Letiště v Českých Budějovicích je hotové. Na velká letadla si ale počká
Hejtmanka Ivana Stráská slavnostně otevřela nový terminál Letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Děťátko se narodilo, teď bude třeba jej vychovat. Těhotenství přitom bylo těžké. Tak charakterizovala jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) přestavbu
A teď zrušit Vídeň :-)))
Bože!
Přemýšlím, jestli se spíše dříve svezu VRT z Prahy do Brna a nebo pavidelnou leteckou linkou do Budejovic,tak uvidíme
Buďme optimitičtí. Třeba si to tam někdy někdo pronajme. Třeba na sklad stavebnin nebo stavební suti. V tu chvíli to bude mít větší smysl, než kdyby se tam létalo. Doufejme, že to letiště zůstane panenské, netknuté…
A nebo hudební festival, dotovaný městěm. Když může ManOwaR hrát ve Vizovicích, tak může i v Budějcích na letišti!
„Jednou, za pět, možná za deset let všichni ocení, že letiště tady je.
To jsem teda žádostiv. Paní hejtmanko, rezervujte si na mne za deset let hodinku času, popovídáme si o tom.
Ale vždyť to tak bude. Jednou za pět, možná za deset let tam přistane letadlo. a to v polovině případů půjde o nouzové přistání.
megalomani s cssd uz postavili jeden nesmysl v Pardubicích tak ted jeste vetsi hovadinu v CB. ZDE nikdy nepoleti pravidelna linka uz diky blizkosti Lince nebo 180 km do Vidne, kde se lita za dumpingove ceny…diky socani za dalsi vyhozene prachy..
Má to IATA kód?
Ve videu je vtipný, že vedle moderního letiště jsou nějaké reliktní budovy ČSLA.
A jet kolem MIGu na podstavci na letiště je zážitek jak z Jugoslávie nebo Turecka.
nevim jak vy ale já se za letiště těším, radši pojedu do Budějek než do přeplněný Prahy, mám to na oba směry cca stejně daleko
Jet tam můžete, ale maximálně si tak prohlédnout letiště, že by tam něco smysluplného létalo se myslím čekat nedá. Viz. Ostrava, KV či Pardubice.
hele vážení, na dovolenu někam k moři a zpět mi to bohatě stačí, to tam určitě bude, Praha mi může bejt ukradená
Tak si ten hvězdicový let užijte. Že by tam nějaký charter někdy bázoval letadlo je takřka vyloučené.
no jasně, užiju si už jen to, že na terminálu neuvidím nápis letiště Václava Havla a to za to stojí
No když vám toto stačí ke štěstí. Sice se vám možnosti dovolené smrsknou na dvě, možná tři destinace, ale zase neuvidíte ten „hrozný“ nápis.
Letiště má smysl jen pokud tam něco létá, tak abyste tam nečekal zbytečně.
Ano, zatím zde nic nelétá, ale je zde potenciál pro charterové lety a rozvoj nákladní letecké přepravy vzhledem k napojení areálu na železnici, v budoucnu i dálnici D3. Letiště lze financovat z pronájmu plánované výstavby a pronájmu logistického terminálu.
Jasně, všechny regionální letiště v ČR (i ta v mnohem větších městech, případně v mnohem hustěji obydlených regionech) hynou na úbytě, ale to Budějovické čekají zářné zítřky.
Potenciál pro nákladní lety je tam nulový.
Podívejte se na Prahu – ta má špičkové silniční napojení, a cargo provoz je tam limitně nulový. všeho všudy asi tři (pseudo)pravidelné linky – z toho jedna je pro UPS /FedEx nebo něco takového … takže představa, že české budějovice mají nějaký cargo potenciál .. není ani úsměvná, ale spíše k smíchu.
Potenciál pro charterové lety je tam cca tak 1 -2 lety týdně.
Vratte se zpátky na zem 🙂
ve světě je spousta měst ktré jsou menší než stotisícove Budějovice a letiště mají, tak co to tu pořád to je za moudra
Ano, ale většinou tam široko daleko žádné není, což není případ Budějic. Navíc, proč si myslíte, že když všechna ostatní regionální letiště v ČR neprosperují, to Budějovické bude?
Tak já bych se odtud taky rád proletěl, jen si myslím, že se to nikdy nestane.
