Letectví Letiště

Letiště Ostrava skončilo opět ve ztrátě, kraj do něj nalije dalších 55 milionů

Boeing 737-800 v Ostravě. Foto: Letiště Ostrava
Boeing 737-800 v Ostravě. Foto: Letiště Ostrava

Moravskoslezský kraj se rozhodl zvýšit základní jmění Letiště Ostrava o 55 milionů korun. Do své firmy pošle částečně peníze, část navýšení zaplatí vkladem pozemků pod budovami.

Navýšení základního jmění o 54,781 milionů korun vyplývá z dokumentu zveřejněného v registru smluv. Moravskoslezský kraj je jediným akcionářem letiště, které se marně snaží o větší příliv pravidelných linek, nově chce za více než 200 milionů korun dotovat provoz linek na některá velká evropská letiště.

Celkem 34 milionů korun z navýšení základního jmění připadá na finanční vklad. „V případě peněžitého vkladu je potřeba zvýšení finančních aktiv společnosti s ohledem na realizovanou významnou investici do modernizace energetiky na letišti ze strany společnosti,“ vysvětlila finanční injekci mluvčí kraje Nikola Birklenová. Nepeněžitý vklad znamená vložení pozemků pod budovami do majetku Letiště Ostrava. „Jde o scelení vlastnictví pozemků a budov,“ dodala Birklenová.

Kraj na letiště doplácí různými způsoby. Na letišti, kde většinu cestujících tvoří právě obyvatelé kraje, platí například reklamu na to, aby lidé navštívili Moravskoslezský kraj.

Letiště Ostrava o loňském roce mluví jako o nejúspěšnějším v historii, když odbavilo celkkem 378 tisíce cestujících, o 16 % více než v roce 2017. Firma snížila ztrátu na 8,2 milionu korun při tržbách 193 milionů korun. „Rok 2018 byl velmi úspěšný,“ konstatoval předseda představenstva Letiště Ostrava Jaromír Radkovský ve výroční zprávě.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Zařadit letiště do IDS ústeckého kraje.Tam dopravě rozumí.

Permonik

Když se člověk podivat na čisla jak jsou prezentovaná, opravdu vypada jako černá díra. Ovšem když u toho letiště bydlíte od narození skoro 29 let. Tak vite co jsou za změny, že ne všechno jede na sto procent. Když shrnu za poslední desel let. Ve vyroční je psáno pokles carga. Což je praxi vidět i na letadlech, poslední dva, tři roky už tu skoro nesedaji Ruslany (jedno mezipřístani teto mašiny pry pokrylo provoz letiště na 14 dní, a to se jich otočilo i 5 za týden). Další věci je že se tu omylají dotované linky atd. Ale nikdo už neřeší… Číst vice »

mgr.pavel

A pak že lidstvo nedokáže vyrobit černou díru..

jirka

A Když započítáme každoroční návštěvnost cca 300 000 lidí na DNY NATO, je to celkem slušnej provoz no ne??

Martin od FM

Četl jsem někde na internetu krásné přirovnání Mošnov vs Katowice 🙂
Cituji:

V Katovicích je v provozu obrovský aquapark 2000 m2, 50 tobogánu, divoká řeka, U-rampy, sauny, obsluha nahoře bez, parkování zdarma atd…

A vedle toho monstra, si náměstek pro dopravu Jakub Unucka, Ivo Vondrák a Jaromír Radkovský otevřou podnik s malým nafukovácím bazénkem s Mountfieldu v šířce 3 metry.

Kéž by za tu miliardu až 2, kterou za své volební období spáli nenávratně na tomto letišti z výsledkem 100 % nula, začli řešit něco smysluplnějšího….

dopravak

Tou nulou myslíte vybudování dvou velkých dopravních terminálů, opravna letadel, bezmála 400 tis. odbavených cestujících, obsluhu místních automotive firem. Myslíte třeba, že by zde Brose zaměstnávalo 3500 lidí bez fungujícího letiště?

