umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví Letiště Rozhovory

Šéf Letiště Praha: Půjčit jsme si museli až v prosinci. Paralelní dráha je nutnost

Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. Foto: LP
Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. Foto: LP
Letiště Praha počítá letos s pěti miliony cestujících. Obnovu poptávky očekává od jednotných pravidel pro cestování.

Letiště Praha zažilo podobně jako celý obor prudký propad. Předseda představenstva Václav Řehoř je pro letošní rok mírným optimistou a očekává vzestup poptávky. Podmínkou podle něj budou ale jednotná pravidla. Státem vlastněná firma počítá stále s ambiciózním plánem na investice v objemu 30 miliard korun, posune ale nejspíše stavbu nové paralelní dráhy. „Nemůžeme zůstat pozadu a ztratit konkurenceschopnost,“ říká Řehoř v rozhovoru.

Výsledky za celý rok zveřejníte tento týden, podle dat do listopadu je ale jasné, že jste zaznamenali největší pád v historii. Co takové výsledky znamenají pro vaše plány na příští rok?

Letní částečné oživení ukázalo, že když se uvolní podmínky, Češi chtějí létat a poptávka po cestování existuje. Díky tomu si myslíme, že by se cestující do letadel letos mohli vrátit poměrně rychle, pokud to epidemiologická situace a jasně definované podmínky pro cestování dovolí. Prioritou letiště v roce 2021 je hlavně podpořit poptávku po létání, protože na jejím základě se letecké společnosti rozhodnou, jestli nakonec spojení obnoví a kdy.

Jaká je vaše prognóza na letošní rok?

V letošním roce počítáme s oživením a chceme tomu jít naproti, máme strategii obnovy, ale půjde o obnovu postupnou. Návrat k číslům z roku 2019 bude trvat minimálně čtyři roky. Původní odhady pro letošní rok jsme museli upravit, protože přišla druhá vlna a ta byla ještě silnější. Aktuálně pro rok 2021 počítáme s 5 miliony cestujících. Aby tato prognóza byla naplněna, musí být splněny dvě podmínky – musí se v Evropě očkovat a musí být jasně řečeno, za jakých podmínek se bude moci cestovat. Vzhledem ke strategii aerolinek a k tomu, kde by mohla být poptávka, počítáme letos hlavně s obnovením spojení do klíčových evropských destinací. Dálkové linky by měly přijít na řadu až později. Výjimkou může být Jižní Korea.

Potřebujeme jednotná pravidla pro cestování

Co by podle vás obnově poptávky pomohlo?

Jasná a jednotná pravidla pro cestování napříč celou Evropou. Třeba jednotná povinnost negativního testu na odletu pro všechny a všude. To nahradí nesystémovou karanténu, umožní obnovit cestovní ruch a zároveň to cestující více ochrání. To, co lidi skutečně odrazuje od cestování, je nejistota z toho, co je na cestách čeká za omezení a často změny ze dne na den.

Pracujete s více variantami vývoje pro letošní rok? Jak se tyto varianty liší?

Skutečný vývoj bude záviset na pandemii. Těch pět milionů odbavených cestujících je velmi střízlivý odhad. Samozřejmě, pokud se zavedou jednotná pravidla pro vycestování, budou k dispozici rychlé a levné testy, a díky tomu otestujeme každého odlétajícího cestujícího, a hlavně, pokud se rychle proočkujeme, může to být i vyšší číslo. Chceme v to doufat a děláme pro to maximum. Máme navázanou spolupráci s CzechTourism a Prague City Tourism. Společně chceme působit na poptávku na zahraničních trzích a podpořit návrat incomingu. Cílem je podpořit obnovu cestovního ruchu. Máme za tímto účelem vytipované konkrétní trhy. Budeme mít vlastní marketingové a informační kampaně, ve kterých chceme povzbudit poptávku zase na straně outgoingu. Rozšířili jsme taky incentivní program pro aerolinky, do kterého jsme navíc zařadili program pro obnovu spojení. Do toho bude nutné obnovit mezi cestujícími důvěru v létání. Dokázat, že je bezpečné. Ale jako odpovědná společnost se pochopitelně připravujeme i na horší varianty vývoje provozu a i nadále velmi obezřetně sledujeme všechny náklady.

Nestraší vás neschopnost české vlády proočkovat populaci?

Proočkovat 70 % populace opravdu není záviděníhodný úkol. Nikdy v minulosti tady nic takového nebylo, navíc je tady tlak na čas a zároveň je třeba začít s těmi nejohroženějšími skupinami. Je dobře, že jsme se dostali k vakcínám tak rychle, společně s celou EU, že už očkujeme, to je přece velká věc a pro nás velká naděje. Upínali jsme se k tomu celý loňský rok. Ten úkol ale leží hlavně na zdravotnickém systému, ale pomoci můžeme všichni, třeba my. Jakmile budou k dispozici vakcíny pro kritickou infrastrukturu, kam spadáme, připravujeme očkování našich zaměstnanců přímo na letišti. Tím ulehčíme nemocnicím, které se můžou soustředit na jiné prioritní skupiny nebo širokou veřejnost. Pokud jde o cestování, myslím, že celý svět počítá minimálně pro letošek s variantou buď očkování, nebo negativní test. Ta omezení s námi navzdory očkování ještě nějakou dobu zůstanou, sice zřejmě mnohem mírnější, ale zůstanou.

Na podzim roku 2019 jste společně s premiérem představovali rozsáhlý plán investic ve výši 30 miliard korun. Co z tohoto plánu zbylo?

