Liberec koupí lanovku na Ještěd od Českých drah, město se s dopravcem dohodlo na ceně
Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhy
Liberec se chce dohodnout na splátkovém kalendáři.
Liberec se chce dohodnout na splátkovém kalendáři.
Oceňuji, jak se profesionálním odhadcům z KPMG podařilo trefit skoro přesně do poloviny toho, co za lanovku chtěly jednotlivé strany obchodu.
Jak by řekl klasik: Ono to tak někdy vyjde!
U lanovky hlavně doufám v prodloužený oběžný systém. Není nic horšího, než být nacpaný v jednom dopravním prostředku s tlupou 50 nemytých, nemocných a nevychovaných individuí. A ještě na to půl hodiny nebo déle čekat.
Řešení takového problému v případě Ještědu znamená jít 30 minut po svých do kopce. Není zač.
I na oběžný systém můžete půl hodiny čekat. Viz lanovka na Sněžku. Nemyslím tím frontu, ale to, že nejezdí nonstop, ale má nějaký jízdní řád.
Ano, když je hodně vytížená tak systém kabin nemění nic na čekací době, bude daná pouze hodinovým výkonem (i když, i tak se hodinový výkon snadněji zvyšuje při oběžném systému). Ale v době kdy NENÍ špička, čím míň máte kabin tím déle čekáte (v průměru) i když nejsou kabiny plné… prostě tam zrovna není, tak čekáte až přijede, i kdybyste stál ve frontě klidně sám.
Nějak si nerozumíme. Jako příklad dám zase Sněžku. V době, kdy není špička se jezdí v intervalech 30 minut. Takže přijdete a postavíte se do fronty. V daný čas se lanovka rozjede a lidé začnou nastupovat. Každou cca minutu (v konkrétním případě Sněžky je to 57,6 s) se v lepším případě odbaví 4 osoby. Pokud jste třicátý, trvá od rozjezdu cca 8 minut, než nastoupíte. V případě staré lanovky na Ještěd jste jako třicátý nastoupil pár sekund před rozjezdem a v daný čas lanovka odjela. Takže u kterého systému čekáte kratší dobu? Uvažujme v obou případech jízdní řád každých 30… Číst vice »
Pokud někdo má časovou tíseň, ať použije nohy. Někdo si výlet plete s útěkem.
No jo. Pak ale je potřeba aby lanovka více jezdila. Stejně jako tomu bylo za covidu. A pak bum a nevydrží do švestek. Tedy do plánované odstávky. Věřím tomu, že kdyby žádného covidu a nutných protiepidemických opatření nebylo a lanovka jezdila v režimu jak bylo běžné jezdí dodnes, protože by se závadu přišlo, byla by opravena a my dnes nemuseli řešit co s ní bude.
Nejezdila.
Ale .
https://liberecka.drbna.cz/galerie/page/23279-lanovka-na-jested-jezdi-kvuli-koronaviru-casteji-pripravi-pritom-o-tretinu-lidi-mene/32587.html
Zvykněte si už prosím, že nejsem ten typ co si dělá z huby trhací kalendář.
„Lanovka na Ještěd v červnu jezdila kvůli omezené kapacitě kabin až čtyřikrát častěji, ale i tak přepravila o třetinu lidí méně. Za den měla i 90 jízd, podle jízdního řádu by jich mělo být 22.
1+1=2
Zdroj: https://liberecka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/23279-lanovka-na-jested-jezdi-kvuli-koronaviru-casteji-pripravi-pritom-o-tretinu-lidi-mene.html?utm_source=copy„
„Chyběl jeden den do pravidelné odstávky. Místo toho došlo k obrovské tragédii!“
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/694466/tragedie-na-lanovce-na-jested-se-stala-pouhy-den-pred-pravidelnou-odstavkou-selhala-bezpecnostni-opatreni.html
Chceš říct, že revizák na to dal razítko s tím, že očekával, že do další kontroly to najede daleko méně?
To neříkám. Jen si myslím, že pokud je něco častěji používáno mělo by také častěji servisovat. Ten článek co jsem sem dal je z roku 2020 kdy lanovka jezdila častěji a tak po tomto častějším využití nějakou kontrolou prošla ale nevím jak je to s defektoskopii. Uvádá se, že ta se dělá v pravidelných intervalech a také se uvádělo, že byla provedena na podzim 2020. Zvláští tedy je, že se jinde uvádí, že měla být defektoskopie provedena právě v roce 2021 při pravidelné odstávce po snesení kabiny. https://celyoturismu.cz/lanovka-na-jested-se-zastavi/ „Jak často a jak důkladně se lana a tažná zařízení lanovek kontrolují?… Číst vice »
Ještě by to chtělo vědět jak jezdila v jiných měsících… celkem bych si představil že v některých měsících (odhad: březen/duben) nejezdila vůbec…
V létě prvního Covidového roku to pak všichni „doháněli“…
jo. chtělo by to první třídu 🙂 když musí bejt v příměstským vlaku…
Zkuste použít atombordel (JP 75 ).
