Liberec chystá velkou modernizaci tramvajové trati. Slibuje tišší provoz i méně kolizí s auty

Zmizí panely BKV, nahradí je pevná jízdní dráha.
Sdružení firem Valbek a Pragoprojekt připraví projekt pro modernizaci celkem tří úseků tramvajové tratě z centra Liberce směrem do Horního Hanychova. Kompletní proměnou projde část ze Soukenného náměstí až po zastávku Kubelíkova.
Podpis kontraktu vyplývá z registru smluv, hodnota zakázky je 20,4 milionu korun. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) chce na modernizaci použít peníze z Operačního programu Doprava 3.
DPMLJ rozdělil projekt na celkem tři části. První vede od Soukenného náměstí přes křižovatku Rybníček k nádraží, druhá část je rekonstrukce Žitavské včetně smyčky Viadukt. Poslední je úsek od Viaduktu po Kubelíkovu. Jde o necelé čtyři kilometry tratě, která projde modernizací. DPMLJ plánuje soutěžit zhotovitele jednotlivých úseků zvlášť.
„Rádi bychom příští rok začali s úsekem ze Soukenného náměstí k Rybníčku,“ řekl provozně-technický ředitel Ludvík Lavička. Pro cestující to znamená, že ani příští rok nebude provoz tramvají v Liberci bez dlouhodobých výluk. Aktuálně nejezdí tramvaje mezi Fügnerovou a Lidovými Sady kvůli opravám v Riegerově ulici.
Zásadní změnou bude odstranění takzvaných BKV panelů, v kterých jsou uloženy koleje. Místo nich dojde k instalaci pevné jízdní dráhy. Provoz by tak měl být i tišší.
V úseku z Rybníčku k nádraží tím zmizí i další část původního metrového rozchodu, trať bude již jen na 1435 mm. U finančního úřadu vznikne nová zastávka, ve směru k nádraží dojde k přesunu zastávky Rybníček. Zastávky budou současně nově lépe přístupné pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.
V prostoru ulice 1. máje bude provedena úprava trolejového vedení s ohledem na budoucí zástavbu, dojde k osazení zeleně a změně uspořádání uličního profilu. Dojde také k narovnání trati, dosud nevede po třídě 1. máje úplně rovně, jde o pozůstatek budování libereckého tunelu a různých etap výstavby. Křižovatka Rybníček projde proměnou na budoucí zaústění nové trati na sídliště Rochlice.
Proměna Žitavské i pro auta
V Žitavské ulici dojde k výrazné směrové úpravě, odsunem tramvajové trati vznikne samostatný jízdní pruh pro silniční dopravu směrem do křižovatky s ulicí Jungmannova. „Změna prostorového uspořádání v Žitavské ulici umožní odstranění kolizního místa, kde vozidla vyčkávající ve frontě u SSZ v křižovatce s ulicí Jungmannova omezují provoz na tramvajové trati – a to jak z pohledu bezpečnosti, tak z pohledu spolehlivosti,“ píše DPMLJ v zadávací dokumentaci. Dojde k rozšíření smyčky Viadukt o druhou kolej.
V ulici Hanychovská dojde k úpravě osy trat tak, aby bylo alespoň v jednom směru umožněno podélné stání osobních vozidel.
Modernizací projdou úseky, které se opravovaly v 90. letech minulého století. Od té doby na nich ale žádná větší akce neproběhla a stav trati se výrazně zhoršil. Loni například muselo už dojít k dočasnému omezení rychlosti v úseku z Kubelíkovy do Dolního Hanychova kvůli špatnému stavu trati.