Letiště Praha čekají obří investice, stát ale po něm bude chtít dál dividendy. Ročně odtékají miliardy

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště PrahaPřistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Letiště Praha tento týden představilo velký investiční plán na své rozšíření, který počítá s investicemi ve výši 30 miliard korun. 

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jkjk

Letišta Praha, a. s. patří aktuálně mezi 25 českých firem s největším ziskem, k 31.12.2018 mělo 8 mld. nerozděleného zisku. Dividendy v rozumné výši jsou tedy na místě. Pro srovnání dividendová politika ČEZu je 80-100 % ročního čistého zisku a není vnímána jako nějak excesivní.

MiniInvestor

Dividenda ČEZu má za posledních 10 let klesající úroveň, z 53 Kč / akcie v roce 2009 se dostala na pouhých 33 Kč / akcie nyní. Podle prolhaných analytiků by měla v následujících letech ale stoupat … Úspěšnou společnost v oblasti utility si přestavuji tak, že díky kvalitě řízení a hospodaření dividendu postupně zvyšuje, nebo alespoň zachovává sq.

Prngr

Stát je tradičně špatný hospodář – stát si půjčuje jistě levněji než letiště, takže by prachy měl stát nechat letišti
V zásadě jde o rozkrádání politiků, aby jim hezky vypadal rozpočet

dantex

Pokud má letiště investiční plán, má zcela jistě také finanční plán, jak investice financovat. Zjišťovali jste v zdopravy.cz, jak rozhodnutí o výplatě dividendy do tohoto plánu zapadá? Budou investice financovány z vlastního cash-flow nebo bude použit cizí kapitál (úvěr, dluhopisy)? Tato informace by měla být hned vedle té, že si stát vyplatí dividendu. Pokud budou mít v budoucnosti dostatečné cash flow na kapitálové investice, není důvod, aby si stát dividendu nevyplatil.

Strojvůdce Příhoda

A takhle to melo být u všech velkých firem.
Nenechat je za pár drobných zahraničnímu kapitálu, ale udelat z nich státních akciovku.
Nemuseli odtékat stovky miliard ročně do zahraničí…

Y.K.

No ty vole, omluvte moji Klačtinu. Na výročí revoluce taková perla.

Ferenc Futurista

Jo, státní podnik, to je vždy záruka efektivity, rozvoje a transparentnosti.

Jiří Kouba

Jo tak, my jsme zvonili za to, aby nám nepatřila ani klika od záchoda ?

Kubrt

Podniky v ČSFR v roce 1990 potřebovaly dvě zásadní věci – kapitál na investice a přístup na západní trhy. Myslíš, že stát jako majitel by byl schopen tyto dvě věci zajistit? Letiště je specifický případ, na druhou stranu – čistě teoreticky (nepíšu, že je to super nápad, tak mi to nevyracejte) – kdyby ho v roce 1990 získal nějaký soukromý investor, možná by dnes vypadalo úplně jinak.

Daniel Novák

Privatizace přirozených monopolů se ukázala jako zcela zcestná. Vodovody budiž mementem.

Y.K.

Co je špatně s vodovody?

Jiří Kouba

zisky do zahraničí, náklady s údržbou domácím.

Y.K.

Třeba Telecom?
Česká pošta budiž mementem.

Dushan

Železniční trať pro dopravu zákazníků letiště bude financována ze státního rozpočtu, takže je legitimní i morálně v pořádku, že zisk letiště se vyplácí do rozpočtu a stejně to pokryje jen velmi malou část souvisejících nákladů.

Y.K.

Ono jaksi není na letišti, aby finacovalo trať (ani skrze stát). To je byznys SŽDC (a státu, který tratě vlastní), ta z toho pak bude vybítat poplatky a mít příjmy, ne letiště.

Pokud by to byl komerční projekt a letiště spoluvlastnilo trať a mělo přístup k následným výnosům, no, to by byla jiná.

Dushan

Jak bylo zmíněno, má to být trať pro business účely letiště, takže je správné, aby se finančně na této megainvestici aspoň spolupodílelo.

Jen tak

převážná část trasy z prahy na letiště má být používána i pro rychlodráhu do Kladna, která je letišti zcela ukradená.

Y.K.

Nikoliv. Trať je pro cestující, jako každá jiná trať (případně pro náklady). Byznys letiště je věnovat se letecké dopravě a odbavení, byznys SŽDC je vybírat poplatky za to že se tam prohání vlaky (bez ohledu na to kam vede), byznys dopravce je vozit lidi. Vozit lidi na letiště je podkatelská příležitost (taxi, shuttle, DPP a může trhnout i dráha).

