Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře
Aktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMP
Ke změně zadání vedl podle magistrátu aktuální stav obou konstrukcí.
Tak dlouho Scheinherr opruzoval s opravou Libeňáku, až se stejně zbourá, ale o pár let později, jen kvůli tomuhle ňoumovi
Sorry jako, ale prostě to všechno trvá moc dlouho. Ten most se uzavřel v podstatě ze dne na den snad před šesti lety a teprve teď se ho chystáme opravit? Most pod Vyšehradem je to samý v bleděmodrým.
Metrostav už smí do výběrek? To to uteklo…
Možná proto se čekalo s opravou.
To jen naši předci byli byli takoví burani, že řetězový most si dovolili nahradit funkční novostavbou (dnešní most Legií) a ne (rostoucí dopravě už nevyhovující) replikou…
Konečně je ten šašek pryč.
Takže se nezbourá celý, ale skoro celý.
Paráda, konečně něco hezkého
A co na to památkáři, staromilci a jiní zainteresovaní plevelisté?
Těžko jim to bude vadit, když výsledek bude vypadat stejně.
Tak jasné je že nerozhodl aktuální stav mostu , ale potřeba udělat z toho větší zakázku ze které se ODS a jejich kamarádi víc napasou.
Mohl byste předložit konkrétní důkazy? Děkuji
Pane Sůro, při vší úctě – ODS si založili hoši z polosvěta, který v dobách pozdního socialismu zobrazovaly filmy jako Bony a klid či Kamarád do deště. Málokdo touží po „minimálním státu“ tolik jako kriminálník, který si opravdu, ale opravdu nepřeje být obtěžován policií. Těchhle genů (a osob) se strana už nezbaví, dokud nezanikne. Že na trend „politiky jako formy podnikání“, nastolený ca od roku 1992 ochotně naskočily i všechny ostatní strany, je svatá pravda, ale profíkům formátu výše zmíněných hochů prostě nemohly a nemohou stačit. Doživotně pro mne (a nejen pro mne) bude platit – vidíš politika, drž si… Číst vice »
V tomto pripade se jedna o zakazku ve sfere vlivu Scheinherra (Praha Sobe) a Hriba (Pirati). Takze tentokrat hraje ODS jen druhe housle. Vetsi zakazku z toho ma predevsim Petr Tej, coz je kamarad Scheinherra. Bez vyberka tu dostal uz slusne mnozstvi zakazek a ted to budou dalsi, vzdy v radu milionu.
Ano, považuji to za nanejvýš pravděpodobné, viz můj komentář níže.
Nový most místo opravy bude ve výsledku spíš menší zakázka..
Nevim co je na tom pro pana redaktora tak překvapivého, že jiná možnost není se ví už více než rok.
Ale zaplaťpánbůh za to, že je to snad konečně definitivní.
Když se oficiálně rok Praha tváří, že se nic nemění, tak to překvapení je. Ale ono dost prozradilo, že se na odpovědi k projektu čekalo měsíc a pak přišly bezobsažné věty.
Pokud nebude vyčleněno alespoň 1% na údržbu z ceny díla tak nezbyde než dokola platit nové mosty.
Pak nám ty mosty vydrží věčně? Tenhle most byl zfušovaný od začátku, například nosnost betonu byla dost nízká, co si pamatuju, neodpovídala ani normám těsně po stavbě.
Prostě všechny stavby mají nějakou životnost, pokud to není nějaká památka, kde stačí chodit pěšky a na nic moc nesahat, tak je nejlepší je zbourat a postavit nové s novými technologiemi.
“ všechny stavby mají nějakou životnost“
Tohle asi někdo zapomněl říct antickým stavitelům. Jejich stavby přežily tisíciletí.
Z hlediska dnešních ekonomistů byly antické stavby totální propadák.
Mohli bysme pekne v antickem stylu tyhle stavby provadet levneji diky otrocke praci. Hlasi se Soudny, Chcipak a 20 tisic knouralu z Nebourat
A jezdí se po nich? Tramvají a nákladními vozy?
