Libeňský přesmyk má projektanta. Nejhorší úzké hrdlo na železnici zmizí v roce 2031
Libeňský přesmyk, vizualizace. Pramen: SŽ

Součástí zakázky je i architektonická studie přemostění koridoru Praha - Kolín.
Součástí zakázky je i architektonická studie přemostění koridoru Praha - Kolín.
Mezi Vysocany a Malesicemi, Harfa je ve Vysocanech…
Ono by pravděpodobně šlo udělat ten přesmyk podjezdem v poloze mírně blíže nádraží. Ale bylo by to dražší a narušilo by to značně provoz dráhy při stavbě. Takže tam budeme mít obludu.
Aby tam vyšly sklony (z té díry potřebné pro podjezd) pro nákladní dopravu, tak žádné“mírně blíže“ neexistuje.
A to jste měřil, nebo jak jste na to přišel? Mírně blíže myslím cca 600 m od konce nejdelšího perónu nádraží. To vystoupá i nákladní vlak z podjezdu s rezervou.
Ano, měřil jsem to na mapě a pak počítal sklon. Potřebujete maximálně 12,5 promile, už dnes tam je cca 9 promile od konce zhlaví k tunelu.
Pardon, díval jsem se jen na druhou stranu k libeňskému nádraží. K malešickému seřaďovacímu nádraží by to byl větší problém, možná by to vyšlo na 25 m na dvou kilometrech, ale musel by se prohloupit tunel, a to se nikomu nechce.
No ten tunel, ac dvoukolejne staveny, nepujde pouzit, bude se muset prerazit na vetsi prumer, nebo postavit jeste jeden pro druhou kolej…
Ano, jde o to, zda by se dala při přeražení snížit jeho niveleta o cca 2 m níže na malešické straně a cca 3 metry níže na hrdlořezské straně, což by pomohlo udělat přesmyk před libeňským nádražím podjezdem. Patrně ano, jen se do toho nikomu nechce.
Nevyjdou sklony, trať do Hostivaře stoupá.
„[…] podle kritiků budování přesmyku z řad místních spolků se úzké dopravní hrdlo přesune právě tam.“
To je samozřejmě čistá demagogie, protože to úzké hrdlo dneska není způsobeno jednokolejným úsekem. Je způsobeno nutností křížit všechny traťové koleje koridoru při přejezdu z Malešic na Balabenku, tedy vlastně ve všech případech.
Je to dano presunem osobni casti nadrazi na severni cast a posunem do Vysocan, jizni cast nadrazi je tak pro nakladni dopravu a zustala v Libni,… Kdyby nakladni cast byla severne a osobni jizne, problem by nebyl tak velky, krizovani by bylo az za stanici a vlaky by nemuseli cekat v Malesicich nebo byvale zast. Hloubetin…
Právě, velký blok je linka Roztoky – Libeň – Hostivař, která jezdí vcelku často a každý příjezd zablokuje koridor. Tohle přesmyk vyřeší a tunelem se to procpe.
Za ŠEST let??? 😡😡😡
Nechci to přehnaně omlouvat, ale zkuste si zajistit projekt a stavební povolení třeba na dům. Se šesti lety do dokončení ještě budete rád, jak to klaplo.
Ani stavba na takhle zatíženém místě nepoběží úplně rychle, pokud tedy chceme zachovat provoz na koridoru.
Což bychom jakožto cestující chtěli. Ideálně tu mostovku svařit vedle a osadit na místo jeřábem během noční výluky.
A co takhle, že to teprve začínají připravovat. Proč už to nestojí. Dávno!
Tak snad se nesmíříme s tím, že papírování trvá déle než samotná stavba? Nebo jo? Pokud máme neschopné politiky, kteří nejsou schopni povolovací proces zefektivnit, tak je třeba tyto lemply vykopat a zákony upravit podle potřeb lidí. SŽ je toho příkladem. Je třeba po nich dupat, kritizovat a intervenovat co to dá. Jinak budou neustále prožírat naše peníze. Máme nejdražší železniční stavby na světě a jejich realizace trvá nejdéle a výsledek je podobně ošklivý jako ten krcálek se čtyřmi ubohými kolejemi v Bubnech.
