Letecké společnosti Letectví

Letiště v říjnu prohloubilo úbytek cestujících, meziročně je jich o 93 procent méně

Embraer E-175 společnosti KLM v Praze. Foto: Letiště Praha
Embraer E-175 společnosti KLM v Praze. Foto: Letiště Praha
Nejvíce cestujících letělo v říjnu do Tuniska. Hranice čtyř milionů pasažérů za rok začíná být letos nedostižná.

Říjnové omezení volného pohybu osob a druhá vlna pandemie koronaviru se výrazně promítly do provozních statistik Letiště Praha. Za celý říjen letiště odbavilo jen 115 tisíc cestujících, což je meziroční pokles o 92,7 % .

Vyplývá to z dnes zveřejněných statistik na stránkách letiště. Za celý rok odbavilo letiště 3,497 milionu lidí, o 77 % méně než před rokem. Při současném propadu se začíná jevit jako nereálné i překonání hranice čtyř milionů cestujících za rok. V meziměsíčním porovnání spadl počet cestujících v porovnání se zářím o 52 %.

Výrazně kleslo i obsazení letadel: u pravidelných spojů bylo na palubě každého letu v průměru 50 lidí, ještě v září to bylo 67 cestujících. Různá opatření mění i pořadí destinací, kam se létá. Na prvních dvou místech zůstaly Amsterdam a Paříž, třetí je tuniská Djerba. Do první patnáctky se vešlo i tuniské letiště Enfidha. Tunisko bylo v říjnu jednou z mála zemí, kam šlo cestovat bez omezení. Z Česka tak letělo do Tuniska více lidí než do Velké Británie.

Jediné dvě dálkové linky v Praze dál zjevně trpí velkým nedostatkem cestujících. Spojení Emirates do Dubaje a Qatar Airways do Dauhá se ani v říjnu nedostalo do první patnáctky destinací s nejvíce cestujícími.

Letiště volá po jednotných podmínkách i rychlých testech

„Aktuálně mohou cestující využít z Letiště Václava Havla Praha přímá letecká spojení do téměř 30 destinací, která zajišťují přibližně dvě desítky dopravců,“ řekla mluvčí Letiště Kateřina Pavlíková. V listopadu se v Praze nově objevila vnitrostátní linka LOT Polish Airlines do Ostravy. Air Cairo navýšilo počet letů do Hurghady na dva týdně.

Letiště Praha podobně jako celý letecký sektor volá po společném postupu evropských států ve věci společných a jednotných podmínek pro vycestování napříč celou Evropou. „Cílem je zavedení jednotného evropského protokolu testování, který nahradí povinnou karanténu. Tím se za předpokladu existence rychlých a cenově dostupných testů odstraní největší stávající překážka pro cestování do zahraničí, což přispěje nejen k obnovení letecké dopravy, ale také nastartování celé ekonomiky,“ řekl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha a nově zvolený člen Rady ředitelů ACI Europe.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
poletucha15

zajimavy, ze kdyz jsem tu psal ze to pro nikoho neni zadnej vejvar… tak tu bylo par expertu co mi tvrdilo, ze kdyz Qatar a emirates pridavali rotace tak jim to asi musi samozrejme vydelavat – no… nemusi, jak je videt.

Roman

Jim vydělává cargo.tim ze nelétají lidi uvezou větší váhu. Všechno zlé je k něčemu dobré

poletucha15

samozrejme ze vozi cargo, ale kolikrat to teda zadna slava taky neni…

Poudy

Dobře ale tak o toho carga není zase tolik a pravděpodobně ani v 2021 to nebude taková sláva

David

KLM letadla v Najbrtu vypadají vážně skvěle. Sluší!

Miroslav

V kom že???

David

Ale nic. Kolegové železničáři rozumí.

Hřebík v patě

Kdy už jim konečně dojde, že lidi nestojí o žádné registrování se, tištění si něčeho, QR kódování se a následné šťourání v nose, i když to bude za levno nebo nedej bůh zadarmo?

