Letectví Letiště

Letiště Praha čekají obří investice, stát ale po něm bude chtít dál dividendy. Ročně odtékají miliardy

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Letiště Praha tento týden představilo velký investiční plán na své rozšíření, který počítá s investicemi ve výši 30 miliard korun.  Ministerstvo financí jako stoprocentní akcionář ale nepočítá s tím, že by kvůli investicím zastavilo odtok zisku ve formě dividend do státní kasy, aby letišti umožnilo rozvoj financovat více z vlastních zdrojů

„Ministerstvo financí předpokládá, že společnost bude vyplácet dividendy i v dalších letech, o jejich výši se však bude rozhodovat až v dalších letech,“ řekl mluvčí ministerstva Jakub Vintrlík.

Miliardové zisky Letiště Praha se staly v posledních letech zajímavým zdrojem příjmů státního rozpočtu. Loni si ministerstvo vytáhlo z Letiště Praha 2,923 miliardy korun, zisk byl přitom 3,6 miliardy korun. V roce 2016 si tehdy ještě z Českého aeroholdingu stát nechal vyplatit dividendu 2,4852 miliardy korun, i když vedení firmy navrhlo původně výplatu jen 503 milionů korun. Státu tak šel do kasy téměř celý zisk.

„Výše dividendy byla stanovena s ohledem na cashflow i rating společnosti. Při rozhodování o výši dividendy byla vzata do úvahy i poměrně vysoká částka nerozděleného zisku společnosti,“ vysvětlilo tehdy ministerstvo financí, proč z firmy vysálo tolik peněz.
Podle Vintrlíka není stále rozhodnuto, jak vysokou dividendu bude ministerstvo požadovat z loňského zisku.

Pro Letiště Praha může jít ale o klíčový údaj, který bude mít i vliv na jeho budoucí zisky. Pokud si bude muset půjčovat na rozvoj peníze, sníží se mu i zisk.

Letiště Praha investuje do roku 2028 více než 30 miliard korun. Z toho zhruba 16 miliard půjde na rozšíření Terminálu 2 a souvisejících staveb, dalších 15 miliard spolkne nová ranvej

 

57
Diskuze

avatar
9 Komentáře
48 Reakce na komentáře
27 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
29 Autoři komentářů
Jiří KoubaMiniInvestorŽelezničář z venkovaY.K.Daniel Novák Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jkjk
Host
jkjk

Letišta Praha, a. s. patří aktuálně mezi 25 českých firem s největším ziskem, k 31.12.2018 mělo 8 mld. nerozděleného zisku. Dividendy v rozumné výši jsou tedy na místě. Pro srovnání dividendová politika ČEZu je 80-100 % ročního čistého zisku a není vnímána jako nějak excesivní.

MiniInvestor
Host
MiniInvestor

Dividenda ČEZu má za posledních 10 let klesající úroveň, z 53 Kč / akcie v roce 2009 se dostala na pouhých 33 Kč / akcie nyní. Podle prolhaných analytiků by měla v následujících letech ale stoupat … Úspěšnou společnost v oblasti utility si přestavuji tak, že díky kvalitě řízení a hospodaření dividendu postupně zvyšuje, nebo alespoň zachovává sq.

Prngr
Host
Prngr

Stát je tradičně špatný hospodář – stát si půjčuje jistě levněji než letiště, takže by prachy měl stát nechat letišti
V zásadě jde o rozkrádání politiků, aby jim hezky vypadal rozpočet

dantex
Host
dantex

Pokud má letiště investiční plán, má zcela jistě také finanční plán, jak investice financovat. Zjišťovali jste v zdopravy.cz, jak rozhodnutí o výplatě dividendy do tohoto plánu zapadá? Budou investice financovány z vlastního cash-flow nebo bude použit cizí kapitál (úvěr, dluhopisy)? Tato informace by měla být hned vedle té, že si stát vyplatí dividendu. Pokud budou mít v budoucnosti dostatečné cash flow na kapitálové investice, není důvod, aby si stát dividendu nevyplatil.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

A takhle to melo být u všech velkých firem.
Nenechat je za pár drobných zahraničnímu kapitálu, ale udelat z nich státních akciovku.
Nemuseli odtékat stovky miliard ročně do zahraničí…

Y.K.
Host
Y.K.

