dpp

Liberec chystá generální opravu dalších šesti tramvají T3

Tramvaj T3R.SLF v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvaj T3R.SLF v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Generální oprava má prodloužit životnost o 15 let.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lang

Nedá se říct, že by to byla dobrá zpráva. To jen podtrhuje mizerný stav MHD a celého města. Na nové tramvaje není, na nové tratě není, na provoz pořádně taky ne, protože se výkony snižují. Snad se z toho jednou Liberec vyhrabe, ale moc tomu nevěřím.
Dopravopat tradičně nezklamal. Z nějakého důvodu mu v žaludku leží jakési město v Čechách, ale že je Bratislava ve srabu, už nevidí.

Jindra

No,bohužel,Liberec na tom není moc dobře,ale díky i za toto malé přilepšení.Budoucnost není růžová a to nejen pro Liberec.Budeme se muset uskrovnit,jak nás nabádá současná vláda ..

dopravopat

Úprimne sa budem tešiť, keď sa obyvatelia a návštevníci Liberca budú voziť v moderných, nízkopodlažných, klimatizovaných tramvajách.

Bratislava je v srabu kvôli vláde, ktorá okradla nielen hlavné mesto, ale všetky samosprávy, o značné financie.

Lang

Škoda, že se podobně nestaráte o rozvoj Bratislavy.

dopravopat

Nemusím. Žiadne T3wany tu našťastie nestrašia.

Lang

Rozvoj závisí na wanách T3? Vy jste fakt nemocný.

Radek

nevíte, jestli pohon tam zůstane původní s DC motorem?

dopravopat

Predpokladám, že ostane. Výzbroj sa meniť nemá, či?

Antonín

Tak to vypadá, že T3 se postupně dožijí v pravidelném provozu sta let – to bude rekord, který nikdy nebude překonán – a docela jim to přeji, i když dnes jsou už za zenitem, ve své době to byla absolutní špička a stoprocentně designérsky – stále nevypadá staře, jako mladší třeba Vídeňské.

mic

No nevím. Ale přijde mi, že pro města s takto malým provozem by snad bylo vhodnější tramvaje zrušit a zavést trolejbusy. Mohlo by se tak jezdit elektricky do více míst…

Twix

Kdyby k tomu dospěli v roce 1990, než začali plánovat změnu rozchodu, novou vozovnu, terminál… tak myslím že dnes by si to pochvalovali. Elektricky by se v pohodě jezdilo k lanovce na Ještěd, na jablonecký terminál, a hlavně do všech těch míst kde dnes v Liberci lidé bydlí a kam chtějí cestovat. Velký problém libereckých tramvajových tratí vidím v tom, že pořád mají to tradiční trasování, a za 100 let to nezareagovalo na rozvoj města.

kix

tradiční trasování naopak vedlo do míst, kde jsou nyní velké sídliště, resp. k těm místům (tenkrát samozřejmě sídliště neexistovala), ale v 60letech bylo zrušeno..

Twix

Dobrá poznámka, řeč byla samozřejmě o trasování tratí které dodnes existují.

dopravopat

V Bratislava sa zrušila trať do Petržalky. Síce končila hneď za mostom, ale 20 rokov po jej zrušení už brázili po mostoch cez Dunaj tri stovky „dočasných“ Ikarusov 280. A že tých Ikarusov ešte pribudlo…

No a v roku 2016 sa slávnostne tramvaj vrátila, aj keď znovu iba kúsok za most. 2. etapa je momentálne vo výstavbe a mešká. Skôr ako v roku 2025 to nebude.

Jindra

Nebo snad vznášedla.,.,jste jaksi mimo.

Jindra

Díky Bohu,že trolejbusy Liberec zavrhl.Svět se vrací k tramvajím,zejména Francie,Španělsko…Kde vznikají nové trolejbusové systémy,kromě Prahy….

Tom

Proč Liberec vůbec pořizoval zu jednu samotnou tramvaj typu Evo2? To nemá smysl (prožívat jeden typ, co je nepraktické na údržbu atd).

Dále nechápu proč města s tram dopravou se nespojí na pořízení tramvaji…. Přitom by se mohlo účastnit podstatně víc výrobců čím by spadlá cena za kus.

Ale stejní problém je u nástupce motoraku 810. Kdyby se spojili ČD, ZSSK, MAV a PKP tak už mohla výroba nových podobných motoraku – ale nízkopodlažné – dávno začít….

dopravopat

EVO2 preto, aby ukázal, že tá zmena rozchodu niečo priniesla. Že to je ďalšia potemkináda nadväzujúca na „úspech“ RT6S, je jedno. Aj tie super lacné podbíjačky pre rozchod 1435mm vidno pravdielne v uliciach.

