Letiště Ostrava zaznamenalo prudký úbytek cestujících, odbavilo nejvíce zboží v historii
Boeing 767 společnosti Uzbekistan Airways. Foto: Letiště Ostrava
Ostravské letiště očekává za loňský rok ztrátu 60 milionů korun.
Ostravské letiště očekává za loňský rok ztrátu 60 milionů korun.
Pro OSR je ovšem zásadní problém rozvoje cargo provozu ve stavu VPD, která je ve velmi špatném stavu a vyžaduje (generální?) rekonstrukci, kterou musí někdo zaplatit (+- 2,5 miliardy), což bylo původně plánováno mezi lety 21-23. Na to asi nebudou výnosy z carga stačit, i kdyby pokračoval trend loňských rekordních objemů. Otázka rovněž je, jak bude možné provozovat cargo lety na zkrácenou dráhu, pokud stále platí, že rekonstukce bude probíhat po částech, aby se letiště nemuselo uzavřít pro provoz.
Přístani není problém, vzlet by mohl, vetšina stroju chce kolem 2200 při maximalní hmotnosti. Ovšem 757 od DHL lita jen do Lipska, tak náklad nebude na maximalní hmotnost, a když je dolet s plným palivem 6300km a Lipsko je 500km, mate na palivu hned o 33 tun meně a jste na 70 procentech maximalky…
No, teoreticky asi ano, ale… to, že je letadlo schopné vzlétnout na relativně krátké dráze (a zrovna 757 to dává i z kratší dráhy) bohužel neznamená, že ke vyhráno. Asi by to mohlo platit, pokud se budou rekonstuovat relativně krátké úseky na začátku/konci dráhy. Pro bezpečnost provozu je totiž nutné počítat s tím, že kromě samotné dostatečné délky dráhy, která je potřebná pro daný typ letadla, kterou charakterizuje jmenovitá délka vzletu, musí být k dispozici i únikové prostory, resp. koncové bezpečnostní plochy a předpolí. Pokud se bude rekonstuovat po kratších úsecích, tak nepochybně nastane situace, kdy vzhledem k postupu oprav… Číst vice »
Nebylo by lepší přestat teoretizovat, vymýšlet cypoviny a prostě na dva nebo tři měsíce odklonit provoz třeba do Brna a tu dráhu z gruntu opravit? 😀
Bylo… 😀. Ale pokud vím, tak vedení kraje a letiště (zatím) to takto neplánují. Je také otázka, zda by se to za dva až tři měsíce stihlo, jakou technologii chtějí použít, zda zůstanou u betonu nebo by zvolili jiný povrch.
Je vcelku jasné, že Mošnov by se měl proměnit v nákladní hub. V ČR v tomto a možná ani v okolních zemích nemá v tomto ohledu konkurenci (nákladní terminál včetně železnice, délka dráhy pro největší letadla). Pravidelná osobní doprava zůstane jen malý doplněk, v létě pak chartery na dovolenou.
Urcite je videt tady velky potencial. Ta prumyslova zona u letiste se rozrusta a dava tusit, ze by letiste z toho mohlo profitovat. Opravna letadel tam taky nezahali a ma slusne naslapnuto. Urcite to letiste nezeje prazdnotou anebo nudou. Jen ti pasazeri tam nejsou no… Coz dokazuje ze letiste muze mit i jiny vyznam nez aby tam litali jenom koupaci. Doufam ze z toho vytezi maximum.. Jeste nejaka firma co dela komponenty do letadel mi tam chybi a k tomu by tam mohla vzniknout letecka skola. Misto tam je tak proc ne. Urcite ostravske letiste neni takovy pruser jak se… Číst vice »
Souhlasim s Panakis až na to leteckou, ta už tam je. Nechci malovat čerta na zeď, ale sousední katowice má více nakladnich linek, i vetší cargo terminalý bohužel.
Jsem rád, že kdykoli když přijdu na letiště je tam provoz, ato i v zimě, exotickými letadly se to tam jen hemží, díky lakovně a servis centru, stále je co fotit. Držím palce letišti, ať se daří růst a ať jsou lepší než Brno.