Nikdy neříkej nikdy! Motorový padák s sebou! 😀
Přeplněná Praha je hodně relativní pojem. Vždy po návratu ze světa mi Praha připadá jak nějaká zastávka na lokálce – málo lidi, všechno na pohodu, odbavení rychlé, proto lítám z Prahy rád, byť často musím do Vídně kvůli nabídce spojů.
Po výrazném omezení veřejné dopravy ušetřit na letiště bylo akceptováno, viz. stále sílící voličská podpora Jiřího Zimoly, alespoň do odhalení jeho kšeftů. Nějak mi ale nesedí, že by stávající řešení vyhovovalo všem, minimálně města začínají s vymístěním aut ze svých center. Problémem tedy nejsou letadla, ale neexistence normální veřejné dopravy v jejich okolí. Za Zimoly argumentovali nízkou plošnou hustotou osídlení, byl to rozhodující faktor pro masivní rušení spojů po r. 2010. U letiště hustota osídlení není důležitá? Anebo to je další z účelových lží, kterými krajské vedení oblažovalo obyvatele?
Dnes letiště a zítra metro do Krumlova !
Se divím, že nejsou takové investice v Hoškovicích. Vždyť by tam byl pěkný „základ“ v podobě letů pro nedalekou Škodovku, kdy se nyní létá 2x denně Praha – Braunschweig a zpět.
Všechno bude:-)Stačí Zimolu naklonovat do Středočeského kraje, což místy při pohledu na celé vedení vypadá, že se už stalo:-)
Jene,
nebude. Ten křik kolem, když začali v Hoškovicích mluvit o plánech na rozvoj cargo dopravy byl příliš hlasitý. O možné osobní dopravě jako návazném produktu ani nemluvím. Jinak letiště na dobrém místě.
Neplánujete rozhovor s vlastníkem letiště? Co bych chtěl, co chystá? Ať jsme v obraze. 🙂
Křik je u každé stavby. Jinak díky za dobrý tip, jezdím kolem skoro každý den a nenapadlo mě to. Částečně i proto, že nevím, kdo je teď vlastně skutečným majitelem.
Akorát že víc než polovina lidí, co takhle létá pro Škodovku bydlí v Praze a odlet z Prahy jim tudíž velmi vyhovuje.
Opravdu? Já jen, že ke každému letu jede z MB téměř plný autobus a to spousta lidí jede ještě radši služebním autem.
Nejen na severní Moravě ale i v jižních Čechách krajští zastupitelé plnými hrstmi rozhazují peníze daňových poplatníků. Vůbec by mne nepřekvapilo kdyby je napadlo dát 800 milionu na dotaci letecké linky z Budějic do Lince či Norimberka.
Taková letecká linka ČB – Mošnov v ZDO by nemusela být „odvěcy“…
Alespoň se dostanou babičky k lékaři….
Co já mám té zkorumpované bandě za zlé je to, že místní aeroklub NENÍ partnerem kraje, ale jakéhosi prostředníka. Skoro 4000,- měsíčně za stání v roji, plném myší, to ať si podporu kraje leteckým amatérům vychutnávají jiní….
Zřejmě inspirace z BRQ, kde se ke to letiště snaží zlikvidovat GA všemožnými obstrukcemi.
Použít jako odstavnou ploch pro nově vyrobené Maxy.
Mezinárodních letišť přibývá… Okolní země zájem nejeví… Udělejme se pro sebe! Což takový let výlet spojující
vary, pardubky, vostravu, brrrno, budějky takovym átéerkem.. jednou denně dokola vokolo republiky?:-P:-P
Náhodou, to nemusí být až taková ironie a své zákazníky by si tohle určitě našlo 🙂 Když bude startovat v praze, obletí malé letiště napříč čr a skončí zase v praze. Jedno kolečko ve středu, druhé v sobotu. Jen to nesmí operovat ČSA s jejich astronomickými cenami…
Tak jednou bych si to střihnul taky – třeba L-410 nebo L-200 🙂
tak v Portugalsku to maji 😀 https://en.wikipedia.org/wiki/Sevenair_Air_Services
Inu v tzv. Dolních Čechách, je vše podivně divné. Ale celá oblast se neustále proklamuje, jako ráj na světě. A na místo toho, tam tečou peníze vesele do kanálu. Navíc město této velikosti, přece žádné letiště nepotřebuje, to je zcela zřejmé. Hanba takovému hospodaření. A teď do mne…
Tak jakákoliv generalizace (tedy že VŠE) je špatně. A naopak my zde skutečně v případě letiště nemůžeme dělat nic, protože to si prostě staví krajští radní proti vůlí dost velkého počtu obyv. Podobně splavnost Vltavy – je to investice státu, a musel byste se obrátit na MD ČR a hlavně na EU, která to finncovala, protože si myslela, že je to dopravní stavba. Při kontrole byli vzteky bez sebe. Nicméně letiště zde lidé,. kteří myslí do budoucnosti, vítají (na rozdíl ode mne). A za druhé nelze myslet v dimenzi města, ale aglomerací, jen okres Budějovice má 166.000 obyvatel , jižní… Číst vice »
Tak, aby Jižní Čechy měli vlastní raketové vojsko, to je samozřejmě strategicky důležité.