Je, hm, takové příznačné předpokládat že všichni ostatní jsou horší než vy… anebo žeby jen… stejní?? Ale jako ano, soukromí by bylo fajn, to neříkám, ale děsná spousta lidí si to zdá se nepřeje. Tak snad aspoň nepřistoupí na tu opravdovou brutalitu jedné jediné kabiny… to má snad všechny nevýhody co si umím představit. Od energetických (nemá se to s čím vyvažovat, takže musí překonávat odpor i samotné mrtvé váhy kabiny) přes časové (přijede jednou za dvacet minut) až po „dobytčák“ pro sto lidí (i víc, pokud se bude hodně prodlužovat, aby neklesl hodinový výkon musí být kabina ještě větší).… Číst vice »
Tak si tam vyjdi pěšky 😀a budeš tam drive
Ceske drahy nemaji vlastnit lanovky, maji delat jen vlakovou dopravu. Nakladni, osobni. Vse ostatni je uplna zvracenost a blbost.
Ceske drahy se snad zbavi i dalsich stupidit a podobnych projektu co nejdrive…
Možná to nevite, ale stání železniční dopravce dříve vlastnil a provozoval vetšinu lanovek na území Československa, již od zprovoznění. 😉
Dráha jako dráha…
V době, kdy to byl pouhý železniční dopravce, už téměř žádné lanovky nevlastnil.
Slušný tržiště: Prodám za 50. Ne, koupím za 17. …takže za 35 se dohodneme, paninko? 🙂
Kulate melouny, zahnuté banany!
Co že koupí? Zříceninu lbývalé lanovky za 34 mega?
Pozemky s právem stavby?
Tady bude nová EIA na cokoliv, co se tam vymyslí.
Jj, poškodí to krajinný ráz.
Naštěstí tam nehrozí narušení barokní kompozice…
pokud ještě neklapne i památková ochrana 🙂
Na tom dráhy ještě vydělají. Město se zbláznilo, průser na splátky.
No, si tak říkám, nechtějí dát 34M v jedné splátce, ale zároveň mají v plánu vydat minimálně desetkrát tolik za novou? To budou pak splácet dvacet let nebo tak nějak?
Samozřejmě. To je jako s Babišem a jeho bylolípistama. Fotit se budou jiní politici, než ti co pak budou muset odrbávat jiné služby.
Taky se divím, 34 milionů vytáhne ze šuplíku každá asistentka v Sokole a krajské město dělá drahoty…
Takže tak kolem roku 2045 hotovo?
Nejhorší je, když naše města, která n tom nejsou s financemi nic moc, se pouštějí do věcí, které má na starosti stát.
Co má vláda (tu předpokládám myslíte, protože i Liberec je součást státu placena z našich daní) společného s lanovkama, kromě tvorby zákonů?
Překrucujete fakta: nejde o vládu, ale o „stát“, a ten je faktickým vlastníkem ČD, a tedy zatím i lanovky na Ještěd.
No, a vlastník = ČD se usnesl že nemají v tuto chvíli na opravu, a to jim teda rozhodně schvaluju! Toto není ani náhodou nutná investice. A pokud se za pár let povede o poznání líp, PAK by možná mohla být na pořadí dne oprava, samozřejmě s co nejmenším počtem změn, co nejvíc využít současné prvky…
Stát opravdu nejsou ČD, a.s. a stát v podobě vlády opravdu nemá provozovat lanovky nebo třeba vařit pivo.
No nezlobte se, ale jste úplně mimo. Tedy podle vás stát ze zákona má za povinnost postavit novou lanovku? Nebo se zamyslet a říci si, že už to není pro mne (stát) znova se o to vše postarat rentabilní? Tady se našel kupec.
A podle mne se liberecké „vyhozené“ peníze vrátí. Protože ta lanovka mimochodem byla výdělečná. A ČD si za zbytky ceny té lanovky koupí třeba nějakého toho Vectrona.
Třetinu Vectrona. Ale i to je samozřejmě přínos, prodat něco, co nefunguje (a pokud to má fungovat, bude to představovat značnou investici).