Zbylo všechno. Pokud jde o dlouhodobý rozvoj, naše plány se nemění. Existují prognózy, které říkají, že do desíti let vzroste poptávka Čechů po létání o 50 %. Pokud na to nebudeme kapacitně připraveni, tito cestující nikam neodletí nebo budou muset letět z Vídně nebo jiných letišť v okolí. Ztratí na tom všichni Češi, kteří chtějí cestovat, a taky česká ekonomika. Zahraniční turisté k nám přijedou stejně, jen vlakem nebo po silnici. Ale zůstanou taky kratší dobu, využijí dopravní infrastrukturu cizí země a my na tom v ČR zase proděláme. Mluví se o tom, že rozvoj letiště není potřeba, protože je krize a nikdo nikam necestuje. Ale my se bavíme o dlouhodobém rozvoji, musíme se dívat za horizont dalších minimálně dvaceti let. Stávající krize je dočasná, růst se vrátí. Podle mezinárodních prognóz poroste letectví v Evropě každý rok v průměru o více než jedno procento, a to včetně environmentálních vlivů, které to mohou zpomalit. I přesto to poroste. Ale my jsme byli na hraně kapacit už v roce 2019.

Jaké z nich se jistě uskuteční?

Mělo by se uskutečnit rozšíření Terminálu 2, ale také úprava dráhového systému tak, abychom otevřením paralelní dráhy mohli úplně uzavřít dráhu vedlejší a nahradit ji. Pokračují také přípravy na úpravu veřejného prostoru mezi terminály, kde jsou třeba parkovací domy. Tam jsme nejdál, v tomto roce bychom měli vypsat výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace na novou estakádu. Uzavřeli jsme také dohody se Správou železnic. Ty umožní společně připravovat a koordinovat jednotlivé projekty výstavby kolejového napojení na území letiště. Takže i tady práce pokračují.

Paralelní dráha? Nejdříve v roce 2028

Které investice naopak kvůli současné situaci posouváte v čase dál?

Bohužel se zřejmě posune začátek výstavby paralelní dráhy, asi na rok 2028. Důvodem není současná krize, ale spíše počítáme s tím, že se protáhnou nutné administrativní kroky.

Stavba paralelní dráhy se stala v závěru roku opět velkým politickým tématem. Je skutečně potřeba?

Trváme na tom, že to nutné je. Úpravou dráhového systému nahradíme stávající vedlejší dráhu, která hlukem z provozu ovlivňuje statisíce lidí Prahy a Kladenska. Navíc dojde k úplnému uzavření provozu v noci, uleví se tak úplně všem v okolí letiště. Celý projekt výstavby paralelní dráhy, který je v plánech již od 70. let, je tak veřejně prospěšnou stavbou. Závisí na ní také další rozvoj leteckých spojení, jelikož už teď jsme byli na hraně kapacit v nejžádanějších časech a pro některé linky už jsme v roce 2019 opravdu měli problém najít místo, byli jsme prostě plní. Bez moderního letiště se neobejde žádná vyspělá ekonomika, navíc okolní letiště stavějí a rozvíjejí se, aerolinky to sledují. Nemůžeme zůstat pozadu a ztratit konkurenceschopnost. V tuto chvíli máme podanou žádost o územní rozhodnutí a čekáme na rozhodnutí o kasační stížnosti k rozhodnutí Krajského soudu k Zásadám územního rozvoje Středočeského kraje.

Bude se stavět nový terminál?

Bude se rozšiřovat Terminál 2. Tam teď dokončujeme design studii, která určí, jak konkrétně bude nový terminál vypadat a jak bude fungovat. Ve stavebních projektech také myslíme na prvky udržitelnosti, které se věnujeme dlouhodobě. Jde například o snižování energetické náročnosti, využití obnovitelných zdrojů energie nebo recyklovaných materiálů. Navíc evropská letiště a letecké společnosti, které nabízejí lety po Evropě, což se týká pochopitelně i Prahy, budou pokračovat v plnění celoevropských závazků vyplývajících z Pařížské dohody a European Green Deal. I na úrovni organizace ACI Europe pracujeme na konkrétních krocích, jak emise z letectví snižovat a ty, co již vznikly, odstraňovat. Do roku 2050 by se podle strategie mělo dosáhnout nulových emisí CO2. Za Letiště Praha plánujeme být uhlíkově neutrální dokonce ještě dříve, tedy do roku 2030.

Prodej dceřiných firem není na pořadu dne

Lze očekávat, že loňské hospodaření letiště skončí velkou ztrátou. Dlouho jste hospodařili bez úvěrů, už jste si museli půjčit?

Museli jsme na situaci reagovat už v březnu. V podstatě hned jsme zavedli úspory v energiích, utlumili dílčí infrastrukturu na terminálech, ušetřili na materiálu, taky na marketingu a vzdělávání, ale i v dalších oblastech. Museli jsme bohužel zredukovat pracovní místa, pro která v následujících pěti letech nebude práce. Na druhou stranu, my jsme s nějakou krizí počítali. Takovou tou klasickou v rámci ekonomického cyklu. Byli jsme na ni připraveni. Máme za sebou rekordní roky, naspořili jsme si, chovali jsme se zodpovědně, díky tomu jsme byli vloni schopni financovat provoz letiště z vlastních zdrojů po dobu devíti měsíců útlumu. Na externí zdroj v podobě půjčky jsme si sáhli až v prosinci.

ŘLP řeší nedostatek financí prodejem dceřiné firmy CATC. Nezvažovali jste možnost prodeje některých dceřiných společností také?