Jižní Čechy mají přes 640 tisíc obyvatel.
To víte, bývalé území kmene Doudlebů a pozdější dominium Vítkovců, potažmo Rožmberků a Schwarzenberků bylo vždycky takové nějaké divné. Třeba advokáty je třeba vždycky najímat z Prahy, ti zdejší vás bez mrknutí oka prodají protistraně. Jak by řekl Jarek Nohavica – Budějce sou region razovity :-).
Zajímalo by mě vysvětlení věty „k uživení potřebuje letiště 80 000 cestujících“. Pokud budou dále počítat s dotacemi ve výši 30 milionů od kraje a města, pak asi ano, do provozních nákladů se pak vejdou, ale pokud to má znamenat, aby nepotřebovali dotace a vydělali si na provoz, tak to není reálné. 80 000 cestujících je totiž 40 000 odlétávajících, kteří by měli generovat výnosy, což při provozních nákladech, které se dle poslední výroční zprávy z roku 2017 činí více než 40 milionů Kč, znamená dostat z každého cestujícího minimálně 1000 Kč. Pokud nezmění poplatkovou politiku, tak ze stávajících poplatků,… Číst vice »
Na exkurzi na letišti se jeden z návštěvníků ptal, kolik jim „vynese“ jeden let. Odpověď byla, že to je různé, ale průměrně se dá říct, že 120 000 Kč.
No, pokud nezvednou ceny, tak by mě fakt zajímalo, jak se k té sumě dostali. Jinak je to u typů, které tam plánují provozovat, a při stávajícím ceníku zcela mimo realitu. Ale co, papír snese vše a politik nejspíš nemá představu, takže bych i věřil, že si vážně myslí, že by to mohli dostat. Je ale smutné, že si nikdo není schopen udělat takto jednoduchý propočet. Ale i kdybych je vzal za slovo a nějakou záhadou opravdu dostali těch 120 000 za turnaround, tak jim stále chybí cca 300 Kč na cestujícího, aby při 40 000 tisících cestujících byli na… Číst vice »
Vynos je krasna vec, ale pokud nezname naklady, tak je nam takova informace k nicemu. napriklad, pokud tam letadlo docerpa palivo za 120.000 Kc, tak to neni 120.000 Kc pro letiste, napred musime odecist nakupni cenu paliva (z dlouhodobeho pohledu samozrejme i naklady na zarizeni, obsluhu, elektrinu …)
Náklady letiště známe, v roce 2017 byly celkové téměř 45 milionů korun, tzn. že tyto naklady by letiště ideálně mělo pokrýt z výnosů. Ty jsou na letišti dvojího druhu – letecké, tj. přistávací poplatky, parkování, odletová taxa a neletecké – handling a výnosy z obchodních aktivit. A dle aktuálního ceníku prostě nejsou při počtu 40 000 cestujících za rok se dostat k více než cca 17,5 miliónu korun. Palivo je položka, kterou jsem v úvahu nebral, to v drtivé většině dodávají externí dodavatelé a fungují tam většinou jiné dohody, napřímo s dopravci (ale jsou i výjimky, např v PED, kde… Číst vice »
Mně poráží ta logika krajských mocipánů. Napřed vyhodit skoro miliardu za rekonstrukci letiště a pak začít shánět 80 000 zákazníků. Nemá to být normálně obráceně ?
