Infrastruktura Letectví Letiště Zprávy

Letiště otevřelo hangár pro traťovou údržbu, plánuje další pro širokotrupá letadla

Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letiště Praha a jeho dceřiná společnost Czech Airlines Technics v pondělí slavnostně zahájily provoz nového hangáru S pro traťovou údržbu. Hangár je hotov už od března, dosud fungoval ve zkušebním provozu. Jeho význam spočívá především v tom, že uvolňuje kapacitu pro takzvanou těžkou údržbu v protějším hangáru F ze 60. let.

Hangár S vyšel na 50 milionů a ve srovnání se svým starším protějškem je výrazně menší. Jeho výměra je 2100 metrů čtverečních. „Efko“, kde je umístěno pět linek na těžkou údržbu a jedno stání pro menší úpravy, měří 23 tisíc metrů čtverečních. Ani jedno přístřeší nicméně nepojme dálková letadla se širokým trupem (tzv. wide body) typu Airbus A380 nebo Boeing 777.

Jejich těžkou údržbu letiště neprovádí, traťová údržba se dělá přímo na ploše. To se má ale změnit. Czech Airlines Technics připravuje výstavbu druhé obřího hangáru s označením G, který by měl stroje velikosti wide body pojmout a zajistit zázemí i pro jejich údržbu.

Letiště si nechalo zpracovat studii proveditelnosti a podle šéfa Václava Řehoře mapuje příležitosti na trhu. „Problémy vidím dva. Prvním jsou lidi, když do nového hangáru by bylo třeba sehnat a zacvičit zhruba 400 až 500 nových zaměstnanců. Druhým je vývoj byznysu,“ řekl Řehoř. Nový obří hangár by tak měl vyrůst za pět až deset let v návaznosti na zbudování nové ranveje.

Letiště načasovalo plný přesun traťové údržby do „S“ na zahájení sezony těžké údržby, která trvá do dubna či května. Czech Airlines Technics se chlubí, že za pět let se posunula od výrazné závislosti na Českých aeroliniích k širokému portfoliu zákazníků. Dlouhodobé smlouvy na těžkou údržbu má se šesti aeroliniemi, vedle ČSA například s Transavia Airlines, Finnairem a Germanií. Na place v hangáru F mechanici aktuálně mimo jiné montují systém wifi do letadla Finnairu, na stroji provádějí rovněž celkovou modifikaci kabiny.

Loni mechanici odbavili v rámci těžké údržby na 120 letadel. „Počet linek těžké údržby jsme za poslední čtyři roky rozšířili ze tří linek na současných pět. I přes toto navýšení máme kapacitu hangáru téměř celou vyblokovanou až na několik let dopředu,“ uvedl šéf CAT Pavel Haleš. I proto firma podle něj plánuje nový hangár pro největší letadla.

Czech Airlines Technics vznikla jako dceřiná firma Českých aerolinií v roce 2010. Následně v rámci záchrany dopravce ji odkoupil Českých aeroholding, po jehož nedávném zániku se CAT stala dcerou přímo Letiště Praha. S Českými aeroliniemi tak nemá už nic společného. Vedení se proto zamýšlí i nad názvem společnosti. Zda dojde ke změně, ale není zatím jasné. Podle Haleše je značka pozitivně vnímána na východě, zatímco na západě spíše budí otázky, zda zakázka nesměřuje ke konkurenčním aeroliniím. „Budeme to řešit příští rok,“ řekl Řehoř.

Pojmy:

Traťová údržba letadel se provádí pravidelně (např. na denní či týdenní bázi), ale i nepravidelně. Během ní probíhá celková kontrola letadla, doplnění provozních kapalin, odstranění drobných závad a dochází ke kontrole i jednotlivých částí letadla, při které se zhodnotí, zdali je letadlo v pořádku a je způsobilé k dalšímu letu.

V rámci těžké údržby letadel se provádějí pravidelné předepsané revizní prohlídky, náročnější opravy, modifikace letadlových systémů a konstrukcí, výměny motorů, výměny podvozků a modifikace interiérů kabiny

10
Diskuze

avatar
1 Komentáře
9 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
6 Autoři komentářů
LSKFJirkaAJen takželezničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
KL
Host
KL

2100 mxm jsou dvě zahrádky. Fakt je to tak prťavé? Tam se přece dopravní letadlo nemůže vejít?
Nedůvěru v uvedené údaje budí i tradiční překlepy jako „připravuje výstavbu druhé obřího“…

LS
Host
LS

Tak je to jen pro jednu mašinu A32F/ATR. Je to prcek ten hangár, ale bohatě stačí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

2100 metrů čtverečních = například 30 m x 70 m – tam by se snad většina „běžných“ dopravních letadel vejít měla, ne?

JirkaA
Host
JirkaA

A320 ma rozpětí 35,8m, ale jinak jo vejdou se tam dopravní letadla jen to bude jiny pudorys. No ale vubec netušim kde chtěji 400 až 500 lidí do dalšího hangaru. Absolutní nesmysl.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„No ale vubec netušim kde chtěji 400 až 500 lidí do dalšího hangaru. Absolutní nesmysl.“
Budují-li to „na kšeft“, třeba se počítá i s nepřetržitým provozem na směny – to pak personální potřeba naskakuje dost rychle …

LS
Host
LS

Tak on tenhle hangár je jen dočasný. S novou RWY ho zase zbourají. Těch 400 – 500 lidí nechtějí do tohoto hangáru, ale do zamýšleného „Géčka“.

Jen tak
Host
Jen tak

Nechte to na nich 🙂 ze vzdycky v diskusích je to samej expert 🙂

JirkaA
Host
JirkaA

Expert doopravdy nejsem. A ani to nebylo myšleno jako kritika, jen jsem se zamyslel. Technici prostě nejsou.I teď mají podstavy, jinak by na netu nevyseli inzeraty neshaněli lidi v cizině na zimní sezonu. Dělaji tam 12 hodinové směny.

KF
Host
KF

No podstav mají zejména kvůli mzdám. Ostatně v McD. na Evropský nabízí stejně, ne-li víc.

LS
Host
LS

Tak tady bych viděl spíš problém ve mzdách…