Radovan Komínek

Doporučuji používat u článků o letišti v Praze jako součást identifikace letiště slovo Praha. Myslím, že používat pouze slovo letiště je nešikovné. Co na to ostatní diskutující?

Já, kdo jiný

Letiště ve vesnici u Berouna?

Embrosil

Ano, je to mezinárodní letiště Ruzyně u Kladna!

Jana BRU

Sjednocená pravidla asi budou mnohem dříve, než by někdo z vás čekal. Na základě urgentního příkazu od Evropské komise dostala EASA ve spolupráci s ECDC za úkol připravit koncept ePLF (electronic Passenger Locator Form). Cílem má být automatizované předávání dat o cestujících v letecké dopravě přímo zdravotnickým autoritám cílové členské země již při nástupu cestujícího do letadla. Součástí diskuse je také otázka, jaké technologické požadavky budou vyžadovány na straně cestujícího, letecké společnosti a zdravotní autority navštíveného státu pro umožnění přepravy cestujícího. EK je ovšem nespokojena s tempem zavádění digitalizace (jako nedílné součásti nového konceptu) v některých členských státech (např. České… Číst vice »

Hřebík v patě

Po přečtení mě přešla chuť letět kamkoli. Nu což, procházka lesem je taky pěkná, zatím tam po mě nikdo nic nechce a můžu tam jít i bez smartfounu 🙂

idk123

Tímhle stylem mohou očekávat akorát tak méně cestujících

Jenda

„Tunisko bylo v říjnu jednou z mála zemí, kam šlo cestovat bez omezení. Z Česka tak letělo do Tuniska více lidí než do Velké Británie.“

Ze všech dostupných statistik je zcela evidentní, že toho viru se bojí zlomek lidí, čili propagovat bezpečnost letecké dopravy jsou akorát vyhozené peníze. Lidi by teď letěli i do Timbuktu, kdyby to bylo bez testů a karantén. Důležité je tlačit aspoň na evropské vlády, aby se vykašlaly na ty cestovní restrikce, protože průběh korony v celé Evropě je prakticky stejný, jen s různým zpožděním.

Milan_86

Naprosto s Vámi souhlasím. Investovat do záležitostí jako povinné cestování před vstupem na palubu žádné nové cestující nepřivede.

Dan

Aspoň děkujeme českému národnímu dopravci KLM, že se dá někam (všude) a spolehlivě letět.

Janko

Litat s poloprazdnym letadlem za statni prachy umi kazdy 🙂

DrFj

Mate k tomu, prosim, nejaka cisla? Zajimalo by me to, jelikoz ja s nimi na zacatku listopadu letel a smerem z PRG bylo letadlo uplne plne, zpatky tak z 3/4.

Tak jako tak, moznost spolehnout se na KLM ve smyslu PRG-kamkoliv je v teto dobe k nezaplaceni.

Roman

Ono se dá letět z Prahy s KLM někam jinam než do AMS aniž bych musel do AMS?

DrFj

No, mate lepsi napad, jak se dnes nekam dostat?

Roman

Můžete třeba tramvají do Braníka

DrFj

Diky za tip, nicmene ja kupuji zasadne dvoulitry v plastu v Kauflandu, samozrejme pouze ve sleve.

Jak se dostat dal uz ale nevite…

Roman

Vím. Léta se více destinací. Ted jsem byl na Ibize. Stačí hledat a najdete. KLM není jediná společnost

Dan

No na Ibize jsem byl teď s Ryanairem, neb tam skoro nic jiného rozumně nelitá. S KLM mám zkušenost, že vždy téměř plno, hlavně ranní let z Prahy, tranziti do celého světa. Za týden zase vyzkouším… Porto.

Lubox

S KLM mám dva lety týdně a vždy skoro plno

Partneři

Škoda transportation