No pěkný, ale je to mlácení prázdné slámy. Který politik / strana za poslední tři dekády zvládl zlepšit podmínky stavebních řízení? Nikdo. Takže to beru jako dané i když bych samozřejmě rád, aby se to zlepšilo. Brácha čekal na stavební povolení úpravy domu 11 let, takže tak naše úřady fungují. Volební plakáty se takovými zbytečnostmi nepářou, případně slibují cokoliv (co pak stejně neprosadí) a úředníci jedou dál to svoje.
Povolení na RD 1 – 1.5 roku.
Sláva , takový typicky český příběh stavby. Ale až první lopata se zaryje do země budeme věřit. Zatím sny v dimenzi jednou někdy.
Máte pravdu, mohli bychom u klíčových staveb parafrázovat, že zde obchází strašidlo statkářky Havránkové.
Myslíte ten ekzemplární příkaz neshopnosti státní správy, která 20 zjišťovala, že po revoluci mají vlastníci pozemků nějaká práva?
Pamatuju, že se úředníci tehdy ve své povýšenosti ani neobtěžovali dostavit k soudu. Soudu tak nezbylo než jednání odročit.
Chtěla jenom náhradní pozemky, na kterých by mohla hospodařit.
Tak drsnější soudce by prostě po pár minutách čekání zahájil jednání bez úředníka. Co a proč úřad chce, to je ve spise, jestli úředník chtěl předvést další argumenty (nebo reagovat na argument protistrany) tak smůla, měl dorazit, soud rozhodne na základě toho co obdržel.
Ale je fakt, že spravedlnost má být slepá, soudce se nemá nasírat a reagovat na povýšené chování jedné ze stran(i arogantní má práva a může mít pravdu).
Hlavně o soukromém majetku nemá co rozhodovat soud, ale dobrovolná tržní dohoda obou stran. Chcete můj pozemek, OK, poskytněte požadovanou náhradu. Nejste schopni / ochotni náhradu poskytnout, OK, pozemek zůstává můj.
Však nebojte, už se konečně bude vyvlastňovat těm, co nekývnou na odhadní cenu s koeficientem 1.5 nebo 8
Kurnik, není to moc brzo? Jinak mezi námi, mezi lety 2028-2031dodělá ŘSD severní pražský okruh bratru 18,8km dálnice D0 s obřím mostem přes Vltavu a zatímco SŽ tady postaví jeden větší mostek a kousek estakády rovněž mezi lety 2028-2031. #rychlost, #zlepšujemečeskouželeznycy, #ekologyzacedopravy, #elektryckáekologyckázeleznycemápryorytu, #makáme, #jižbrzy.
Na #mynic jste zapomněl 😉
2031? Není to moc optimistické na SŽ?
Tak SŽ má hodně naplánováno na 2028, pokud v tom roce bude zahájení…
V tomto roce se určitě stane něco velkého. Zázrak v Dlážděné. Modleme se bratři a sestry!
Pokud připustíme, že jiné řešení než „most nad mostem“ není možné a stavba dosáhne skutečně obludných rozměrů, pak jedinou smysluplnou cestou je podle mého názoru vytvořit z ní kvalitní architektonickou dominantu. Dnes jsou v místě nalepené dva různé mosty přes Rokytku a návrh počítá s tím, že vedle nich přibude další most přes Rokytku a následně ještě další most přes trať. Myslím, že šikovný architekt by dokázal navrhnout jeden komplexní most, který by všechny tyto mosty spojil do jednotného celku. Křížení by tak přirozeně probíhalo nad Rokytkou, konstrukce by byla architektonicky zajímavá a současně by umožňovala budoucí rozšíření. Jinak se… Číst vice »
Jen mne tak napadá, jak by se takové komplexní soumostí stavělo, kdyby přitom nemělo dojít k totálnímu kolapsu železniční dopravy z východu do Prahy?
Horní most musí umožnít vedení 4 kolejí do Běchovic.
Řekl bych ze jen v Praze několik užších a vytizenejsich hrdelní natož pak v celé republice.
Například?
Třeba Výtoňský železniční most v Praze a železniční most přes Odru v Ostravě
Výtoňský most se dá objet přes Krč.
Ale z Malešic do Holešovic to bez úrovňového křížení nejde, natož u nákladní dopravy, která moc nemůže přes hlavák.