Věřím, že jednou, za pět, možná za deset let, všechny zúčastněné zavřou za mrhani veřejných peněz.
MeeToo
Ehmmm v Českých Budějovicích by chtěl žít každý. Ale toto letiště se má jmenovat Ostrava 2, či Pardubice 3… V současné situaci Boeingu je to bez šance
situace v boeingu/s boeingem na situaci českobudějovického letiště nemá rozhodně vliv.
Proslýchá se, že právě naopak, na ČB letišti budou Boeningy MAX zkušebně povoleny a bude se dělat statistika, kolik padne.
Jen aby to někdo nevzal vážně :))))))))))))))))))))))))))))).
Navrhuji pojmenovat letiště Planá po řeckém ministru financí Janisovi Varufakisovi. To by myslím mělo tu správnou symboliku:-).
A co třeba Letiště Čárlese Bojkota? https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Boycott
Veřejná doprava na cucky, hlavně že bude letiště. U něj na drobné nekoukají, Zato když zavírali třeba trať Dívčice – Netolice, tak tam si odeesácký lékař bez atestačky Kuba hezky od plic zalhal , unisono s hejtmanem i poradcem pro veřejnou dopravu. Hanba jim!
Viděl jsem několik průzkumů veřejného mínění a SWAT analýz krajské dopravy. Nikdo to letiště nechtěl a nikdo ho nedoporučoval. Pokud to náhodou není skrytá investice do obranné infrastruktury, tak je to obrovská a zrůdná zpronevěra veřejných prostředků.
Ještě jeden lehce ironický aspekt tu vidím. Nedávno se v jiném článku řešilo, že Karlovy Vary mají provozně ne příliš vyhovující vzletovou a přistávací dráhu o šířce pouhých 30 metrů a potřebovali by rozšířit na 45 m. Přitom žádné naše regionální letiště těch 45 m šířky nemá. Brno zdědilo po vojácích šířku 60 m, Ostrava 63 m, Pardubice 75 m a zmíněné České Budějovice dokonce 80 m (značením teď zúženo na 45 m). Kdyby aspoň mohli ten přebytečný beton z krajů dráhy darovat Karlovým Varům. 🙂 Prostě historické paradoxy…
Tak tohle letiště bude na letadla čekat sakra dlouho a možná se ani nedočká.
Třeba se jednou dočkáme a MiG-23 nahradí F-16 nebo F-35 :-).
Je to neuvěřitelné až absurdní: V 3x větším a bohatším Linzi 80 km od ČB se ruší lety. Budějce se nedají autem během dne projet. Místo aby se financovaly nadjezdy, podjezdy ve městě, tak si nekompetentní Zimola si prosadí letiště za miliardu. Samozřejmě se z ČB nikdy lítat nebude. Přece je tohle na trestní stíhání za vyhození peněz daňových poplatníků. Nechápu, že takovou krávovinu někdo nezastavil v počátku.
tohle je takový ten papálišmus… trpí tim v brně, ostravě a českých budějovicích, lehounce i ve varech.
můžeme být rádi, že v libereckém a ústeckem kraji není vhodné letiště, stejně jako na vysočině. jinak by si pomníčky stavěli i tam.
Mně nejvíc fascinuje to, jak jsou v ČB všichni hoteliéři a lidi z turistickýho ruchu naprosto zmasírovaní tou vizí, že jim to letiště přiveze ty turisty, který tam jinak jezdí jen na otočku z Prahy a tím pádem moc neutrati. Nikdo o tom vůbec ani trošičku nepochybuje, že by to mohlo být jinak. A ještě mají s blížícím se otevřením ten pocit: „teď to těm, co nám to letiště nepřáli, ukážeme“
S úctou a respektem vzhlížejí k váženému „zahraničnímu“ manažerovi Dieterovi, kterého si sehnali a který jim ty letecké společnosti přivede. Je to přece cizinec a tak tomu musí rozumět…
Expert je člověk, který přijel z jiného města, a má barevné slajdy.
Pár slajdů , co prezentoval kdosi před pár dny v budějovicích jsem viděl zprostředkovaně na fotkách.
Nicméně to byly slajdy lidí z letiště. Nesmysly, chyby, překlepy…
A hlavně mluví německy! Je to zajímavá postava, viz jeho profil a fotky na FB a Linked In.
