Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Letiště Stavebnictví

Letiště v Českých Budějovicích je hotové. Na velká letadla si ale počká

Hejtmanka Ivana Stráská slavnostně otevřela nový terminál Letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hejtmanka Ivana Stráská slavnostně otevřela nový terminál Letiště České Budějovice (27.6. 2019). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Děťátko se narodilo, teď bude třeba jej vychovat. Těhotenství přitom bylo těžké. Tak charakterizovala jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) přestavbu českobudějovického letiště. Hned poté přestřihla pásku u nového terminálu, jehož stavba začala v prosinci 2017. Terminál vyšel na 525 milionů korun.

„Jednou, za pět, možná za deset let všichni ocení, že letiště tady je. Kdyby se to rozhodnutí před lety neudělalo, tak by se tento velký areál rozparceloval a Budějovice by navždy ztratily šanci mít letiště,“ řekla Stráská.

Letiště bylo od loňského léta zavřené pro provoz, od úterý už se zde opět létá. Úřad pro civilní letectví povolil zkušební provoz menších letadel s rozpětím křídel do 24 metrů. Létají zde malá vrtulová letadla, ultralighty a vrtulníky. Letiště počítá s tím, že na podzim spustí osvětlení a budou jej moci využívat i malé tryskáče.

Cílem ovšem je takzvaný velký mezinárodní provoz, celá přestavba se prováděla proto, aby do/z Budějovic mohly létat stroje o velikosti Airbusu A320 či Boeingu 737. K tomu ale ještě povede dlouhá certifikační cesta. Hejtmanka věří v plný provoz před koncem roku 2020, v tiskové zprávě pak je uveden rok 2021. Předchozí odhady letiště přitom mluvily už o letní sezoně příštího roku.

Do spuštění velkého provozu bude nový terminál polykat peníze. Podle místopředsedy představenstva letiště Roberta Kaly nejsou náklady dopředu známy, nepůjde prý o desítky milionů. Otázkou rovněž je, jak se bude provoz na letišti řídit. Letiště má zatím s ŘLP dohodu o takzvaném systému AFIS/IFR. To v praxi znamená, že ŘLP doškolí dispečery letiště tak, aby ŘLP z Prahy navedlo letadla před letiště, kde by je převzali místní dispečeři. V okamžiku dosednutí už by měli letoun pod kontrolou oni a řídili by jejich pohyb na letišti. Podle mluvčího ŘLP Richarda Klímy začne státní podnik školit pět budějovických řídících na podzim. ŘLP je také ochotno v případě velkého nárůstu provozu zajišťovat v budoucnu věžovou službu.

Podle Kaly letiště jedná s aerolinkami i cestovními kancelářemi a vidí zájem o lety na jih Čech. Konkrétní ale zatím nikdo nebyl. K uživení přitom letiště potřebuje alespoň 80 tisíc cestujících ročně.

První etapa modernizace někdejšího vojenského letiště byla zahájena v prosinci 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídící věže. Skončila v roce 2010 a vyšla na 60 milionů. Před druhou etapu, jejíž součástí byla i výstavba terminálu, se kraj musel vypořádat s neudělením evropské dotace. Miliardový projekt proto zmenšil na polovinu. Druhá etapa začala zbudováním nových inženýrských sítí, přístupových silnic a vrátnice, uskutečnila se oprava ranveje. Tyto práce vyšly na 121 milionů, terminál pak na zmíněných 525 milionů.

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eda

A teď zrušit Vídeň :-)))
Bože!

Tomáš

Přemýšlím, jestli se spíše dříve svezu VRT z Prahy do Brna a nebo pavidelnou leteckou linkou do Budejovic,tak uvidíme

Rtep

Buďme optimitičtí. Třeba si to tam někdy někdo pronajme. Třeba na sklad stavebnin nebo stavební suti. V tu chvíli to bude mít větší smysl, než kdyby se tam létalo. Doufejme, že to letiště zůstane panenské, netknuté…

Jiří Kocurek

A nebo hudební festival, dotovaný městěm. Když může ManOwaR hrát ve Vizovicích, tak může i v Budějcích na letišti!

Václav

„Jednou, za pět, možná za deset let všichni ocení, že letiště tady je.
To jsem teda žádostiv. Paní hejtmanko, rezervujte si na mne za deset let hodinku času, popovídáme si o tom.

