Liberec přestal odmítat sdílená kola, v červenci začne jejich zkušební provoz
Sdílená kola v Jablonci nad Nisou. Foto: Společně pro Jablonec
Město chce získat z provozu kol data o mobilitě občanů.
Město chce získat z provozu kol data o mobilitě občanů.
Aneb podojeni dalsiho mestskeho ceciku pro obycejnou pujcovnu kol. Kdyz chce nekdo jezdit na kole, tak prosim, ale za sve. Prece kdyz je to sdileni tak super, tak si to sve zakazniky najde…
Asi tak, prachy ve státním sektoru prostě jsou na kdejaký nesmysl. A když dojdou, tak zaměstnancům ukradneme z výplaty nově nemocenské pojištění, zaplatíme z toho sdílená kola, Vltavskou filharmonii, zvýšení platů poslanců o 13%, atd., ale budeme přitom tvrdit, že to je pro dobro zaměstnanců. Místo toho aby se šetřilo a nehorázné daně snižovaly.
Z jinych diskuzi jsem pochopil, predpokladam, ze zcela spravne, ze p. Sura je z Liberecka, mozna primo z Liberce, a je nespokojen s vedenim mesta a vlastne i kraje. Bylo by mozne toto nekdy trochu rozepsat (nezadam rovnou svuj vlastni podcast)? Z ruznych info mam pocit, ze Liberec je vskutku v mnohých vecech “sto let za opicema” – a mimo jine take v doprave. Dost by mne zajimal realny pohled nekoho mistniho z rad odborne verejnosti na to, jestli to tak opravdu je. Ono (nejen) tento clanek je toho dukazem.
*predpokladam, JISTE zcela spravne…
Jelikož jste z Brna a odhlasovali jste si tam právě arénu na dluh, můžete se přijet podívat, co s Libercem stejná stavba způsobila. Má to stejného jmenovatele: ODS. Jen v Liberci se už dávno vědělo, kdo to bude stavět. V Brně možná ještě ne:-)
Jinak jsem to kdysi sepsal zde:
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/komentar-dluhy-syner-kellner-aneb-proc-liberecak-nefandi-tygrum.A160417_221415_ekonomika_suj
Neměnil bych na tom ani slovo.
Diky!
Bohužel máte správný pocit. Liberec zamrzl a to doslova. Dílčí úpravy se dělají, ale celkově město žije miléniem.
Jen tak mimochodem, kdo vymyslel dopravní cesty v Liberci? Chaotičtější město v ČR asi není 🙂
Vychází to z překotného rozvoje v 19. století. No a jako všechno tady, mnoho se moc v dopravě od té doby nezměnilo. Snad až na průtah města koncem osmdesátek/počátku devadesátek. Zejména na železnici je to skanzen.
Neumím jezdit na kole a umím se jen držet volantu. Chci zrušit pěší zony a mám nárok na parkování kdekoliv. krob10@seznam.cz
Kéž by byli i v Lípě 😉
Na lbc se těším 🙂 svezu se.
Získat data o pohybu obyvatel. Schválně: Budou se cyklisté hromadit pod kopcem?
Cyklisté asi ne, spíš kola.
Růžová kola byla v Lbc několik let. Info o mobilitě občanů město mělo nebo mít mohlo.
A k využití. Co řeší 15 min. zdarma? Nic! Bohužel. V tomto čase netrénovaný uživatel nedojede na kole prakticky nikam. Nedojede ani po cyklostezce z Pavlovic do centra (pro přespolní (nej)ideálnější trasa široko daleko). Pokud by kola měla dostat lidi z auta a jejich dotovaný provoz bych počítal k podpoře veřejné dopravy, musela by být zdarma nejméně 30 min, abych někam dojel. Když jsou po čtvrt hodině dražší než autobus MHD, nemají šanci.
V Praze je k lítačce 2×15 minut zdarma. Takže se dá pěkně využít v kombinaci s dopravou k/od zastávky MHD nebo na některé kratší trasy úplně. V menším městě je to lepší, dojezd do 5 km už zasáhne větší část toho sídla.
Přesně tak, tahle sdílená kola na delší výlety úplně nejsou (samozřejmě to provést jde, ale je to spíš jen pro nadšence). Jejich síla je v krátkých cestách. První a poslední míle v kombinaci s MHD, popojet jednu dvě zastávky hned místo čekání na vozidlo MHD, atd. Nebo i v kombinaci s autem, které je pak o to snazší nechat na kraji města/centra a nejezdit s ním až před dveře… Všechny ty věci, které samozřejmě jde provést pěšky, ale kolo je výrazně zjednoduší a časově zkrátí.
Tak já bych to třeba využil – vloni mi táta ležel docela dlouho v Liberecké nemocnici, často jsem za ním jezdil – většinou autobusem a z centra k nemocnici a pak zase zpátky by to bylo tak akorát…
A jak tu padlo, v Praze je k Lítačce taky jen 2× denně 15 minut zdarma. Na pár kilometrů fajn, na přejetí Prahy to není. Ale dost lidí třeba využívá Multisport kartu, nebo některé jiné benefity, díky kterým mají třeba i 30minutové jízdy. Nebo si platí nějaký měsíční paušál… Podobné nabídky asi bude mít NextBike v Liberci také…
Malá domů 🤔😀
Ve Frýdku-Místku mi 15 minut pokryje naprostou většinu jízd po městě na obou březích řeky. Někdy i pochůzky o více zastávkách na jednu výpůjčků. Ano, město je to menší (ale zase ne úplně malé) a o kousek méně kopcovité, ale i ty delší z mých přesunů jsou tak za sedm až deset minut. Taková klasika: když spěchám, není čas na MHD, a jedu radši na NextBiku.
V Jablonci se 46 tisíci obyvatel si sdílené kolo půjčí 160 lidí a ostatní se jim na to skládají. A pak že stát nemá prachy.
Jablonec není stát, ale územní samosprávný celek. Jinak v Liberci má v programovém prohlášení jeden náměstek za ANO napsáno na popud náměstka za ODS „Budeme pokračovat v nefinanční podpoře provozu sdílených kol a koloběžek ve městě.“ Ovšem přišel druhý náměstek za ANO a řekl, že „by se mu hodila data, kudy lidé jezdí, aby mohl definovat, kde mají a kde nemají kola a koloběžky odstavovat“. Další náměstci, kteří řeší například umístění stojanů na kola či participaci s občany, nebyli proti, a tak se Rada města usnesla. Což docela vystihuje, jak spousta věcí ve veřejné správě funguje. Chceme ušetřit, potřebujeme investovat… Číst vice »
A kolik lidí v Jablonci nejezdí autem a přispívají těm kteří mají aut třeba několik, na údržbu parkovacího stání a silnice k domu?
Největší klišé českých samospráv je „zkušební provoz“. Jako by to neproběhlo už tisíckrát jinde…
Zkušení provoz v Hradci se nerovná zkušební provoz v Liberci.
Také nejsou sdílená, nýbrž půjčovaná, a často k tomu ještě těžká elektro-, čili vlastně motokola. Mnohým slovům jsme dávno odebrali význam, takže bych se nad zkoušením vyzkoušeného už ani nepozastavoval. 🙂
No já nevím, ty kola jsou spíš klasická. V Brně máme obyčejný sdílený kola, žádnou elektriku a Next to tak má ve více městech.