Co nefunguje a s cejchem toho neštěstí.
Proč stát? O Petřínskou se taky nestará, mnoho dalších lanovek je čistě soukromých, v jiných má zase podíl obec (Pustevny).
Protože mu ta lanovka (minimálně zatím) patří a pokud jezdila, tak dokonce vydělávala (na rozdíl od třeba většiny vlaků).
Pokud vydělávala, proč nebyla udržovaná? (Znaky – běžící trestní stíhání, asi to nemělo brzdy v pořádku)
Mělo to provozní zisk, protože to jelo na dávno účetně odepsané technologii.
Zároveň to byla poslední velká lanovka, kde extrémně dlouho přesluhovala technologie z totáče (Černá Hora, Tatry – všechno dávno vyměněné).
No a jak „generování zisku“ (ve skuečnosti žití z podstaty) dopadlo jste viděl sám…
Prosím o korekturu: koncensus
Děkuji
To slovo je v citaci
Pořídíme si průšvih na splátky. Hlavně nenechte kecat památkáře do podoby nové lanovky…
Ona ta nová lanovka vcelku není potřeba ! Stačí použít současnou strukturu která je. Stačí nasadit zabezpečené kabiny a je po problému ! Nechápu proč řešit novou lanovku za miliony, když je to naprostý nesmysl ! Je to účelová záležitost na které se spousta subjektů a lidí napakují !
A tu bouranou kabinu prohnat přes nejmenovaný autobazar, objevila by se nebouraná, po prvním majiteli… o pár kilo kytu těžší…
Tu si budou muset kupit zvlášť – zánovní, nebouraná, po prvním majiteli z ČR.
To je samozřejmě úplný nesmysl, co píšete.
Naprostý nesmysl!! Fakt už mne to štve. Jezdíte po Alpách ve Švýcarsku, Rakousku, Německu, Francii? Víte, že tam mají lanovky? Víte, že staré bourají a staví a vylepšují nové? A víte, že se přitom „napakují“ i místní podnikatelé? nejen ty vaše záhadné „subjekty“? U nás je vůle postavit jednu pitomou lanovku…ale hlavně aby se nenapakoval jakýsi subjet- tedy investor.
To vůbec. S původní lanovkou, a to ani po rekonstrukci, by už nikdo normální nejel!
Kolik někdy zaplatily České dráhy za lanovku?
Právní předchůdce (ČSD) tu lanovku zaplatil do haléře.
A ty prostředky dostal do haléře přidělené Státní plánovací komisí. Tehdy totiž podniky všechny výnosy odevzdaly do státního rozpočtu a z něj jim SPK přidělovala finanční prostředky na to, co jim naplánovala nakoupit. Taková byla pomatená pseudoekonomika za rudých fašistů.
Škrpále, škrpále… melete nesmysly. Lanovka byla dokončena v roce 1933, to tu žádní rudí fašisti nebyly, ne? Natož pak nějaká státní plánovací komise… Proberte se nebo už to nehulte…
Ta „dnešní“ je z roku 1975, píše o ní. Tu už neexistující lanovku z roku 1933 totiž nikdo neprodává.
Ale v principu je to pořád jen rekonstruovaná ta původní.
Proč se asi i teď pořádají třeba akce typu „oprav dům po babičce“ nebo dělají z tramvají typu T „wany“?
No, ty Wany mají ze starých většinou jen „papíry“, semtam možná podvozky… čili tak 0% až 10%. To jen pro lepší přehled.
Tvl ty ses i tady
I kdyby to mel za korunu, tak je to z transformace, ne? Tenkrat nebyly tržní ceny. Ted si s tim muzou delat co chteji.
To vznikne zase studií a variant jak by mohla lanovka vést, než se začne vůbec stavět, něco jako tramvaje do Rochlice…..
Z kritiky až se oklepem,
zvolíme vhodné ráno,
akci začneme poklepem
pod Ještědem na lano.
To je ale naprosto normální, porovnat víc variant
ano třeba v Praze porovnávali více variant metra D 25 let
Ví Liberec, že má jenom jednu relativně moderní tramvaj? Skoro mi přijde, že to neví, protože očividně město peníze má, ale do tramvají investovat nechce.