No ty vole, omluvte moji Klačtinu. Na výročí revoluce taková perla.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Jo, státní podnik, to je vždy záruka efektivity, rozvoje a transparentnosti.

Jiří Kouba
Host
Jiří Kouba

Jo tak, my jsme zvonili za to, aby nám nepatřila ani klika od záchoda ?

Kubrt
Host
Kubrt

Podniky v ČSFR v roce 1990 potřebovaly dvě zásadní věci – kapitál na investice a přístup na západní trhy. Myslíš, že stát jako majitel by byl schopen tyto dvě věci zajistit? Letiště je specifický případ, na druhou stranu – čistě teoreticky (nepíšu, že je to super nápad, tak mi to nevyracejte) – kdyby ho v roce 1990 získal nějaký soukromý investor, možná by dnes vypadalo úplně jinak.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Privatizace přirozených monopolů se ukázala jako zcela zcestná. Vodovody budiž mementem.

Y.K.
Host
Y.K.

Co je špatně s vodovody?

Jiří Kouba
Host
Jiří Kouba

zisky do zahraničí, náklady s údržbou domácím.

Y.K.
Host
Y.K.

Třeba Telecom?
Česká pošta budiž mementem.

Dushan
Host
Dushan

Železniční trať pro dopravu zákazníků letiště bude financována ze státního rozpočtu, takže je legitimní i morálně v pořádku, že zisk letiště se vyplácí do rozpočtu a stejně to pokryje jen velmi malou část souvisejících nákladů.

Y.K.
Host
Y.K.

Ono jaksi není na letišti, aby finacovalo trať (ani skrze stát). To je byznys SŽDC (a státu, který tratě vlastní), ta z toho pak bude vybítat poplatky a mít příjmy, ne letiště.

Pokud by to byl komerční projekt a letiště spoluvlastnilo trať a mělo přístup k následným výnosům, no, to by byla jiná.

Dushan
Host
Dushan

Jak bylo zmíněno, má to být trať pro business účely letiště, takže je správné, aby se finančně na této megainvestici aspoň spolupodílelo.

Jen tak
Host
Jen tak

převážná část trasy z prahy na letiště má být používána i pro rychlodráhu do Kladna, která je letišti zcela ukradená.

Y.K.
Host
Y.K.

Nikoliv. Trať je pro cestující, jako každá jiná trať (případně pro náklady). Byznys letiště je věnovat se letecké dopravě a odbavení, byznys SŽDC je vybírat poplatky za to že se tam prohání vlaky (bez ohledu na to kam vede), byznys dopravce je vozit lidi. Vozit lidi na letiště je podkatelská příležitost (taxi, shuttle, DPP a může trhnout i dráha).

Nicméně při vaší logice by SŽDC mohls přispívat Praze/DPP, za to že jim metro přiveze cestující na vlak (třeba trasa D, stanice Krč atp.). No ne?

Martin V.
Host
Martin V.

Takže podle vaší logiky by se mělo Letiště nějak podílet i na té druhé trati, která na rozdíl od téhle mediálně zajímavější tam už vede a roky je používaná na návoz leteckého paliva do žst. Středokluky? Jak už psal Y.K., to je snad byznys SŽDC, aby se náklady na výstavbu/údržbu zaplatily. Teď mě napadá: Jezdí palivo z Kralup přes Podlešín nebo přes Kladno?

dopravák
Host
dopravák

Za normálních podmínek samozřejmě přes Podlešín (minimálně „na dva kotle“).

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Ta trať se staví jedině a pouze kvůli letišti ( nový úsek z Kladna) .
Takže proč by si ji letiště nemělo zaplatit / výrazně na ni přispět.
Podobně trať Hradec Králové -Castolovice se zdvojkolejnuje především kvůli kvasinské automobilce. Zde by také měla výrazně přispět Škoda Auto…

Martin
Host
Martin

Takhle stat brzdi rozvoj firmy, neskutecny…

Petr Petr
Host
Petr Petr

Na letiště by měl vést vlak, ale letiště bych nerozšiřoval. EU zavede daně z létání a současná kapacita bude stačit.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ještě, že tu EU máme, můžem na ni hodit sebevětšíé kravinu, která nás napadne.