Pandemie a změny u všech dopravců měly pochopitelně dopady i na naše dceřiné společnosti, kde je Letiště Praha stoprocentním akcionářem. Obě firmy ale i přes tyto výzvy pokračují ve své činnosti a plní cíle podle dlouhodobé strategie. Společnost Czech Airlines Handling, která v Praze poskytuje aerolinkám služby odbavení cestujících a letadel, v loňském roce začala i tak odbavovat nové společnosti a byla také na jaře klíčová při odbavení letů se zdravotnickým materiálem. Czech Airlines Technics má zase na trhu údržby letadel, kde je velká konkurence, velmi dobré jméno, oslovuje další zákazníky, rozvíjí se v dalších oblastech údržby. Loni v CSAT dokončili několik investic například u údržby letadlových podvozků, na kterou pandemie dopady neměla vůbec. Prodej ani jedné z firem teď není na pořadu dne.

Jak jste reagovali na pokles neleteckých příjmů? Snížili jste nějak nájmy?

I když pandemie bezprecedentně zasáhla samotné letiště a patříme vůbec k nejpostiženějším v Evropě, chceme zohlednit dopady také na naše nájemce. Otevřeli jsme proto nájemní smlouvy a několik měsíců teď intenzivně pracujeme na úpravách, které by pandemii zohlednily. Jako státem vlastněná firma jsme ovšem vázáni zákonem o zadávání veřejných zakázek a ten je hodně striktní. Změna ve smlouvě může být například provedena jenom v rozsahu přímo vynuceném pandemií, nikoliv jinými faktory, a to je potřeba doložit. Potřeba je také zdůraznit, že podle hospodářské soutěže ke všem nájemcům přistupujeme stejně. Na základě právních a ekonomických analýz jsme tak vytvořili jednotný model, kterým se při jednáních s nájemci řídíme. Nové podmínky jsme tak mohli předložit 84 % nájemců, přičemž většina z nich už naši nabídku akceptovala.

Jednáte v tuto chvíli o nových linkách? Je reálný návrat některých dálkových ještě letos?

S dopravci jsme ve spojení, poskytujeme jim aktuální informace o tom, jak to vypadá na trhu, průběžně jednáme o možnostech obnovy. V letošním roce to ale vypadá opravdu především na evropské linky, případně severní Afriku nebo Blízký východ, tam už se konec konců létá už od loňského léta. Qatar Airways i Emirates teď dokonce navyšují počet spojení, začaly létat i flydubai. V rámci Evropy existuje na léto dokonce i potenciál nějakých nových linek. I v této době o nových linkách s dopravci jednáme, ale i zde platí, že rozhodne pandemie a hlavně poptávka lidí po cestování. Na všechny cestující, kteří z Prahy poletí, se už těšíme.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Pane Řehoři, já si myslím, že vám ještě hodně dlouho budou stačit stávající dráhy.

beija

Realistické odhady cestujících, rezerva na zlé časy, smělé a megalomanské vize nového letiště a paralelní dráhy do budoucna – takhle se to dělá..Nějaký odhad uvedeme realisticky, a pak se rozšoupneme za státní peníze.
Stát už prošutroval 4miliardy kvůli prodeji pozemků pro paralerní dráhu(v plánech od dob komunismu) a zadotoval tak soukromou společnost PENTA.
https://www.idnes.cz/zpravy/archiv/jak-stat-prisel-o-4-miliardy-kdo-muze-za-to-ze-si-letiste-praha-neohlidalo-pozemky.A090127_120548_kavarna_bos
Ptejme se proto – koho chce ze státního (a třeba i z peněz magistrátu) zadotovat Řehoř a spol.? Muž, který působí uměřeně, ale najednou se chce megalomansky rozmachuje navzdory reálným prognozám a možnostem?
https://byznys.ihned.cz/c1-62560240-babisuv-muz-na-prazskem-letisti-vaclav-rehor-ma-vycistit-cesky-aeroholding

Dancák

Jestli se tato dráha někdy zrealizuje, tak to bude nejdříve za 50 let, nebo než někdo vybombarduje Suchdol.

Janko

Je velice hezky, ze si pan Rehor mysli, ze pro nastavajici sezonu bude potreba jednotne pravidla v ramci EU. Mel by to ale oznamit Evropskemu parlamentu a ne mistnim platkum. My s tim asi tezko neco udelame . Realita je takova, ze od zacatku pandemie ( coz je uz skoro rok) EU nebyla a neni schopna postupovat jednotne. Nemyslim si, ze se to zmeni. Toto zrizeni bohuzel neplni svou funkci, nebot ma asi zrovna na programu , dulezitejsi zalezitosti a to likvidaci autoprumyslu schvalovanim nesmyslnych emisnich limitu.

Jakub P

No především by to měl sdělit ne EP, ale jednotlivým členským zemím, aby příslušné pravomoce do Bruselu předali. Bez toho v tom EU moc nenadělá. Protože kdyby si EU sama převzala oblast, kterou jí členský země výslovně nepředaly, to by byl řev…

Raddie

… a oprávněný

Jakub P

jj, oprávněný, protože tak EU nefunguje a fungovat nemá. Řeší jen to, co jí členský státy výslovně předaj, protože dospějou k názoru, že je to oblast, kterou bude výhodnější řešit jednotně.

MaT

No mně spíš přijde, že zpřísňování emisních limitů pro auta je vlastně určitou formou šrotovného… Proč by si jinak lidi měli kupovat pořád nová a nová auta, když i ta třeba 10 let stará pořád jezdí? To se ta spotřeba tak moc zmenšuje, aby to pocítili i v peněžence?

Bifidus

Paralelní dráha je především otázkou bezpečnosti a spolehlivosti. Všechny ty řeči o overturismu jsou úplně mimo.

Mata

Opravdu mě nebaví kecy typu „že paralelní dráha není potřeba anebo že to nebude dobré pro ovzduší“,blbost Praha se za pár let vrátí do normy roku 2k19 a nebudou stíhat, lidi si budou zas stěžovat na noční provoz a letenky díky malé konkurenci a plných letadel budou mnohem dražší. 4km dráhy vás dostanou do celýho světa, ale 4km dálnice, železnice, cest atd. jsou Vám úplně k ničemu.

