Liberec koupí lanovku na Ještěd od Českých drah, město se s dopravcem dohodlo na ceně

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhyLanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhy

Liberec se chce dohodnout na splátkovém kalendáři.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vlachjan

Oceňuji, jak se profesionálním odhadcům z KPMG podařilo trefit skoro přesně do poloviny toho, co za lanovku chtěly jednotlivé strany obchodu.
Jak by řekl klasik: Ono to tak někdy vyjde!

Gryf

U lanovky hlavně doufám v prodloužený oběžný systém. Není nic horšího, než být nacpaný v jednom dopravním prostředku s tlupou 50 nemytých, nemocných a nevychovaných individuí. A ještě na to půl hodiny nebo déle čekat.

Michal M

Řešení takového problému v případě Ještědu znamená jít 30 minut po svých do kopce. Není zač.

Průvodce původní Aleš

I na oběžný systém můžete půl hodiny čekat. Viz lanovka na Sněžku. Nemyslím tím frontu, ale to, že nejezdí nonstop, ale má nějaký jízdní řád.

SYN

Ano, když je hodně vytížená tak systém kabin nemění nic na čekací době, bude daná pouze hodinovým výkonem (i když, i tak se hodinový výkon snadněji zvyšuje při oběžném systému). Ale v době kdy NENÍ špička, čím míň máte kabin tím déle čekáte (v průměru) i když nejsou kabiny plné… prostě tam zrovna není, tak čekáte až přijede, i kdybyste stál ve frontě klidně sám.

Průvodce původní Aleš

Nějak si nerozumíme. Jako příklad dám zase Sněžku. V době, kdy není špička se jezdí v intervalech 30 minut. Takže přijdete a postavíte se do fronty. V daný čas se lanovka rozjede a lidé začnou nastupovat. Každou cca minutu (v konkrétním případě Sněžky je to 57,6 s) se v lepším případě odbaví 4 osoby. Pokud jste třicátý, trvá od rozjezdu cca 8 minut, než nastoupíte. V případě staré lanovky na Ještěd jste jako třicátý nastoupil pár sekund před rozjezdem a v daný čas lanovka odjela. Takže u kterého systému čekáte kratší dobu? Uvažujme v obou případech jízdní řád každých 30… Číst vice »

Jarda

Pokud někdo má časovou tíseň, ať použije nohy. Někdo si výlet plete s útěkem.

Trumway

No jo. Pak ale je potřeba aby lanovka více jezdila. Stejně jako tomu bylo za covidu. A pak bum a nevydrží do švestek. Tedy do plánované odstávky. Věřím tomu, že kdyby žádného covidu a nutných protiepidemických opatření nebylo a lanovka jezdila v režimu jak bylo běžné jezdí dodnes, protože by se závadu přišlo, byla by opravena a my dnes nemuseli řešit co s ní bude.

PvvS

Nejezdila.

Trumway

Zvykněte si už prosím, že nejsem ten typ co si dělá z huby trhací kalendář.

Trumway

„Lanovka na Ještěd v červnu jezdila kvůli omezené kapacitě kabin až čtyřikrát častěji, ale i tak přepravila o třetinu lidí méně. Za den měla i 90 jízd, podle jízdního řádu by jich mělo být 22.

1+1=2

Zdroj: https://liberecka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/23279-lanovka-na-jested-jezdi-kvuli-koronaviru-casteji-pripravi-pritom-o-tretinu-lidi-mene.html?utm_source=copy

Trumway
Leinad

Chceš říct, že revizák na to dal razítko s tím, že očekával, že do další kontroly to najede daleko méně?

Trumway

To neříkám. Jen si myslím, že pokud je něco častěji používáno mělo by také častěji servisovat. Ten článek co jsem sem dal je z roku 2020 kdy lanovka jezdila častěji a tak po tomto častějším využití nějakou kontrolou prošla ale nevím jak je to s defektoskopii. Uvádá se, že ta se dělá v pravidelných intervalech a také se uvádělo, že byla provedena na podzim 2020. Zvláští tedy je, že se jinde uvádí, že měla být defektoskopie provedena právě v roce 2021 při pravidelné odstávce po snesení kabiny. https://celyoturismu.cz/lanovka-na-jested-se-zastavi/ „Jak často a jak důkladně se lana a tažná zařízení lanovek kontrolují?… Číst vice »

SYN

Ještě by to chtělo vědět jak jezdila v jiných měsících… celkem bych si představil že v některých měsících (odhad: březen/duben) nejezdila vůbec…
V létě prvního Covidového roku to pak všichni „doháněli“…

Fsp

jo. chtělo by to první třídu 🙂 když musí bejt v příměstským vlaku…

Martin

Zkuste použít atombordel (JP 75 ).

