umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Letiště počtem cestujících spadlo loni do 90. let minulého století

Velmi častý nápis posledních dní. Let zrušen. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Velmi častý nápis posledních dní. Let zrušen. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Pro Letiště Praha je letos klíčová obnova linek po Evropě.

Nejhorší rok pro leteckou dopravu v historii zakončilo Letiště Praha poklesem počtu cestujících o 79 %. Za celý rok prošlo odbavením na Ruzyni 3,665 milionu cestujících, což je nejhorší výsledek od roku 1995. Důvodem propadu je pandemie koronaviru.

Vyplývá to z dnes zveřejněných statistik. V nich se uvádí, že se loni na Letišti Václava Havla Praha uskutečnilo celkem 54 163 vzletů a přistání (tzv. pohybů). Oproti roku 2019 klesl počet pohybů o 65 %. Nejrušnějším měsícem roku 2020 byl s ohledem na vypuknutí pandemie onemocnění covid-19 leden, kdy bylo odbaveno celkem 1 051 028 cestujících, což představuje dosavadní historický rekord za tento měsíc. Nejvíce lidí tak prošlo letištěm hned v pátek 3. ledna 2020, během kterého cestovalo přes Prahu celkem 49 387 lidí. Poprvé ve své historii došlo v měsíci únor k překonání hranice jednoho milionů odbavených cestujících.

S pandemií koronaviru přišel prudký pád: od března do prosince letištěm prošlo jen 1,6 milionu cestujících. Běžně takové počty cestujících letiště zvládalo za jeden letní měsíc. I letošní léto ukázalo, že při lepší epidemiologické situaci jsou lidé ochotni cestovat: za červenec a srpen odbavili na letišti 600 tisíc lidí.

V porovnání s listopadem došlo v prosinci k výraznému vzestupu počtu cestujících: ze 66 na 102 tisíc.  V porovnání s prosincem roku 2019 se však jedná o meziroční pokles odbavených cestujících o 92 %. Nejvíce cestujících letělo v průběhu prosince na linkách mezi Prahou a Amsterdamem, Kyjevem a Dubají, ze zemí pak nejvíce lidí cestovalo z/do Nizozemska, Španělska a Velké Británie. Mezi nejoblíbenější destinace, do kterých zamířilo přes pražské letiště v prosinci nejvíce cestujících, se kromě velkých evropských měst, která slouží také jako přestupní body pro navazující lety objevily také Hurghada, Malaga, Barcelona nebo ostrov Tenerife.

Během prosince se na pražském letišti realizovalo celkem 2 730 letů, což je o 76 % méně než ve stejném měsíci v roce 2019. Do těchto statistik se souhrnně započítávají pravidelné, charterové, privátní i cargo lety.

Aktuálně se z Prahy létá do zhruba dvaceti zemí. „S ohledem na poptávku a strategie leteckých společností je v roce 2021 naší prioritou obnovení leteckých spojení do klíčových evropských destinací,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. (Velký rozhovor o situaci na letišti jsme zveřejnili včera).

Provozní výsledky za rok 2020

Počet cestujících: 3 665 871 změna 2019/2020 -79,4 %
Počet pohybů (vzletů a přistání): 54 163 změna 2019/2020 -65,0 %

TOP země: Počet cestujících:

1. Velká Británie

524 863

2. Francie

277 251

3. Italie

274 366

4. Rusko

252 420

5. Španělsko

247 665

TOP destinace (všechna letiště): Počet cestujících:

1. Londýn

311 673

2. Amsterdam

214 392

3. Paříž

208 159

4. Moskva

179 115

5. Frankfurt

122 363

 

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa z depa

já sem za to rád. hned je lepší počasí.

Pikenin

TXL byla moje srdcovka, ale na nový airport se budu v létě taky těšit…pokud tedy situace dovolí 🙂

Dorota

Těch cca 350 km z Prahy se dá dojet na kole. To je daleko větší srdcovka.

idk123

Ochota cestovat nebude záležet na epidemiologické situaci, ale spíše na míře buzerace našeho a ostatních států.

Tomas

ochota cestovat bude záležet primárně na množství peněz v pěněženkách lidí.

Milan_86

Pravdu máte asi oba… nicméně větší vliv (obzvláště po absťáku z roku 2020) bude kombinace low-cost letu do nizkobuzeračních destinací. Něco jako úspěch RJ s vlakem do Chorvatska…

VíKo

To není hezké čtení. 🙁 letiste v Praze se mi líbí. Na nase poměry je opravdu paradni a plány z nej udělají regionální TOPku, kde urovni bude nejbliz Mnichov a Vídeň. Pokud budou dobre linky a par dálkovek i jinam než do Perského zálivu, budu nadsenej. Druha ranvej tomu pomůže.

JIŘÍ

Ono se to zase postupně vzpamatuje a rozlítá. Po Evropě to v létě bude, myslím, víceméně jako loni nebo spíš ještě lepší, u dálkových letů bude ale oživení trvat podstatě déle. Takže na nějaké přímé linky z Phy do USA asi zapomeňme.