OndraK

Trendem by mělo být tyto zátěžové komunikace od rozrůstajícího se města oddalovat a budovat rychlé spojení do centra, nikoliv přibližovat. Staré Nebušice, Starý Suchdol, sídliště Bohnice atd. jsou zde rozhodně déle než jsou plány na paralelní dráhu (to že se dále staví i v době, kdy se paralelní dráha začala plánovat je samozřejmě šlendrián developerů, státní správy i kupujících). Noční provoz samozřejmě zůstane – chartery typu SW prostě potřebují v sezoně utilizovat svá letadla a budou létat ve dne v noci; jinak jim půjde do háje ekonomika. Vhodná letiště na chartery a low-cost v okolí Prahgy již existují Pardubice +… Číst vice »

Miroslav

Noční let je na letišti dražší než denní, u SW jde spíše o využití letadel

Jakub P

Takto, stylem je to prostě potřeba, protože to říkáme a žádné negativní vlivy to nemá, to jsou výmysly, desítky let fungovalo ŘSD. A jak pěkně mu ta stavba dálnic funguje, všichni jim to věří a nikdo jim nikde nebrání…

Anna

Já ty diskuse o dráze prostě nechápu. Bez ní to letiště nemá budoucnost. Co bylo dříve letiště, nebo zástavba kolem? Každý kdo tam stavěl přece musel vědět, že je to letiště a s ním spojený hluk. Bez dráhy by bylo nutné budovat další letiště, samozřejmě dále od centra.

Rudolf Brezina

Prosim? Nas dum na Suchdole stoji od roku 1930, stejne tak jako dalsi domy v okolncich ulicich a ted se dozvime, ze veskery provoz bude pristavat primo nad nasi strechou – doslova primo nad strechou. Bych chtel videt vas, hrdinko. Kdo nam postavi dum jinde? Kdo nam da neco za tuhle nepouzitelnou nemovitost? Jak tam mame bydlet? Stejne tak i Hanspaulka, Bubenec a Dejvice a mohl bych pokracovat, tyto ctvrti stoji mnohem dele, nez stupidni plan ze 70.let. Zacnete se o tu problematiku zajímat a prestane verit podobnym jednostrannym rozhovorum.

Anna

Je to věc veřejného zájmu, někdo zase bydlí přímo u dálnice, nebo u železniční trati. Pokud by se vyhovělo všem, nepostavilo by se nikde nic. Nepoužitelné nemovistosti v Praze nejsou. Zkuste inzerci a ozve se vám hned min. 10 realitek co mají vážné zájemce. Ale jak už jsem psala není jiná alternativa. Vybudování druhého letiště by bylo násobně problematičtější.

Jakub P

A je skutečně další obří rozšiřování letiště kvůli konkurování okolním (až pár set km vzdáleným jako Vídeň nebo Mnichov) veřejný zájem? Jak velký je to pro veřejnost přínos oproti letišti slušně velkému v poměru k městu, které tam je dnes, případně do jakého může Ruzyně narůst rozšířením terminálů při zachování kapacity jedné dráhy? Jsou ty teoretické příjmy z toho, že víc lidí bude létat z Prahy a míň od sousedů tak vysoké, aby vyrovnaly nejen cenu té dráhy, ale i zhoršené životní podmínky v nemalé části města blízko její osy? Nebo se to rozšířené letiště bude muset aerolinkám podbízet cenově,… Číst vice »

Anna

Tady ale vůbec nejde o Prahu, ale o spádovou oblast, tedy Čechy a okolní příhraničí. Ta letecká kapacita prostě bude potřeba, za 10-15 let určitě. Jediným dalším řešením je výstavba dalšího letiště, což je nesrovnatelně dražší a problematičtější a to ani nemluvím o provozních nákladech a potíže spojené s přestupy. Lidé prostě létat budou a když to nepůjde z Prahy, tak z okolí, kde je kapacita dostatečně dimenzovaná. Projeví se to zaostáváním ČR za okolními státy a nižším zájmem investorů o ČR.

Jakub P

V ČR máme několik veřejných mezinárodních letišť, která jsou ve ztrátě, protože mají naprosté minimum linek a nejsou vytížená. Relativně blízko za hranicemi jsou další letiště, větší než Ruzyně kdy bude, s daleko lepšími možnostmi růstu vzhledem ke svému umístění dále od svých měst. Takže celková kapacita z pohledu celé ČR je i do budoucna silně předimenzovaná. Navíc pokud se bude Ruzyně plnit, spíš na tato další letiště typu Pardubic odejdou nízkonákladovky a dovolenkové chartery, než klasické linky pro obchodní klientelu. Takže vyřešeno.

Jakub P

Na čem by se z tohoto pohledu vyplatilo zapracovat (protože to využijeme, i kdyby nakonec růst létání nepřišel, nebo byl jen mírný, takže ho Ruzyně v pohodě pobere zvětšením terminálů a letadel, ne počtu pohybů,) by bylo kvalitní železniční spojení z Prahy přes Brno do Vídně a přes Plzeň do Mnichova. U obou měst jsou velká letiště s možností zvětšování kousek za našimi hranicemi a vzhledem k velikosti ČR by pro nás mohla být téměř domácí…. Zejména ten Mnichov je ve vzdálenosti, kdy by tam mohlo být i pro náročnou klientelu příjemnější dojet vlakem, než letět přískokem z Ruzyně, a… Číst vice »

Anna

Tohle už je sociální inženýrství. Trend je jednoznačný a to jedno velké letiště, že kterého se dá letět do světa. Více malých letišť ho nenahradí. Je to stejné jako když někdo říká, že ČR VRT nepotřebuje, protože je to drahé a naše republika je malá. Je potřeba se na to dívat globálně, aby se pak ČR neobjižděla jako doposud.