Martin
Host
Martin

EU je druhej Kalousek 😀

Jen tak
Host
Jen tak

jak dlouho?

pet let?

Supidio
Host
Supidio

Kde jste slyšel, že by EU něco takového chtěla zavádět? To,že to chce pár narušených ekoliberálů, kterých je v současném parlamantu naštěstí minimum, neznaměná, že to máš šanci nastat.

Jen tak
Host
Jen tak

No .. ono to sice chce par narusenych ekoliberálu, bohguzel ale z ponekud narušených zemích, které v zásadě dělají EU. ač nerad, musím souhlasit s Petr Petr – do pár let tady nějaká forma letecké daně či letecké regulace je. to bych na základě současné eko hysterie považoval za naprosto 100% jistotu. Na forme v podstatě ani tak nezáleží – možností mají spoustu – začít vybírat spotřební daň za letecké palivo, vybírat DPH za letenky, nebo udělat nějakou další podobu poplatku (jako již některé země mají nyní), nebo jakoukoli jinou kombinaci. nicméně – to problém neřeší . Jediné, co to… Číst vice »

Karel Jezbera
Host
Karel Jezbera

O legalitě tohoto kroku můžeme sice diskutovat, ale morální to rozhodně nění. Letiště Praha potřebuje peníze na svůj rozvoj a to je vždy nejlepší dělat za svoji hotovost, než se zadlužovat u bank, navíc takových, které nepatří českému lidu ale zahraničním predátorům. Letiště Praha potřebuje pro svůj rozvoj i diskutovanou železniční trať, takže by na celý projekt mělo SŽDC dosypat 50%. Zbytek ať si rozdělí Praha, Kladno a Středočeský kraj. Takto to bude daňového poplatníka stát o těch 50% méně, protože to bude ta částka, která nebude muset být financována ze státního rozpočtu, zatímco rozpočty Prahy, Kladna a Středočeského kraje… Číst vice »

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Takový to, když naprosto nechápete ani elementární věci.

Tony
Host
Tony

Morální nebylo ani Čapí hnízdo.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Když už chcete probírat morálnost, tak letecká doprava neplatí spotřební daně, což dělá za ČR (tedy hlavně za Ruzyni) něco kolem 10-20 miliard korun ročně.

Tímto způsobem se alespoň část této úlevy vybere zpět (letiště pak musí mít o tuto částku vyšší poplatky, které aerolinkám účtuje).

Y.K.
Host
Y.K.

Na druhou stranu letecká doprava nemá státem budované a udržované tisíce km infrastruktury. Takže ta úleva může mít svou logiku, protože stát s tím nemá výdaje.

Jen tak
Host
Jen tak

v jakem ohledu by jste chtel diskutovat o legalite toho, ze vlastnik rozhodne o tom, jaka bude dividenda?

solidni material tady 🙂

Martin
Host
Martin

Vlastni a.s. .usi jednat v zajmu firmy, tedy ji rozvijet, pokud jsou treba investice, ma jit zisk na rozvoj,… jinak jedna akcionar sam proti sobe, pac zadluzena nebo nerozvijejici firma bude mene konkurenceschopna a zisky pujdou dolu… Muze to vest dlouhodobe i ke krachu nebo zadoneni o podporu, coz je problem…
Dividendy si samozrejme akcionari vyplacet mohou, ale bud vam jde o rozvoj firmy nebo ji mate jako dojnou kravu a je vam jedno co s nibude…

Jen tak
Host
Jen tak

to je ale jaksi vec akcionare.

Prngr
Host
Prngr

No …. vlastníkem jsem právě i já – jako občan ČR

Jen tak
Host
Jen tak

no, tak to by me zajimalo, kde jsi na takovou blbost prisel 🙂

Filip
Host
Filip

To je zase text na urovni bulváru… Vše vyznívá jakoby MF dělalo něco špatného, přitom je to uplně naopak. Pokud nebudu brát v úvahu že MF tohle použije na nesmysly, tak je naprosto legitimní si vyplatit i klidně celý zisk.

jirka
Host
jirka

exakt. V kazdem pripade silena Ceska byrokracie na urovni Rusko 1887 stoji vicekrat tolik

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ano, je legitimní vyplatit si celý zisk a zaplatit formou navýšení základního jmění celou požadovanou investici.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince