Liberec prověřuje, jak zlevnit stavbu tramvaje do Rochlice
Tramvaj v zastávce U Lomu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Ověřovací studie má dát odpověď na otázku, zda je nutný tramvajový tunel na Košické či rozsáhlá demolice.
Liberecká klasika… studie abychom zjistili, že to nejde. Každá garnitura si musí jednu až dvě studie na tramvaj udělat. Tramvaj do Rochlice nikdy nebude, to už asi vědí v Liberci všichni.
Ano Úplně souhlasím Jen žvásty a peníze poplatníků jsou hrazeny někam Ke studiím Za padesát minulých let Žádný rázný rozvoj Ve městě Liberci A peníze?Dál vrhány do chřtánu neveřejných nenasitů Jen dve příklady ne z minulosti Tramvaj do Jablonce? A klenot města? Ještěd a lanovka na něj ??? Zbývá Ach jó
Článek je o Liberci, ale když už jsme u rozvoje tramvajové sítě, tak mám (možná absurdní) dotaz. Jak to vidíte s prodlužováním sítě v Jablonci? Řekněme, že se prodlouží trať z Tyršáku na nový terminál v Kamenné (tím pádem nová smyčka v Tyršáku by se stala zbytečnou). Občas uvažuji, zda by ve vzdálené budoucnosti neměla smysl TT přes Paseky Šumavu do Mšena, poté buď zpět (nevím jak) nebo přes Rýnovice a Lukášov napojit na libereckou síť. Je to docela megalomanské a chápu že na to v Jablonci asi není potenciál, ale co si o tom myslíte? Jsem docela zvědavý…
Jablonec zcela absurdně odmítl prodloužení trati do centra i přes to, že na to byla dotace. Takže bych tam velkou naději neviděl, dokud nebude politická garnitura tramvajím víc nakloněná. Zatím tam jsou spíše trpěné.
hezký sci-fi, tohle nikdy nevznikne..jestli něco tak nějaký hybridní systém elektrobusů/trolejbusů, ale tramvaje tam nikdo stavět určitě nebude, ten potenciál cestujících tam není tak velký a je jiná doba než před 130 lety
děkuji za objasnění
Proč se neudělá třeba trolejbusová studie?
Protože v Lb jezdí tramvaje.
Ten čas přijde jestli se doopravdy nebudou dát koupit spalováky.
Má někdo přehled, kolikrát se to přehodnocovalo?
TA Rochlice nebo TY Rochlice? Jak je to?
Etymologicky asi spíš „ta Rochlice“ jako „ta Rokytnice“ a navíc oproti jiným čtvrtím to byla před začleněním die Stadt (a dříve die Gemeinde) oproti podobně znějícím das Dorf/die Gemeinde (Vratislavice/Maffersdorf, Ruprechtice/Ruppersdorf, Pavlovice/Paulsdorf, Kunratice/Kunnersdorf, Radčice/Ratschendorf), ale v posledních desetiletích se ujalo o všech těchto „-ice“ čtvrtích mluvit v plurálu a můj osobní názor je, že jazyk se vyvíjí a toponyma nechť si místní upravují ku obrazu svému.
Dík za info..:)
Liberec VI – Rochlice, 2. pád: Liberce VI – Rochlice…..
Toto říkají údaje v základních registrech schválené samosprávou. Tak už jednou provždy přestaňte říkat svůj názor a předkládat ho za skutečnost.
Omlouvám se za autoopravu:
Liberec VI – Rochlice, 2. pád: Liberce VI – Rochlic…..
No proto. Přesto to ale vůbec neznamená, že je to jediné přípustné skloňování, a dokonce ani to, že je to skloňování preferované místní samosprávou. Našel jsem habilitační práci, kde jsou Rochlice uvedeny v seznamu 20 názvů českých měst či obcí tohoto typu, které podle korpusu SYN2005 v čísle kolísají, to znamená mají dubletní tvary. V tomto případě s nevýraznou převahou plurálu (8:5). Etymologicky by to měl být spíše singulár. Monografie Polívkové zrovna tento název vynechala.