Jakub P

Stavět za každou cenu obří infrastrukturu, o které zdaleka nevíme, jestli bude někdy využitá naplno a která zhorší životní podmínky v části města, když máme jiná, o dost šetrnější řešení, není sociální inženýrství?

kolemjdoucí

Jasné, jasné, dejme vydělat všem okolo, vždyť to nějak přežijeme i s otlučenými zdmi, v té naší vesničce malé, střediskové. Nestávejme nic, nedělejme nic zde, ve středu Evropy. Pro více znalé – ano, stačili by ty dvě dráhy, které jsou tam teď, to byl ale bylo nutné zprovoznit dle staršího plánu Milovice, aby tam přistávalo cargo. Ale co, dráha bude stejně postavena, a ten český, zpátečnický pohled překonán. Pro pochybovače – zajděte si prosím do Karolina a zapůjčte si noviny z let, kdy se letiště plánovalo a zprovozňovalo a pak rozšiřovalo. Ty argumenty jsou si vzácně podobné. A Jakube s… Číst vice »

Jakub P

Jo, dejme vydělat na letištích těm kolem, kdo pro ně mají o dost lepší podmínky a sami radši vydělávejme na tom, pro co máme lepší podmínky zase my. Vyjde to všechny o dost líp, než když se všichni snaží dělat si všechno sami. Říká se tomu dělba práce a je to tak nějak základ obchodu, ať vnitrostátního nebo mezinárodního…

beija

Hmm, a pak si na tom PENTA namastila kapsu – tedy na pozemcích pro paralerní dráhu, které při existujících plánech ze 70.let nejprve levně koupila, a pak draze prodala. Komu se jde na ruku tentokrát a kdo z nestátních firem chce na státním vydělat nyní? To si nepřečtete ani v knihovně Karolina, natož v Klementinu.

Tomas

náročná klientela vám do mnichova .. zcela určitě nepojede vlakem.

Jakub P

Za současného stavu spojení nebo kdyby tam jel pohodlný vlak s jízdní dobou cca hodina, max. hodina a půl a jel třeba každou hodinu?

Apex

Takže nejprve jako daňový poplatník zaplatíme výstavbu železnic a návdavkem se ještě připravíme o výnosy z letecké dopravy. Tak to se vážně vyplatí….

Anna

Jestli chceme v ČR dálkové linky, tak musíme být schopni je naplnit. To znamená třeba i transferem. Do USA to vlakem prostě nejde. Více malých letišť je projevem hlouposti a nekompetence těch co o tom rozhodují.

Jakub P

A mít největší letiště prakticky u centra hlavního města a ještě ho rozšiřovat je bůhvíjak inteligentní?

Tomas

No, rozhodně inteligentnější. protože ostatní letiště jsou jaksi .. zcela mimo hru.

Tomas

i vy zápecníku .. to že vy jste lenoch, co nevytahne paty z gauče …

nechte tyhle diskuse na někom, kdo k tomu má co říct .)

beija

Tak to je dobrý vtip o té spádové oblasti, jak jste ji popsala. Zvláště to okolní příhraničí a Čechy. Jedná se maximálně o části českých dovolenkářů a neanglicky mluvících cestovatelů z Prahy, středních Čech, a částečně z Pardubického a Královéhradeckého kraje, Vysočiny a Jihočeského kraje. Zbytek dovolenkářů poletí z Německa, Polska, Rakouska, Letiště Pardubice, Brno a Ostrava. Chartery se vždycky lítaly i z Brna a Ostravy..A rodiny s dětmi či starší lidé si zvolí bližší a lépe dostupné letiště, nebudou se harcovat přes půl republiky do PRG..Incomingoví turisté budou lítat do PRG tak jako tak-.A třeba rozlítají lowcosty i letiště… Číst vice »

Petr

No nevím jestli je vypouštění tisíců tun uhlíku a jiných sajrajtů do vzduchu veřejný zájem

Anna

Dopravní obslužnost je také veřejný zájem, bez dálnic a VRT budeme zaostalou zemi. Nelze si prostě říci končíme s rozvojem, takto nám to stačí.

BND 30

Tak holt Rudolfe nebudete doma tolik větrat, nakonec si na to i zvyknete a budete se věnovat něčemu jinému, užitečnému, jako je třeba další blokáda dálničního okruhu D0 okolo Prahy, protože Váš dům stal dřív než nějaká ho hloupá dálnice, vy a vaše rodina ji nepotřebujete, tak co. Ne ?

kolemjdoucí

Nevím jak v Suchdole, ale na Hanspaulce, Dejvicích a Bubenči rozhodně ne prosím. Mluvím z vlastní, skoro čtyřicetileté zkušenosti.

Jakub P

To, co má teď Suchdol, by měly s tou paralelní dráhou Hanspaulka, Dejvice a Bubeneč. Byly by zhruba ve stejné vzdálenosti od osy té nové dráhy, jako je Suchdol od osy té současné…

Stony

Na suchdole bydlim a jsem pro drahu

Bob

V Jinonicích mi teď taky létají letadla přímo nad střechou a musím říct, že hluk z aut na ulici je daleko horší než ten hluk z letadel.
Jinak v roce 1930 už se o stavbě letiště v Ruzyni vědělo, stavba započala roku 1933.

Spotter

Tady snad mají sraz Hlubuček a občanská sdružení ze Suchdola a spol. Taková snůška stokrát omílaných a vyvrácených polopravd, nepravd a nesmyslů pod zajímavým rozhovorem (za který děkuji) se na takové stránce jako tady hned tak nevidí…upřímně mě už unavuje pořád poslouchat ty nesmysly, co ze sebe tyto skupiny vypouštějí a neustále opakují.