Zdeněk

Pokud se bude očkovat takovým tempem, jako teď, tak by cca 8 milionů českých dospělých občanů bylo naočkováno až za dva roky. A to i když počítám velké procento lidí, kteří se očkovat nedají, protože k vytvoření dostatečné imunitní odpovědi organismu jsou zapotřebí dvě dávky vakcíny. Takže v létě tohoto roku to zřejmě s cestováním žádná velká hitparáda ještě nebude.

projížděč NAD

A lepší to u nás s očkováním ještě dlouho nebude, protože některé bohaté státy z kategorie „mimo EU“ přeplatily výrobce a mají u něj v dodávkách vakcíny přednost (i proto třeba teď u nás vakcína hodně chybí) …

Dorota

No ono jde také o to, že uvedené vakcinace vám mají, jak píší, pouze zmírnit následky opakovaných nakažení covidem, ale neochrání vás před opakovanou nákazou. Takže ten problém s covidem bude stále trvat, takže je celkem jedno kdy vás budou očkovat. Horší možnost je, že neočkovaní nebo odmítači se mohou stát lidmi druhé kategorie a s lítáním jako takovým se budou muset rozloučit. Zatím to k tomu spěje.

projížděč NAD

Těm odpíračům jejich „nižší“ kategorii z principu přeji, protože to je jen a pouze jejich vůle: když nejsou duševně schopni být vstřícní vůči ostatní populaci, tak se nemohou divit, když se jim ten zbytek populace nehodlá podřídit a vyřadí je do „nižší“ kategorie (POZOR – všimněte si, že myslím jen ty odpírače a rozhodně ne ty, kdo mají pro odmítnutí očkování nějaký skutečně závažný racionální důvod, spočívající třeba v jejich osobním zdravotním stavu !!!). Obecně je ovšem zatím rozhodující problém minimálně v tom, že všem očkování schopným je nejdřív bezpodmínečně třeba umožnit (zajistit) snadnou možnost očkování, a těm ostatním, kdo… Číst vice »

Dorota

S tím s vámi naprosto nesouhlasím, já osobně si tuto vakcínu aplikovat nenechám, přestože již 30 let jsem pravidelně očkován proti chřipce u které byla proočkovanost v ČR max. 5 % populace a též jsem nevykřikoval, že neočkovaní nejsou duševně schopni být vstřícní vůči ostatním a nepožadoval jsem omezení pro ty chrchlající tvory. Vy vlastně podporujete diskriminaci těchto lidí.

beija

No, spíš se jedná o TOPku v ČR, a tak to asi na dlouho zůstane. Slyšel jste o novém letišti ve Varšavě? V Rakousku mají Vídeň, německá letiště poblíž ČR jsou také nová (Berlín, Mnichov), takže středoevrospká TOPka je utopie a v současné době zbytečné nalévání peněz, které jsou nyní potřeba jinde.. Ze sousedních STŘEDOEVROPSKÝCH zemí nemá moderní letiště jen Bratislava – co je vedle Vídně.. Jinak Letiště Václava Havla je samozřejmě hezké a také k němu mám vztah, ale i realistický pohled, nezkalený megalomanskými vizemi. Bude ale i do budoucna sloužit zejména turistům jedoucím jen do Prahy a části… Číst vice »

Karel_x

Zbytek dovolenkářů (pokud tím myslíme cestovkáře), poletí především z BRQ/OSR(/PED). Letiště sousedních zemí budou obsluhovat spíš individuální turistiku, a to včetně BTS. Aspoň tak nějak to vidím kolem sebe.

beija

Jjj, jinde uvedeno, tady mi to vypadlo, odvolala mě práce.

Frequn

druha ranvej s tim nema co delat..bude to regionalni letistatko pro Simanevlk company…ten kdo chce litat levne a kamkoliv vcetne USA vyuzije trojku VIE-MUC-BER

Anna

Letiště v Praze má potenciál a pokud se podaří plány realizovat, tak se kapacita posune někam v 27-30 mio cestujících za rok. Dálkové linky jsou jen otázkou času (konec covidu, vhodná letadla, dostatečná poptávka). Pokud se to však zazdí s tou druhou ranvejí, tak budeme mít velký počet regionálních letišť, ze kterých se pořádně nikam nedostaneme. Budeš mít jeden spoj v úterý a když ho nestihneš, tak další spoj bude třeba v pátek.

Huh

To bude tragédie 🙂 Já v tom lokálně vidím spíš to, jak si oddychlo okolí letiště a vůbec celá ČR od leteckého hluku. Když letělo v dubnu letadlo v 10km, tak si člověk všiml oproti jindy kdy je ten hluk konstantní všude. Těch pár desítek vlaků leteckého paliva, které se nespálilo taky nikomu zrovna nechybí…

beija

Letiště v Praze nemá tak velký potenciál, aby uživilo druhou ranvej, je to prostě megalomanský nápad. Praha bude mít vždy větší potenciál než letiště v Ostravě, Brně, Pardubicích , Karlových Varech a v Českých Budějovicích, kvůli incomingovým turistům, ale nikdy nedosáhne významu a počtů PAX letišť Mnichova, Vídně, Katovic, Varšavy, protože je omezeno na celkem malý region potencionálních outgoing zákazníků – zejména dovolenkářů – vždyť nepokrývá ani celé Čechy..Je třeba to vidět realisticky – zazdít není co.

Anna

Vy to prostě nechápete. Ideální vzdálenost mezi letišti v Evropě je někde kolem 400 km. Tzn., že každý by měl letiště cca do 200 km. Ovšem tím je myšleno velké letiště, nikoliv ta regionální, ta jsou max. pro chartery CK.