Kdyby aspoň zamrzli u těch, co se z nich dalo vystupovat nebo naskakovat na plošinu za jízdy …
To radši ne, dnešní lid by si při tom rozbíjel ústa, vzpomeňte na ty výroky mnoha a mnoha tělocvikářů jak mládež ztrácí pohybové schopnosti
A kolik zbytečných staveb a „Ludvíkových“ nádraži a servisních kanálů, které se nepoužívají dopravní podnik vybudoval…
Přerozchodováni stálo kolik a bylo nutné? Takže nějaká lanovka už je detail.
Jak praví klasik: Kdo chce mít opičku, musí mít na banány 😀
Jste mimo mísu.Přerozchodování byla nutnost a důvody,které k tomu vedly jsou zcela jasné.Není se třeba k tomuto tématu vracet.Je to posedlost několika ujetých rádoby odborníků změnu rozchodu zpětně kritizovat.
To je přesně odpověď zastánců přerozchodovani, je/bylo to nutné…hlavně bylo třeba nesmyslně utrácet. Pokud by měl někdo chuť a udělal součet nákladu zpětně, včetně vyloučení provozu, všechny dopady NAD, všichni by se divili a dnes by to nikdo neprosadil ani s urputným zastáncem „LL“. Prostě bylo několika dobře zalobovanými lidmi využita situace, kdy technicky ředitel byl stavař, co rozuměl maximálně trochu betonu, ŕeditel DP byl politicky v 90. a nesmyslná investice byla na světě.
Já nevím jak to bylo v Liberci, ale po totáči byly všechny tramvajové tratě na generálku, včetně pupku světa Prahy.
Postavit je při rekonstrukci v normálním rozchodu mi nepřijde jako extrémně blbý nápad…
Ááááno, zase další súdruh generál po bitvě. 1) Prakticky celá městská trať na přelomu 80. a 90. let dožívala, investic ebyly minimální – jen pár set metrů kolejiště bylo v BKV, většina trasy byla naboso nebo na hnijících pražcích, komplexní rekonstrukce byla nezbytná tak jako tak. 2) V Československu byly jediné dva provozy s úzkorozchodnou tramvajovou sítí: Liberec a Bratislava. Předtím byly zrušené provozy v Opavě, Ústí, Jihlavě, Jablonci, Teplicích, Mariánských Lázních a Českých Budějovicích, takže… 3) … takže v Československu se v 60. letech přestaly vyrábět dvounápravové a v 80. letech čtyřnápravové tramvaje pro úzký rozchod. ČKD Tatra už… Číst vice »
Vás komunistů tu je…. ne neberte mne k vám do party, nemám tohle zvráceně zjednodušené vidění světa, Proc řešíte, kdy ČKD přestalo vyrábět jiný rozchod? Vzdyť to bylo více než pred 40 lety a za tu dobu si DPML stejné moderni tram nekoupil a to už do města mohl. Pochybné plzeňské tranzistorové rekonstrukce byla taky slepá cesta. Kolik uzkokolejnych tramvajových systému je v Německu? Ne nejsou násobně dražší. Stroje na údržbu trati jsou, nemyslím si, že když si DPML půjčovat „brus“ tak to bylo za jiné peníze než na 1435. Podbíječku žádný malý tramvajový systém nevlastní, cena pronájmu není rozdílná.… Číst vice »
„…a Českých Budějovicích, takže…“
V Č.Budějovicích byly ty všechny dvě tramvajové linky „L“ – Langsam a „P“ – Pomalu (čítající celkem 7 vozů a 3 vlečňáky), zrušeny roku 1950, z úplně jiných důvodů, takže být váma, bych tím zrovna neargumentoval…
https://budejovice.rozhlas.cz/v-budejovicich-jezdily-41-let-tramvaje-byly-ale-velmi-pomale-a-pred-mostem-8157361
Se divim, že „soudruzi z NDR“ v sousedním Sasku jsou tak strašně konzervativní, že dodnes nepochopili nutnost změny rozchodu na 1435 a vesele si tam kupují nové Štrásebány od ŠG na metr.
https://zdopravy.cz/obrazem-skoda-vyrobila-prvni-tramvaj-pro-fcb-do-braniborska-dorazi-v-dubnu-198111/
Ještě chvilku, a liberecký tramvajový provoz bude vyhlášený jak tramvaje v Lisabonu.
Aspoň tam budou jezdit zahraniční turisté 😉
A to nejspíše (a nejčastěji) z Dolního Slezska a Saska – a grandiózní terno je nabíledni.
Divím se, že Liberec nevyužívá dotačních titulů. Most a Litvínov je v tomhle akčnější…
A není třeba problém i v tom, ve kterém kraji která města leží a jaké dotační tituly jsou proto pro ně dostupné?