Letiště Praha uzavřelo smlouvu na projekt přístavby terminálu, cena je 194 milionů
Zahájení prací na rozšíření Terminálu 2 očekává letiště na přelomu let 2027 a 2028.
Letiště Praha podpisem smlouvy uzavřelo tendr na projekt velké přístavby Terminálu 2, což bude velikostí fakticky nový terminál. Zakázku získalo sdružení firem Valbek, CMC architects, ra15 a D3A. Vyplývá to ze smlouvy zveřejněné v registru. Podle dřívějšího sdělení šéfa letiště Jiřího Pose má být jedním ze subdodavatelů i britská skupina Arup.
Letiště rozjelo přípravu nových terminálových kapacit po loňském souhlasu jediného akcionáře, kterým je ministerstvo financí. Rozšíření Terminálu 2, které bude mimo jiné zahrnovat osm nových kontaktních stání pro širokotrupá letadla (případně možno využít pro 16 úzkotrupých), vyjde dle dnešních předpokladů na 22 miliard korun. Náklady se budou upřesňovat v průběhu zpracování projektové dokumentace.
„V úvodní fázi projektování budeme diskutovat konkrétní potřeby našich partnerů, kterými jsou především aerolinky, odbavovací společnosti, cizinecká policie nebo celníci. Absolutní prioritu pak bude mít proces odbavení cestujících, předpokládáme, že v době otevření terminálu už budou dominovat samoobslužné režimy a u rentgenů CT technologie. Zaměříme se také na retail,“ řekl nedávno deníku Zdopravy.cz Pos.
Zahájení prací na rozšíření Terminálu 2 očekává na přelomu let 2027 a 2028, hotovo by mohlo v roce 2033. Terminál by měl poté sloužit bázovaným dopravcům pro lety v schengenském prostoru i mimo něj a všem dopravcům ze zemí mimo schengenský prostor.
Podle Pose letiště novou kapacitu potřebuje. „Dlouhodobě udržitelná kapacita stávajících terminálů je zhruba 17 milionů cestujících ročně, což už jsme v roce 2019 překročili,“ řekl manažer. Ve zmíněném roce letištěm prošlo rekordních 17,8 milionu lidí. „Nejde ani tak o celkový objem cestujících v daném roce, kritickým ukazatelem je průchodnost v provozní špičce,“ doplnil Pos.
Už dříve letiště představilo i dostavbu Terminálu 1 za zhruba 1,5 miliardy korun. Mimo jiné zde vznikne centrální bezpečnostní kontrola. Po dokončení bude Terminál 1, který dnes slouží pro lety mimo schengenský prostor, sloužit nebázovaným dopravcům pro lety po Schengenu.