Libeňský přesmyk má projektanta. Nejhorší úzké hrdlo na železnici zmizí v roce 2031

Součástí zakázky je i architektonická studie přemostění koridoru Praha - Kolín.
Správa železnic (SŽ) vybrala projektanta modernizace tratě mezi pražskou Libní a Malešicemi. Díky ní vznikne na libeňském nádraží přemostění koridoru do Běchovic a zmizí tak úzké hrdlo klíčové části české železnice. Nádraží totiž hrozí stav přetížení dráhy.
Projekt vypracuje společnost Mott MacDonald CZ, která podala podle SŽ nejvýhodnější nabídku ve výši 56 421 045 korun. Oproti předpokládané ceně správa příliš neušetří, projekt byl v tendru naceněn na 58 015 609 Kč bez DPH.
Součástí zakázky je i zhotovení architektonické studie přemostění koridoru Praha – Kolín, po které dlouhodobě volali místní. Stavba totiž čelí jejich dlouhodobému odporu, kterému se deník Zdopravy.cz podrobně věnoval zde.
Boj o Libeňský přesmyk: Co vadí místním na řešení největšího úzkého hrdla české železnice
Stavba takzvaného Libeňského přesmyku by měla začít v roce 2028. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují 2,5 miliardy korun. Práce potrvají tři roky.
Díky mimoúrovňovému řešení už nákladní vlaky nebudou čekat u parku Smetanka na křižování s hlavní tratí. Nová dvoukolejná spojka z Libně do Malešic nejprve nadjezdem překročí hlavní koridor. V blízkosti Českobrodské ulice se pak zapojí do stávající jednokolejné tratě.
Se zdvojkolejněním návazujícího Malešického železničního tunelu pod Táborem se zatím nepočítá, podle kritiků budování přesmyku z řad místních spolků se úzké dopravní hrdlo přesune právě tam.
Rozšíření o druhý tunel se totiž plánuje až v dalších fázích modernizace traťového úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice. Rozšíření trati zatím neumožňuje ani územní plán.
„Zmodernizovaný úsek bude po rekonstrukci výrazně tišší než dnes, protože odpadne hluk způsobený rozjezdy vlaků. Současně projekt přinese zdvoukolejnění celého úseku do Malešic, který využívají mimo jiné vlaky městské linky,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Územní rozhodnutí pro přesmyk vydal pražský magistrát v prosinci 2023. Vzápětí ale sklidil 44 odvolání, kterými se muselo zabývat ministerstvo dopravy. Řešilo například soulad záměru s územním plánem, ovlivnění krajinného rázu přírodního parku Smetanka, hluk nebo výjimky z ochrany chráněných druhů, mezi kterými se objevil i bobr.
Průlom: Libeňský přesmyk má pravomocné územní rozhodnutí. Desítky odvolatelů neuspěly
Letos v červenci ministerstvo územní rozhodnutí s některými změnami potvrdilo. Změn se tak oproti původním plánům dočká například okolí přírodního parku Smetanka a Hořejšího rybníka.