U22

Vy si asi nedáte s tou změnou rozchodu pokoj, co?

Luboš Beneš

No tak dnes vidíme, že to byla chyba a že spousta peněz se možná dala využít jinak a lépe. A co zkusit evropské fondy na nová vozidla?

dopravopat

A čo teda zmena rozchodu priniesla? Čo sa zlepšilo?

Lang

To se vám snažilo vysvětlit dost lidí už minule a předminule. Váš problém, že jste to nepochopil.

Jindra

Stabilita vozidla.Určitě.Pamatuji a mohu porovnat. A hlavně sjednocení všech sedmi českých provozů.Jiná situace by byla,kdyby nebyl hlupáky a diletanty zrušen tramvajový provoz metrovky v Ústí nad Labem

dopravopat

Na stabilitu vozidla má väčší vplyv stav trate než hodnota rozchodu koľajníc. Navyše „stabilita vozidla“ tak, ako sa často používa, je do veľkej miery subjektívny dojem.

Zrušenie prevádzky v Ústí nad Labem možno považovať za najväčší fail v oblasti MHD v bývalom Československu.

Lang

Ale jo furt. Jste už trapný! Nechápu, proč to řešíte teď a proč zrovna vy. Věc je daná a hotovo.

Umbridge

Problémem číslo 1 je zrušení tratí na Rochlice a Růžodol. Ta sít tím pádem je malá na takové město. Další problém je zrušení tramvajové dopravě v Jablonci.

Velký problém číslo 2 byla přestavba cele sítě na širší rozchod. To stalo dlouhodobě kupa peněz a nemělo to velké očekávané výhody. Bylo ale jasné ze bylo nutné síť opravit. Dnes peníze chybí.

3. Problém je chyba doby před 1990 že se při stavbě sídlišť Starý Harcov (koleje), sidl. Kunratická a Pavlovice nenapojovalo na tramvaj.

Martin

Konečná byla v Rochlici na Poštovním náměstí – to by bylo dnes k ničemu, když potřebujete vozit lidí na Dobiášovu.

mirek

Neustále dokola reinkarnovat 60 let staré tramvaje T3? To by se v Praze nestalo.

Leinad

To je ta oprava, kterou neumí dělat na podvozek s metrovým rozchodem?

dopravopat

#T3wanaforever

(ale iba na rozchode 1435mm alebo 1524mm, rozchod 1000mm je zakázaný!)

Rochličák

Morální zastaralost T3 je rozhodně tématem, ale ještě důležitější je ta technická. Liberec nemá dostatečně vybavené dílny a nemá ani patřičně veliký vozový park, aby se mohl pouštět do nějakých divočin. Projekt EVO nakonec skončil u toho často porouchaného prototypu a efektivita stavby T3R.SLF je za mě velikou otázkou, byť se na tom asi dílenští hodně naučili a mohli si sami repasovat díly z likvidovaných zrychlovačových T3. Z toho mi vychází se zaměřit na stav tratí (což byl hodně dlouho problém, není to tak dlouho, co se jezdí na jednom rozchodu, a dnes už i některé části městské trati opět… Číst vice »

dopravopat

Pozor! T3 wana na metrovom rozchode jazdiť nemohla. Pst! Tajné a zakázané:

https://imhd.sk/transport/galeria-media/343/Liberec-Jablonec-nad-Nisou/116610/28-linka-11-Jablonec-nad-Nisou-Po%C5%A1tovn%C3%AD-ul-obratisko-Jablonec-nad-Nisou

Nie je to pravda! Je to hoax, manipulácia, konšpirácia a fotomontáž. Na metrovom rozchode nemôže predsa nič, čo by bolo aspoň čiastočne nízkopodlažné, jazdiť. A už vôbec nie moderné! Vozidlo na fotke nikdy tak nejazdilo, ani miesto, dátum fotenia a evidenčné číslo nesedia!

Zmena rozchodu v Liberci sa robila kvôli tým moderným, úžasným, lacným nízkopodlažným tramvajám! Lebo na metrový rozchod nikto nič nevyrába a je nutné ho zlikvidovať.

#T3wanaforever
#tramvajenametrovyrozhchodneexistuju
#všechnaslávarozchodu1435mm!

