Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Letiště Stavebnictví

Letiště v Českých Budějovicích je hotové. Na velká letadla si ale počká

Hejtmanka Ivana Stráská slavnostně otevřela nový terminál Letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hejtmanka Ivana Stráská slavnostně otevřela nový terminál Letiště České Budějovice (27.6. 2019). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Děťátko se narodilo, teď bude třeba jej vychovat. Těhotenství přitom bylo těžké. Tak charakterizovala jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) přestavbu českobudějovického letiště. Hned poté přestřihla pásku u nového terminálu, jehož stavba začala v prosinci 2017. Terminál vyšel na 525 milionů korun.

„Jednou, za pět, možná za deset let všichni ocení, že letiště tady je. Kdyby se to rozhodnutí před lety neudělalo, tak by se tento velký areál rozparceloval a Budějovice by navždy ztratily šanci mít letiště,“ řekla Stráská.

Letiště bylo od loňského léta zavřené pro provoz, od úterý už se zde opět létá. Úřad pro civilní letectví povolil zkušební provoz menších letadel s rozpětím křídel do 24 metrů. Létají zde malá vrtulová letadla, ultralighty a vrtulníky. Letiště počítá s tím, že na podzim spustí osvětlení a budou jej moci využívat i malé tryskáče.

Cílem ovšem je takzvaný velký mezinárodní provoz, celá přestavba se prováděla proto, aby do/z Budějovic mohly létat stroje o velikosti Airbusu A320 či Boeingu 737. K tomu ale ještě povede dlouhá certifikační cesta. Hejtmanka věří v plný provoz před koncem roku 2020, v tiskové zprávě pak je uveden rok 2021. Předchozí odhady letiště přitom mluvily už o letní sezoně příštího roku.

Do spuštění velkého provozu bude nový terminál polykat peníze. Podle místopředsedy představenstva letiště Roberta Kaly nejsou náklady dopředu známy, nepůjde prý o desítky milionů. Otázkou rovněž je, jak se bude provoz na letišti řídit. Letiště má zatím s ŘLP dohodu o takzvaném systému AFIS/IFR. To v praxi znamená, že ŘLP doškolí dispečery letiště tak, aby ŘLP z Prahy navedlo letadla před letiště, kde by je převzali místní dispečeři. V okamžiku dosednutí už by měli letoun pod kontrolou oni a řídili by jejich pohyb na letišti. Podle mluvčího ŘLP Richarda Klímy začne státní podnik školit pět budějovických řídících na podzim. ŘLP je také ochotno v případě velkého nárůstu provozu zajišťovat v budoucnu věžovou službu.

Podle Kaly letiště jedná s aerolinkami i cestovními kancelářemi a vidí zájem o lety na jih Čech. Konkrétní ale zatím nikdo nebyl. K uživení přitom letiště potřebuje alespoň 80 tisíc cestujících ročně.

První etapa modernizace někdejšího vojenského letiště byla zahájena v prosinci 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídící věže. Skončila v roce 2010 a vyšla na 60 milionů. Před druhou etapu, jejíž součástí byla i výstavba terminálu, se kraj musel vypořádat s neudělením evropské dotace. Miliardový projekt proto zmenšil na polovinu. Druhá etapa začala zbudováním nových inženýrských sítí, přístupových silnic a vrátnice, uskutečnila se oprava ranveje. Tyto práce vyšly na 121 milionů, terminál pak na zmíněných 525 milionů.

119
Diskuze

avatar
31 Komentáře
88 Reakce na komentáře
59 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
61 Autoři komentářů
Daniel NovákAlfEdaTomášJiří Kocurek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Eda
Host
Eda

A teď zrušit Vídeň :-)))
Bože!

Tomáš
Host
Tomáš

Přemýšlím, jestli se spíše dříve svezu VRT z Prahy do Brna a nebo pavidelnou leteckou linkou do Budejovic,tak uvidíme

Rtep
Host
Rtep

Buďme optimitičtí. Třeba si to tam někdy někdo pronajme. Třeba na sklad stavebnin nebo stavební suti. V tu chvíli to bude mít větší smysl, než kdyby se tam létalo. Doufejme, že to letiště zůstane panenské, netknuté…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A nebo hudební festival, dotovaný městěm. Když může ManOwaR hrát ve Vizovicích, tak může i v Budějcích na letišti!