Btw, to, co obdivujeme, jsou taky jen zbytky.
Obdivujeme jednotky antických mostů, které zbyly v dobrém stavu, což samozřejmě vyžadovalo průběžné opravy a údržbu. Třeba takový skvost římského inženýrství jako Trajánův most nevydržel ani 200 let.
Tvl jsem se dostal na vlákno fanoušků odsouzené firmy.
Vážení, navrhuji jako hlavní artefakt nad mostem vztyčit v nadživotní velikosti sochu tvarové repliky pana doktora gynekologa, vycházející z originálního řešení předcházejících politiků a v hlavě sochy navrhuji vytvořit byty pro hasiče, policisty a sestřiky, kteří by se pohybovali v monterkách odsouzené firmy, aby bylo jasné kdo se zasadil o záchranu této památky !!!
Pomník měl být ten plánovaný Stuchlíkův obytňák.
Scheinherrovi by už měli volat RZetu, až mu prdne cévka🤣
Pan Scheinherr vypadá v pohodě a je spokojen: 📸 Mrkněte na příspěvek na Facebooku
https://www.facebook.com/100058175644052/posts/pfbid02Lnk4FKaSqkMoMCifsMve6QqpV5E6v3cd29dXnjKwDwrmVdvQEsxtdSpAcRT8tcEKl/
Tomu už je to jedno, politicky se na tom zviditelnil a o to mu šlo především.
Je fakt, že to byl hlavní bod jeho tehdejší předvolební kampaně. Osobně jsem viděl jak na mostě pořádal nebourací kampaň.
Ale o tom zde už dobrou čtvrt hodinu hovoříme!
Replika, nikoliv rekonstrukce: to bylo každému příčetnému statikovi jasné již od roku 2018.
Ne replika – to není totéž jako rekonstrukce do původní podoby (vzhledově) se zachováním maxima možných původních částí: replika v pravém slova smyslu je zopakování, tedy by se mělo postavit zcela přesně totéž co před 95 roky a co teď už údajně nevyhovuje současným normám (a potřebám).
Replika vzhledu, nikoliv stavebních postupů. To je pro veřejnost klíčové, dovnitř mostu nikdy neuvidí.
Jsem přesvědčen, že kdyby budoucí investor („město“) byl hned na počátku všeho dění jako výchozí bod celého jednání navrhl opravu formou rekonstrukce do původní podoby se zachováním maxima možných původních částí, tak by to řešení prošlo rychle a relativně hladce a příprava stavby mohla být už o víc než rok dál – jen by se na tom samozřejmě nenakapsovalo tolik různých pijavic a dalších lumpů.
tak to je zralé na vypovězení smlouvy a vypsání nového tendru, ne?
V kaší politické realitě bych se především tázal, co přesně „transparentně vysoutěžený“ dodavatel nadiktoval zadavateli – a který vyhladovělá politická strana za destátek nastavila pozadí.
Když jsem tu nedávno psal, že po přípravných pracích to vypadá na novostavbu, tak jsem dostal spoustu mínusů 🙂
To připomíná přeci ten vtip s autem na jiných papírech na STK. Nejdřív vyměním motor a pak karoserii a když jim ukážete že hlavice řadící páky je z původního vozu, tak je to OK. Jo divoké devadesátky. 😀
zatímco s tramvajema a vláčkama to funguje dodnes 🙂
Tak pokud pamatuji, tak jedno číslo 830 měly snad tři stroje po sobě. 😀
Jo takhle… Rekonstrukce novostavbou. Tak to měli říct hned :o)
Tak snad se ta replika udělá širší o jeden jízdní pruh na každé straně.
Proč? Vždyť tam nic nejezdí a jezdit nikdy nebude.
Protože by se tam vedle sebe vešli tramvaje, auta, cyklopruh a dostatečně široký chodník. Ne vždy je to jen o autech.
Oprava, žádný cyklopruh, plnohodnotnou, od chodců i aut odělenou cyklostezku tam chci! Když už se to bude stavět víceméně na novo tak proč ne.