SYN

Je, hm, takové příznačné předpokládat že všichni ostatní jsou horší než vy… anebo žeby jen… stejní?? Ale jako ano, soukromí by bylo fajn, to neříkám, ale děsná spousta lidí si to zdá se nepřeje. Tak snad aspoň nepřistoupí na tu opravdovou brutalitu jedné jediné kabiny… to má snad všechny nevýhody co si umím představit. Od energetických (nemá se to s čím vyvažovat, takže musí překonávat odpor i samotné mrtvé váhy kabiny) přes časové (přijede jednou za dvacet minut) až po „dobytčák“ pro sto lidí (i víc, pokud se bude hodně prodlužovat, aby neklesl hodinový výkon musí být kabina ještě větší).… Číst vice »

Jan pesina

Tak si tam vyjdi pěšky 😀a budeš tam drive

Anonymus

Ceske drahy nemaji vlastnit lanovky, maji delat jen vlakovou dopravu. Nakladni, osobni. Vse ostatni je uplna zvracenost a blbost.
Ceske drahy se snad zbavi i dalsich stupidit a podobnych projektu co nejdrive…

Miroslav

Možná to nevite, ale stání železniční dopravce dříve vlastnil a provozoval vetšinu lanovek na území Československa, již od zprovoznění. 😉
Dráha jako dráha…

Honza V.

V době, kdy to byl pouhý železniční dopravce, už téměř žádné lanovky nevlastnil.

Václav Petrů

Slušný tržiště: Prodám za 50. Ne, koupím za 17. …takže za 35 se dohodneme, paninko? 🙂

Trumway

Kulate melouny, zahnuté banany!

Miroslav

Co že koupí? Zříceninu lbývalé lanovky za 34 mega?

Honza V.

Pozemky s právem stavby?

Michal M

Tady bude nová EIA na cokoliv, co se tam vymyslí.

55p

Jj, poškodí to krajinný ráz.

Karl vB.

Naštěstí tam nehrozí narušení barokní kompozice…

Fsp

pokud ještě neklapne i památková ochrana 🙂

Ares

Na tom dráhy ještě vydělají. Město se zbláznilo, průser na splátky.

SYN

No, si tak říkám, nechtějí dát 34M v jedné splátce, ale zároveň mají v plánu vydat minimálně desetkrát tolik za novou? To budou pak splácet dvacet let nebo tak nějak?

Jaaa

Samozřejmě. To je jako s Babišem a jeho bylolípistama. Fotit se budou jiní politici, než ti co pak budou muset odrbávat jiné služby.

Michal M

Taky se divím, 34 milionů vytáhne ze šuplíku každá asistentka v Sokole a krajské město dělá drahoty…

Jméno.m

Takže tak kolem roku 2045 hotovo?

Vlastimil Kocurek

Nejhorší je, když naše města, která n tom nejsou s financemi nic moc, se pouštějí do věcí, které má na starosti stát.

Bmz

Co má vláda (tu předpokládám myslíte, protože i Liberec je součást státu placena z našich daní) společného s lanovkama, kromě tvorby zákonů?

senior

Překrucujete fakta: nejde o vládu, ale o „stát“, a ten je faktickým vlastníkem ČD, a tedy zatím i lanovky na Ještěd.

SYN

No, a vlastník = ČD se usnesl že nemají v tuto chvíli na opravu, a to jim teda rozhodně schvaluju! Toto není ani náhodou nutná investice. A pokud se za pár let povede o poznání líp, PAK by možná mohla být na pořadí dne oprava, samozřejmě s co nejmenším počtem změn, co nejvíc využít současné prvky…

Bmz

Stát opravdu nejsou ČD, a.s. a stát v podobě vlády opravdu nemá provozovat lanovky nebo třeba vařit pivo.

ydš

No nezlobte se, ale jste úplně mimo. Tedy podle vás stát ze zákona má za povinnost postavit novou lanovku? Nebo se zamyslet a říci si, že už to není pro mne (stát) znova se o to vše postarat rentabilní? Tady se našel kupec.
A podle mne se liberecké „vyhozené“ peníze vrátí. Protože ta lanovka mimochodem byla výdělečná. A ČD si za zbytky ceny té lanovky koupí třeba nějakého toho Vectrona.

Kubrt

Třetinu Vectrona. Ale i to je samozřejmě přínos, prodat něco, co nefunguje (a pokud to má fungovat, bude to představovat značnou investici).

ydš

Co nefunguje a s cejchem toho neštěstí.