Rtep

Ale vždyť to tak bude. Jednou za pět, možná za deset let tam přistane letadlo. a to v polovině případů půjde o nouzové přistání.

petr smejky

megalomani s cssd uz postavili jeden nesmysl v Pardubicích tak ted jeste vetsi hovadinu v CB. ZDE nikdy nepoleti pravidelna linka uz diky blizkosti Lince nebo 180 km do Vidne, kde se lita za dumpingove ceny…diky socani za dalsi vyhozene prachy..

Svetr

Má to IATA kód?

Jarek

Ve videu je vtipný, že vedle moderního letiště jsou nějaké reliktní budovy ČSLA.
A jet kolem MIGu na podstavci na letiště je zážitek jak z Jugoslávie nebo Turecka.

jirka

nevim jak vy ale já se za letiště těším, radši pojedu do Budějek než do přeplněný Prahy, mám to na oba směry cca stejně daleko

Pražák

Jet tam můžete, ale maximálně si tak prohlédnout letiště, že by tam něco smysluplného létalo se myslím čekat nedá. Viz. Ostrava, KV či Pardubice.

jirka

hele vážení, na dovolenu někam k moři a zpět mi to bohatě stačí, to tam určitě bude, Praha mi může bejt ukradená

Pražák

Tak si ten hvězdicový let užijte. Že by tam nějaký charter někdy bázoval letadlo je takřka vyloučené.

jirka

no jasně, užiju si už jen to, že na terminálu neuvidím nápis letiště Václava Havla a to za to stojí

Pražák

No když vám toto stačí ke štěstí. Sice se vám možnosti dovolené smrsknou na dvě, možná tři destinace, ale zase neuvidíte ten „hrozný“ nápis.

Nicky

Letiště má smysl jen pokud tam něco létá, tak abyste tam nečekal zbytečně.

David K.

Ano, zatím zde nic nelétá, ale je zde potenciál pro charterové lety a rozvoj nákladní letecké přepravy vzhledem k napojení areálu na železnici, v budoucnu i dálnici D3. Letiště lze financovat z pronájmu plánované výstavby a pronájmu logistického terminálu.

Pražák

Jasně, všechny regionální letiště v ČR (i ta v mnohem větších městech, případně v mnohem hustěji obydlených regionech) hynou na úbytě, ale to Budějovické čekají zářné zítřky.

Jen tak

Potenciál pro nákladní lety je tam nulový.
Podívejte se na Prahu – ta má špičkové silniční napojení, a cargo provoz je tam limitně nulový. všeho všudy asi tři (pseudo)pravidelné linky – z toho jedna je pro UPS /FedEx nebo něco takového … takže představa, že české budějovice mají nějaký cargo potenciál .. není ani úsměvná, ale spíše k smíchu.

Potenciál pro charterové lety je tam cca tak 1 -2 lety týdně.

Vratte se zpátky na zem 🙂

jirka

ve světě je spousta měst ktré jsou menší než stotisícove Budějovice a letiště mají, tak co to tu pořád to je za moudra

Pražák

Ano, ale většinou tam široko daleko žádné není, což není případ Budějic. Navíc, proč si myslíte, že když všechna ostatní regionální letiště v ČR neprosperují, to Budějovické bude?

Milan

Tak já bych se odtud taky rád proletěl, jen si myslím, že se to nikdy nestane.

Jiří Kocurek

Nikdy neříkej nikdy! Motorový padák s sebou! 😀

Alf

Přeplněná Praha je hodně relativní pojem. Vždy po návratu ze světa mi Praha připadá jak nějaká zastávka na lokálce – málo lidi, všechno na pohodu, odbavení rychlé, proto lítám z Prahy rád, byť často musím do Vídně kvůli nabídce spojů.

Pampara

Po výrazném omezení veřejné dopravy ušetřit na letiště bylo akceptováno, viz. stále sílící voličská podpora Jiřího Zimoly, alespoň do odhalení jeho kšeftů. Nějak mi ale nesedí, že by stávající řešení vyhovovalo všem, minimálně města začínají s vymístěním aut ze svých center. Problémem tedy nejsou letadla, ale neexistence normální veřejné dopravy v jejich okolí. Za Zimoly argumentovali nízkou plošnou hustotou osídlení, byl to rozhodující faktor pro masivní rušení spojů po r. 2010. U letiště hustota osídlení není důležitá? Anebo to je další z účelových lží, kterými krajské vedení oblažovalo obyvatele?