Pokud nějak tajemně zapomenete, že podél Jižní spojky (až po Kačerov) je pouze jediná kolej a z Vršovic na Braník jezdí S8 a S88
opět, jedna kolej je lepší, než jedna kolej, co křižuje nejvytíženější 3 koleje v republice
Úsek Ostrava-Svinov Ostrava-Hlavní nádraží:
V prvním čtvrtletí roku 2024 zde projíždělo v průměru 375 vlaků denně.
Vinohradské tunely: _Jde o nejvytíženější železniční úsek v České republice, v 1. čtvrtletí roku 2020 tunely projíždělo průměrně 860 vlaků za den._
ukážete data pro směr Holešovice-Malešice a Vítkovských tunelů?
V úseku Libeň – Malešice v 1. čtvrtletí tohoto roku jelo 135 vlaků za den (9. nejsilnější den) . Důležité ale je, že těch 135 vlaků musí úrovňově překřížit trať na Běchovice, kde se bavíme o 410 vlacích za den.
Tedy zmínka Výtoňského železničního mostu je ( alespoň) matematicky správná odpověď na – hrdlo s největším vytížením v Praze. ( A celorepublikově také spojení Svinov – Přívoz).
Proti Libni fakt ne. Jeďte se tam podívat.
Zrovna most přes Odru v Ostravě, což je mimochodem největší nádraží v ČR ( pro rejpaly celé kolejiště mezi Odrou a Ostravicí)
Při pokračujícím trendu úpadku nákladní dopravy to nakonec dopadne tak, že zůstane jen Metrans a z celé akce bude profitovat maximálně nově zavedená linka S bahnu.
Ono třeba ta nákladní doprava nebude tolik upadat až se odstraní jedno z jejích větších omezení…
Lol…nákladní dopravu už tihle hlupáci zlikvidovali. Ať zavedou ETCS a nebude pretížený nic…
Ten tunel pod Táborem už dvoukolejný je, dokonce uvnitř tunelu je asi 300 metrů koleje.
Myslím té druhé koleje.
Už dlouho ne.
Za dobu od zprovoznění nám trochu vyrostl průjezdný průřez a k tomu přibyla trakce, takže dnes (bohužel) nevyhovuje pro dvě koleje.
Když jedete z Malešic do Libně tak jste v tom tunelu na jeho levé půlce i s trolejí, a troufni si tvrdit že by se tam ta druhá kolej bez problémů vešla i s drátem.
Tak si to troufněte. Nicméně my kteří se sem tam nějakým tím projektováním zabýváme víme, že se dle norem nevejde.
Normy se dají přiohnout. Vinohradské tunely také nevyhovují dnešním normám a přesto se v nich dvojkolejně jezdí. A u tunelu pod Táborem se dá argumentovat tím že byl jako dvoukolejný zkolaudován a obnovení druhé koleje je tak pouze oprava.
Tak zrovna ohýbat normy v tunelu pod Táborem je z hlediska nákladní dopravy na nic. Potřebujete profil GC, a ty tam dva vedle sebe s trakcí nedáte. Ve Vinohradských tunelech vám stačí nějaká odvozenina GCZ3 pro jízdu ešusů, náklad s potřebou GC prostě pojede jinudy.
Už 2031? To je panečku tempo. Btw kolikátá že to bude stavba zahájená v roce 28?
V roce 2028 začnou všechny stavby. To se nedá ani spočítat. 🤣
Paráda… A jaký úsek dostane anticenu nejužšího hrdla na železnici potom ?? Tipuju Ústí – Choceň, nebo Nema-Še. Má někdo další návrhy ?
Ani jeden.
Poříčany – Choceň.
Děčín-Pirna, není to pořádně kudy objet.
Tunelem
Jo? A kterým? Nebo myslíte ten, co se ještě ani nezačal stavět a podle současných plánů tam dříve než za 13 let nebude?
Příspěvek na který reagujete zněl „není to pořádně kudy objet“, tzn. přítomný čas, ne budoucí…
Praha hln – Radotín
případně Poříčany – Kolín
Zrovna v tomto případě je územní rozhodnutí mimořádný úspěch. Buďme rádi že tento kritický úsek má naději.
Není ta vizualizace nějaká divná? Mizí stávající kolej do Malešic, ale na druhém obrázku (schema) už tam zase je.