Daniel Novák

Škoda Auto zaměstnává 33,000 lidí a vystačí si s Ruzyní. Katowice jsou doslova za rohem.

dopravak

Asi narážíte na příspěvek ohledně Mnichova Hradiště. Tady byste ale opravdu srovnával jabka s hruškama. MH je malinké letiště pro malá letadla bez infrastruktury, navíc přístupné pouze za dne. Pro jakékoliv pravidelné linky kromě bizjetů je to nevhodné. Boleslav je zároveň v přirozené spádové oblasti Ruzyně, která je na rozdíl od Katovic mnohemvětší s daleko širší nabídkou letů. Mnoho manažerů Škodovky bude zřejmě dojíždět z okolí Prahy, takže je pro ně Ruzyně naprosto přirozenou volbou. Oproti tomu je Mošnov plnohodnotné mezinárodní letiště s veškerou potřebnou infrastrukturou. S cargo terminály a velkou opravnou letadel. Spádová oblast není jenom MS kraj, ale… Číst vice »

Jiřík

Spojovat Brose s letištěm v Mošnově je demagogie hodná Goebelse

dopravak

Můžete vysvětlit proč? Manažeři běžně používají letiště pro firemní letadla. Technici ve velké míře používali lety z mošnova. Chcete říct, že pro strategické rozhodnutí umistit svůj největší závod spolu z částí vývoje nemá vliv dobré spojení se světem?

Jiřík

Prostudujte si jak vznikaly závody Brose a v jakém pořadí. Letiště s tím nemělo zhola nic společného.

dopravak

Tak snad při rozhodnutí se zvažovala spousta faktorů. Vzhledem k tomu, že je letiště firmou hojně využíváno, tak snad musel tento faktor hrát při rozhodování roli. Stejně tak to bude v případě rozhodnutí nějaké globální firmy ohledně přesunutí pozic někam dále. Pokud se budete rozhodovat mezi Ostravou a Katovicema, tak sbírají Katovice rozhodně plusové body. Pro výrobní formu to třeba takovou roli nehraje, ale v případě vývojových a administrativních pozic je už blizkost letiště poměrně klíčová. No a v regionu schází právě tyto pozice, takže je naprosto správné, že se na to kraj zaměřuje. Ono je strašně jednoduché říct „letiště… Číst vice »

Ladislav Kozák

Podle Vaši logiky by firmy musely být jenom a pouze kolem letišť. Nikde jinde. A přesto tato vaše teze neplatí. Ostatně i to tieto, siemens, ABB fungují, neodcházejí a hlavně nikdy do Ostravy nešly, protože leťiště.

místečák

kdy si unucka uvědomí že tudy cesta nevede

Poudy

Nikdy! Nikdy si to neuvědomím, ať si to všichni zapamatují!

R2R2

Proc myslite, ze to nevi od zacatku? To, ze nejaky politik prosazuje nejaky projekt jeste nemusi znamenat, ze si mysli, ze tudy vede cesta. Je dost dobre mozne, ze se jedna o smerovani krajskych penez do „spravnych rukou“ nebo ziskavani prizne jednodussich volicu, v idelanim pripade samozrejme oboji.

Zelenay

Přál bych zpocenému daňovému poplatníkovi, co se mu denně vleče čas u okna řvoucí nevyvětratelné regionovy na cestě do práce, aby jednou až tahle šaškaridáda skončí, se dověděl, kdo za co tehdy mohl a alespoň v symbolické rovině byl znám největší viník politicko-úřednícké mašinérie, kteří u oken stojí s plnýma kýblama peněz a lejou je ven..