Tramvaje, auta, cyklisté i chodci se tam právě pohodlně vejdou v té současné variantě rekonstrukce, která má dokonce i stavebně oddělené cyklopásy. Ve variantě novostavby z roku 2006 tam naopak měly být dva pruhy pro auta odnikud nikam a cyklisté měli jezdit po chodníku, to nebylo úplně skvělé řešení.
Akorát že vůbec. V současné šířce mostu není možné zřídit cyklostezku bez zabrání většiny chodníku. Takže chodci zase utřou, zbyde na ně sotva metr a půl a stejně se jim tam budou cpát cyklisti.
V německých městech jsou sdílené chodníky celkem běžné. Ovšem, taky po nich cyklisti nejezděj jak šílenci a počítaj s tím, že na chodníku chodí i chodci, a chodci počítaj s cyklistama.
Metr a půl široký chodník není zas tak málo, tam se pohodlně vejdou dva chodci vedle sebe. Na druhou stranu, při tom provozu, jaký se tam dá očekávat, by cyklisti klidně mohli po silnici.
Metr a půl chodník je zatraceně málo.
Bude ,v oblasti býv. loděnic ,skladů ,fabrik z obou stran mostu roste nová ,velká obytná čtvrt
Jako čtyřkolejnou tramavou trať???
Tak chtěl bych slyšet stanovisko spolku Nebourat k mostu na Výtoni, když se jejich hlavní hvězda Eugen Brühwiler veřejně zdiskreditoval v přímém přenosu. Hlavně na referenčním projektu, na kterém ukazovali, že jdou opravit mosty, které naši odborníci považují za neopravitelné 🙂
No milí přátelé, a takto to přesně bude probíhat, pokud ti blázni nějakým nedopatřením schválí opravu železničního mostu pod Vyšehradem namísto nové konstrukce.
Bude to stát mraky peněz na přípravě jak a co, pak se do toho sáhne, zjistí se, že to nakonec bude stát xx miliard navíc, protože se přišlo na to, že je to mnohem horší a oprava bude náročnější a ve výsledku to možná ani nepůjde dost dobře opravit, tak aby se to za pár let nemuselo opravovat znovu …. no a pak se rozhodne o nové konstrukci na stávajících pilířích 😀
… jo a než se to celé stane, tak bude 10 let v pr****, kdy budou nákladní vlaky z východu Prahy na západ Prahy pěkně ekologicky a ekonomicky jezdit přes Budějce.
Most Inteligence taky nebude?
Bude, ale přes tunel je jedna kolej. Z obou stran fronta, jakou už dlouho nikdo neviděl.
A nedej bože, aby se tam něco vysypalo.
Ten jednokolejný úsek v tunelu nebude mít ani kilometr, zas taková katastrofa to snad nebude. Horší asi bude úsek odb. Spořilov – Vršovice, ten je o hodně delší.
Ten je sice delší, ale už na něm bude jen osobka.
Třeba je to marketingová nebo spíše PR klička. Nejdříve se řekne, že se nový most stavět nebude, pak se rozhoupou k opravě a pár měsíců před opravou to architekt HolKy změní na víceméně nový most, který ten původní bude zdánlivě připomínat. Tím se vyhli obstrukcím.
To by odpovídalo té současné přehnaně byrokratické době. Ale já pořád doufám, že to půjde i jinak.
Oprava vzhledově podobnou replikou je u památkově chráněného mostu jediné možné řešení. Rozšíří se na 3 koleje, trochu se přidá na výšku troleje a panorama Prahy bude v cajku 🙂
No ale o tom ta diskuze není. Oni to chtějí opravit tak jak to je a rozšiřovat o třetí kolej také prý není potřeba.
