Libeňský přesmyk má projektanta. Nejhorší úzké hrdlo na železnici zmizí v roce 2031

Libeňský přesmyk, vizualizace. Pramen: SŽLibeňský přesmyk, vizualizace. Pramen: SŽ

Součástí zakázky je i architektonická studie přemostění koridoru Praha - Kolín.

Správa železnic (SŽ) vybrala projektanta modernizace tratě mezi pražskou Libní a Malešicemi. Díky ní vznikne na libeňském nádraží přemostění koridoru do Běchovic a zmizí tak úzké hrdlo klíčové části české železnice. Nádraží totiž hrozí stav přetížení dráhy.

Projekt vypracuje společnost Mott MacDonald CZ, která podala podle SŽ nejvýhodnější nabídku ve výši 56 421 045 korun. Oproti předpokládané ceně správa příliš neušetří, projekt byl v tendru naceněn na 58 015 609 Kč bez DPH.

Trasa Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic

Trasa Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic

Součástí zakázky je i zhotovení architektonické studie přemostění koridoru Praha – Kolín, po které dlouhodobě volali místní. Stavba totiž čelí jejich dlouhodobému odporu, kterému se deník Zdopravy.cz podrobně věnoval zde.

Boj o Libeňský přesmyk: Co vadí místním na řešení největšího úzkého hrdla české železnice

Stavba takzvaného Libeňského přesmyku by měla začít v roce 2028. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují 2,5 miliardy korun. Práce potrvají tři roky.

Díky mimoúrovňovému řešení už nákladní vlaky nebudou čekat u parku Smetanka na křižování s hlavní tratí. Nová dvoukolejná spojka z Libně do Malešic nejprve nadjezdem překročí hlavní koridor. V blízkosti Českobrodské ulice se pak zapojí do stávající jednokolejné tratě.

Se zdvojkolejněním návazujícího Malešického železničního tunelu pod Táborem se zatím nepočítá, podle kritiků budování přesmyku z řad místních spolků se úzké dopravní hrdlo přesune právě tam.

Rozšíření o druhý tunel se totiž plánuje až v dalších fázích modernizace traťového úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice. Rozšíření trati zatím neumožňuje ani územní plán.

Zmodernizovaný úsek bude po rekonstrukci výrazně tišší než dnes, protože odpadne hluk způsobený rozjezdy vlaků. Současně projekt přinese zdvoukolejnění celého úseku do Malešic, který využívají mimo jiné vlaky městské linky,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Územní rozhodnutí pro přesmyk vydal pražský magistrát v prosinci 2023. Vzápětí ale sklidil 44 odvolání, kterými se muselo zabývat ministerstvo dopravy. Řešilo například soulad záměru s územním plánem, ovlivnění krajinného rázu přírodního parku Smetanka, hluk nebo výjimky z ochrany chráněných druhů, mezi kterými se objevil i bobr.

Průlom: Libeňský přesmyk má pravomocné územní rozhodnutí. Desítky odvolatelů neuspěly

Letos v červenci ministerstvo územní rozhodnutí s některými změnami potvrdilo. Změn se tak oproti původním plánům dočká například okolí přírodního parku Smetanka a Hořejšího rybníka.

Vizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicZprava se bude k současné trati napojovat Libeňský přesmyk. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýParticipace s občany ohledně Libeňského přesmyku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýParticipace s občany ohledně Libeňského přesmyku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýVizualizace variant Libeňského přesmyku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýViadukty přes Rokytku a participace s občany ohledně Libeňského přesmyku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTrasa Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic
Tagy Libeň Libeňský přesmyk Modernizace traťového úseku Praha-Libeň -  Praha-Malešice Mott MacDonald Správa železnic
25 komentářů