Levnější a téměř bez demolice. Liberec čeká nové hlasování o tramvaji na největší sídliště
Náklady na novou trať přesahují miliardu korun.
Architekt Václav Brejška dokončil ověřovací studii pro výstavbu nové tramvajové trati z centra Liberce na největší místní sídliště Rochlice. Oproti původnímu návrhu od společnosti Valbek má přinést především šetrnější vedení trasy bez nutnosti demolice. Jednou z variant je i vybudování trolejbusové dráhy.
O dokončení informovali liberečtí Zelení, z jejichž popudu celá studie vznikla. Souhrn studie s řadou vizualizací a zákresů je zde (soubor má zhruba 50 MB).
Zjednodušení a zlevnění
Studii už vidělo vedení města, komise dopravy, rada architektů a výbor pro plánování území a dopravu. Jejich členové doporučili schválení. Nejdůležitější hlasování tramvaj čeká na prosincové zastupitelstvo. Na sídlišti Dobiášova a v Zeleném Údolí bydlí přes 16 000 lidí, obsluhu zajišťují jen autobusy.
„Mým úkolem bylo zhodnotit projektovou dokumentaci a najít alternativní návrh, který může vše zjednodušit a zlevnit. A zkusit najít řešení, které získá stavební povolení a také podporu. Zaměřil jsem se na nejnáročnější úseky plánované trati, což byly především mosty a podjezdy. Například v ulici Dr. M. Horáková, ulici Košická nebo úsek v ulici Dobiášova. A současně na to, abych celé to území udělal prostupnějším například pro cyklisty a chodce. Šlo mi o to, aby navrhovaná trasa maximálně kultivovala veřejná prostranství v území, kterým by měla procházet,“ uvedl autor studie Václav Brejška.
„Základním problémem všech dosud zpracovaných studií je nízká míra citlivosti vůči dotčenému území a úzká zaměřenost na jediný cíl – umístění tramvajové trati do území. Městské prostředí ale potřebuje více – každá významná (a nákladná) investice by si měla klást za cíl obecné zlepšení prostředí, kompenzace za vyvolané zásahy do území. Mostní objekty, navrhované ve více studiích do prostoru ul. Dr. Milady Horákové sice převedou tramvajovou trať, nezlepší ale tento uliční profil pro další účastníky provozu a není tak využita jedna z externalit tramvajové dopravy – městotvornost,“ dodal Brejška.
Původní verze počítala s demolicí řady obytných domů nebo tunelem pod Košickou ulicí. „Není nutné dělat nesmyslný tunel pod křižovatkou s Košickou. Není nutné kvůli tramvaji vybourat řadu domů podél ulice Na Žizkově. Je to levnější, je to politicky průchodné,“ popisuje výstupy studie od Jindřich Felcman za Zelené.
Tramvaj v uličním profilu
Nově počítá návrh s integrací tramvajové trati do uličního profilu v ulici Dr. Milady Horákové. To umožní například zřízení zastávky Košická před křižovatkou se stejnojmennou ulicí, kde bude možný přestup mezi tramvajovými a částí autobusových spojů. „Je nutné zachovat prostupnost územím pro pěší a cyklisty, což je v návrhu řešeno konzolovou lávkou nad pravým břehem Nisy, která klesá na úroveň parku pod přemostění, po kterém je vedena tramvajová trať,“ popisuje Brejška,
Tramvaj vede většinu trasy v silnici. K velkým změnám oproti původní verzi dochází v oblasti ulice Na Žižkově. Původní plán počítal s umístěním trati do samostatného tělesa včetně demolice některých domů.
Trolejbusy? Levnější, ale problém s kapacitou
„Alternativní návrh umisťuje tramvajovou trať do profilu ulice Na Žižkově, která má stísněné šířkové poměry i značné stoupání, ale tramvajovou trať zde lze umístit, v případě zajištění části soukromých pozemků podél jižního okraje ulice lze navíc zachovat komfortní šířku chodníků. Dle v současnosti platné legislativy , týkající se ochrany obyvatelstva před hlukem jsou splnitelné i hlukové limity, jejichž dodržení musí být zajištěno i technickým provedením kolejového svršku, popřípadě také dopravně-organizačními opatřeními. Výsledkem je trať, která se organicky přizpůsobuje stabilizovanému území.,“ popisuje Brejška.
Třetím úsekem, který prošel změnou, je závěrečná část na sídlišti Rochlice. Z návrhu zmizelo přemostění ulice Dobiášova a nově je umístěna tramvajová smyčka nad Vratislavickou ulici (nad současnou zastávkou autobusů Zelené Údolí).
Odhadované náklady jsou 1,284 miliardy korun, tedy o zhruba 180 milionů korun méně než počítal původní návrh Valbeku.
Součástí zadání bylo i ověření, zda není lepší Rochlice napojit trolejbusy. Podle studie by bylo vhodné v případě této varianty elektrifikovat celou linku 12 s využitím parciálních trolejbusů, které by projely centrem bez troleje. Trolejbusová verze by vyšla levněji, podle Brejšky ale na rozdíl od tramvají nemá rezervu pro navýšení kapacity. „Snížení intervalu pod 5 minut ani nasazení kapacitnějších, 24 m dlouhých trolejbusů se u linky č. 12 nejeví reálné, říká Brejška.
Přípravy tramvajové trati do Rochlice připomínají další velký infrastrukturní projekt týkající se krajského města. Lepší železniční spojení s Prahou. I o něm se desítky let mluví a vznikají studie, ale reálně se neděje téměř nic.