Nicméně při vaší logice by SŽDC mohls přispívat Praze/DPP, za to že jim metro přiveze cestující na vlak (třeba trasa D, stanice Krč atp.). No ne?

Martin V.

Takže podle vaší logiky by se mělo Letiště nějak podílet i na té druhé trati, která na rozdíl od téhle mediálně zajímavější tam už vede a roky je používaná na návoz leteckého paliva do žst. Středokluky? Jak už psal Y.K., to je snad byznys SŽDC, aby se náklady na výstavbu/údržbu zaplatily. Teď mě napadá: Jezdí palivo z Kralup přes Podlešín nebo přes Kladno?

dopravák

Za normálních podmínek samozřejmě přes Podlešín (minimálně „na dva kotle“).

Železničář z venkova

Ta trať se staví jedině a pouze kvůli letišti ( nový úsek z Kladna) .
Takže proč by si ji letiště nemělo zaplatit / výrazně na ni přispět.
Podobně trať Hradec Králové -Castolovice se zdvojkolejnuje především kvůli kvasinské automobilce. Zde by také měla výrazně přispět Škoda Auto…

Martin

Takhle stat brzdi rozvoj firmy, neskutecny…

Petr Petr

Na letiště by měl vést vlak, ale letiště bych nerozšiřoval. EU zavede daně z létání a současná kapacita bude stačit.

Ferenc Futurista

Ještě, že tu EU máme, můžem na ni hodit sebevětšíé kravinu, která nás napadne.

Martin

EU je druhej Kalousek 😀

Jen tak

jak dlouho?

pet let?

Supidio

Kde jste slyšel, že by EU něco takového chtěla zavádět? To,že to chce pár narušených ekoliberálů, kterých je v současném parlamantu naštěstí minimum, neznaměná, že to máš šanci nastat.

Jen tak

No .. ono to sice chce par narusenych ekoliberálu, bohguzel ale z ponekud narušených zemích, které v zásadě dělají EU. ač nerad, musím souhlasit s Petr Petr – do pár let tady nějaká forma letecké daně či letecké regulace je. to bych na základě současné eko hysterie považoval za naprosto 100% jistotu. Na forme v podstatě ani tak nezáleží – možností mají spoustu – začít vybírat spotřební daň za letecké palivo, vybírat DPH za letenky, nebo udělat nějakou další podobu poplatku (jako již některé země mají nyní), nebo jakoukoli jinou kombinaci. nicméně – to problém neřeší . Jediné, co to… Číst vice »

Karel Jezbera

O legalitě tohoto kroku můžeme sice diskutovat, ale morální to rozhodně nění. Letiště Praha potřebuje peníze na svůj rozvoj a to je vždy nejlepší dělat za svoji hotovost, než se zadlužovat u bank, navíc takových, které nepatří českému lidu ale zahraničním predátorům. Letiště Praha potřebuje pro svůj rozvoj i diskutovanou železniční trať, takže by na celý projekt mělo SŽDC dosypat 50%. Zbytek ať si rozdělí Praha, Kladno a Středočeský kraj. Takto to bude daňového poplatníka stát o těch 50% méně, protože to bude ta částka, která nebude muset být financována ze státního rozpočtu, zatímco rozpočty Prahy, Kladna a Středočeského kraje… Číst vice »

Ferenc Futurista

Takový to, když naprosto nechápete ani elementární věci.

Tony

Morální nebylo ani Čapí hnízdo.

Radek Janata

Když už chcete probírat morálnost, tak letecká doprava neplatí spotřební daně, což dělá za ČR (tedy hlavně za Ruzyni) něco kolem 10-20 miliard korun ročně.

Tímto způsobem se alespoň část této úlevy vybere zpět (letiště pak musí mít o tuto částku vyšší poplatky, které aerolinkám účtuje).

Y.K.

Na druhou stranu letecká doprava nemá státem budované a udržované tisíce km infrastruktury. Takže ta úleva může mít svou logiku, protože stát s tím nemá výdaje.

Jen tak

v jakem ohledu by jste chtel diskutovat o legalite toho, ze vlastnik rozhodne o tom, jaka bude dividenda?

solidni material tady 🙂

Martin

Vlastni a.s. .usi jednat v zajmu firmy, tedy ji rozvijet, pokud jsou treba investice, ma jit zisk na rozvoj,… jinak jedna akcionar sam proti sobe, pac zadluzena nebo nerozvijejici firma bude mene konkurenceschopna a zisky pujdou dolu… Muze to vest dlouhodobe i ke krachu nebo zadoneni o podporu, coz je problem…
Dividendy si samozrejme akcionari vyplacet mohou, ale bud vam jde o rozvoj firmy nebo ji mate jako dojnou kravu a je vam jedno co s nibude…

Jen tak

to je ale jaksi vec akcionare.