Dokonce dvě nebo tři letecké… ten katowický cargo terminál myslite tenhle: https://mapy.cz/zakladni?x=19.0958149&y=50.4700482&z=17&source=osm&id=1035242931?
Ano přesně tento, nevím zda do rozlohy je vetší, každopadně je poměrně nový, a vize letiště v Katowicih bude podobna, soustředit se na cargo. Máte pravdu jsou to asi jen 4 pravidelne linky
cargo je nějakých 20 tun, https://www.katowice-airport.com/en/our-airport/statistics/annual-statistics ..ale s Katowicemi Ostravu srovnávat nemužeme, jiná politika státu.
Spíše vliv má geopolitika, nejbližší cargo od Katowic v Polsku je až ve Warsawe.
Hlavní vliv má 3x větší Katowická aglomerace oproti Ostravské.
Jaká „politika státu“? OSR je v majetku MSK, takže dosavadní veleúspěchy s rozvojem linek, spolu s absentujícím smyslem pro realitu jdou plně na triko „razoviteho kraje“.
Ano ano… a osobní doprava už skomírá hezkou řádku let, takže na volených pozicích problémy nehledejme. To dělají ti „odborníci,“ kteří tam sedí už leta bez ohledu na výsledky voleb a jakákoliv kritika či náměty se nepřijímají, tedy pokud vůbec někdo odpoví 😉
Je menší o chlup než současný v Mošnově (11 000m2), navíc v Mošnově se otevíraji haly (48 000, 55 000 a asi 8000). Mají více pravidelných linek, ale jsou to DHL, UPS, které litají do Mošnova, a myslím mají tam TNT a to lita do Brna myslím….
Tak bude zajímavé sledovat, kde na tom budou ekonomicky lépe, jestli v Ostravě nebo v Brně. Ztráty očekávají řádově stejné
Nejlépe na tom budou v Českých Budějovicích. 🤫
Cargo je budoucnost..
Myslím, že jsem slyšel komentář někoho z letiště, že se pomalu blíží na hranu kapacity cargo terminálu, tak snad rozvoj carga nebudou brzdit limity infrastruktury
To je na mysli ten u ranveje?
Pozor. Je to 39 tun denně…
Tak kdyby to bylo 39 tun denně tak by problém asi nebyl, problémem je že to Cargo nechodí takhle hezky pravidelně
Počkejte. Jde o letecké, extrémně spěšné cargo.
Vy tvrdíte, že ho někde ve skladu necháte týden soustředit, aby pak velmi draho mohlo odletět do světa?
Nepozbývá to smyslu?
Spíše myšleno je nepravidelnost. Jeden den nula (většinou Neděle) a pak třeba buch mate za den i 5x 747-200, což je až 400-500 tun co jdou naložit. Ale jelikož se vetšinou jedna o kusové zásilky a to mate třeba 10m3 je cca 1 tuna i miň. Dhl použiva 737 i 757F (239m3), uzbeci mají 767F (438m3). A půl dne to zboži v tom skladu je nebo spíše je a prochází..
Zašel jsem do skladu a vytahnul baličky co letěly letadlem. Průměrná váha balíku co se vejde do 1m3 je nějakých 55-95 kg. Což při 239m3 je cca 22 tun….
Jenže letecky se obvykle neposílají žádné těžké ingoty ani kontejnery pro překládku na zámořské lodě. Letecké zásilky jsou relativně lehké, takže i 39 tun může v praxi zabrat dost velký letecký nákladní prostor
A proč by to nemohlo být týden ve skladu. Uzbeci to přepravi letadlem za cca 6-12h hodin, lodi je to asi měsíc, a po železnici cca 21 dní.
To je ale jen letecké cargo DHL, UPS, Uzbeci, a nepravidelnosti. V tom terminálu sídli i SmartCargo a ti tam mají překladiště bez leteckých služeb…. a zabíraji nejvíce vrát….