No vidíte, a u katastrálního území Rochlice u Liberce je zase v registru pomnožné číslo. Tyto údaje ovšem vede ČÚZK a žádnému schvalování ze strany samosprávy nepodléhají. Na tento nesoulad je zkusím upozornit, ale je nutné si uvědomit že pokud existuje dubletní skloňování, tak není ambicí územních registrů, aby sledovaly všechny přípustné gramatické tvary.
Dobrý den, já jsem z Rochlic (ročník 1974) a my jsme VŽDYCKY říkali ty Rochlice.
…paradoxně teď bydlím ve vesnici, která se jmenuje Lada, už 17 let. Všichni tady říkáme „jsem z Lad“, ale v územním registru adres je „jsem z Lady“.
Možná už ty různé studie stály jak půl tratě…
Hlavně že se na kraji 60tých let tramvaj do Rochlic zrušila. Dneska by stačilo z poštovního náměstí koleje protáhnout přes dobiášovu k lomu. Tramvaj by se hodila i do Ruprechtic
Tehdejší jednokolejna trať vedoucí po Tr. M.Horakove by to asi nezachránila.
Otázkou pro mě je, zda by dnes mohla/proč není touto trasou vedena nově navrhovaná trať. Rozumím, že vlastní těleso je lepší, ale pod Ještěd taky máme koleje v komunikaci.
Samozřejmě že není žádné bourání ani tunely potřeba. Jediný důvod proč je to v plánu je ústupek automobilům, kde Liberec nechce aby tramvaje zpomalovaly jinak rychlý průjezd po Dr. Milady Horákové. Ano je to o něco bezpečnější mít oddělené, ale je zcela namístě se ptát zda je to opodstatněné.
Přesně. U nás chtěli kvůli automobilům pro zavedení tramvaje vykácet vzrostlou stromovou alej. Naštěstí neprošlo, bohužel však zatím ani ta tramvaj.
I ty auta se do toho města musí nějak vejít.
V našich městech máme zatím spíš opačný problém. Máme tam víc aut než je potřeba.
A míra potřebnosti se posuzuje jak?
a bude taky cesta pro koně a heliporty? proč by se auta musely vejít?
Bych bral kolem U Lomu koleje tam už jsou a nachystali jste to tam pro zastávku či pro co to bylo, tak bych v tom pokračoval
A bylo vůbec nějaké logické zdůvodnění proč varianta od zastávky U Lomu padla? Co si pamatuji, tak to jeden čas už byl jen kousek k realizaci.
protože to neobslouží celou oblast..na druhou stranu to zas vylepší Broumovskou.
Jenže zdaleka na celou Broumovskou – zastávky Plátenická a Na Kačírku to mine..a zejména ta druhá je i kvůli škole velmi využívaná.
proto jsem uváděl vylepší nikoliv plně obslozouží, ale Na Kačírku bych problém neviděl, předpokládal bych zastávku někde v prostoru křižovatek ulic Krejčího a Broumovská a to je v podstatě jen o kosmetice a upravit pak tu vyšlapanou pěšinu na nějakou plnohodnotnou přístupovou cestu do vnitrobloku, Plátenická už je horší, tam je to poměrně daleko i když věřím, že i tak by se to částečně přesunulo do tramvají.
Česká republika – země studií a nekonečného prověřování, kde zítra znamená včera. Na věky věků.
Protože když nejdou malá domů dělat přes PR a marketingové služby, tak přes takové studie to jde. Mezi těmi potřebnými se nějaká navíc ztrati….
Demolice vice jak 60 objektů, to je nějak strašně moc, mám takový pocit že je to neprojednatelné.
To není nejspíš úplně nejpřesnější číslo, existují dvě verze studie, v jedné pesimistické je v dolní částí 14 objektů k demolici, ve střední 12 objektů a v horní 36 garáží, ovšem neodpovídalo to asanacím dle zákresu DÚR do mapy, tak se to narychlo přepočetlo na optimistických pět v dolní části, jedenáct ve střední a ponechání garáží. Ale i tak by to bylo minimálně šestnáct objektů a v loňských cenách přes sto milionů. Na modernizaci jablonecké trati byla fuška vykoupit a zbourat i několik většinou dost rozpadajících se rodinných domků a koordinace se síťaři dopadla tak, že má stavba několik měsíců… Číst vice »
Hodně bude záležet o jaké stavby půjde. Pokud jsou to barabizny jejichž opravy by byly ekonomicky neopodstatněné, pak raději pryč s nimi.