Prngr

No …. vlastníkem jsem právě i já – jako občan ČR

Jen tak

no, tak to by me zajimalo, kde jsi na takovou blbost prisel 🙂

Filip

To je zase text na urovni bulváru… Vše vyznívá jakoby MF dělalo něco špatného, přitom je to uplně naopak. Pokud nebudu brát v úvahu že MF tohle použije na nesmysly, tak je naprosto legitimní si vyplatit i klidně celý zisk.

Filip

Samozřejmě že efektivnější je si půjčit, protože existuje inflace atd. Ale psát vytáhlo, vysálo atd. místo vyplatilo dividendy je bulvár.

Filip

Ne, úrok se nezmění ale cenový hladina se zvýší tím se zvýší zisky. Možná to chce víc studia ekonomie 😉

Filip

Ono vysvětlovat někomu základní ekonomické pohyby, když neumí si po sobě přečíst vlastní text je těžké. Ale zkuste se podívat na to jakým způsobem splácí USA vladní dluhy. Je to uplně stejným způsobem díky inflaci.

kakov

USA doufám alespoň v tomhle není náš velký vzor?
jako nejzadluženější zemi na světě dávat za příklad…..

Martin

USA neni dobry priklad,… dolar jako svetova mena ma svou vahu, uz jen ze vetsina obchodu se surovinami jako treba ropa probiha vyhradne v dolarech…

Radek Janata

Kvantitativní uvolňování dělají i jiné země než USA. Stimuluje to inflaci, která by jinak nenastala. A inflace nahrává všem dlužníkům, tedy i státu.

TGm

Vzhledem k výši úrokových sazeb, za které si Letiště může půjčit peníze na příští dekádu a výnosů, které bude přinášet nárůst cestujících a prodej pozemků, se Mimisterstvo rozhodlo ekonomicky i politicky ( nižší dluh veřejných financí) správně. Cena, kterou za to Letiště bude muset zaplatit je čas. Na okolních letištních bude do roku 2023 navyšování kapacit hotovo. Na jejich naplnění se budou výrazně podílet především cestujici z naší kotlinky. Dostat je zpět do PRG až bude v roce 2028 hotovo bude takřka nemožné.

mikiqex

Nemá náhodou Letiště lepší rating, než ČR – tedy že má „levnější“ půjčky, než kdyby si ty peníze půjčila ČR? Pak by mi to dávalo velký smysl.

Martin V.

Může mít vůbec firma lepší rating než země v níž sídlí? Vypadá to, že v současné době jsou na tom stejně (Aa3).
ČTK 5. 10. 2019: „Moody’s Investors Service v pátek zlepšila hodnocení úvěrové spolehlivosti Česka o jeden stupeň na úroveň Aa3 z dosavadní úrovně A1.“
Letiště Praha: https://www.prg.aero/Letiste-Praha-nyn%C3%AD-nese-rating-Aa3-se-stabiln%C3%ADm-v%C3%BDhledem

Jen tak

proč by nemohla? rating země řeší (zjednodušeně) stabilitu země a ovlivnuje, za kolik si bude půjčovat stát.

rating firmy řeší firmu. jedná se o dvě vcelku rozdělené nádoby.

nicmně, je vcelku přirozené, že pokud je země (ratingově) na dně, tak pravděpodobnost, že v ní bude firma se špičkovým ratingem, je limitně nulová.

pokud se ale bavíme o odlišném ratingu z „lepších“ levelů .. tam není důvod, aby to tak nebylo.

Karel Jezbera

Tyto ratingy jsou uplně o ničem s slouží pouze k upevňování si moci Rotschildovských bankovních gaunerů na otrockými národy po celém světě.

Daniel Novák

Tak určitěééé. Jste sem zabloudil z Parlamentních listů?

Jen tak

u nějakého článku na novinkách zakázali didkusi, tak se absolventi vysoké školy života šikují tady?

jirka

exakt. V kazdem pripade silena Ceska byrokracie na urovni Rusko 1887 stoji vicekrat tolik

Vít Jůza

Ano, je legitimní vyplatit si celý zisk a zaplatit formou navýšení základního jmění celou požadovanou investici.