Jakub P

Rozhovor to zajímavej je, ale celkem pochopitelně velmi jednostrannej (co se týče odpovědí). Je to logický, jako ředitel letiště je odpovědnej za prosazování zájmů letiště a jeho pravidelných zákazníků, klidně i navzdory zájmům okolí. Není to špatně, jen je to tak potřeba brát, že to, co prezentuje, bude dost pravděpodobně velmi jednostranné a přání budou často otcem myšlenky… Aby to bylo jinak a řediteli letiště se dalo věřit, že jeho pohled bude téměř nestrannej a klidně bude prezentovat i věci, který jdou v zájmu celý země proti zájmu jeho instituce, na to by se u nás musela dost změnit kultura… Číst vice »

Vít

Konečně je tu někdo s normálním názorem 🙂 Já si to tu včera četl a ty vysoce lajkované příspěvky mě až děsily… Když se chci pobavit či naštvat demagogií či naprostou neznalostí základních faktů ohledně letectví, kterou oplývají diskutéři s razantním názorem, kteří se navíc tváří velmi erudovaně a myslí si, že tomu všemu rozumí, jdu na Novinky, iDnes nebo Blesk… Na tomhle seriózním, relativně odborném serveru jsem to fakt nečekal 🙂

Frequn

nejlepsi hlaska ze nebude nocni provoz…Smrtwings litaji chartery zejmeny v noci a brzo rano…lidi na suchdole mohou vypravet..cest praci

Jakub P

Ale podle rozvrhu pry na noc nebudou. Maximalne nejaky to „necekany“ mnohahodinovy zpozdeni, ktery se stava „maximalne jednou za 10 let“ a za ktere se samozrejme doc. Chocholousek jmenem ustavu patricne omluvi, kdyz nekdy vyjimecne posadka nezvladne planovanou nadsvetelnou rychlost.

kulhán

To se pleteš. Když byla v rekonstrukci hlavní dráha a vedlejší byla na noc uzavřena, tak TVS/SW tak našťouchal letový řád, že uz v poledne mělo éro na druhou rotaci sekeru takže klidně se přistálo ve 3 ráno jako zpožděný let a v 5 když se otevírala ofiko dráha tak už zase letělo.
Nedělej si iluze, že se v noci nebude létat. Sice ne tak jako za provozu, ale bude.

kulhán

A mnohahodinový zpoždění má v sezóně SW úplně běžně několikrát denně 😂

Jakub P

Doporučuju restart detektoru ironie. Já ji tam jednoznačněji narvat nedokážu.

Jirka

Argumentace, že se nebude používat vedlejší dráha v jižním směru na Prahu je trochu mimo. Tato dráha se používá, když se hlavní čistí. Čistit hlavní dráhu je ale možné v noci, kdy nic nelétá. Paralelní dráha není potřeba. I před koronou v naprosté většině dne kapacity stačily. Lidi raději jedou do Vídně, Frankfurtu nebo Berlína, protože tam je větší kupní síla a letenky jsou levnější. Až jednou bude VRT, tak se atraktivita těchto letišť pro čechy ještě zvýší. Případná paralelní dráha negativně ovlivní život v Nebušicích, Suchdule, Lysolajích, Bohnicích, Čimicích. Uslyší ji i v Dejvicích. Bydlí tam hodně lidí. Za… Číst vice »

Jenda

Teda já jsem ze zahraničních letišť odlétal během studentských let. Mám na to super vzpomínky. Byly to takové ty akce „hele tady je letenka za 9 €, pojedem den předem stopem do Frankfurtu, přespíme na letišti a v 5:45 ráno nám to letí“. Ale trmácet se 400 až 600 kilometrů (podle toho, odkud v ČR vyjíždíte), tam a zpátky, kvůli pár ušetřeným stovkám…si neumím představit, že by to kromě těch stopujících studentů chtělo podstupovat nějaké významné procento cestujících. Vídeň pro Brňáky, to je jasné. Berlín…možná ze severních Čech. Ty cenové rozdíly by mě docela zajímaly. Když pominu ty akční letenky… Číst vice »

Tomas

Ano, pár jednotlivců (+ Brno a okolí) raději jede do Vídně – což je logickpé.

ale zbytek republiky – ty počty, které jedou do vídně, frankfurtu, berlína … jsou marginální. A ty letenky tam nejsou ani zdaleka levnější natolik (kromě občasných akcí), aby se tam ta cesta vyplatila.

Jakub P

Jedna věc je kolik jich tam aktuálně jede, druhá věc by byla, kolik by jich tam mohlo jet (s relativně malým omezením pohodlí), kdyby Ruzyně skutečně narazila na strop kapacity a letenky z LVH prostě na jejich termín nebyly (nemluvě o tom, že i se stejnou kapacitou vzletů a přistání může kapacita podle počtu pasažérů slušně narůst, pokud bude tak oblíbený, že se aerolinkám vyplatí nasazovat větší letadla. To samý platí pro menší letiště v ČR. Dokud se nízkonákladovky s brbláním, ale vejdou na Ruzyni, samozřejmě se do Pardubic, Brna nebo Ostravy nepohrnou. Pokud by se skutečně potvrdily prognózy o… Číst vice »

qwertz

Zkuste si změrit vzdálenosti na mapě. Půlka zeme má blíže Vídeň nebo Katovice než Prahu, mnohdy dokonce současně. Co by dělali na Ruzyni? Ať se vám to líbí nebo ne, je to provinční letiště pro Prahu a okolí.

Jakub P

Zatím to tak není, ale když časem bude, nic hroznýho se nestane.

Blume

Jeste do Blavy se nasinec dostane rychleji a pohodlneji nez do Praglu..