JarynJarin

Dnes letiště a zítra metro do Krumlova !

Jan Macháček

Se divím, že nejsou takové investice v Hoškovicích. Vždyť by tam byl pěkný „základ“ v podobě letů pro nedalekou Škodovku, kdy se nyní létá 2x denně Praha – Braunschweig a zpět.

Jan Sůra

Všechno bude:-)Stačí Zimolu naklonovat do Středočeského kraje, což místy při pohledu na celé vedení vypadá, že se už stalo:-)

Jiří Novák

Jene,
nebude. Ten křik kolem, když začali v Hoškovicích mluvit o plánech na rozvoj cargo dopravy byl příliš hlasitý. O možné osobní dopravě jako návazném produktu ani nemluvím. Jinak letiště na dobrém místě.
Neplánujete rozhovor s vlastníkem letiště? Co bych chtěl, co chystá? Ať jsme v obraze. 🙂

Jan Sůra

Křik je u každé stavby. Jinak díky za dobrý tip, jezdím kolem skoro každý den a nenapadlo mě to. Částečně i proto, že nevím, kdo je teď vlastně skutečným majitelem.

czhunter

Akorát že víc než polovina lidí, co takhle létá pro Škodovku bydlí v Praze a odlet z Prahy jim tudíž velmi vyhovuje.

Jan Macháček

Opravdu? Já jen, že ke každému letu jede z MB téměř plný autobus a to spousta lidí jede ještě radši služebním autem.

K.L.

Nejen na severní Moravě ale i v jižních Čechách krajští zastupitelé plnými hrstmi rozhazují peníze daňových poplatníků. Vůbec by mne nepřekvapilo kdyby je napadlo dát 800 milionu na dotaci letecké linky z Budějic do Lince či Norimberka.

Svojsin

Taková letecká linka ČB – Mošnov v ZDO by nemusela být „odvěcy“…

Alespoň se dostanou babičky k lékaři….

Obtloustlý Travolta

Co já mám té zkorumpované bandě za zlé je to, že místní aeroklub NENÍ partnerem kraje, ale jakéhosi prostředníka. Skoro 4000,- měsíčně za stání v roji, plném myší, to ať si podporu kraje leteckým amatérům vychutnávají jiní….

Daniel Novák

Zřejmě inspirace z BRQ, kde se ke to letiště snaží zlikvidovat GA všemožnými obstrukcemi.

Jindra

Použít jako odstavnou ploch pro nově vyrobené Maxy.

tomáš

Mezinárodních letišť přibývá… Okolní země zájem nejeví… Udělejme se pro sebe! Což takový let výlet spojující
vary, pardubky, vostravu, brrrno, budějky takovym átéerkem.. jednou denně dokola vokolo republiky?:-P:-P

Jiří

Náhodou, to nemusí být až taková ironie a své zákazníky by si tohle určitě našlo 🙂 Když bude startovat v praze, obletí malé letiště napříč čr a skončí zase v praze. Jedno kolečko ve středu, druhé v sobotu. Jen to nesmí operovat ČSA s jejich astronomickými cenami…

liberal shark

Tak jednou bych si to střihnul taky – třeba L-410 nebo L-200 🙂

Nekdo
Praha

Inu v tzv. Dolních Čechách, je vše podivně divné. Ale celá oblast se neustále proklamuje, jako ráj na světě. A na místo toho, tam tečou peníze vesele do kanálu. Navíc město této velikosti, přece žádné letiště nepotřebuje, to je zcela zřejmé. Hanba takovému hospodaření. A teď do mne…

Vlastimil Kocurek

Tak jakákoliv generalizace (tedy že VŠE) je špatně. A naopak my zde skutečně v případě letiště nemůžeme dělat nic, protože to si prostě staví krajští radní proti vůlí dost velkého počtu obyv. Podobně splavnost Vltavy – je to investice státu, a musel byste se obrátit na MD ČR a hlavně na EU, která to finncovala, protože si myslela, že je to dopravní stavba. Při kontrole byli vzteky bez sebe. Nicméně letiště zde lidé,. kteří myslí do budoucnosti, vítají (na rozdíl ode mne). A za druhé nelze myslet v dimenzi města, ale aglomerací, jen okres Budějovice má 166.000 obyvatel , jižní… Číst vice »

Vít Jůza

Tak, aby Jižní Čechy měli vlastní raketové vojsko, to je samozřejmě strategicky důležité.