Ryk Mat

Kámo, přestaň už s tou broskovovinou. Změnu rozchodu v LiberecJablonci odstartovala rudofašounská ekonomickodirektivní idiotská parodie na ekonomiku a do praxe ji prosadilo snění zvané Regiotram Nisa. Mimochodem ta rudofašounská zrůdná parodie na ekonomiku málem změnila rozchod i v Bratislavě. Kdyby u vás někdo začátkem 90. let vymyslel rozumně vypadající projekt vlakotramvaje, tak bys teď oplakával úzký rozchod i u sebe před barákem. My víme, že jako mladý šotouš jsi chodil po Pošónu a nenáviděl všechny ty dvojrozchodné a na změnu připravené úseky a dobře víme, že klasický rozchod nenávidíš nejvíc ze všeho na světě. Už nám to nepřipomínej, please. 😜

dopravopat

Asi som mal príspevok označiť ako iróniu.

Ryk Mat

Odpověděl bych úplně stejně. Já na ironii reagoval.

Lang

Kdo ví, jestli to vůbec ironie byla. Nikdo vám do hlavy nevidí.

Jiří Kocurek

Mno mezi léty 1985 až 1995 roznodně T3 Wana jezdit nemohla ani na žádném jiném rozchodu.

Jezdecká socha Jana Žižky z Trocnova. Sedí na koni, ne na motorce.

dopravopat

V uvedených rokoch bol problém čokoľvek moderné na metrový rozchod z produkcie monopolného výrobcu získať. Masové dodávky beznádejne zastaralých T3SUCS pokračovali taktiež v dobe vzniku zastaralými T6A5 v rokoch 1991m 1993 a 1997. Zmena rozchodu v Liberci sa robila pre moderné, nízkopodlažné tramvaje a trate na rozchode 1435mm predsa nevyžadujú údržbu, to iba ten zlý metrový rozchod sa rozpadáva. Dokonca v Liberci jedna taká 1435mm rozchodná, nová, luxusná tramvaj jazdila. RT6S to bolo, len neajko to utíchlo. A pár rokov je v Liberci aj nejaká nová EVO2. Vraj úspešnosť podobná ako predošlý moderný, nízkopodlažný typ. Kvôli týmto dvom tramvajám sa… Číst vice »

Jiří Kocurek

„A pár rokov je v Liberci aj nejaká nová EVO2“

To už je nemoc, tohle. Argumentovat šalinou EVO 2 prototyp 2012, tedy o 20-25 let později.

Tak nám napiště, jaké šaliny pro metrový rozchod se budou vyrábět v roce 2043-45, když jste tak dobrý.

dopravopat

To neviem. Ale som si istý, že sa vyrábať budú.

dopravopat

Práve som si uvedomil veľkú chybu. Žiande šaliny na rozchod 1000 mm sa nikdy vyrábať nebudú. Budú sa vyrábať šaliny na rozchod 1435mm a otočenú polaritu. 😉 Teda ak Brno nemieni meniť rozchod a polaritu.

dopravopat

Mimochodom, ako chutí naviják? 😉

Igor Mauricio

Musím ocenit skvělou atmosféru, která působí z úvodní fotky. A ještě tramvaj s reklamou na FC Liberec. Zelené stromy, trať dvou rozchodů v oblouku, paráda. Víc liberečtější to už nemůže být 🙂

Vladimír

Ještě by mezi stromy mohl vykukovat Ještěd

Jiříkovák

Mohly by nakoupit z Plzně PMDP K3 (4ks) pro nejvytíženější linky (náhrada za EVO2) + PMDP Má také T3-Wany ty by mohl získat také Liberec. Později by se mohlo uvažovat o koupi z DPP T3-WANY. Až bude Praha a Plzeň shánět nové tramvaje tak K3 a T3-Wany vyřadí a potom by měl možnost Liberec je odkoupit. K3 bych nasazoval na 11 a dál bych byl pro 2xT3-wany. Jen škoda že už neexistují K2 Brno je předělalo na EVO2, ALE mají ještě také T3-DPMB. SPÍŠ pro DPMLJ hodně T3 odkudkoliv a K3 z PMDP. Jen škoda že DPP sešrotovali SOR NB… Číst vice »

Michal²

Praha Wany vyřazovat nebude a EVO 2 v Brně je novostavba s papíry z K2

Michal²

A pochybuju, že by v Liberci chtěli 14 let staré rozhrkané SORy

PvvS

Zas vám došly prášky ?

Jiří Kocurek

EVO opravdu není předelávka staré K2.

kix

4 a 4 = 6 ? nebo jsem blbej já? 😀

Rochličák

Veřejná zakázka se jmenuje „Generální oprava 8 kusů skříní tramvají pro MHD v Liberci“. 🙂

Gryf

Já bych si tak přál nový tramvaje.. tímhle jezdit je hnus.