Václav
Host
Václav

„Jednou, za pět, možná za deset let všichni ocení, že letiště tady je.
To jsem teda žádostiv. Paní hejtmanko, rezervujte si na mne za deset let hodinku času, popovídáme si o tom.

Rtep
Host
Rtep

Ale vždyť to tak bude. Jednou za pět, možná za deset let tam přistane letadlo. a to v polovině případů půjde o nouzové přistání.

petr smejky
Host
petr smejky

megalomani s cssd uz postavili jeden nesmysl v Pardubicích tak ted jeste vetsi hovadinu v CB. ZDE nikdy nepoleti pravidelna linka uz diky blizkosti Lince nebo 180 km do Vidne, kde se lita za dumpingove ceny…diky socani za dalsi vyhozene prachy..

Svetr
Host
Svetr

Má to IATA kód?

Jarek
Host
Jarek

Ve videu je vtipný, že vedle moderního letiště jsou nějaké reliktní budovy ČSLA.
A jet kolem MIGu na podstavci na letiště je zážitek jak z Jugoslávie nebo Turecka.

jirka
Host
jirka

nevim jak vy ale já se za letiště těším, radši pojedu do Budějek než do přeplněný Prahy, mám to na oba směry cca stejně daleko

Pražák
Host
Pražák

Jet tam můžete, ale maximálně si tak prohlédnout letiště, že by tam něco smysluplného létalo se myslím čekat nedá. Viz. Ostrava, KV či Pardubice.

jirka
Host
jirka

hele vážení, na dovolenu někam k moři a zpět mi to bohatě stačí, to tam určitě bude, Praha mi může bejt ukradená

Pražák
Host
Pražák

Tak si ten hvězdicový let užijte. Že by tam nějaký charter někdy bázoval letadlo je takřka vyloučené.

jirka
Host
jirka

no jasně, užiju si už jen to, že na terminálu neuvidím nápis letiště Václava Havla a to za to stojí

Pražák
Host
Pražák

No když vám toto stačí ke štěstí. Sice se vám možnosti dovolené smrsknou na dvě, možná tři destinace, ale zase neuvidíte ten „hrozný“ nápis.

Nicky
Host
Nicky

Letiště má smysl jen pokud tam něco létá, tak abyste tam nečekal zbytečně.

David K.
Host
David K.

Ano, zatím zde nic nelétá, ale je zde potenciál pro charterové lety a rozvoj nákladní letecké přepravy vzhledem k napojení areálu na železnici, v budoucnu i dálnici D3. Letiště lze financovat z pronájmu plánované výstavby a pronájmu logistického terminálu.

Pražák
Host
Pražák

Jasně, všechny regionální letiště v ČR (i ta v mnohem větších městech, případně v mnohem hustěji obydlených regionech) hynou na úbytě, ale to Budějovické čekají zářné zítřky.

Jen tak
Host
Jen tak

Potenciál pro nákladní lety je tam nulový.
Podívejte se na Prahu – ta má špičkové silniční napojení, a cargo provoz je tam limitně nulový. všeho všudy asi tři (pseudo)pravidelné linky – z toho jedna je pro UPS /FedEx nebo něco takového … takže představa, že české budějovice mají nějaký cargo potenciál .. není ani úsměvná, ale spíše k smíchu.

Potenciál pro charterové lety je tam cca tak 1 -2 lety týdně.

Vratte se zpátky na zem 🙂

jirka
Host
jirka

ve světě je spousta měst ktré jsou menší než stotisícove Budějovice a letiště mají, tak co to tu pořád to je za moudra

Pražák
Host
Pražák

Ano, ale většinou tam široko daleko žádné není, což není případ Budějic. Navíc, proč si myslíte, že když všechna ostatní regionální letiště v ČR neprosperují, to Budějovické bude?