Novyv

Jižní Čechy mají přes 640 tisíc obyvatel.

liberal shark

To víte, bývalé území kmene Doudlebů a pozdější dominium Vítkovců, potažmo Rožmberků a Schwarzenberků bylo vždycky takové nějaké divné. Třeba advokáty je třeba vždycky najímat z Prahy, ti zdejší vás bez mrknutí oka prodají protistraně. Jak by řekl Jarek Nohavica – Budějce sou region razovity :-).

Apex

Zajímalo by mě vysvětlení věty „k uživení potřebuje letiště 80 000 cestujících“. Pokud budou dále počítat s dotacemi ve výši 30 milionů od kraje a města, pak asi ano, do provozních nákladů se pak vejdou, ale pokud to má znamenat, aby nepotřebovali dotace a vydělali si na provoz, tak to není reálné. 80 000 cestujících je totiž 40 000 odlétávajících, kteří by měli generovat výnosy, což při provozních nákladech, které se dle poslední výroční zprávy z roku 2017 činí více než 40 milionů Kč, znamená dostat z každého cestujícího minimálně 1000 Kč. Pokud nezmění poplatkovou politiku, tak ze stávajících poplatků,… Číst vice »

Yirina

Na exkurzi na letišti se jeden z návštěvníků ptal, kolik jim „vynese“ jeden let. Odpověď byla, že to je různé, ale průměrně se dá říct, že 120 000 Kč.

Apex

No, pokud nezvednou ceny, tak by mě fakt zajímalo, jak se k té sumě dostali. Jinak je to u typů, které tam plánují provozovat, a při stávajícím ceníku zcela mimo realitu. Ale co, papír snese vše a politik nejspíš nemá představu, takže bych i věřil, že si vážně myslí, že by to mohli dostat. Je ale smutné, že si nikdo není schopen udělat takto jednoduchý propočet. Ale i kdybych je vzal za slovo a nějakou záhadou opravdu dostali těch 120 000 za turnaround, tak jim stále chybí cca 300 Kč na cestujícího, aby při 40 000 tisících cestujících byli na… Číst vice »

R2R2

Vynos je krasna vec, ale pokud nezname naklady, tak je nam takova informace k nicemu. napriklad, pokud tam letadlo docerpa palivo za 120.000 Kc, tak to neni 120.000 Kc pro letiste, napred musime odecist nakupni cenu paliva (z dlouhodobeho pohledu samozrejme i naklady na zarizeni, obsluhu, elektrinu …)

Apex

Náklady letiště známe, v roce 2017 byly celkové téměř 45 milionů korun, tzn. že tyto naklady by letiště ideálně mělo pokrýt z výnosů. Ty jsou na letišti dvojího druhu – letecké, tj. přistávací poplatky, parkování, odletová taxa a neletecké – handling a výnosy z obchodních aktivit. A dle aktuálního ceníku prostě nejsou při počtu 40 000 cestujících za rok se dostat k více než cca 17,5 miliónu korun. Palivo je položka, kterou jsem v úvahu nebral, to v drtivé většině dodávají externí dodavatelé a fungují tam většinou jiné dohody, napřímo s dopravci (ale jsou i výjimky, např v PED, kde… Číst vice »

liberal shark

Mně poráží ta logika krajských mocipánů. Napřed vyhodit skoro miliardu za rekonstrukci letiště a pak začít shánět 80 000 zákazníků. Nemá to být normálně obráceně ?

Človek

Věřím, že jednou, za pět, možná za deset let, všechny zúčastněné zavřou za mrhani veřejných peněz.

liberal shark

MeeToo

arakain

Ehmmm v Českých Budějovicích by chtěl žít každý. Ale toto letiště se má jmenovat Ostrava 2, či Pardubice 3… V současné situaci Boeingu je to bez šance

Jen tak

situace v boeingu/s boeingem na situaci českobudějovického letiště nemá rozhodně vliv.

Vlastimil Kocurek

Proslýchá se, že právě naopak, na ČB letišti budou Boeningy MAX zkušebně povoleny a bude se dělat statistika, kolik padne.
Jen aby to někdo nevzal vážně :))))))))))))))))))))))))))))).

liberal shark

Navrhuji pojmenovat letiště Planá po řeckém ministru financí Janisovi Varufakisovi. To by myslím mělo tu správnou symboliku:-).