V okamžiku výkupu z toho majitelé udělají minimálně Karlštejn…
Mno to se musí rozhodnout majitel.
Inu, zatím je těch pochybností vůbec o proveditelnosti (technické, finanční, administrativní) stále více než dost. Navíc dopravní podnik a město mají do dalších let spoustu jiných projektů; jablonecké prodloužení, nahrazování často už zvlněných úseků s BKV panely pevnou jízdní dráhou na městské trati, část vozového parku tramvají rovněž během pár let doslouží a bude třeba to vyřešit. Linku 12 bude žádoucí nějakým způsobem elektrifikovat, ale kolejově to tam moc nevidím.
Co takový jednokolejný okruh s kolejí ve vozovce – U Lomu – Broumovská – Krejčího – Dobiášova – Vratislavická – Dr. M. Horákové – Fügnerova ?
https://mapy.cz/s/guroruconu
Chápu, že se koleje z vozovek snažíme vymístit, ale pokud by se kvůli tomu nemuselo bourat tolik domů…
Myslím si, že hlavní kouzlo tramvaje je dnes v tom, že jede v maximální míře po svém vlastním tělese (doplňkové plusy – svižně, pohodlně, elektricky), s minimem interakcí s ostatním provozem. Vlastně nechápu, proč magistrát zavrhl tu relativně bezkolizní variantu z Lomu a zvolil prorážení se vilkovou zástavbou a ulicí Dr. Horákové. Nemám rád konspirační teorie, ale tahle volba snad nemohla být vedena čistými úmysly. Chápu, že trasa plus mínus podél dnešní 12 je kratší, ale přijde mi dnes nerealizovatelná.
Varianta od Lomu má jeden zásadní problém: velmi špatně (nebo v podstatě vůbec) obslouží část rochlického sídliště, zejména pak kolem Žitné a první paneláky Dobiášky. K tomu by musela by být konečná na Dobiášce, kde se nevejde smyčka = nutnost obousměrných tramvají. V ideálním stavu se přivede tramvaj spodem a zokruhuje přes Broumovskou k Lomu, ale dost snění:-)
Pragoprojekt, který zpracoval tuším v roce 2005 pro Magistrát studii vedení TT přes Broumovskou nejdříve navrhl zhovadilost, a to triangl, který byl umístěn u zastávky Dobiášova u výměníku směrem od ZŠ do vnitrobloku. Následně ale prokázal, že v případě, že TT povede Dobiášovou těsně podél garáží, tak se smyčka do prostoru směrem k amfiteátru ZŠ vejde, samozřejmě po terénních úpravách na mostní konstrukci. V docházkové vzdálenost by TT obsloužila Žitnou a vrchní část Horní Kopečné, kde bydlí více obyvatel než v její dolní části. To samé i dolní část sídliště ul. Dobiášovy směrem k Zelenému údolí. To by nebyl problém… Číst vice »
Díky za zajímavé info, upřímně si to moc nedokážu představit, jak se tam smyčka vejde. A proč se nakonec tedy od této varianty ustoupilo?
Já jsem tomu taky nevěřil a proto jsem tehdy projektanty požádal o prověření, a vyšlo to. Proč se ustoupilo? Asi protože DPMLJ tlačil spolu s Valbekem variantu Horáková, který tuto variantu navrhl a považoval to za svoje dítě, ale Magistrát na základě výše uvedených argumentů to tenkrát zamítl, resp. odložil jako následující možnost. Dalším důvodem bylo i to, že délka odpojení od TT na Jablonec bylo poloviční a TT by mohla být v celé délce segregovaná. Dalším důvodem bylo i řešení 100 leté vody a přechod Nisy mostem v prostoru ul. U Nisy a následně podjetí ul. Horákové před křižovatkou… Číst vice »
Díky za doplnění a dovysvětlení.