Mě by zajímalo, jestli mu už něco platěj a je veden jako zaměstnanec, když zatím nic nedělá. Protože s aerolinkami začne prý jednat, teprve AŽ bude letiště certifikované, do té doby nemůže nic nabízet a dojednávat (to říkal sám na prezentaci). Na druhou stranu už ale byli na veletrhu ATM v Dubaji letos na jaře a účast tam se platí v řádech tisíců EUR pro subjekt letiště. Takže na služební cesty už létá. Prostě Job snů, jestli už je za to placenej…
Zajímavé, ale myslím, že je to zase tolik nestálo, samostatně se neúčastnili, takže tam asi byli v rámci stánku Czechtourismu a pokud si člověk udělal včas registraci, tak pro mnoho skupin odborných návštěvníků byl na ATM dokonce vstup zdarma. Ale ono je to jedno. Začali velkoryse 😂, proč troškařit. Já bych viděl jiný problém. Pokud je takový odborník, tak by měl vědět, že s dopravci musí jednat už teď, aby případně stihl dohodnout nějaké lety na S 21, protože pokud zacne az po skončení certifikace, tak vzhledem k procesu planovani flotil u leteckých dopravců nemá prakticky moc šancí na 2021… Číst vice »
Aha, tak to jsem nevěděla, že se tam dá dostat takhle přes Czechtourism zdarma. Snad jim platili i letenky a hotel.
Každopádně zástupci Czechtourismu projekt letiště taky veřejně podporují nebo aspoň to udělali na té konferenci, co se konala. A když je podpoří takoví odborníci a instituce, tak i rozumím tomu, že pak ti hoteliéři a majitelé turistických zařízení důvěřují celému projektu s letištěm, které jim tam přiveze ty klienty….
A stihne zase odletět dříve, než se ty jeho vize potkají s realitou :-).
Tak toto letiště předpokládá v budoucnosti žít z OUT-GOINGU = cesty našich lidí k moři.
Napadá mne otázka, jestli to taky někdo řekl cestovkám? 🙂 A hlavně kolik letadel týdně by byly schopné z ČB naplnit? Třeba 4 za týden s odletovými časy od pátečního večera, do nedělního poledne?
Na letištni v linci pracuji a i když si o čb myslím své, musím říct, že spousta lidí od nás v něm vidí poměrně silnou možnou konkurenci co se především nízkonákladovek a charterů týče, jelikož linc žije hlavně z navazujících letů do fra a dus od aua a lh, ale uvidíme…
Výhodou Linze ovšem je, že ho částečně využívá i armáda (pokud se v posledních letech nic nezměnilo), takže nepochybně přebírá i část nákladů na provoz a údržbu.
Letiste v Linzi vyuziva i Smartwings.Leta chartery.
Třeba to tak jednou bude i v Plané ?
Nechci se zasávat autorů idey vlastního letiště v ČB – ale jen pro upřesnění – v Linzi zrušili jen lety do Vídně, protože jim tam díky 200kmh železničnímu koridoru jezdí v půlhodinovém taktu Railjety a ještě Westbahny – takže pohodlná jízda vlakem do Vídně trvá jen okolo 1,5 hodiny. Ale dál se lítá 3x denně Frankfurt a 1x Düsseldorf plus chartery k moři – inu to co plus mínus si přejí v Brně nebo Ostravě a i s podstatně větší aglomerací za zády.
tak ale z Budejc do Prahy zadna zeleznice neni. a po te ubohe klikate silnicce pres prusmyky vysokov horach, mnohdy zavaet snehem se na LKPR jeden mnoho hodin…
Z CB do Prahy vede 4. koridor a za takových 5 – 10 let by měla cesta trvat 1,5 hodiny. Dneska trvá 2 hodiny a na Hlaváku čeká autobus.
Z Budějic do Prahy přes Sibiř! Přes Českou Sibiř! V zimě tam autobus neprojede, silnice jsou zaváté, tak drsný kraj to cestou je.