Jiří Kocurek

Proč stát? O Petřínskou se taky nestará, mnoho dalších lanovek je čistě soukromých, v jiných má zase podíl obec (Pustevny).

senior

Protože mu ta lanovka (minimálně zatím) patří a pokud jezdila, tak dokonce vydělávala (na rozdíl od třeba většiny vlaků).

Leinad

Pokud vydělávala, proč nebyla udržovaná? (Znaky – běžící trestní stíhání, asi to nemělo brzdy v pořádku)

Michal M

Mělo to provozní zisk, protože to jelo na dávno účetně odepsané technologii.
Zároveň to byla poslední velká lanovka, kde extrémně dlouho přesluhovala technologie z totáče (Černá Hora, Tatry – všechno dávno vyměněné).
No a jak „generování zisku“ (ve skuečnosti žití z podstaty) dopadlo jste viděl sám…

Zlámalík

Prosím o korekturu: koncensus
Děkuji

Honza V.

To slovo je v citaci

Jan

Pořídíme si průšvih na splátky. Hlavně nenechte kecat památkáře do podoby nové lanovky…

Dascher

Ona ta nová lanovka vcelku není potřeba ! Stačí použít současnou strukturu která je. Stačí nasadit zabezpečené kabiny a je po problému ! Nechápu proč řešit novou lanovku za miliony, když je to naprostý nesmysl ! Je to účelová záležitost na které se spousta subjektů a lidí napakují !

Jiří Kocurek

A tu bouranou kabinu prohnat přes nejmenovaný autobazar, objevila by se nebouraná, po prvním majiteli… o pár kilo kytu těžší…

Bmz

Tu si budou muset kupit zvlášť – zánovní, nebouraná, po prvním majiteli z ČR.

sheeva

To je samozřejmě úplný nesmysl, co píšete.

ydš

Naprostý nesmysl!! Fakt už mne to štve. Jezdíte po Alpách ve Švýcarsku, Rakousku, Německu, Francii? Víte, že tam mají lanovky? Víte, že staré bourají a staví a vylepšují nové? A víte, že se přitom „napakují“ i místní podnikatelé? nejen ty vaše záhadné „subjekty“? U nás je vůle postavit jednu pitomou lanovku…ale hlavně aby se nenapakoval jakýsi subjet- tedy investor.

Gryf

To vůbec. S původní lanovkou, a to ani po rekonstrukci, by už nikdo normální nejel!

Neznamy Jarek

Kolik někdy zaplatily České dráhy za lanovku?

Karel

Právní předchůdce (ČSD) tu lanovku zaplatil do haléře.

Škrpál

A ty prostředky dostal do haléře přidělené Státní plánovací komisí. Tehdy totiž podniky všechny výnosy odevzdaly do státního rozpočtu a z něj jim SPK přidělovala finanční prostředky na to, co jim naplánovala nakoupit. Taková byla pomatená pseudoekonomika za rudých fašistů.

Jiří Melich

Škrpále, škrpále… melete nesmysly. Lanovka byla dokončena v roce 1933, to tu žádní rudí fašisti nebyly, ne? Natož pak nějaká státní plánovací komise… Proberte se nebo už to nehulte…

Jiří Kocurek

Ta „dnešní“ je z roku 1975, píše o ní. Tu už neexistující lanovku z roku 1933 totiž nikdo neprodává.

senior

Ale v principu je to pořád jen rekonstruovaná ta původní.
Proč se asi i teď pořádají třeba akce typu „oprav dům po babičce“ nebo dělají z tramvají typu T „wany“?

SYN

No, ty Wany mají ze starých většinou jen „papíry“, semtam možná podvozky… čili tak 0% až 10%. To jen pro lepší přehled.

Dino

Tvl ty ses i tady

MajsterN

I kdyby to mel za korunu, tak je to z transformace, ne? Tenkrat nebyly tržní ceny. Ted si s tim muzou delat co chteji.

Richard

To vznikne zase studií a variant jak by mohla lanovka vést, než se začne vůbec stavět, něco jako tramvaje do Rochlice…..

Vavrroch

Z kritiky až se oklepem,
zvolíme vhodné ráno,
akci začneme poklepem
pod Ještědem na lano.