Jakub P

Samozřejmě, ostatně i z toho Práglu se tam dá v pohodě dostat. Letěl jsem z Bratislavy do Říma, protože ostatní výletníci byli z Brna, tak bylo jednodušší se potkat tam a přejet společně do Bratislavy, než aby oni jezdili kvůli mě na Ruzyni, plus jsme odtamtud tehdy chytli lepší ceny letenek.

Jenda

Jakou informaci jste tímhle příspěvkem chtěl sdělit? Že Jakub P má kamarády v Brně, a proto mají lidi z Prahy jezdit na letiště do Bratislavy? Když pominu zcela specifické situace, jako byla ta vaše, tak bych musel být padlý na hlavu, abych jel z Prahy na bratislavské letiště kvůli letu po Evropě. 4 až 5 hodin v pozemní dopravě a k tomu x hodin rezerva, kdyby byl problém cestou (jakože zrovna směrem na Brno jsou problémy téměř pravidlem), to už to rovnou můžu místo na Bratislavu ohnout na jih a vzít to po zemi až do toho Říma.

Jakub P

Byl to jen příklad pro potvrzení, že ČR skutečně není jenom Praha, že ČR opravdu není tak velká, aby se nedala relativně snadno a rychle přejet, a taky příklad, že ne každý cestou na dovolenou strašně spěchá a potřebuje tam být co nejrychleji, aby oběhl tři nejznámější památky a vrátil se okamžitě zpátky. Že se už cesta dá brát jako součást dovolené a ne jako nutný zlo s nutností plánovat ji výkonnostně. A jo, je to před delší dobou, dneska bychom pravděpodobně o tom, že to vezmem přes Rakousko vlakem vážně uvažovali a dost možná to zrealizovali spíš, než ten… Číst vice »

Jenda

Já jsem Evropu třikrát projel křížem krážem s Interrailem, přičemž zhruba každý druhý den jsem trávil ve vlaku, takže s konceptem „cíl je cesta“ se dokážu docela sžít. Ale zrovna cesta z Prahy do Brna/Bratislavy mi připadá jako něco tak strašně banálního, že mě opravdu nenapadá, jak bych si ji měl užívat a brát ji jako součást dovolené.

Jakub P

O to nejde. Taky mám trasu Praha-Brno projetou mnohokrát jak vlakem, tak ještě častěji autem nebo autobusem po D1 a nějaké velké dobrodružství to pro mě není. Jen jsem přesvědčen, že rozhodně nebudu sám, kdo má kamarády mimo jiné i tam a že když s nimi člověk jezdí na dovolenou, může si tuhle banální trasu projet někdy sám a nemusí ji vždycky jezdit oni, protože by se muselo lítat jenom z Ruzyně… A psal jsem to původně fakt jen jako střípek pro oživení diskuse, nečekal jsem žádnou španělskou inkvizici. Ne, nemyslím si, že by lidi z Prahy měli na letiště… Číst vice »

Martin

Opravdu nevím, co tím chcete Jakube říct. Klidně si jezděte mimo Prahu na letiště pro mě za mě do Frankfurtu, ale netahejte do toho ostatní. Pokud bydlím v centru Prahy, absolutně nemám zájem cestovat pět hodin na jiné letiště, přestože by to bylo o stovku levnější. Mimochodem i ta cesta vyjde dráže než rozdíl v letence a ten nekomfort za to nestojí. Několikrát jsem si to vyzkoušel tak vím o čem mluvím.

Jakub P

Vykašlete se na můj příklad, že klidně pojedu i z Prahy na letiště někam dál. Podstata a důležité je to, že ČR se zdaleka nerovná jenom Praha a že z mnoha částí a velkých měst v ČR mají lidé stejně daleko nebo i blíž blíž jiné, stejně velké nebo větší letiště, než to v Praze. Proto nemá smysl počítat Ruzyni jako spádové letiště pro celou ČR, jak to část zastánců rozšiřování za každou cenu dělá. Co se týče toho rozdílu cen, něco jiného je ten dnešní a něco jiného je hypotetická možnost, že by Ruzyně s jednou dráhou v budoucnu,… Číst vice »

Jakub P

Jj, uhlikove neutralni co nejdriv s dalsim vyraznym rustem letecky dopravy a turisti prijizdejici vlakem a po silnici u nas stravej min casu, nez stag a hen parties navazeny nizkonakladovkama. Ten pan keca, jako by byl reditel letiste…

Peter

Gatwick zvláda 46 miliónov PAX s jednou dráhou.

David Eiselt

Tohle pořád někoho baví? LGW má po celou dobu provozu špičku. V Praze je špička 2krát denně a tam se logicky nestíhá.

Alca

Gatwick je jedno z 6 londýnských letišť, i na Gatwicku si uvědomují že díky 1 dráze nejsou schopni zaručit síťový model, i proto se z LGW na LHR pomalu stěhuje BA, i proto si EZY nebo WZZ prerozdeluji uvolněné sloty, z Gatwicku je víceméně letiště pro odlety na dovolenou. Praha potřebuje více slotu v atraktivní časy i proto, že dopravci řeší nejen slot na našem letišti, ale také v cílové destinaci.

Jirka

A čistí ji v noci.

Tomas

To jo .. ale taky tam lítají větši letadla (v praze je podstatně větší výskyt propů a regionálních jetů) navíc je i dramatický rozdíl ve smyslu letiště – Gatwick je dovolenkové a lowcost letiště, a tam se lítá bez ohledu na čas. lowcostum je ve finale uplne jedno, jestli odlítá v sedm , nebo v deset. takže oni jedou špičku od rána do večera. Praha je trošku v jiné situaci – velké množství spojů jsou sítově aerolinky, které potřebují lítat ve víceméně přesně dané čásy – (zjednodušeně) ráno , před obědem, odpoledne, večer, což tvoří špičky. a ve špičkových časech… Číst vice »

Moudry Cynik

Tvrdit, ze draha je nutnost ve chvili,kdy nikdo nevi, kdy a jestli vubec se pocty cestujicich vrati na uroven roku 2019 je mirne receno odvazne a optimisticke. Skda, ze takhle optimisticti nebyli, kdyz vloni vyhazovali stovky lidi.

