekologii< snižování energetické náročnosti, o ochraně půdy, lesů, krajiny, snižování množství CO2 atd., atd. Musí být nastavena tvrdá pravidla a zpoplatněno, to, co není strategicky důležité bez dotací. Hned bude vše jinak. Už jen ta absurdita, že přeprava věcí, které můžeme vyrábět, dovážíme stovky a tisíce km a ony jsou ještě levnější? V čem je to kouzlo? Jaký je v tom podvod??? A nemluvě o to, že je nutnost vrátit soběstačnost ve strategických věcech, tedy minimálně v potravinách, energiích, základní výrobě a pod.

Chronosphere

Podvod je v tom, že si neuvědomujete,co všechno jsou náklady při dopravě. Ony ty stovky kilometrů se to vozí, protože to nepředstavuje rozhodující výdaje při dopravě. Největší náklad je nakládka,vykládka a administrativa kolem toho. Když naložíte kamion,zdokladujete ho,zaplatíte řidiče,a by jste o 15 km dále znovu zaplatil lidí na překládku do vagónů, zase papíry, a na konci na onu pověstnou poslední míli znovu,tak můžete jet s tím jednou naloženÿm kamionem stovky kilometrů,a stejně vás to příjde levněji. „Řešením“ jsou tedy koleje do každé firmy a do každého obchodu, čili všeobecná železniční povinnost.😁😁😁

ušatá

Už jste si třeba spočítal, o kolik by se zdražila kostička másla, když by třeba stouplo zpoplatnění kamionu o 10 Kč/km? Prozradím, že by to bylo zhruba podle převáženého množství cca o 2 haléře. To uznáte, že je strašné. Na druhé straně, proč bychom měli odněkud kamiony dovážet máslo (ale třeba i maso, zmrazené pečivo atd.), když ho můžeme mít ( a měli jsme) z blízké mlékárny třeba okresní, krajské? A tak je to se vším. prostě se musí začít úplně jinak dělat nejen doprava, ale i ekonomika.

Karl vB

Problém vidím v tom, že na jedné straně chceme v Česku vyšší mzdy, abychom se přiblížili k mzdové úrovni Rakouska, Německa, na straně druhé, když bude v regálu německé máslo za koncovou cenu ca. 1,4 Eur a české máslo s vyšší cenou, tak je každému jasné, co se vykoupí dřív. Obchodník zareaguje a objedná zboží, které je pro zákazníky atraktivní, i kdyby se to vezlo 700 km..

ušatá

Jenže ta cena není odpovídající (už ta výrobní, díky skrytým dotacím aj.) a ta doprava v té ceně není obsažena, protože za tu dopravu se skutečná cena, díky pokřivené ekonomice neúčtuje.

Karl vB.

Navrhněte tedy zrušit všechny dotace, které deformují ekonomiku. V případě úspěchu si pak budeme užívat mimo jiné i možnosti stavět/ opravovat silnice/ železnice a kupovat vláčky pouze za své.

Adamgolias

Buďte v klidu , vaše mainstreamove strašení ze zdrazi matnou když ji povezou po zpoplatněny silnicích je pěkná hovadina . Jsem z Poděbrad tak budu pít podebradku . Zkuste se chovat podobne když to půjde a mate po starostech. No a ty objíždí využívají hlavněnekoncici tok tir pro automotive jehož finální produkt jde z veliké casti do zahraničí. Tam ať si zdrazuji do aleluja .

Karl vB.

Dobrý, buďte rád, že jste z Poděbrad. Co by podle té vaší teorie měli pít obyvatelé Žichlínku?

M H

V době satelitního mýtného systému by mělo být samozřejmostí zpoplatnění objíždění za účelem vyhnutí se mýtu vyšší (třeba dvojnásobnou) sazbou i přesto, že vozidlo nejede po zpoplatněné silnici.

Rudolf 33

Zapomínáte na to, že všechny silnice /od dálnic po místní komunikace’/ máme již zpoplatněné SILNIČNÍ DANÍ. Takže Vaším výmyslem jenom zdražíte dopravu do obcí, ležících mimo „zpoplatněné“ komunikace.

Franta

Silniční daní jsou zpoplatněna pouze vozidla firem registrovaných v ČR. Tento týden jsem šel o půlnoci z noční procházky. Všude ticho jen hukot vláčku 3 kamionů s Polskou značkou, protože jeli skrz tichou vesnici 90km/hod. První dá něco do navigace a jedou. Museli jet nějakou alternativu k I/35. Silnice druhých tříd jsou mnohde kvalitnější než první třídy a nic neplatí. Schválně si pohrajte s navigací. Rozdíly jsou v minutách. Trasa z Harrachov do Týniště nad Orlicí
Trasa 111,4 km • 2:09 hod
https://mapy.cz/s/jopubulatu

M H

Vyšší sazby bych samozřejmě účtoval jen těm, kteří účelově objíždějí zpoplatněný úsek silnice, nikoli těm, kteří mají legitimní důvod navštívit obec na vedlejší silnici, protože tam něco vezou.

Rudolf 33

A tak. Založíte prostě nový úřad pro zjišťování legitimity průjezdu, zaměstnáte několik stovek dalších úředníků….Tak jo.

M H

Na co úřad? Satelit sleduje polohu auta už teď…pokud v obci nezastaví, je to tranzit. Pokud nezastaví nikde alespoň na pár (třeba 5) minut (vykládka zboží vždy nějaký čas zabere) a vyhne se placené silnici, dostane účet…velmi jednoduché a elegantní.

Karl vB.

Ano, vaše řešení je velmi jednoduché. Ani se nechci zajímat o právní aspekty vašeho sledovacího systému.

Jaaa

A ty by byly jaké? Pokud by to pravidlo platilo pro všechny stejně, nebyl by právní problém.

Rudolf 33

Ale byl. Družice nikomu poplatek nevyměří. Je soukromá a stát si platí její služby. Ta jen sleduje. A předává informace. A nastupují úředníci, kteří dodané informace vyhodnotí, vyhotoví rozhodnutí, proti kterému musí být přípustný opravný prostředek a soudní přezkum. A následuje vymáhání pohledávky. Z toho všeho by měla zisk akorát pošta.

Karl vB

Na „externality“ jste přece specialista vy, tak proč nosit dříví do lesa.

ušatá

Vy jste opravdu naivní nebo za to placený.

Rudolf 33

Celý život jsem se dobře živil jako právník.

ušatá

No fuj.

Adamgolias

Silniční daň a poplatek za použití komunikace jsou dvě odlišné veci .

Rudolf 33

Jsou upraveny odlišnými zákony, to ano. Jenomže jejich ekonomická podstata je totožná /odvod peněz do státního rozpočtu na základě užívání veřejných komunikací/.