Letiště Praha a Správa železnic už mají projektanty tunelu pod letištní plochou
Vlaky budou jezdit v úrovni základů nového terminálu, proto je třeba s nimi v projektu letištní infrastruktury počítat.
Letiště Praha a Správa železnic dovedly po více než roce ke konci společný tendr na projektové práce, které souvisejí se zvýšením kapacity letiště a napojením terminálů na železnici. Konkrétně jde o projekt na nové pojezdové dráhy a odbavovací plochy pro letadla u chystaného nového terminálu, pod nimiž povede železniční tunel.
Zakázku s odhadovanou cenou 60 milionů získalo podle registru smluv sdružení firem AGA-Letiště a Metroprojekt Praha. Smlouva s letištěm má hodnotu 102 milionů, paralelní smlouva se Správou železnic ještě v registru není, podle informací deníku Zdopravy.cz by v ní ale mělo jít o dalších zhruba 20 milionů. Smlouvy na sebe vzájemně odkazují.
Letiště Praha zodpovídá za část letištních vozovek a ploch, včetně podzemní infrastruktury, a Správa železnic v připravovaném projektu zodpovídá za stavební část tunelu pro zastropení plánované železnice. Zadavatelé se spojili „z důvodů velmi těsné vazby projektů“. Na společném postupu se Správa železnic a Letiště Praha domluvily předloni v prosinci a spolupráci následně potvrdily podpisem dvou smluv, které umožňují technickou i časovou souslednost při přípravě a provádění staveb.
K rozšíření Terminálu 2 (což je fakticky výstavba nového terminálu) by mělo podle původních plánů dojít v letech 2025 až 2028, nové vedení letiště nicméně hovoří o rozprostření do více etap. Rok 2028 je zároveň rokem, kdy by měly na letiště přijet první vlaky. Ty budou jezdit v úrovni základů nového terminálu, proto je třeba s nimi v projektu navazující infrastruktury počítat. Součástí zmíněné zakázky je i silniční tunel. Samotná vlaková stanice by pak měla být mezi Terminálem 1 a Terminálem 2, rovněž v podzemí. Ta ale není do této zakázky zahrnuta.
Vlaky budou na letiště jezdit ze zastávky Ruzyně přes stanici Dlouhá Míle a smyčkou se napojí na trať Kladno – Praha v odbočce Jeneček. Praha tvoří spolu s Dublinem dvojici jediných letišť podobné velikosti v Evropě, která nemají kolejové spojení s centrem města.