Tak pardon, už jsem jí našel. Jenom díky tomu vjezdovýmu klacku, jinak bych na to brejlil do teďka.
Výborně! Tak můžeme kreslit a rovnou bych začal soutěžit projektanta na rozšíření tunelu „pod Táborem“.
To je teda rychlost. Nejlepší je, že zase není ani snaha o 3 koleje, abychom si v roce 2031 mohli říkat, jak to nestačí. Teda pokud se někdy vyřeší ten tunel vůbec.
No tři koleje, když je tam teď jedna, to je trochu přehnané a navíc je tam tunel, o to by to bylo složitější. Spíše ještě přesmyk v Malešicích, ten by tomu prospěl.
Tři koleje tam opravdu budou. Dvě povedou do Malešic, třetí povede na Jahodnici, kde se zapojí do tratě Malešice – Běchovice.
Aha, díky, to jsem nevěděl, informace o Libeňském přesmyku řešení na Malešické straně nezmiňují. Jako spojka někde od Českobrodské směrem na Jahodnici to smysl dává.
No ale bohužel ne už přímo z té Libně, neboli vlaky z Libně do Běchovic budou furt částečně problémové. Přitom odjezd z ranžíru by to řešilo zcela a tranzit od Holešovic by mohl už na vjezdovém zhlaví Libně křížem (resp. operativně na jednom ze tří zhlaví).
Podle mě tady tento směr bude pořád zůstávat dost nedořešený. A to i směr do Prahy (bude sice čtyřkolejka Libeň – Běchovice, ale do ní se zaústí VRT a i regio bude dále narůstat).
To se asi Tome nechápeme. Spojka na Jahodnici je primárně určena pro výjezd nákladních vlaků z ranžíru směr Kolín. Jediný konflikt, který tam bude je překonání protisměrné koleje na Jahodnici.
Od Kolína do ranžíru pojedou náklady klasicky přímo, tam není problém.
>Jediný konflikt, který tam bude je překonání protisměrné koleje na Jahodnici. Plus ještě při tom odjezdu z Libně (alternativně by se jelo vlevo za cenu jednokolejky v tomto úseku „přes most“ pro směr Malešice). A další konflikt s protisměrem hned za tunelem. Plus konflikt (jednokolejka) odjezdu vůči vjezdu. A tohle všechno bez možnosti mezilehlého zastavení. To by přicházelo v úvahu jedině na té Jahodnické spojce, pokud by ovšem pro náklady bylo dost místa na 4.TK Běchovice – Libeň, což se obávám, že nebude, a navíc při vjezdu do Libně bude zase konflikt s vlaky z Libně (z ranžíru i tranzitními)… Číst vice »
Tři koleje jsou česká švejkovina nemající snad nikde jinde obdoby. Buď standardní dvě, které by tady měly v pohodě stačit (ale musí být, ne o nich diskutovat), nebo čtyři.
Třeba z Wroclavského hlavního jdou na západ 3 koleje, ale ne na takové délce.
Nemáte pravdu. Nejedná se o českou švejkovinu. Třeba v Německu tříkolejky najdete na tratích Hamburg – Lüneburg, Erfurt – Neudietendorf, Würzburg – Rottendorf, Buchholz (Nordheide) – Rotenburg (Wümme) a Gelnhausen – Hanau. Ve Francii mě napadá namátkou třeba trať Paris – Orléans. 🙂
Ty by byly potřeba, leda že by tudy jezdil S-Bahn v nějakém 5 minutovém taktu. A i tak z Libně do Malešic nebude jezdit dálková doprava a nákladní vlaky by se asi vešly. Spíš by to chtělo přesmýknout z Libně i směrem na Běchovice, ale to asi moc prostorově nejde. Přesmyk v Malešicích by se taky hodil.
To řeší spojka z přesmyku do Jahodnice na trať Malešice – Běchovice a přesmyk v Malešicích taky bude. Jen je otázkou, kdy?
No, řekněme že to vylepší. Ale „řeší“ je trochu silný výraz.
Ještě šest let, skvělá rychlost…..
Uvědomte si, že je v tom zainteresovaný i bobr … .
Přesně.
Bobr by se mohl splašit a místo stromů začít okusovat mostní podpěry a bylo by po přesmyku.