Milan
Host
Milan

Tak já bych se odtud taky rád proletěl, jen si myslím, že se to nikdy nestane.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nikdy neříkej nikdy! Motorový padák s sebou! 😀

Alf
Host
Alf

Přeplněná Praha je hodně relativní pojem. Vždy po návratu ze světa mi Praha připadá jak nějaká zastávka na lokálce – málo lidi, všechno na pohodu, odbavení rychlé, proto lítám z Prahy rád, byť často musím do Vídně kvůli nabídce spojů.

Pampara
Host
Pampara

Po výrazném omezení veřejné dopravy ušetřit na letiště bylo akceptováno, viz. stále sílící voličská podpora Jiřího Zimoly, alespoň do odhalení jeho kšeftů. Nějak mi ale nesedí, že by stávající řešení vyhovovalo všem, minimálně města začínají s vymístěním aut ze svých center. Problémem tedy nejsou letadla, ale neexistence normální veřejné dopravy v jejich okolí. Za Zimoly argumentovali nízkou plošnou hustotou osídlení, byl to rozhodující faktor pro masivní rušení spojů po r. 2010. U letiště hustota osídlení není důležitá? Anebo to je další z účelových lží, kterými krajské vedení oblažovalo obyvatele?

JarynJarin
Host
JarynJarin

Dnes letiště a zítra metro do Krumlova !

Jan Macháček
Host
Jan Macháček

Se divím, že nejsou takové investice v Hoškovicích. Vždyť by tam byl pěkný „základ“ v podobě letů pro nedalekou Škodovku, kdy se nyní létá 2x denně Praha – Braunschweig a zpět.

Jan Sůra
Admin

Všechno bude:-)Stačí Zimolu naklonovat do Středočeského kraje, což místy při pohledu na celé vedení vypadá, že se už stalo:-)

Jiří Novák
Host
Jiří Novák

Jene,
nebude. Ten křik kolem, když začali v Hoškovicích mluvit o plánech na rozvoj cargo dopravy byl příliš hlasitý. O možné osobní dopravě jako návazném produktu ani nemluvím. Jinak letiště na dobrém místě.
Neplánujete rozhovor s vlastníkem letiště? Co bych chtěl, co chystá? Ať jsme v obraze. 🙂

Jan Sůra
Admin

Křik je u každé stavby. Jinak díky za dobrý tip, jezdím kolem skoro každý den a nenapadlo mě to. Částečně i proto, že nevím, kdo je teď vlastně skutečným majitelem.

czhunter
Host
czhunter

Akorát že víc než polovina lidí, co takhle létá pro Škodovku bydlí v Praze a odlet z Prahy jim tudíž velmi vyhovuje.

Jan Macháček
Host
Jan Macháček

Opravdu? Já jen, že ke každému letu jede z MB téměř plný autobus a to spousta lidí jede ještě radši služebním autem.

K.L.
Host
K.L.

Nejen na severní Moravě ale i v jižních Čechách krajští zastupitelé plnými hrstmi rozhazují peníze daňových poplatníků. Vůbec by mne nepřekvapilo kdyby je napadlo dát 800 milionu na dotaci letecké linky z Budějic do Lince či Norimberka.

Svojsin
Host
Svojsin

Taková letecká linka ČB – Mošnov v ZDO by nemusela být „odvěcy“…

Alespoň se dostanou babičky k lékaři….

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Co já mám té zkorumpované bandě za zlé je to, že místní aeroklub NENÍ partnerem kraje, ale jakéhosi prostředníka. Skoro 4000,- měsíčně za stání v roji, plném myší, to ať si podporu kraje leteckým amatérům vychutnávají jiní….

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Zřejmě inspirace z BRQ, kde se ke to letiště snaží zlikvidovat GA všemožnými obstrukcemi.