Jiří Kocurek

A co třeba Letiště Čárlese Bojkota? https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Boycott

Pampara

Veřejná doprava na cucky, hlavně že bude letiště. U něj na drobné nekoukají, Zato když zavírali třeba trať Dívčice – Netolice, tak tam si odeesácký lékař bez atestačky Kuba hezky od plic zalhal , unisono s hejtmanem i poradcem pro veřejnou dopravu. Hanba jim!

liberal shark

Viděl jsem několik průzkumů veřejného mínění a SWAT analýz krajské dopravy. Nikdo to letiště nechtěl a nikdo ho nedoporučoval. Pokud to náhodou není skrytá investice do obranné infrastruktury, tak je to obrovská a zrůdná zpronevěra veřejných prostředků.

Martin V.

Ještě jeden lehce ironický aspekt tu vidím. Nedávno se v jiném článku řešilo, že Karlovy Vary mají provozně ne příliš vyhovující vzletovou a přistávací dráhu o šířce pouhých 30 metrů a potřebovali by rozšířit na 45 m. Přitom žádné naše regionální letiště těch 45 m šířky nemá. Brno zdědilo po vojácích šířku 60 m, Ostrava 63 m, Pardubice 75 m a zmíněné České Budějovice dokonce 80 m (značením teď zúženo na 45 m). Kdyby aspoň mohli ten přebytečný beton z krajů dráhy darovat Karlovým Varům. 🙂 Prostě historické paradoxy…

Nicky

Tak tohle letiště bude na letadla čekat sakra dlouho a možná se ani nedočká.

liberal shark

Třeba se jednou dočkáme a MiG-23 nahradí F-16 nebo F-35 :-).

Petr Lusk

Je to neuvěřitelné až absurdní: V 3x větším a bohatším Linzi 80 km od ČB se ruší lety. Budějce se nedají autem během dne projet. Místo aby se financovaly nadjezdy, podjezdy ve městě, tak si nekompetentní Zimola si prosadí letiště za miliardu. Samozřejmě se z ČB nikdy lítat nebude. Přece je tohle na trestní stíhání za vyhození peněz daňových poplatníků. Nechápu, že takovou krávovinu někdo nezastavil v počátku.

Jen tak

tohle je takový ten papálišmus… trpí tim v brně, ostravě a českých budějovicích, lehounce i ve varech.

můžeme být rádi, že v libereckém a ústeckem kraji není vhodné letiště, stejně jako na vysočině. jinak by si pomníčky stavěli i tam.

Yirina

Mně nejvíc fascinuje to, jak jsou v ČB všichni hoteliéři a lidi z turistickýho ruchu naprosto zmasírovaní tou vizí, že jim to letiště přiveze ty turisty, který tam jinak jezdí jen na otočku z Prahy a tím pádem moc neutrati. Nikdo o tom vůbec ani trošičku nepochybuje, že by to mohlo být jinak. A ještě mají s blížícím se otevřením ten pocit: „teď to těm, co nám to letiště nepřáli, ukážeme“
S úctou a respektem vzhlížejí k váženému „zahraničnímu“ manažerovi Dieterovi, kterého si sehnali a který jim ty letecké společnosti přivede. Je to přece cizinec a tak tomu musí rozumět…

J.L.

Expert je člověk, který přijel z jiného města, a má barevné slajdy.

Jen tak

Pár slajdů , co prezentoval kdosi před pár dny v budějovicích jsem viděl zprostředkovaně na fotkách.

Nicméně to byly slajdy lidí z letiště. Nesmysly, chyby, překlepy…

Yirina

A hlavně mluví německy! Je to zajímavá postava, viz jeho profil a fotky na FB a Linked In.
Mě by zajímalo, jestli mu už něco platěj a je veden jako zaměstnanec, když zatím nic nedělá. Protože s aerolinkami začne prý jednat, teprve AŽ bude letiště certifikované, do té doby nemůže nic nabízet a dojednávat (to říkal sám na prezentaci). Na druhou stranu už ale byli na veletrhu ATM v Dubaji letos na jaře a účast tam se platí v řádech tisíců EUR pro subjekt letiště. Takže na služební cesty už létá. Prostě Job snů, jestli už je za to placenej…