Ryk Mat

Sečtěte, kolik Liberec stály od roku 1990 všechny rekonstrukce tramvajových tratí a rekonstrukce vozidel a srovnejte to s investicemi srovnatelně velkých měst do dopravy trolejbusové a pochopíte. Pro města velikosti Liberce a Olomouce jsou při současné ekonomické výkonnosti ČR tramvaje stále ekonomicky devastující. Nové tramvaje v Liberci nebudou ještě dlouhou dobu, protože samotné tratě rozpočet města vysávají tak, že na nové vozy nemá a nezbývá mu dokonce ani na nové busy a tak jako jediné město v ČR nakupuje ojetiny. I v bohatém Německu jsou malé provozy zcela závislé na pomoci ze zemských a spolkového rozpočtu a provozují opravdu staré… Číst vice »

Peeetr

Stavět tam (města typu Liberec Olomous) nové tramvajové tratě je pro ně ekonomicky nemožné, pokud nebudou dostávat celorepublikové železniční dotace na propojení s okolím, třeba pod názvěm vlakotramvaj.
Údržba stávajících tratí už nebude do budoucna nákladnější než EU direktivy pro bezemisní městskou dopravu, kdy elektrobusy jsou podobně drahé.

Dom

Kdyby tyto malé provozy vytáhly hlavu z pr–le a spojili se do jednoho tendru, určitě by to nějak šlo.

Kubrt

To by jistě o něco snížilo cenu nových vozidel, proti dnešním kusovým nákupům. Ale nic to nezmění na finanční náročnosti tramvajové infrastruktury.

Libcha

Ale zase když to srovnáte s Olomoucí, která při podobném rozsahu sítě a provozu hospodaří tak, že nakupuje předražené „kusovky“, to mi je ten liberecký přístup milejší.

Jarda

řekl jim někdo, že můžou koupit něco novějšího? Mohli vzít novější stroje z prahy, kde nasazovali funglovky.

MiRo

Co vyřazovala Praha novějšího než jsou liberecké T3R.PLF a T3R.PV?

Jan T.

Nejnovější vozy z Prahy se vyřazovaly nemodernizované, vysokopodlažní T6A5 z roku 1997. Pro Liberec by to byl úplně nový typ, v Brně je umí využít lépe.

moe

No Brno si to nemůže vynachválit pražský T6…. Hlavně řidiči se těší, kde zůstanou s nimi stát….

Ondra K.

S pražskými T6 v Brně je to úplně stejně jako s jakymikoliv jinými tramvajemi. Část řidičů s tím jezdí rádo a část ne.

MiRo

…přesně tak, Brno ještě pochopit dokážu, ale pro Liberec by T6 z Prahy byla jednoznačně krok zpět.

Pája

Jóóóóó, Trojčata 😉

MiRo

Rok výroby uvedených vozů je cca 2003 – 2007. To jen pro info k předchozí otázce…

kix

v Liberci budou T3 na věčné časy, kvůli tomu se přeci dělalo přerozchodování

Jan T.

Vypadá to, že varianty T3 zůstanou nejdéle hlavně v Praze (nějakých 100 wan), pak v Mostě a Liberci.

kix

jenže v Praze půjde o doplnění provozu, v Liberci to bude tvořit více než 90% vozového parku..možná časem i 100%, protože evo podle mě půjde spíše pryč

kix

ale jinak i v Praze těch 100 wan je šílenost, na noční linky s hodně přivřenýma očima dejme tomu, ale jinak to tam už nemá co dělat ani v provozu, natož nové plánovat..

Lukáš F.

Co je na nich špatného?

Georg

je to vysokopodlazni vozidlo.

Vojta Přichystal

Wana není vysokopodlažní…

Lukáš F.

Ano, je to vysokopodlažní vozidlo s nízkopodlažní částí. Co je na tom špatně?

kix

co je špatně na tom vozit lidi v RTO a nebo sám jezdit ve Škodě 100? Dyť to lidi odveze ne? Tak asi tak.. I přestup do ne moc povedeného eva2 v liberci je jak přestup do jiného vesmíru..člověk tam slyší třeba i vlastní slovo a nevyklepe to z něj duši..

Jiří Kocurek

Na historickou linku klidně, vždyť je to veterán na bílých značkách.

Ondra K.

Srovnávat Liberec s Prahou vůbec nejde. Liberec je periferie, která je ráda, že ten svůj tramvajový provoz nějakým způsobem ufinancuje. Svým způsobem je zázrak, že ten provoz přežil narozdíl od Ústí a dalších. Praha je jedno z nejbohatších měst EU.

dopravopat

Keby som to napísal ja, tak nemám +20 a -0, ale -50. 😀

Daniel

Zkusil jste se zamyslet nad důvody, proč by to tak mohlo být?

dopravopat

Tie sú predsa jasné.