Jindra
Host
Jindra

Použít jako odstavnou ploch pro nově vyrobené Maxy.

tomáš
Host
tomáš

Mezinárodních letišť přibývá… Okolní země zájem nejeví… Udělejme se pro sebe! Což takový let výlet spojující
vary, pardubky, vostravu, brrrno, budějky takovym átéerkem.. jednou denně dokola vokolo republiky?:-P:-P

Jiří
Host
Jiří

Náhodou, to nemusí být až taková ironie a své zákazníky by si tohle určitě našlo 🙂 Když bude startovat v praze, obletí malé letiště napříč čr a skončí zase v praze. Jedno kolečko ve středu, druhé v sobotu. Jen to nesmí operovat ČSA s jejich astronomickými cenami…

liberal shark
Host
liberal shark

Tak jednou bych si to střihnul taky – třeba L-410 nebo L-200 🙂

Nekdo
Host
Nekdo
Praha
Host
Praha

Inu v tzv. Dolních Čechách, je vše podivně divné. Ale celá oblast se neustále proklamuje, jako ráj na světě. A na místo toho, tam tečou peníze vesele do kanálu. Navíc město této velikosti, přece žádné letiště nepotřebuje, to je zcela zřejmé. Hanba takovému hospodaření. A teď do mne…

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Tak jakákoliv generalizace (tedy že VŠE) je špatně. A naopak my zde skutečně v případě letiště nemůžeme dělat nic, protože to si prostě staví krajští radní proti vůlí dost velkého počtu obyv. Podobně splavnost Vltavy – je to investice státu, a musel byste se obrátit na MD ČR a hlavně na EU, která to finncovala, protože si myslela, že je to dopravní stavba. Při kontrole byli vzteky bez sebe. Nicméně letiště zde lidé,. kteří myslí do budoucnosti, vítají (na rozdíl ode mne). A za druhé nelze myslet v dimenzi města, ale aglomerací, jen okres Budějovice má 166.000 obyvatel , jižní… Číst vice »

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Tak, aby Jižní Čechy měli vlastní raketové vojsko, to je samozřejmě strategicky důležité.

Novyv
Host
Novyv

Jižní Čechy mají přes 640 tisíc obyvatel.

liberal shark
Host
liberal shark

To víte, bývalé území kmene Doudlebů a pozdější dominium Vítkovců, potažmo Rožmberků a Schwarzenberků bylo vždycky takové nějaké divné. Třeba advokáty je třeba vždycky najímat z Prahy, ti zdejší vás bez mrknutí oka prodají protistraně. Jak by řekl Jarek Nohavica – Budějce sou region razovity :-).

Apex
Host
Apex

Zajímalo by mě vysvětlení věty „k uživení potřebuje letiště 80 000 cestujících“. Pokud budou dále počítat s dotacemi ve výši 30 milionů od kraje a města, pak asi ano, do provozních nákladů se pak vejdou, ale pokud to má znamenat, aby nepotřebovali dotace a vydělali si na provoz, tak to není reálné. 80 000 cestujících je totiž 40 000 odlétávajících, kteří by měli generovat výnosy, což při provozních nákladech, které se dle poslední výroční zprávy z roku 2017 činí více než 40 milionů Kč, znamená dostat z každého cestujícího minimálně 1000 Kč. Pokud nezmění poplatkovou politiku, tak ze stávajících poplatků,… Číst vice »

Yirina
Host
Yirina

Na exkurzi na letišti se jeden z návštěvníků ptal, kolik jim „vynese“ jeden let. Odpověď byla, že to je různé, ale průměrně se dá říct, že 120 000 Kč.

Apex
Host
Apex

No, pokud nezvednou ceny, tak by mě fakt zajímalo, jak se k té sumě dostali. Jinak je to u typů, které tam plánují provozovat, a při stávajícím ceníku zcela mimo realitu. Ale co, papír snese vše a politik nejspíš nemá představu, takže bych i věřil, že si vážně myslí, že by to mohli dostat. Je ale smutné, že si nikdo není schopen udělat takto jednoduchý propočet. Ale i kdybych je vzal za slovo a nějakou záhadou opravdu dostali těch 120 000 za turnaround, tak jim stále chybí cca 300 Kč na cestujícího, aby při 40 000 tisících cestujících byli na… Číst vice »

