Letiště Vratislav čeká rozšíření, EU doplatí historicky nejvyšší částku
Terminál Letiště Vratislav Foto: Twitter Wroclaw Airport
Modernizace zvýší kapacitu letiště a urychlí pozemní provoz.
Modernizace zvýší kapacitu letiště a urychlí pozemní provoz.
Letiště mohu z vlastní zkušenosti pouze doporučit především pro lety na sever a západ. Jen letos jsem letěl do Stockholmu a Londýna, obou případech pod 1000 Kč zpáteční letenka. Vícedenní parkování přímo v areálu letiště vychází na méně než 100 Kč denně. Časová dostupnost autem je pro lidi z východních Čech již dnes srovnatelná cestou na letiště Praha protože se nemusejí probíjet přes ucpané velkoměsto…
Poláci jedou. Krásná inspirace pro Prahu.
Blbé je, že mít letiště v každém regionálním městě bylo aktuální možná tak v roce 1980, teď už je to trochu s křížkem po funusu.
Nyní je na letišti 2,5 km dráha a na jednom jejím konci není výjezd, takže se na konci musí letadlo otočit. Plán je dráhu prodloužit na 3km, udělat na konci dráhy výjezd a dodělat šikmé rychlé výjezdy. Ta „paralelní“ dráha bude sloužit jako pojezdová k hlavní.
Tomu se říká podpora civilního letectví a tohle Poláci velmi dobře umí… Operativně asi využili situace a prosadili si, že z důvodů zvýšení využitelnosti pro vojenské účely jim EU uhradí 50% nákladů… tuhle schopnost prosadit si svoje zájmy by jim jeden záviděl!
Jinak do WRO již před deseti lety investovali minimálně 150 miliónů €, pochopitelně z evropských peněz… V rámci dobudování infrastruktury před ME ve fotbale.
Vratislav nebo Wrocław, toť otázka. Řekl bych že Vratislav už dnes lidé nepoužívají (stejně jako téměř nikdo už neříká Štýrský Hradec), spíš se říká počeštěně Vroclav (bez toho polského Ł co se čte jako anglické W).
Nechápu, za co máte ty mínusy, Vratislav jsem za posledních 10 let viděl snad jenom na tomhle serveru 😀
Jasně, budeme psát Vroclav:)
Používám tyto názvy sám a dost lidí kolem mě. Vratislav, Štýrský Hradec, Lovaň, Lutych, Řezno, Remeš, Mnichov, Linec, … Jsou to české názvy a článek je psaný česky. 🤷♂️
A co takhle jedno z osvědčenějších – Breslau 🙂 .
Ano. Zatímco na Ruzyni se bude stavět paralelní dráha až ve 30. letech a letiště Vodochody zabili osadníci z okolních satelitů. Konkurenceschopnost Česka v rámci střední Evropy už nikdy nebude taková, jako za První republiky.
Ještě před třemi lety, bych řekl, že je nová dráha absolutně nezbytna a postavit a že včera bylo pozdě. Bohužel ale vinou toho, jak v téhle zemi všechno funguje, je pro celkem dost velkou část obyvatelstva ČR Ruzyně jako odletové letiště neatraktivní. Mám na mysli, jak dopravní dostupnost letiště, tak stav ČSA jako našeho vlajkového dopravce. Pro lidi z Moravy je dnes podstatně pohodlnější dojed na letiště do Vídně, případně do Katovic, nebo Krakova. Pro lidi ze západu Čech, je podstatně zajímavější Mnichov. K tomu aby letiště bylo atraktivnější pro cestující a investice do runwaje měla smysl je tedy potřeba… Číst vice »
„Pro lidi z Moravy je dnes podstatně pohodlnější dojed na letiště do Vídně, případně do Katovic, nebo Krakova.“
To ale platilo vždycky, přinejmenším od pádu železné opony. Jen to v dobách přediternetových nebylo tak moc známé.