Apex

Zajímavé, ale myslím, že je to zase tolik nestálo, samostatně se neúčastnili, takže tam asi byli v rámci stánku Czechtourismu a pokud si člověk udělal včas registraci, tak pro mnoho skupin odborných návštěvníků byl na ATM dokonce vstup zdarma. Ale ono je to jedno. Začali velkoryse 😂, proč troškařit. Já bych viděl jiný problém. Pokud je takový odborník, tak by měl vědět, že s dopravci musí jednat už teď, aby případně stihl dohodnout nějaké lety na S 21, protože pokud zacne az po skončení certifikace, tak vzhledem k procesu planovani flotil u leteckých dopravců nemá prakticky moc šancí na 2021… Číst vice »

Yirina

Aha, tak to jsem nevěděla, že se tam dá dostat takhle přes Czechtourism zdarma. Snad jim platili i letenky a hotel.
Každopádně zástupci Czechtourismu projekt letiště taky veřejně podporují nebo aspoň to udělali na té konferenci, co se konala. A když je podpoří takoví odborníci a instituce, tak i rozumím tomu, že pak ti hoteliéři a majitelé turistických zařízení důvěřují celému projektu s letištěm, které jim tam přiveze ty klienty….

liberal shark

A stihne zase odletět dříve, než se ty jeho vize potkají s realitou :-).

Vlastimil Kocurek

Tak toto letiště předpokládá v budoucnosti žít z OUT-GOINGU = cesty našich lidí k moři.

MartinS.

Napadá mne otázka, jestli to taky někdo řekl cestovkám? 🙂 A hlavně kolik letadel týdně by byly schopné z ČB naplnit? Třeba 4 za týden s odletovými časy od pátečního večera, do nedělního poledne?

Lukáš Verner

Na letištni v linci pracuji a i když si o čb myslím své, musím říct, že spousta lidí od nás v něm vidí poměrně silnou možnou konkurenci co se především nízkonákladovek a charterů týče, jelikož linc žije hlavně z navazujících letů do fra a dus od aua a lh, ale uvidíme…

Apex

Výhodou Linze ovšem je, že ho částečně využívá i armáda (pokud se v posledních letech nic nezměnilo), takže nepochybně přebírá i část nákladů na provoz a údržbu.

Novyv

Letiste v Linzi vyuziva i Smartwings.Leta chartery.

liberal shark

Třeba to tak jednou bude i v Plané ?

Marty-t2

Nechci se zasávat autorů idey vlastního letiště v ČB – ale jen pro upřesnění – v Linzi zrušili jen lety do Vídně, protože jim tam díky 200kmh železničnímu koridoru jezdí v půlhodinovém taktu Railjety a ještě Westbahny – takže pohodlná jízda vlakem do Vídně trvá jen okolo 1,5 hodiny. Ale dál se lítá 3x denně Frankfurt a 1x Düsseldorf plus chartery k moři – inu to co plus mínus si přejí v Brně nebo Ostravě a i s podstatně větší aglomerací za zády.

Nekdo

tak ale z Budejc do Prahy zadna zeleznice neni. a po te ubohe klikate silnicce pres prusmyky vysokov horach, mnohdy zavaet snehem se na LKPR jeden mnoho hodin…

liberal shark

Z CB do Prahy vede 4. koridor a za takových 5 – 10 let by měla cesta trvat 1,5 hodiny. Dneska trvá 2 hodiny a na Hlaváku čeká autobus.

Jiří Kocurek

Z Budějic do Prahy přes Sibiř! Přes Českou Sibiř! V zimě tam autobus neprojede, silnice jsou zaváté, tak drsný kraj to cestou je.

Petr Lusk

Pravidelně si vzhledem k vzdálenosti ČB-Linz kupuji letenky na dovolenou z Linze a už je skoro pravidlem, že mi v 50 % napíšou, že pro neobsazenost je let zrušen a nabídnou vrácení peněz nebo náhradní let z Vídně. Prostě se to nefunguje ani v Linzi. Takže v týhle situaci vystavět letiště v ČB za miliardu je nápad šílence, kterýho by měl vyšetřit Chocholoušek. Zimola by měl maximálně rozhodovat jakou barvou se natřou lavičky v parku, a to možná jen každá druhá pro jistotu. Postižený lidi v ústavech mají peníze na provoz jen na 4 měsíce a tady se vyhodila miliarda.… Číst vice »