Pravidelně si vzhledem k vzdálenosti ČB-Linz kupuji letenky na dovolenou z Linze a už je skoro pravidlem, že mi v 50 % napíšou, že pro neobsazenost je let zrušen a nabídnou vrácení peněz nebo náhradní let z Vídně. Prostě se to nefunguje ani v Linzi. Takže v týhle situaci vystavět letiště v ČB za miliardu je nápad šílence, kterýho by měl vyšetřit Chocholoušek. Zimola by měl maximálně rozhodovat jakou barvou se natřou lavičky v parku, a to možná jen každá druhá pro jistotu. Postižený lidi v ústavech mají peníze na provoz jen na 4 měsíce a tady se vyhodila miliarda.… Číst vice »
Tuzemska obsese tim, aby kazde mestecko melo sve letiste, me neprestane fascinovat. Je to silenost naprosto srovnatelna s VRT, nicim neopodstatnene vyhazovani penez danovych poplatniku. Jak vidime na prikladu Brna, o lety z/do techto malych mest nema nikdo zajem i pres pomerne stedre dotace. Neni to sice ukolem Jihoceskeho kraje, ale mnohem smysluplnejsi by bylo kvalitni dalnicni, pripadne vlakove spojeni na prazske letiste. Tato mala regionalni letiste totiz nikdy nebudou cetnosti spoju ani nabidkou destinaci schopny konkurovat realativne velkym letistim v Praze nebo ve velkych mestech sousednich statu.
Samozřejmě je možné pražské, ostravské a brněnské letiště zrušit, a létat z Drážďan, Katovic nebo Vídně.
Ale bylo by fajn v roce 2020 mít taky vlastní leteckou dopravu a nebýt 100 let za opicemi. 🙂
proč by kdo rušil pražské letiště? to si na sebe s přehledem vydělá, dokonce tolik, že pár let financovalo čsa, aby přežily.
nicméně dělat si letiště v krajích s dramaticky odlišnou kupní silou, a počtem obyvatel (a spádovou oblastí) je nesmysl.
Větší kravinu než letiště v ČB jsem už dlouho neviděl, za 0,5mld…Když letiště v Brně a Ostravě kromě léta slabota, Pardubice ještě hůře a o KV ani nemluvě, to je ten samý případ jako teď tohle. To je skoro na žalobu za mrhání veřejnými penězi.
Navrhuji přejmenovat letiště na Krumlov – sever, tak by to mohli začít zvažovat aspoň v Číně 😀
To už je Praha. Postačí Český Krumlov. A nebo Linz – NORD 🙂
Navrhuji Praha CB. Z Paris Beauvais-Tille Airport jsou to taky 2 hodiny do města. Nebo by tam mohly mít v rámci C.K. nostalgie mezipřistání poprašňáky, co lítají z Prahy do Vídně.
Taxi říkám, jestli se vlastně ve skutečnosti nejedná o udržení vojenského letiště za peníze kraje a města. Protože jinak by to byla brutální zpronevěra veřejných prostředků.
u zpronevěry bys musel prokázat úmysl.
tohle je „prostě jsme se spletli“.
V dlouhodobém horizontu se naše optimistická očekávání nepotrvrdila.
Naše plány nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce :-).
Myslím, že až nás EU donutí prodloužit dálkové vlakové linky až na Ruzyňské letiště, tak se už tak mizivá potřeba těchto regionálních letišť ještě sníží. Nevěřím úplně tomu, že bude Českobudějovické letiště v kladných číslech. Pravidelná linka mi moc pravděpodobná nepřijde a nečekám, že charteroví dopravci vypraví přes 400 letů, které jsou k profitabilitě potřebné.
Rozlétáme Plzeň? 🙂
Jj jsme na řadě :), vlastně nás Budějovice preskočili. A hned dotace, alespoň 3 linky. Viděl bych to na Londýn, Helsinky a Istanbul. 😉
Doplňuji, že se jedná o ironii. 😉
z Plzně nějaká linka do Japonska, ne? jsou tam japonské firmy a to si zaslouží spojení…. 😀 😀
Ale klubovna, jako si dneska otevřeli v Budějkách, by se hodila, ne?
Já už z Plzně lítám. Vždycky zkouším, jak rychle to dám s F15 na Ruzyň. Teda v simulátoru na googlu, ale to jste asi pochopili :-).
Jasně, ale nejdříve Jihlavu! Pak Plzeň, potom Liberec, tedy pokud neupřednostníme Olomouc případně Zlín. A až bude mezinárodní letiště schopné odbavit minimálně 3 Boingy 737 naráz v každém krajském městě, tak začneme stavět letiště v okresních městech. To by bylo aby se člověk musel kodrcat do Prahy nebo třeba do Ostravy.