David Eiselt

Zkuste si ještě jednou rozhovor přečíst 🙂 Úspory byly nutné v 5letém výhledu, druhá dráha je potřeba v horizontu 10-20 let.

Jaaa

Nutná pro rozvoj letiště, ale už ne pro rozvoj země. 😉

Vít

A čím jiným definujete rozvoj země než rozvojem a modernizací důležité infrastruktury, kam rozvoje největšího (a když to vezmeme kolem a kolem tak jediného mezinárodně významného) letiště?

Moudry Cynik

To by mohl pan reditel jit pomoct do vlady. Ta jeste v sobotu nevi, ze se v utery budou smet prodavat kruzitka, on vi, co bude NUTNE za 20 let.

VíKo

Připravit se na změny v horizontu 5ti dní s naprosto konkrétními kroky je, aniž bych obhajoval vládu, v dané situaci s Covidem fakt težší, než se připravit na rozvoj, který přijde během následujících 20ti let. To plánování je nutné. Pokud nejste naprostý obchodní diletant a někdy jste v obchodním evětě fungoval, tak musíte vědět, že růst je přirozená potřeba ekonomiky. Kdo plánuje z dlouhodobého hlediska pokles, vede svoji firmu/společnost k řízenému krachu. Chápu, že tomu nemusíte roumět. Nechápu ale, že když tomu nerozumíte, máte chuť to ještě prokazovat takto rádobyvtipně.

Jakub P

Až na to, že se pomalu, ale čím dál jasněji ukazuje, že ten růst za každou cenu vede často taky do velkých (a rostoucích) průšvihů a že spousta těch rostoucích firem plánujících nekonečný růst je, pro téma tohoto rozhovoru celkem příhodně, v podstatě jen letadlo. A naopak firma, která narazí na svůj strop, přijme ho, nesnaží se ho prorazit za každou cenu a místo toho se zaměří na to, aby ten svůj přirozený počet zákazníků obsloužila co nejlépe, může svým majitelům slušně vydělávat celý život. Skoro bych řekl, že snaha rychle za každou cenu růst už pohřbila o hodně víc… Číst vice »

Moudry Cynik

Pracuju v IT a mam na starosti infrastrukturu. Pocitam s rustem a presto si dnes netroufnu tvrdit, ze za 20 let budu NUTNE potrebovat dalsi datove centrum. A to je nase firma v mnohem stabilnejsim odvetvi, nez je letectvi.

BND 30

Tak pokud je to pro státní správu, tak tam se to fakt nehrotí….

Pacicka

Nízkonákladovky do Vodochod a žádná další dráha není třeba stavět

Jirka

Spíše do Pardubic.

Stony

Vzdyt Pardubice uz stoji. Proc tam teda nelitaji uz nyni?

Jakub P

Protoze zatim se na Ruzyni vesly. Nikdo z nich nepujde na mensi, vzdalenejsi letiste, dokud to velky a blizko nebude uplne plny a sloty tim padem patricne drahy. Cozovsem neznamena, ze za Pardubice. Nebudou jeste rady, pokud by se na Ruzyni skutecne nevesly.

Tomas

pokud by se někdy lowcosty rozhodovaly mezi pardubicemi a vodochody… tak pardubice, ve vší úctě, nemají šanci.

jsou prostě moc daleko a spojení je na houby.

VíKo

Pardubice nemají šanci. Vodochochody už nikdo nikdy nedotáhne a PHA si dokončí druhou dráhu a bude hotovo. Nebude důvod cokoli kamkoli stěhovat.

Jakub P

Nízkonákladovky jsou schopný propagovat jako letiště obsluhující velký město i takový, který jsou od něj i výrazně přes 100 km. Nějakejch 90-100 do Pardubic by je těžko zastavilo, kdyby jiná možnost nebyla. Pardubice maj zas výhodu, že jsou afaik vybavenější, než aktuálně Vodochody. Slabej článek je asi spojení Pardubickýho letiště s nádražím, ale to by šlo určitě vyřešit za zlomek rozpočtu na tu druhou dráhu a příslušný zvětšení terminálů na Ruzyni. Nemluvě o tom, že pro velkou část republiky je už za stávajícího stavu infrastruktury dostat se do Pardubic snazší, než dostat se na pražský letiště. Proto mi přijde scénář… Číst vice »

Václav

Případně zapojit i K. Vary. Budou v zásadě na jedné dálnici s PRG letištěm. Kus této dálnice stojí a zbytek bude určitě levnější než ranvej … Navíc by to mohlo pomoci k lepší „distribuci“ turistů po ČR, tím mylsím nejen do Prahy

Jakub P

Klidně i Vary, Brno, Budějovice, Ostravu, kterékoliv regionální letiště v ČR, které bojuje o to, aby tam lítalo aspoň něco. I když ty Vary osobně za pravděpodobné nepovažuju, spojení na Ruzyni nepovažuju pro takové letiště pro nízkonákladovky za důležité – přestupní uzel z Ruzyně bude těžko. A spojení do Prahy jako hlavního a největšího města mi přijde pro turisty o dost důležitější vlakové než dálniční, což splní nejlíp ty Pardubice. Ale když se jako důležitější „druhé“ letiště v ČR vyloupne kterékoliv z jmenovaných nebo i nejmenovaných, bude mi to dost jedno, každopádně bych to viděl radši než obří růst Ruzyně… Číst vice »

VíKo

Vodochody… zesnulý projekt.