Slyšel jsem i takové komentáře, že majetkoprávně to není kolem Broumovské bůhvíco, že by se to u Plauditu ještě víc ucpalo, že další linka k Viaduktu nedává smysl a spíš by to chtělo jezdit k navržené blokové smyčce kolem průmyslovky. Liberec nemá ten luxus jako jiná města, že by mu k intenzivně zastavěným částem města vedly skutečně široké a nepříliš prudké ulice, kam by se doprostřed či na kraj vešlo samostatné těleso. Realita je taková, že auta dnes zhusta pendlují mezi centrem a obchodně-průmyslovými zónami odstřiženými od zbytku města a zatímco původní rochlická trať jezdila po rovině z velké části… Číst vice »
Okolí ul. M. Horákové, vzhledem k tomu, jak je to ve městě, to je fakt punk. On Liberec je takové dost divné město, takové rozhárané. Když jsem tam kdysi chodil na průmyslovku, tak jsem ho nenáviděl celý, dnes musím uznat, že se aspoň to nejužší centrum dalo do pořádku. Ale pořád je tam co dělat. S libereckými tramvajemi je problém, že vedou ve směrech, kde není žádný velký zdroj cestujících – na jedné straně domky v Hanychově a na druhé ZOO a Liďáky. Zato žádné ze sídlišť tramvají obsloužené není. Takže ty tramvaje tam jsou takový bílý slon, ale vrazilo… Číst vice »
Jakkoli mám Liberec moc rád, tak v mnohém souhlasím. Stavět tramvaj do Liďáků byla celkem rozmařilost už na konci 19. století, ta poptávka tam jaksi není příliš přítomná, směřuje trochu na Kubelíkovku (Gagarinka), ale jinak se na městské jezdí hlavně mezi Pekárnami a průmyslovkou. Horní Hanychov byl dvoukolejně modernizován snad jen kvůli tomu zpropadenému mistrovství. A meziměsto inicioval Jablonec, který posléze svou síť zařízl. Plány na trolejbus na rochlické sídliště byly taky a byly zřejmě i plány, že panelová zástavba na Dobině nebude takto intenzivní a potáhne se až na Kunratickou, čili do značné míry ji obslouží v radiálním směru… Číst vice »
V 19. a 20. st. byly Liďáky přirozené centrum odpočinku a zábavy. Trať tam smysl určitě měla. To je dnes jiné. Od Lázní fakticky prázdné tramvaje vozí vzduch.
Možná by pomohlo trochu kultivovat tu cestu od zastávky pod botanickou k univerzitnímu areálu. Kdo jezdil tramvají v začátcích, netuším, ale tipnul bych si, že ve značné míře továrníci, mistři a úředníci z fabrik podél řeky a potoků bydlící a rekreující se „v lepším“. Dělníci žili u fabrik nebo na předměstí. Už Camillo Sitte naznačoval, že by bylo fajn okolí dnešní Masaryčky vytěžit nějakou intenzivnější zástavbou a že je nutná koordinace s okolními obcemi, ale nebyl vyslyšen. Následující roky dál vznikala spousta kvalitních staveb, ovšem stále spíše živelně než koncepčně. Velký Liberec se začal utvářet až po prvním vyhnání obyvatel,… Číst vice »
Už Neruda ve svém fejetonu o Liberci psal, že Liberec je takové neuspořádané rozstrkané město. https://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:f3ab2e20-094a-11e5-ae7e-001018b5eb5c?page=uuid:93cd7b50-10f4-11e5-b309-005056825209 Tam těžko něco dělat s kapacitní veřejnou dopravou. Taky jsem zaslechl od nějakého zlého jazyka, že Liberec má tramvaje jen proto, že je zavedli ve Zhořeci a Liberec nechtěl být pozadu.:) Bohužel bolševik neumístil žádné sídliště k tramvajové trati, ani u ní nevznikla obchodní nebo průmyslová zóna. Tramvajová síť se posunula, ale za obrovskou cenu. A právě tenhle drahý posun brání dalšímu rozvoji. Ale pořád mám pocit, že Liberec neví, k čemu mu ty tramvaje jsou. Ve stejně velké Olomouci tramvaje vozí lidi z… Číst vice »
Problém Liberce je i v tom, že o veřejné dopravě a penězích pro ně rozhodují lidé, kteří ji nevyužívají. Auto, auto, auto. Dlouhodobě, výjimkou byla vládnutí Jana Korytáře a nyní téma veřejné dopravy pravidelně zdůrazňuje část opozice (ne idioti z SPD).
