posily_do_teamu

Levnější a téměř bez demolice. Liberec čeká nové hlasování o tramvaji na největší sídliště

Vizualizace tramvaje na ulici Dr. Milady Horákové u křžovatky s Košickou. Foto: Václav BrejškaVizualizace tramvaje na ulici Dr. Milady Horákové u křžovatky s Košickou. Foto: Václav Brejška

Náklady na novou trať přesahují miliardu korun.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hýkus se fíbe

Nejsem z Liberce,
ale po prostudování map Open rail a této studie mě hned napadlo proč to proboha nenapojí na konci místo smyčky nahoru na sever do stávající tratě směrem na Jablonec? Měli by krásně okružní linku, která by byla pro obyvatele určitě mnohem užitečnější než smyčka na konci.

Hans N.

Takhle. Líbí se to Syrdovi? Pokud ano a pokud vyhraje některá z dynamických společností kterým fandí, tak se kopne hned po dostavbě nového špitálu. Pokud ne, tak marná snaha. Liberec dávno není město pro lidi.

Aussiger

Nepřehánějte…

Hans N.

Tak jo. Stačí mi pár vět o tom, které lokality vzkvétají. A nemyslím tím pár set metrů opravené silnice v centru nebo parkoviště s lavičkami na kterých se nedá sedět.

Ladislav Hruška

Už před mnoha lety se ta tramvaj rušila kvůli úspoře a teď ji budeme kvůli úspoře znovu zavádět. To vymyslí jenom „študovaný“ člověk a podpoří lidi na radnici! A k čemu se stavěla příprava u zastávky U lomu. Já jako geodet jsem tu trasu od Lomu až do Doubí zaměřoval. A mělo to větší logiku. Na Horákové „nikdo“ nebydlí. Na trase kolem Broumovské, Dělnické a Rochlic je lidí plno. Nebydlí na Horákové někdo z radnice nebo od projektanta?

Martin

Prostě je nutné zvýšit cenu. Vyšší cena – vyšší provize pro zainteresované. Viz bazén, nikdo z normálních návštěvníků nechce společné šatny, hýbat s posilovnou a vůbec měnit layout. Jde jen o zvýšení ceny.

Jarda

nikdo z návštěvníků nechce oddělené šatny ani původní layout bazénu..když bych měl použít vaší rétoriku..

jirik.e

Zvláštní, že třeba v bazénu ve Vrchlabí, v Olomouci, nebo koneckonců třeba v Babylonu nemá nikdo problém se společnou šatnou.

jirik.e

Slyšel jste o tom, že se věci mění? V roce 1960 byla cena nafty, ale hlavně cena lidské práce na úplně jiné výši (či spíše níži) než v roce 2024.

Petr

Já bych to řešil takto. Od U lomu po vlastní trati, do zastávky Dobiášova jen odbočku, dále do Zeleného údolí a odtamtud ke trati do Vratislavic. Tato trať by se hodila i pro výluku na trati do Vratislavic.
https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=959Twx1oD46Z4TJJB9IEfmSOGC.PgAY60DYfZ8fekfm1GNEN01FnDYINf5RTNfQiPNfej4vDKfkE6BfkQJGfmj4fK5OlKQPM48M.Kg4D64K0PLKcTJOIR46oXqRpgO1PpgOqMSU00jgTjfQWQbBrgiqgX4ZVUsgXn20YxPs&x=15.0627272&y=50.7552806&z=15

Honza

Taky jsem nad tím přemýšlel. Není to špatný… A taky by byla objížďka v případě výluky

Gryf

Levnější by to bylo v případě, že by to šlo do Rochlice shora – U Lomu už je dááávno hotová příprava odbočky kolem Broumovské. Tahat to přes Horákovku nemá smysl, jde o starý průtah, hned vedle rychlostky, kde nikdo nebydlí.

Navíc úplně to zacpe výjezd a vjezd do města. Muselo by to být vedené mimoúrovňově.

A úplně nejvtipnější je ta křižovatka u teplárny, kde je nastavená priorita pro směr, který je věčně prázdný (směrem na sídliště). To samé busy.. ostatní linky narvané, jen tady ty 12 jezdí v lepším případě poloprázdné.

Martin

Také mi to přijde rozumnější varianta, nemuselo by se bourat, tramvaj by jela většinou po vlastním tělese, obslouží Broumovskou a asi by to bylo celkově levnější. Ale otázka je, jestli se ve skutečnosti usiluje o nejnižší cenu, jsme přeci v Liberci, že ?

Jarda

ale jak obsloužíte celé sídliště? to by se muselo udělat nějak takhle https://mapy.cz/s/labatehohe což je ale technicky dost nereálné. ale takové řešení by krásně obsloužilo obě sídliště, minimálně by bylo potřeba přivést tramvaj do zastávky Dobiásova zbouráním základky..opět další nereálná věc, jinak vám zůstane půlka největšího sídliště bez obsluhy

Michal Bartoníček

Vypadá to, že arch. Brejška není tak brutalistní a myslí i na ostatní účastníky provozu v ulici. I teoretické jízdní doby jsou docela příznivé. Studii jsem přečetl letmo a musím vypíchnout, že se opět na vizualizacích neřešilo trolejové vedení. Snad na to nebude nikdo v budoucnu narážet. Co se týká troleje, mám za to, že 50 000 za stožár a 200 000 za stožár s VO je docela málo. Není tam ani zmíněný trakční materiál. Navíc z nějakého důvodu se tam chystá šikmá řetězovka, což mi už vůbec nedává smysl. Jsem rád, že se věci trochu dávají do pohybu a… Číst vice »

Jiří

To samá studie a práce žádná 😂. Zajímalo by mě kolík milionů Liberec už za ty studie vyhodil .

