Letový provoz na českém nebi loni zhoustl, za evropským průměrem zaostává
Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu, ilustrační foto. Foto: Boeing
Největším zákazníkem ŘLP v roce 2023 byla irská společnost Ryanair, následují Wizz Air a Turkish Airlines.
Mě teda vychází 621 / 907 = cca 68 %, nikoli 74 %. Takže nevím co ŘLP počítalo.
Onen posun jižním směrem, díky kterému denně přes Česko neletí více než 200 letadel je především díky tomu, že takřka všechny dálkové lety Star Aliance do Asie se nám prostě vyhýbají. A zřejmě i cena je důvodem proč superjumba Emirates nejen ta do LHR, ale i do USA se v českému vzdušném prostoru objeví vyjímečně. Je to krásně vidět na Flightradar24 kolem třetí, kdy přelétá velké noční hejno z východu v čele s BA a vše nás až na KLM mine.
Ne, s cenou přeletových poplatků to nemá co dělat. Dokonce to nemá ani nic společného se „star alliance“. Ten důvod, proč se nám hodně asijských dálkovek vyhýbá je ten, že některé z okolních sektorů (zaboha už nevím, o jaké šlo) jsou přetížené a proto už na úrovni eurocontrolu došlo k vynucenému přesměrování těchto letů více na jih. Daj se na to pár let zpátky najít i tiskovky (prošlo to i docela dost odbornějšími médii, možná to bude i v archívku na zdopravy) ŘLP, kde to bylo rozebráno celkem detailně. PS: To sebemrskačství, když je něco „proti ČR“, tak je to… Číst vice »
Tak cena v tom ma taky urcite svou cast, ale predevsim jde o to, ze jizni trat pres FIRy LOVV, EDUU a zapadni sektor LHCC byla pred covidem uplne plna a cast letadel tedy musela letet pres Cesko a Slovensko, protoze nemeli na vyber. Ted maji na vyber a vetsinou leti prave po teto jiznejsi trati. BTW. jenom pro zajimavost, Slovensko je uz na urovni 95% roku 2019 a to ma jeste vyssi cenu za preletovou jednotku, takze jenom o cene to urcite neni.
Jen pro představu, cena v lednu byla ČR 65.88; v našem okolí SK 59.58, DE 80.25, AT 65.94, vše v € za přeletovou jednotu.
Nebo ty jsi mimo Travellerku…
Poplatky ŘLP jsou fakticky stanovené Eurocontrolem a pro stanovení platí naprosto jasná pravidla, která si lze snadno dohledat. A vzhledem k tomu, že velká část provozu se vyhýbá jak Ukrajině, tak z pochopitelných důvodů nevyužívá transsibiřské letové koridory, tak mnoho přeletů přes ČR se nerealizuje.
Zaostávat zrovna v tomhle asi není žádná pohroma…
Přesně tak a ještě kdyby tak klesl počet čmoudících aut…
Sice nechápu jak to souvisí s tématem, ale doporučuji směřovat svojí stížnost především na PČR, kteří jsou víceméně jediní, kteří s tím mohou něco udělat.
Nebo priblblych vlaku
Máte chybu v nadpisu Raynair asi ne 😉