Jiří Kocurek

To je ale naprosto normální, porovnat víc variant

zdeněk

ano třeba v Praze porovnávali více variant metra D 25 let

VojtaDrevik

Ví Liberec, že má jenom jednu relativně moderní tramvaj? Skoro mi přijde, že to neví, protože očividně město peníze má, ale do tramvají investovat nechce.

pozor

Kdyby aspoň zamrzli u těch, co se z nich dalo vystupovat nebo naskakovat na plošinu za jízdy …

Honnzok

To radši ne, dnešní lid by si při tom rozbíjel ústa, vzpomeňte na ty výroky mnoha a mnoha tělocvikářů jak mládež ztrácí pohybové schopnosti

Zase jinak

A kolik zbytečných staveb a „Ludvíkových“ nádraži a servisních kanálů, které se nepoužívají dopravní podnik vybudoval…
Přerozchodováni stálo kolik a bylo nutné? Takže nějaká lanovka už je detail.
Jak praví klasik: Kdo chce mít opičku, musí mít na banány 😀

Jindra

Jste mimo mísu.Přerozchodování byla nutnost a důvody,které k tomu vedly jsou zcela jasné.Není se třeba k tomuto tématu vracet.Je to posedlost několika ujetých rádoby odborníků změnu rozchodu zpětně kritizovat.

Zase jinak

To je přesně odpověď zastánců přerozchodovani, je/bylo to nutné…hlavně bylo třeba nesmyslně utrácet. Pokud by měl někdo chuť a udělal součet nákladu zpětně, včetně vyloučení provozu, všechny dopady NAD, všichni by se divili a dnes by to nikdo neprosadil ani s urputným zastáncem „LL“. Prostě bylo několika dobře zalobovanými lidmi využita situace, kdy technicky ředitel byl stavař, co rozuměl maximálně trochu betonu, ŕeditel DP byl politicky v 90. a nesmyslná investice byla na světě.

Michal M

Já nevím jak to bylo v Liberci, ale po totáči byly všechny tramvajové tratě na generálku, včetně pupku světa Prahy.
Postavit je při rekonstrukci v normálním rozchodu mi nepřijde jako extrémně blbý nápad…

Jiřik

Ááááno, zase další súdruh generál po bitvě. 1) Prakticky celá městská trať na přelomu 80. a 90. let dožívala, investic ebyly minimální – jen pár set metrů kolejiště bylo v BKV, většina trasy byla naboso nebo na hnijících pražcích, komplexní rekonstrukce byla nezbytná tak jako tak. 2) V Československu byly jediné dva provozy s úzkorozchodnou tramvajovou sítí: Liberec a Bratislava. Předtím byly zrušené provozy v Opavě, Ústí, Jihlavě, Jablonci, Teplicích, Mariánských Lázních a Českých Budějovicích, takže… 3) … takže v Československu se v 60. letech přestaly vyrábět dvounápravové a v 80. letech čtyřnápravové tramvaje pro úzký rozchod. ČKD Tatra už… Číst vice »

Zase jinak

Vás komunistů tu je…. ne neberte mne k vám do party, nemám tohle zvráceně zjednodušené vidění světa, Proc řešíte, kdy ČKD přestalo vyrábět jiný rozchod? Vzdyť to bylo více než pred 40 lety a za tu dobu si DPML stejné moderni tram nekoupil a to už do města mohl. Pochybné plzeňské tranzistorové rekonstrukce byla taky slepá cesta. Kolik uzkokolejnych tramvajových systému je v Německu? Ne nejsou násobně dražší. Stroje na údržbu trati jsou, nemyslím si, že když si DPML půjčovat „brus“ tak to bylo za jiné peníze než na 1435. Podbíječku žádný malý tramvajový systém nevlastní, cena pronájmu není rozdílná.… Číst vice »

Karl vB.

„…a Českých Budějovicích, takže…“
V Č.Budějovicích byly ty všechny dvě tramvajové linky „L“ – Langsam a „P“ – Pomalu (čítající celkem 7 vozů a 3 vlečňáky), zrušeny roku 1950, z úplně jiných důvodů, takže být váma, bych tím zrovna neargumentoval…
https://budejovice.rozhlas.cz/v-budejovicich-jezdily-41-let-tramvaje-byly-ale-velmi-pomale-a-pred-mostem-8157361

Karl vB.

Se divim, že „soudruzi z NDR“ v sousedním Sasku jsou tak strašně konzervativní, že dodnes nepochopili nutnost změny rozchodu na 1435 a vesele si tam kupují nové Štrásebány od ŠG na metr.
https://zdopravy.cz/obrazem-skoda-vyrobila-prvni-tramvaj-pro-fcb-do-braniborska-dorazi-v-dubnu-198111/

Jenda První

Ještě chvilku, a liberecký tramvajový provoz bude vyhlášený jak tramvaje v Lisabonu.

Martin

Aspoň tam budou jezdit zahraniční turisté 😉

senior

A to nejspíše (a nejčastěji) z Dolního Slezska a Saska – a grandiózní terno je nabíledni.

Tomáš

Divím se, že Liberec nevyužívá dotačních titulů. Most a Litvínov je v tomhle akčnější…

senior

A není třeba problém i v tom, ve kterém kraji která města leží a jaké dotační tituly jsou proto pro ně dostupné?