Rochličák

Teď bude dřina vůbec včas proinvestovat dotační peníze na rekonstrukci městské trati a na prodloužení jablonecké na terminál. A do toho řešit vozový park, kdy smíchovské T3 jsou vesměs v tragickém stavu a krnovské konečně (s výhledem na mnoho dalších let) prochází generálkami. Ta další trolejbusová/elektrobusová trakce je evidentně pro DPMLJ strašákem, jenom si nejsem jist, nakolik by to rochlická trať vytrhla. Jsem velmi rád za městotvorný přístup pana Brejšky, akorát tedy, i když se zbavíme demolic domů v ulici Na Žižkově, to bude chtít ten posun chodníku, možná překopat sítě v ulici… rizika tam určitě zůstanou. Pak by mě… Číst vice »

MartinS.

Počítám správně, že autobusem 12 je to ze zastávky Krejčího na Fügnerovu 8 minut, tramvají přes Broumovskou by to bylo na Fügnerovu také 8 minut a proto potáhneme tramvaj po Milady Horákové, která pojede na Fügnerovu 12 minut? Ale tak aspoň zastaví u Kauflandu…

Mic

Liberec by mel komplet prejit na trolejbusy. Pro mesta teto velikosti je tramvaj příliš velké sousto…

Michal Bartoníček

Myslím si, že v tuto chvíli se to moc nehodí. Zvlášť po nákladné rekonstrukci tratě do Jablonce.

Mic

Neříkám že v tuto chvíli. Jedna vhodná chvíle je už pryč a další přijde s dožitím infrastruktury.

Michal Bartoníček

Ale hlavně se ty tramvajové tratě nikdy neměly rušit.

Jindra

Díky bohu, že trolejbusy v Liberci nebudou.Trlejbus má stejnou přepravní kapacitu jako autobus,tedy to neřeší daný problém.Vy určitě nejste z Liberce a okolí.Vy raději kompletně přejděte do reality.

Jindra

Lze rozpoznat,že nejste z Liberce.

Michal Bartoníček

Těch 8 minut je jízdní doba podle jízdního řádu nebo reálná doba, kdy se autobus kodrcá v koloně mezi auty?

MartinS.

Těch 8 minut je jízdní doba podle JŘ, ale tramvaj přes Milady Horákové to taky nebude mít v provozu jednoduché, jestli tam má jet tramvaj a má tam zůstat prostor pro auta, cyklisty a chodce, tak se tam samostatné těleso pro tramvaj bez demolic nevejde. Oproti tomu tramvaj Jabloneckou po samostatném tělese jezdí.

Richard

Takže za 10 let vznikne další studie studií, aneb jak Liberec nechce rozšiřovat tram trať…problém je, že dotace z EU se budou postupně tenčit a město pak nebude mít ani na ty studie

Jindra

Pokud to vedení krajského města s tramvajovou tratí v nové trase myslí vážně,je třeba zrychlit tempo přípravy,neboť možnost čerpání evropských dotací z Operačního programu doprava končí v roce 2027.Po tomto datu se možnost získání dotací podstatně ztenčí,pokud nezanikne úplně.EU bude mít zcela jiné starosti.

AFO

Přijde mi, že jsou do toho v Liberci nějak moc hrr. To přeci není tak jednoduché, říct „povedeme na největší sídliště tramvaj nejkratší možnou trasou“. Ruku na srdce – zamysleli se nad tím pořádně? Provedli dostatek studií? Nenapadlo někoho prozkoumat, zda by třeba nebyla vhodnější sedačková lanovka? Kam ten spěch? Dal bych tomu ještě čas.

Jiří

No já bych chtěl dělat v Liberci architekta. Jen na těch studií bych se pěkně napakoval 😂

Jan T.

To je fakt, jak nějaký projekt nemá aspoň 10 studií, tak se nedá brát vůbec vážně.

Jindra

Jistě,počkat až zanikne možnost získat dotace z evropského Operačního programu Doprava…. Každopádně je správné rozhodnutí upustit od nesmyslné varianty parciálních trolejbusů.

V. P.

Pane Sůro, domnívám se, že pokud se týká rychlého spojení do Prahy, tak se za poslední 3 roky udělalo víc než v předcházejících 20 letech. Nový koridor je již v Zásadách územního rozvoje LK, které bylo možné zapracovat na základě poslední studie proveditelnosti. Teď už jen do projektovat celý záměr.

Adam Ř

A v těch Zásadách je ta varianta s jednokolejkou na 300km/h, nebo něco rozumného?

Gwann

Presne tak, to, kde se uz alespon nevykupuji pozemky, dalsich 50 let nevznikne.

Dalsi volby vyhraje Bures a nasledovat bude to 10 let scenar Recko vylepseny o absenci eura, takze nas nechaji zkrachovat. Pokud se v mezicase vlivem dezolatu nerozlozi EU a NATO, pak by byl Bures nahrazen rudou Káčou jako mistodrzitelem Mordoru, a pak jeste zlaty Bures vzoru 2017

Gwann

PS: soucasna vlada je sice mnohde zoufale zlobbovana, zbabela a nekompetentni, ale zakladni zodpovednost a racionalitu nepostrada. Vladnout v zemi s volici jako v CR…jde tezko. Slusne premiery si likvidujeme sami a volime misto nich prolhane gaunery

Frantisek X

‚Racionálně‘ ovšem zatím dále rozšiřuje a zlepšuje silnice, s převodem ani silných přepravních proudů na šetrnější koleje nedělá naopak stále téměř nic.

Gwann

Lit penize do zumpy pana Svobody nema smysl. To je to racionalni. Zbabele a zlobbovane je zase to, ze manekyn, Sosna a dalsi skudci jeste neleteli