Určitě dobře. Lepší malé letiště s menší počtem letů, než nic a nutnost jezdit do Prahy.
I když to bude patrně navždy polykat peníze z krajského rozpočtu? Proč dotovat neekologickou leteckou dopravu, když 2h od Budějovic je velké letiště, které se užíví samo a ušetřené peníze lze použít na veřejnou dopravu, v jejíž kvalitě JČ kaj silně zaostává?
Myslet si že nějaký jiný druh dopravy je ekologičtější je naivní
tak … vlaky ekologičtější jsou … o tom žádná.
Jak které a případně jen lokálně, elektřina se musí taky nějak vyrobit, vodík též atd… Ekologická zatěž je též, jen jinde než v místě provozu, pominuli dieslové vlaky, a taky maziva oleje unikající z vlaku atd.
To je sice pravda, nicméně u vlaků je ta ekologičnosti oproti letadlu přece jen znát. množství exhalacíé je tam objektivně nižší.
A letecký petrolej, benzín a nafta musej též projít procesem těžby a zpracování. A většina toho procesu potřebuje též elektřinu… a jinou naftu a mazut k dopravě (mezi)produktů.
A maziva unikající z vlaku… no ano… z pojízdných vraků (ale ty se na koridorových osobních vlacích nevyskytují), při nehodách a to je asi tak vše. Jo ještě z parních lokomotiv teče voda která neni zrovna pitná. Nicméně řešit tohle je na úrovni řešení úniků kapalin u nehod letadel nebo třeba SR-71 před zahřátím.
Vlaky mají především mnohonásobně nižší spotřebu energie na oskm.
Navíc elektrárny mají lepší filtrování škodlivin, než letecké motory. A skleníkové plyny uvolňované ve vyšších vrstvách atmoféry škodí více, než ty uvolňované při zemi.
Tohle se nedá tvrdit úplně kategoricky, řádově od jednotek tisíců kilometrů se srovná vyšší spotřeba při startu letadla a nižší při letu v 10 km s relativně rovnoměrnou spotřebou VRT vlaku. Druhá věc je že nad 1000 km se stává i VRT vlak časově neatraktivní a proto maj letadla smysl zhruba od těch 1000 km. Ovšem 6 mezinárodních letišť v zemi, která nemá ani 500 km na dýlku, je nejspíš světovej unikát.
to je obecný problém zastupitelů, jak to nedávají ze svého, tak to neřeší. honí si ego. Vidím to u nás v obci (330obyv.), kde chtějí kupovat pro hasiče auto za 2.5mio kč, přitom HZS profící to mají 4km, slušně vybavená SDH sousedního města to mají 4km. Počet výjezdů loni nula. Ale auto se stříkačkou za 2.5mio je prostě potřeba a jinak to nejde.
To jde asi spíš o podporu zájmové spolkové činnosti.
Už se těším, až někdo nebude muset jet do Prahy, protože mu to poletí i z Budějic.
otázkou taky bude za jakou cenu…. z Prahy se dá létat různě a přitom mnoho lidí jezdí na letiště Mnichov ,Vídeň apod..
na letiště do mnichova jezdí lidi možná tak z jihozápadu čech, a do vídně jezdí lidi z moravy, pro které je to objektivně lepší, než se kodrcat do Prahy.
pražáků jezdících do berlína / mnichova / vídně je minimum. v pdostatě jenom když si koupí zájezd od německé cestovky.
A kolik si myslíte, že toho tam bude létat? Od června do září bych to viděl tak na 1x (max. 2x) týdně Burgas a 1x týdně Heraklion a možná, kdyby se zadařilo tak 1x týdně nějaké Turecko… ale to je tak vše… a bude se nějaké aerolince vůbec chtít do něčeho takového jít? Zajišťovat si v Budějovicích handling, catering a tak?
Hezkej pomník si papaláši udělali ! To by bylo v Budějicích opravených chodníků a silnic ! Teď ještě bude stát několik desítek miliónů provoz dotovaných linek ! Pochybuji, že tam začne jinak někdo létat !
Na dotace v současné době můžete zapomenout. Nikdo, ale opravdu nikdo, nebude z Budějovic létat ani s dotacemi, ani bez nich. Teď to bude stát jenom ohromné peníze na provozních ztrátách.