Levnější jízdenky pro všechny? Rozpočtový výbor schválil nižší DPH pro veřejnou dopravu
Cestující na nádraží ve švýcarském Lucernu. Švýcarsko bývá považované za vzor pro veřejnou dopravu. DPH z jízdenek tu letos kleslo na 7,7 %. Foto: Jan Sůra
Po zavedení slev ve výši 75 % pro děti, studenty do 26 let a občany nad 65 let by mohlo
Nejhorší je aktivní blbec. Zatimco neni nedotovani dopravci vykazuji růst cestujicich i tržeb. V dotované autobusové dopravě cestujicich ubývá, v regionální železniční dopravě mimi Prahy je to obdobné i při snizeni ceny jizdenek o 25 % ze zakladniho tarifu ČD (například Jihočeský kraj). Osobně se domnívám, že hlavní problém je úrověň služeb a čas cesty, kdy některé autobusy ve špičkách jezdi napriklad dva během deseti minut a pak po cca 20 km se rozdělují, ale oba maji stejné zastávky, pritom by mohl jeden z nich jet vzhledem k počtu cestujících bez zastávek a být rychlejší. Další věcí je treba wifi,… Číst vice »
Řekněte mi někdo, že je to nějaká legrace to její vyjádření s lanovkou. Ta ženská je ještě větší … než jsem si myslel.
O té nehoráznosti, že miliarda se jí nezdá málo, ale šest je v klidu, protože koblihy, ani nemluvě.
Předpokládám, že si to kolegové z Aktuálně nevymysleli.
Kolik je v čr lanovek a kolik přepraví lidí za rok? Všichni politici jezdí přeci lanovkou na sněžku. Mně to taky připadá brutální, spíše měla napsat, že pohonné hmoty do veřejné dopravy by měly přejít do snížené sazby, ty jsou největší položka dopravy.
No ale snížení DPH na VHD by celkem smysl mělo. Už třeba jako rezerva pro budoucí inflaci. Navíc vzhledem k tomu, že na železnici je VHD z nějakých 90% dotována státem*, tak je DPH u VHD stejně jen přelévání peněz státu z jedné kapsy do druhé. *stačí započítat i skytou dotaci v podobě infrastruktury, která se dotuje státem přímo SŽDC přes SFDI… z poplatků za dopravní cestu se provoz SŽDC a investice do tratí ani náhodou nezaplatí… A pokud se započítá i tato „skrytá částka“, o které šotouši velmi rádi mlčí (to není narážka na vás, pane Sůra, ale na… Číst vice »
A není tedy i silniční doprava dotována veřejnými korporacemi? A možná ještě víc, protože krom dálnic se za použití sítě nějak moc neplatí.
Nechávat všechno v režimu na dožití je problém a do budoucna bude ještě větší. Nejhorší je že ta vláda, která začne uklízet ten bordel, tak po jednom období asi rychle skončí.
Máte asi rád koblížky, viďte? Že o nich píšete i u cestování… Úplně si vás představuji, jak usednete do vlaku, vyndáte krásně promaštěný pytlík plný koblih a cukřík pomalinku oklepáváte na sedačku…
bude to se vztahovat i na mhd- drážní vozidla?
Bude na veškeré služby pozemní hromadné pravidelné dopravy cestujících a jejich zavazadel.
Do textu jsme doplnili odkaz na celý materiál.
Díky, po přečtení, jsem se lekl, že nemysleli na trolejbusy.
Tak bych tipoval, že lanovka na Petřín je také pozemní hromadná pravidelná doprava cestujících a jejich zavazadel, i když je částečně (stejně jako vlaky a autobusy) na mostě. A co lanovky, které mají stanice a sloupy na zemi, ale kabiny na laně ve vzduchu?
A kolik lidi tu lanovku vyuziva na kazdodenni dojizdeni do prace, nebo do skoly ? Staci sdelit pocet prodanych mesicnich jizdenek… 😉
No na petřínskou asi nejvíc v republice u celé HD. Ale to jen teoretický 😉
Pokud se to má vztahovat i na MHD, tak na tuto lanovku taky – asi kvůli jedne lanovce ne příjdou o nižší DPH v cele Praze. Takže to je trošinku nesmysl, co řika.
jen nasirejte nas, co platime plne jizdne, budeme cim dal vic presedat do aut…
když se sníží dph, tak se sníží cena jízdenky, ale tady se projeví charakter dopravců, jestli to sníží jak píše článek.
Pak ale nebudou moci přidat řidičům, jak to říká zase Stan, pokud sníží jízdné. Takže buď se sníží jízdné pro cestující a jinak se nic nezmění. Nebo jízdné zůstane stejné, dopravci zůstane 5% z DPH a pak (možná) bude mít více peněz pro řidiče atd.
V reálu to dopadne jako s knihami – ceny zůstaly stejné i po snížení DPH.
Možná v rámci konkurenčního boje sníží Regiojet někde ceny nebo něco takového a to bude vše
jestli jsem správně pochopil, cílem opatření je zlevnit jízdné mj. těm, co platí plné jízdné…
Vzhledem k inflaci to asi se zlevněním pro konečné zákazníky nebude tak horké.
V tom případě ten návrh zabrání zvýšení cen (anebo způsobí menší růst cen), ne?
Tak jako tak, návrh bude znamenat – v porovnání se situací kdyby nebyl schválen – nižší ceny anebo více peněz pro dopravce. Oboje rozumné, za nízkou cenu pro stát.
Ještě minulý týden lidi prskali, že je to populismus apod., páč slevu nedostanou všichni… uplynul necelý týden a možná se dočkáte slevy všichni
Na dopravu v ZDO by mělo být ideálně 0 %, protože to je stejně jen přelití peněz z jedné kapsy do druhé.
On je ale rozdíl dát slevu 75% typickým voličům navrhovatele (v čem je veřejnoprávní užitek takové velké slevy?) a snížit zdanění VHD, víte? A to ani nemluvím o jednoduché implementaci takové změny (jen jednorázová změna v zúčtování vs. další úředníci kontrolující slevy a velké pole pro podvádění).
Rozdíl je ten, že v tomto případě veřejný rozpočet přijde o daňový výnos, ale pro cestující dosavadní výše cen zůstane, rozdíl půjde do kapsy dopravcům.
Slippery slope argumentační klam. Předpokládáte, že neslevní.
Navíc i kdyby neslevnili, nevíte, jak by se výše cen vyvíjela bez snížení DPH – nerostla by?
A i kdyby šel rozdíl „do kapsy dopravcům“ – to je špatně? Že by si z toho vylepšili vozový park anebo přidali řidičům, kterých je hodně velký nedostatek, takže se musí odříkat spoje? Toto byste také nechtěl zlepšit?
Je mnohokrát prokázáno praxí, že snížení DPH se do ceny pro zákazníka nepromítne. A je iluzorní, že peníze dopravci využijí, aby vylepšili vozový park anebo přidali řidičům. Je to čistě na svévolném rozhodnutí managementu soukromých firem.
no jestli myslíte, že ti, co mají 75% slevu jsou typičtí voliči navrhovatele… no nevím, jak jste na to přišel – možná sluníčko. Ještě minulý týden se studentíci dušovali, že budou jezdit hrdě za plné (přeloženo – maminka mi to zaplatí).
Snížení DPH téměř jistě nepovede ke snížení cen jízdného pro cestující. Zato zvýšení daně by se projevilo okamžitě a plné výši, je to mnohokrát prokázáno praxí.