Sluší se říct, že Neruda to psal krátce po krachu na vídeňské burze, kdy krom zámku tady byly „paláci“ skutečně snad jen ty klasicistní tkalcovské domy a zbytek města tvořily více či méně omítnuté dřevostavby, které už jsou dneska téměř všechny pryč. Rozvoj takto členitého a heterogenního města je komplikovaný a byly vyšlapány mnohé slepé uličky a slepé ulice. Do města Olomouc si klidně rád rýpnu také, co se kupříkladu té vozovny týče. Myslím, že provoz velkokapacitních vozidel by tam ten dopravní mód zatraktivnil a umožnil dostat do výběrového řízení renomované zahraniční výrobce, takhle akorát čekají, co jim Krnov nabídne,… Číst vice »
bolševik hlavně ty tramvaje do prosotru dnešních velkých sídlišť zrušil, v Liberci byla ještě trať do Rochlice a Pavlovic k Letce, sice trasy nevedly přímo do budoucích sídlišť, by byl to úplně jiný základ, udělat napojení od teplárny by bylo proti tomu snadno řešitelné a v Pavlovicích prodloužení od Letky přes Letnou až někam k hokejce by už nejspíše bylo několik (desítek) let realitou, možná i okružní variantou přes Ruprechtickou zpět někam k průmyslovce. Stejný okruh by se nabízel z poštovního náměstí přes zelené údolí k lomu a od teplárny nahoru by se třeba nic budovat nemuselo
Kdepak, stávající zachované torzo tram sítě tj.linka 2+3 je načárovaná dobře. Protíná město v celé délce, nechá se dojet z hor do hor bez rovně bez přestupu. Centrum veprostřed. Jako základní linka jen správně.
On někdo potřebuje jezdit z hor do hor?
Abych nebyl špatně pochopen, ta osa je samozřejmě vytyčená správně. Ale přiznejme si, že její okraje jsou využívané hodně nárazově a že po cestě existuje několik „dopravních vad“. Kdo není líný či se chce vyhnout přecpaným autobusům na Husovce, použije tramvaj i při cestě na Wolkerák či na Univerzitní náměstí, ale třeba na Dubák se tolik nejezdí. Jsou takové nápady, že kromě prodloužení linky 5 na Viadukt, což by bylo pro přestupy na nádraží a logistiku ve vozovně fajn, by se mohla pro případnou rochlickou trať udělat ta bloková smyčka kolem průmyslovky, že tam by byla zkrácena linka 2. A… Číst vice »
„tam víme, že ty páteřní autobusové linky mají problémy, akorát narvat tam koleje je problém“
To mě už za dob chození na průmyslovku přišlo podivné: jako by někdo rozházel kolem Liberce sídliště, aniž by se staral, aby z nich vedla nějaká kapacitní komunikace.
Tramvajím samozřejmě zahušťování výstavby okolo tratí pomůže.
Já bych tramvaj vedl od U Lomu okolo Broumovské, na Kruháči Krejčího bych vedl smyčku směr Dobiášova – jedna kolej tam jedna zpět, pak do Zeleného údolí a odtamtud napojit na trať na Vratislavice.
to se mělo postavit před 25lety, než se na meziměstě postavila v podstatě železniční trať, výstavba mezi lomem a novou rudou byla v podstatě novostavbou. Mělo by to i svoje plus a současný tramvajový koridor by se mohl využít na přeložku silnice, která tam je značně nevyhovující, nové vratislavice mohly být obslouženy ze spoda, trať vést cca ulicí Seniorů a Ořechovou zpět na původní trasu U Sila. nová ruda by se oželela výměnou za 15-20 tisíc spádových obvyvatel..