R2R2

Tuzemska obsese tim, aby kazde mestecko melo sve letiste, me neprestane fascinovat. Je to silenost naprosto srovnatelna s VRT, nicim neopodstatnene vyhazovani penez danovych poplatniku. Jak vidime na prikladu Brna, o lety z/do techto malych mest nema nikdo zajem i pres pomerne stedre dotace. Neni to sice ukolem Jihoceskeho kraje, ale mnohem smysluplnejsi by bylo kvalitni dalnicni, pripadne vlakove spojeni na prazske letiste. Tato mala regionalni letiste totiz nikdy nebudou cetnosti spoju ani nabidkou destinaci schopny konkurovat realativne velkym letistim v Praze nebo ve velkych mestech sousednich statu.

Speedy

Samozřejmě je možné pražské, ostravské a brněnské letiště zrušit, a létat z Drážďan, Katovic nebo Vídně.
Ale bylo by fajn v roce 2020 mít taky vlastní leteckou dopravu a nebýt 100 let za opicemi. 🙂

Jen tak

proč by kdo rušil pražské letiště? to si na sebe s přehledem vydělá, dokonce tolik, že pár let financovalo čsa, aby přežily.

nicméně dělat si letiště v krajích s dramaticky odlišnou kupní silou, a počtem obyvatel (a spádovou oblastí) je nesmysl.

Ambry

Větší kravinu než letiště v ČB jsem už dlouho neviděl, za 0,5mld…Když letiště v Brně a Ostravě kromě léta slabota, Pardubice ještě hůře a o KV ani nemluvě, to je ten samý případ jako teď tohle. To je skoro na žalobu za mrhání veřejnými penězi.

Eskimo Joe

Navrhuji přejmenovat letiště na Krumlov – sever, tak by to mohli začít zvažovat aspoň v Číně 😀

off

To už je Praha. Postačí Český Krumlov. A nebo Linz – NORD 🙂

J.L.

Navrhuji Praha CB. Z Paris Beauvais-Tille Airport jsou to taky 2 hodiny do města. Nebo by tam mohly mít v rámci C.K. nostalgie mezipřistání poprašňáky, co lítají z Prahy do Vídně.

liberal shark

Taxi říkám, jestli se vlastně ve skutečnosti nejedná o udržení vojenského letiště za peníze kraje a města. Protože jinak by to byla brutální zpronevěra veřejných prostředků.

Jen tak

u zpronevěry bys musel prokázat úmysl.

tohle je „prostě jsme se spletli“.

Eskimo Joe

V dlouhodobém horizontu se naše optimistická očekávání nepotrvrdila.

liberal shark

Naše plány nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce :-).

David

Myslím, že až nás EU donutí prodloužit dálkové vlakové linky až na Ruzyňské letiště, tak se už tak mizivá potřeba těchto regionálních letišť ještě sníží. Nevěřím úplně tomu, že bude Českobudějovické letiště v kladných číslech. Pravidelná linka mi moc pravděpodobná nepřijde a nečekám, že charteroví dopravci vypraví přes 400 letů, které jsou k profitabilitě potřebné.

Michal

Rozlétáme Plzeň? 🙂

Matoo

Jj jsme na řadě :), vlastně nás Budějovice preskočili. A hned dotace, alespoň 3 linky. Viděl bych to na Londýn, Helsinky a Istanbul. 😉

Doplňuji, že se jedná o ironii. 😉

libor

z Plzně nějaká linka do Japonska, ne? jsou tam japonské firmy a to si zaslouží spojení…. 😀 😀

Eskimo Joe

Ale klubovna, jako si dneska otevřeli v Budějkách, by se hodila, ne?

adam

Já už z Plzně lítám. Vždycky zkouším, jak rychle to dám s F15 na Ruzyň. Teda v simulátoru na googlu, ale to jste asi pochopili :-).

Pražák

Jasně, ale nejdříve Jihlavu! Pak Plzeň, potom Liberec, tedy pokud neupřednostníme Olomouc případně Zlín. A až bude mezinárodní letiště schopné odbavit minimálně 3 Boingy 737 naráz v každém krajském městě, tak začneme stavět letiště v okresních městech. To by bylo aby se člověk musel kodrcat do Prahy nebo třeba do Ostravy.

jan

Určitě dobře. Lepší malé letiště s menší počtem letů, než nic a nutnost jezdit do Prahy.