Upřímně řečeno, jsem měl v dobách předinternetových úplně jiné starosti. 🙂
Jenže to začíná být evidentnější a masovější ruku v ruce s tím, jak se zlepšuje na severní Moravě infrastruktura směrem na Polsko. Co se týká dálniční a vůbec celkové infrastrukturní výstavby, mám pocit, že jediný kraj kde se fakt něco děje a nestaví se tam úseky odnikud nikam je u nás ten Moravskoslezský (D1, D48, obchvat FM, čtyřproudovka z Opavy, Třince, Palačovská spojka). Tohle dost pomáhá letištím v Polsku. Třetina aut na Katowickém letišti je česká SPZ.
Před měsícem jsem byl na týden ve Francií, letěli jsme z Krakova do Basileje a pak kousek do Colmaru za kamarády.
V Krakově na letišti taky spousta českých a slovenských SPZ.
Samozřejmě pokud by nebyla nabídka letu z Krakowa, tak z Prahy bychom neletěli, jsme z Beskyd. Jeli bychom autem těch 1200 km, protože kdybychom se měli vypravit nespolehlivým vlakem plus let a další hodinová cesta z Basileje, tak těch 11,5h cesty autem už není takový rozdíl.
Ano, obávám se, že zachvíli pomalu dožene Ruzyni i Kraków, který má napojení na letiště vlakem a dálnicí z Olomouce, Ostravy atp + se zachvíli dokončí na české straně D48. LOT tam pomalu ale jistě zavádí síť transatlantických letů do USA v alianci s americkými dopravci s přestupem kamkoliv po státech. Prahu zabíjí nedostatečné dálniční spojení, absence okruhu a expresní doprava na letiště z centra a v neposlední řadě absence síťového dopravce, který očividně chybí.
A to jste ještě zapomněl zmínit přímou linku Lotu z Ostravy do Varšavy.
Ano, i toto spojení, i když to na první pohled nevypadá – pokud se ta linka udrží roky, vezme Ruzyni spoustu business cestujících z Moravy.
Myslím, že nevezme, protože stejně v Praze není dopravce, který by ty cestující rozvážel dál po Evropě
Ale to zase je. Na služebku po Evropě můžete letět čímkoliv. Včetně aerolinek, co létají z Prahy, nebo spíš do Prahy.
Spíš je problém dostat se z Moravy do Prahy na letiště a opačně.
Z Vodochod se stáhl investor sám, navíc já jsem jeden z těch co proti tomu bojoval, a žádný osadník nejsem, žijeme tady jako rodina už přes 100 let. Je rozdíl, když létal 30 let nad hlavou jednou týdně nějaký zrezlý křáp z Aerovky, a když mělo lítat nad už teď vytíženým nebem další letadla, která by kromě Ruzyně měla lítat ještě do Vodochod. K tomu se měla přidat ještě rychlodráha, a nrust další dopravy. Na Ruzyni mimochodem i teď létají letadla po 22 hodině, což by si ve Frankfurtu nikdo nelajz.. Konkurenceschopnost a zisky cizí firmy/letiště mě celkem nezajímá, zajímá… Číst vice »
Frankfurtské letiště funguje od 5:00 do 23:00 místního času. Mezi 22:00 a 23:00 a mezi 5:00 a 6:00 je povoleno v průměru za kalendářní rok nejvýše 133 pohybů letadel.
Letiste je ale otevřené pro přistání pro letadla v případě meteorologických, technických nebo jiných bezpečnostních důvodů.
Pokud si pamatuji, tak Vodochody měly cíl 2-3 mio ročně. I v maximu by to bylo cca 3 letadla za hodinu… Ale chápu Vas. Chtěl bych spíš druhou dráhu. Takový krásný studie, jak by to letiště mohlo vypadat a jsou jen v šuplíku.
Takže negativem letiště v Odolené Vodě je i to, že na Ruzini se létá i v noci? Nebo jak to spolu souvisí? A rozumím také správně, že zlepšení dopravní infrastruktury (nová železnice, dálniční sjezd) bereš jako další negativum? Vadí ti nová pracovní místa, protože zrovna teď (a kdo ví jak dlouho ještě) jich je dost… Že to zvedne konkurenci, která v tomto případě platy pouze v regionu v zásadě zvyšuje ti je určitě taky jedno… Od první do poslední věty typický NIMBY kecy, polopravdy, překroucená fakta.