R2R2
Host
R2R2

Vynos je krasna vec, ale pokud nezname naklady, tak je nam takova informace k nicemu. napriklad, pokud tam letadlo docerpa palivo za 120.000 Kc, tak to neni 120.000 Kc pro letiste, napred musime odecist nakupni cenu paliva (z dlouhodobeho pohledu samozrejme i naklady na zarizeni, obsluhu, elektrinu …)

Apex
Host
Apex

Náklady letiště známe, v roce 2017 byly celkové téměř 45 milionů korun, tzn. že tyto naklady by letiště ideálně mělo pokrýt z výnosů. Ty jsou na letišti dvojího druhu – letecké, tj. přistávací poplatky, parkování, odletová taxa a neletecké – handling a výnosy z obchodních aktivit. A dle aktuálního ceníku prostě nejsou při počtu 40 000 cestujících za rok se dostat k více než cca 17,5 miliónu korun. Palivo je položka, kterou jsem v úvahu nebral, to v drtivé většině dodávají externí dodavatelé a fungují tam většinou jiné dohody, napřímo s dopravci (ale jsou i výjimky, např v PED, kde… Číst vice »

liberal shark
Host
liberal shark

Mně poráží ta logika krajských mocipánů. Napřed vyhodit skoro miliardu za rekonstrukci letiště a pak začít shánět 80 000 zákazníků. Nemá to být normálně obráceně ?

Človek
Host
Človek

Věřím, že jednou, za pět, možná za deset let, všechny zúčastněné zavřou za mrhani veřejných peněz.

liberal shark
Host
liberal shark

MeeToo

arakain
Host
arakain

Ehmmm v Českých Budějovicích by chtěl žít každý. Ale toto letiště se má jmenovat Ostrava 2, či Pardubice 3… V současné situaci Boeingu je to bez šance

Jen tak
Host
Jen tak

situace v boeingu/s boeingem na situaci českobudějovického letiště nemá rozhodně vliv.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Proslýchá se, že právě naopak, na ČB letišti budou Boeningy MAX zkušebně povoleny a bude se dělat statistika, kolik padne.
Jen aby to někdo nevzal vážně :))))))))))))))))))))))))))))).

liberal shark
Host
liberal shark

Navrhuji pojmenovat letiště Planá po řeckém ministru financí Janisovi Varufakisovi. To by myslím mělo tu správnou symboliku:-).

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A co třeba Letiště Čárlese Bojkota? https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Boycott

Pampara
Host
Pampara

Veřejná doprava na cucky, hlavně že bude letiště. U něj na drobné nekoukají, Zato když zavírali třeba trať Dívčice – Netolice, tak tam si odeesácký lékař bez atestačky Kuba hezky od plic zalhal , unisono s hejtmanem i poradcem pro veřejnou dopravu. Hanba jim!

liberal shark
Host
liberal shark

Viděl jsem několik průzkumů veřejného mínění a SWAT analýz krajské dopravy. Nikdo to letiště nechtěl a nikdo ho nedoporučoval. Pokud to náhodou není skrytá investice do obranné infrastruktury, tak je to obrovská a zrůdná zpronevěra veřejných prostředků.

Martin V.
Host
Martin V.

Ještě jeden lehce ironický aspekt tu vidím. Nedávno se v jiném článku řešilo, že Karlovy Vary mají provozně ne příliš vyhovující vzletovou a přistávací dráhu o šířce pouhých 30 metrů a potřebovali by rozšířit na 45 m. Přitom žádné naše regionální letiště těch 45 m šířky nemá. Brno zdědilo po vojácích šířku 60 m, Ostrava 63 m, Pardubice 75 m a zmíněné České Budějovice dokonce 80 m (značením teď zúženo na 45 m). Kdyby aspoň mohli ten přebytečný beton z krajů dráhy darovat Karlovým Varům. 🙂 Prostě historické paradoxy…

Nicky
Host
Nicky

Tak tohle letiště bude na letadla čekat sakra dlouho a možná se ani nedočká.

liberal shark
Host
liberal shark

Třeba se jednou dočkáme a MiG-23 nahradí F-16 nebo F-35 :-).

Partneři



CSCARGO