Nebourači chtějí opravu se zachování původní technologie i dispozic. Tady je to oprava stylem zbourat a postavit znova s moderní technologií. Negrelliho viadukt byl něco mezi tím, tam se most rozebral na jednotlivé kameny, vnitřek je postaven moderně, akorát většina těch kvádrů na povrchu se dala použít. Některé oblouky bylo ale potřeba stavět od základů znova, protože byly ve špatném stavu. Tady Libeňák už je vysoutěžený relativně za levno (vůči odhadu a vzhledem k tomu, že se jedná o soumostí až k zastávce Palmovka). Otázka je jestli a kolik bude chtít Metrostav dosypat za změnu projektu. Nicméně když je argument… Číst vice »
Takže nakonec namísto záchrany památky budeme mít volnou citaci, kterou si Metrostav nakreslil na papírový kapesník, protože jim mezitím v projektanské fázi inflace ukousla plánovaný zisk. Výborně Rado hl. m. Prahy. Na každý nový most v Praze by měla být vypsána architektonická soutěž.
Nápady mostního šotouše Adámka se nezdají být úplně příčetné…
Ještě si připustit, že pilíře jsou sežrané agresivní spodní vodou, a může se postavit most zcela nový, kvalitní, vizuálně ctící Janákův vzor.
Já tomu nerozumím, proč zrovna ty políře mají zůstat? Nejsou víc namáhané jak hmotou mostu nahoře tak povětrnostními vlivy i vodou dole (+ minulými povodněmi)?
Z jiné diskuze jsem našel na odkaz na původní odebrané vzorky z pilířů, které ukazovaly žalostný stav betonu: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/libensky-most-je-poskozeny.A170511_2325253_praha-zpravy_rsr
Tak ještě rozhodnout ten Výtonský a posuneme se realizaci. Nestát, nekecat a dělat.
A znají v Praze to poslední slovo?
Nejhorší možná varianta. Buď ať to opraví nebo vypíší architektonickou soutěž. Ale tohle? No doufám, že u dalších mostů v pořadníku už tohle neuvidíme.
Ale uvidíme, řeší se Hlávkův, Legií…
No právě. U Čechova mostu třeba teď opravili moc hezky zábradlí, osvětlení apod. Nevím, jestli obnovili chrliče, což bylo také v úvaze a bylo by to super, ale vypadá to hezky.
Ten návrh není špatný. Líbí se mi, že se to opravdu řešilo komplexně s cílem zpřístupnit celé území, ale mohlo to být možná ještě lepší.
Co je špatné na novostavbě repliky s moderní technologií? Budeme mít nový most, který vydrží dalších 100 let, zachová se architektonická hodnota a z dopravního hlediska ta kapacita dostačuje.
Že architektonická hodnota bude právě téměř na nule, když se ten most předělá. A když už se to předělá, tak se to mohlo řešit kompletně od začátku bez omezení té architektonické hodnoty.
….omezení dané tou architektonickou hodnotou
Architektonická hodnota by byla zcela na nule, pokud by se ten most zboural a nahradil novostavbou dle původního záměru. Na tom mostu je hodnotné jeho tvarové řešení, provedené v monolitu s nákladnou kamenickou povrchovou úpravou pemrlováním. Bohužel, pokud je tento architektonicky hodnotný povrch rozpraskán a výstuž za ním, díky dlouholetému působení vody zkorodována, je nutné tento povrch odstranit, výstuž zasanovat a povrch provést znovu. V takovém případě se skutečně nabízí otázka, zda-li není příhodnější most odlít znovu, třebas i s větším krytím výstuže, čímž můžeme dosáhnout celkového zlepšení jeho užitných vlastností. Tvarově se pak jedná o velmi krásnou stavbu, jejíchž… Číst vice »
Aktualizovaná verze se mi líbí, akorát jsem úplně nepochopil, zda „hlavní“ most přes řeku bude teda taky nový, nebo to se týká jen té části přes slepé rameno.
Rada magistrátu je nesmysl s politická rozhodnutí nedělá vedení magistrátu. Pozor na ty termity.
Jj, diky za upozornění
Opravitelné… ale za jakou cenu?
Je to most, nikoliv historická tramvaj, ktrou lze provozvat v létě za hezkého počasí a na zimu odstavit. To prostě s mostem udělat nejde, po něm ty tramvaje musí jezdit ikdyby padaly tragače.