Radek Janata

I když to bude patrně navždy polykat peníze z krajského rozpočtu? Proč dotovat neekologickou leteckou dopravu, když 2h od Budějovic je velké letiště, které se užíví samo a ušetřené peníze lze použít na veřejnou dopravu, v jejíž kvalitě JČ kaj silně zaostává?

Filip

Myslet si že nějaký jiný druh dopravy je ekologičtější je naivní

Jen tak

tak … vlaky ekologičtější jsou … o tom žádná.

Filip

Jak které a případně jen lokálně, elektřina se musí taky nějak vyrobit, vodík též atd… Ekologická zatěž je též, jen jinde než v místě provozu, pominuli dieslové vlaky, a taky maziva oleje unikající z vlaku atd.

Jen tak

To je sice pravda, nicméně u vlaků je ta ekologičnosti oproti letadlu přece jen znát. množství exhalacíé je tam objektivně nižší.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

A letecký petrolej, benzín a nafta musej též projít procesem těžby a zpracování. A většina toho procesu potřebuje též elektřinu… a jinou naftu a mazut k dopravě (mezi)produktů.

A maziva unikající z vlaku… no ano… z pojízdných vraků (ale ty se na koridorových osobních vlacích nevyskytují), při nehodách a to je asi tak vše. Jo ještě z parních lokomotiv teče voda která neni zrovna pitná. Nicméně řešit tohle je na úrovni řešení úniků kapalin u nehod letadel nebo třeba SR-71 před zahřátím.

Radek Janata

Vlaky mají především mnohonásobně nižší spotřebu energie na oskm.

Navíc elektrárny mají lepší filtrování škodlivin, než letecké motory. A skleníkové plyny uvolňované ve vyšších vrstvách atmoféry škodí více, než ty uvolňované při zemi.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Tohle se nedá tvrdit úplně kategoricky, řádově od jednotek tisíců kilometrů se srovná vyšší spotřeba při startu letadla a nižší při letu v 10 km s relativně rovnoměrnou spotřebou VRT vlaku. Druhá věc je že nad 1000 km se stává i VRT vlak časově neatraktivní a proto maj letadla smysl zhruba od těch 1000 km. Ovšem 6 mezinárodních letišť v zemi, která nemá ani 500 km na dýlku, je nejspíš světovej unikát.

libor

to je obecný problém zastupitelů, jak to nedávají ze svého, tak to neřeší. honí si ego. Vidím to u nás v obci (330obyv.), kde chtějí kupovat pro hasiče auto za 2.5mio kč, přitom HZS profící to mají 4km, slušně vybavená SDH sousedního města to mají 4km. Počet výjezdů loni nula. Ale auto se stříkačkou za 2.5mio je prostě potřeba a jinak to nejde.

Vít Jůza

To jde asi spíš o podporu zájmové spolkové činnosti.

Jakub

Už se těším, až někdo nebude muset jet do Prahy, protože mu to poletí i z Budějic.

libor

otázkou taky bude za jakou cenu…. z Prahy se dá létat různě a přitom mnoho lidí jezdí na letiště Mnichov ,Vídeň apod..

Jen tak

na letiště do mnichova jezdí lidi možná tak z jihozápadu čech, a do vídně jezdí lidi z moravy, pro které je to objektivně lepší, než se kodrcat do Prahy.

pražáků jezdících do berlína / mnichova / vídně je minimum. v pdostatě jenom když si koupí zájezd od německé cestovky.

MartinS.

A kolik si myslíte, že toho tam bude létat? Od června do září bych to viděl tak na 1x (max. 2x) týdně Burgas a 1x týdně Heraklion a možná, kdyby se zadařilo tak 1x týdně nějaké Turecko… ale to je tak vše… a bude se nějaké aerolince vůbec chtít do něčeho takového jít? Zajišťovat si v Budějovicích handling, catering a tak?

Martin

Hezkej pomník si papaláši udělali ! To by bylo v Budějicích opravených chodníků a silnic ! Teď ještě bude stát několik desítek miliónů provoz dotovaných linek ! Pochybuji, že tam začne jinak někdo létat !

Pavel

Na dotace v současné době můžete zapomenout. Nikdo, ale opravdu nikdo, nebude z Budějovic létat ani s dotacemi, ani bez nich. Teď to bude stát jenom ohromné peníze na provozních ztrátách.