Liberecké depo bude kompetenčním centrem pro opravy motorových vozů Stadler RS1
Údržbu nabídnou České dráhy i konkurenčním dopravcům.
České dráhy soustředí údržbu motorových vozů Stadler RS1 kompletně do Liberce. Počet těchto již nevyráběných vozů v majetku Českých drah postupně roste, Liberecký kraj je regionem s nejvyšším podílem těchto vozů.
V Liberci už údržba vozů probíhá, nově má být povýšeno depo na kompetenční centrum pro opravy této vozidlové řady. Pracoviště bude určené k vyšším stupňům obnov pro všechny motorové vozy Regio-Shuttle RS1 v provozu národního dopravce i dalších železničních společností. Aktuálně s těmito vozy v Česku jezdí ještě Die Länderbahn a GW Train Regio.
„Zřídit kompetenční centrum pro údržbu motorových vozů Stadler pro celou Českou republiku v Liberci jsme se rozhodli proto, že zde mají velké zkušenosti s jejich provozem a opravami od jejich pořízení na Jizerskou dráhu v roce 2011. České dráhy mají nyní 67 vozů tohoto typu v několika provedeních a předpokládáme, že se jejich počet v souvislosti s náhradou motoráčků řady 810 na lokálkách ještě zvýší. Zároveň je provozují i další železniční dopravci v Česku a v Německu, kterým naše dílny v Liberci nabízejí svou kapacitu v jejich údržbě. V neposlední řadě pak vnímám jako velmi důležité, že zřízením kompetenčního centra v Libereckém kraji nabízíme stabilní zaměstnání desítkám odborníků v technických oborech na severu Čechy,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek pro servis Českých drah.
Údržba vyšších stupňů
Podobně už v Liberci probíhá údržba jednotek Siemens Desiro pro Die Länderbahn. „V této souvislosti musely naše provozy projít rozsáhlým a velmi náročným auditem zahraničního partnera. V dílnách se udržují také lokomotivy společnosti ČD Cargo nebo motorové jednotky společnosti Arriva,“ říká Martin Čepelák, vedoucí odboru správy a údržby kolejových vozidel Oblastního centra údržby Střed, pod které kompetenční centrum v Liberci spadá.
Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 vyráběla v letech 1996 až 2013 berlínská továrna, která dnes patří výrobci vlaků Stadler Rail. Vyrobeno bylo téměř 500 vozů. Jezdí v Německu a v Česku a v současnosti představují nejdostupnější náhradu malých motorových vozů řady 810 pro regionální tratě. Vozy jsou bezbariérové, nízkopodlažní s kapacitou okolo 70 míst k sezení a maximální rychlostí 120 km/h. U Českých drah mají obchodní název RegioSpider.
Obnovy označené jako R1 se musejí provést po ujetí 640 000 km a obnovy R3 se musejí uskutečnit po ujetí 1 280 000 km. Při těchto obnovách se např. kompletně zrepasují pohonné jednotky tzv. „powerpacky“, jejichž hlavními součástmi jsou spalovací motor, trakční a vratná převodovka. Důkladnou kontrolou projdou podvozky a proběhne oprava dvojkolí a nápravových převodovek včetně výměny obručí a brzdových kotoučů. Prohlídka včetně odstranění zjištěných závad se provádí také v interiéru vozidla. Specializovaný opravce pak provádí revizi komponentů brzdového systému. Navíc v rámci obnovy R3 se přetěsňují všechny lepené spoje oken a skříně motorového vozu.