Některé části už to mají za sebou, něco se opravit ještě dá. https://mapy.cz/s/mesufopale
Vyměnit, co potřebuje vyměnit!
A ty historické tramvaje v Praze se provozují jen v létě a za pěkného počasí? Možná některé nejvzácnější kousky třeba i ano, ale já docela dost těch historických vídám v provozu po celý rok…
Jistý aktivista vyhrál politickou funkci s tím, že nedovolí zbourání tohoto mostu. Na pomoc si vzal švýcarského odborníka, a z ceny cca 600 mio to dotáhl na opravu za cenu přesahující 2 miliardy. Všichni statici z Prahy si přitom šeptali, že se pod opravu nepodepíší (viz diskuze zde dříve), protože už založení mostu bylo špatné a špatně. Křičelo se o vzácné památce. Na konci všeho se dozvídáme, že jsme na začátku, most se zbourá a nahradí se jakousi replikou. Jsme o deset let zpět. Nyní stejný aktivista a jeho profesor se mohou pokusit o nové kolo. U železničního mostu už… Číst vice »
Špatně založený… Je pravda že se o něj zajímám jen okrajově, tak neznám detaily. Bylo by možno k tomu dodat více detailů?
Tu původní diagnostiku dělal Kloknerův ústav, porf. Kolísko o tom mluvil nap přednášce. Myslím, že pomalu neodebrali souvislé vzorky z jádrových vývrtů. Byla tam síranová koroze, malá pevnost do 20 MPa, velká pórovitost, myslím, že i oblázkové kamenivo. Asi plošné založení na skalním břidlicovém podloží. Ale je to pomalu 5 let, co se to probíralo. Třeba se to dá někde dohledat.
Díky, síranovou korozi mě učili, rozumím, je tam pořád a ještě horší, zvrátit se to nedá.
Analýza Kloknerova ústavu hovořila celkem jasně, nevím proč šel Scheinherr proti jejím závěrům, které doporučili novostavbu i z dlouhodobě ekonomických důvodů.
Těch 600 milionů je cena jenom za tu část přímo nad Vltavou, která se taky celou dobu v debatě nový most vs. rekonstrukce řešila, jelikož je nejcennější. Celé soumostí z Holešovic až na Palmovku má ovšem skoro kilometr a předělává se to komplet, čemuž kompletní cena odpovídá. Původní záměr na nový „dálniční“ most v roce 2014 počítal s cenou 2 miliardy (v tehdejších cenách (!), navíc na základě zastaralého projektu z roku 2006, takže se už tehdy počítalo s dalším nárůstem) – vize usnesení zastupitelstva hl. m. Prahy č. 41/52 z 11. 9. 2014. Nový most by tedy Prahu levně… Číst vice »
Ani nevím proč, ale vzpomněl jsem si na závěrečnou řeč ze hry Záskok.
„Tak končí naše komédie, zlo prohrává a dobro žije. “ 😀
Začíná to spíše vypadat na městský ‚H+H Development‘ (kdo ví, odkud ‚vítr vane‘) než obecné dobro. Vše ‚vyjde‘, když se chce…
Hlavně nechápu jaký blázen zrušil ten nájezd ze severní strany z ulice Voctářova. Zbytečně si tak přetěžuje křižovatka tím že tam ten nájezd chybí. V civilizovaných zemích se ruší semafory a přidělávají další nájezdy a Vše řeším mimoúrovňově ale u nás se bariéry přidělávají a naopak se vracíme do jeskyní. Otevřete si mapy.cz teď a pak starší fotky než rok 2018 a je tam krásně vidět. Snad zatím nejsou ty developeři 🙁
V civilizovaných zemích se především omezuje průjezdnost IAD centrem
A od kdy je Libeň/Holešovice centrum? Je to periferie jak vyšitá. Do centra je to aspoň 10-15 minut veřejnou dopravou, podle konkrétní lokace.
Já si teda pod pojmem periferie představuji spíše třeba Letňany, Dolní Chabry, Ďáblice apod. než Holešovice, které jsou od centra asi tak kilometr a půl.