Tomas

Jestli vtip nebude v tom, že daňových poplatníků, co se vlečou do práce regionovou, je dnes míň než těch, co chtějí o dovolené pohodlně do Egypta. Čímž neříkám, že já bych raději dotoval letiště, ale nepřekvapilo by mě, kdyby to tak spousta lidí měla.

jal

Pokud vím, v regionově jsou otvíratelná okna. Tudíž nevětratelná není.
Jako rychlostí se v ní jede, záleží na trati. A ta, zrovna k letišti, byla zrovna v délce 7km zrekonstruována, elektrifikována , byla zvýšena rychlost. K tomu byla přestavěna stanice Sedlnice, nyní jen pro nákl.dopravu, postavena nová zastávka Sedlnice blíž k obydlím. K tomu odbočka do budoucího překladiště v prům. zóně u letiště.
To vše bez omílané „zbytečné tratě na letiště“. Ta z celé stavby tvoří i jen necelé 3km + hala.

Daniel Novák

jal: slyšel jste někdy pojem „metafora“? Nebo vám regionální doprava v MSK přijde tak dokonalá, aby se utrácelo za zbytné letiště?

Bazo

Kdy už kraj konečně pochopí, že co se osobní přepravy týče, Mošnov už nikdy nedožene Katowice (poděkujme panu Tošenovskému, který to zapinkal v době, kdy to Mošnov Katowicím mohl nandat). Měl by se soustředit na to, v čem naopak bravurně může Katowice Mošnov předehnat a to je nákladní přeprava. Podpora linek, kterými nikdo nebude létat, je hloupost. Když se naopak dobuduje celý cargo terminál, vlečka a zázemí (plus jsou k dispozici i opravárenské haly) tak na tom může kraj i vydělat. Plus se třeba podaří zaplnit i ty vlaky – jen jimi místo cestujících na letiště (krom léta) budou jezdit… Číst vice »

petr766

Na cargo se začíná hodně soustředit i Brno. Nicméně pro sever Moravy samozřejmě lepší Mošnov než to pak z Brna převážet po ucpané a nedostačují D1 / 46

Kubrt

Předesílám, že o leteckém cargu nic nevím, tak to neberte jako nějaké vyrypování, ale snahu se něco dozvědět: jaké relace, jaké zboží by se dalo na ten Mošnov přetáhnout? V jakých objemech je možné se pohybovat? Děkuji.

Bazo

Tak dnes jde hlavně o multimodální zásilky – tedy kontejnery, které snadno přeloží na jakékoliv další typy dopravy a ty se dohromady kombinují (např. letadlo + kamion, loď + vlak + kamion atd.). Letecká přeprava je součástí většinou kvůli rychlosti. Zboží z/do Číny, Saudské Arábie a dalších zemí je zpravidla do 2.dne u zákazníka, což se jinak nedá stihnout. U nás jsou lídry v těchto přepravách formy jako DHL, TNT a další…Většinou se u nás přepravují části a přístroje využitelné v autoprůmyslu a strojírenství, dále např. produkty farmaceutické, laboratorní atd.

Jen tak

ono i to cargo je docela pochybné.

v praze je pravidelného carga minimum, a to je to praha – velká cílová oblast sama o sobě, a i tak docela solidní napojení na silniční síť.

představa, že se z brna nebo ostravy stane nějaký „cargo“ terminál mi přijde docela iluzorní.

V.N.

Jenže letecká doprava je tak drahá , že 99% zásilek z Asie do Evropy jede po moři. Letadlem pouze spíše výjimečně. Například , když hrozí zastavení výroby a zboží by do fabriky nemohlo být jinak dodáno včas. Je těchto případů tolik , že by dokázaly uživit v Ostravě cargo terminál ? Pochybuji.

dopravak

Tak v tom případě jsou asi investoři úplně hloupí. Asi byste jim měl poskytnout své rady.
http://www.multimodalpark.cz/cs

Ferenc Futurista

Byl jste někdy e Skyportu či Menziesu?

Tomas

Tenhle argument se objevuje dost často, tak se optám: opravdu existovala šance, že Ostrava natrvalo vyblokuje Katowice? Podle mě to je jen zbožné přání. Nemumím si moc dobře představit, že miliony Poláků raději létají z ciziny, byť fyzicky i jazykově blízké. Možná by to Katowicím trvalo o něco déle, možná by Ostrava nějaký podíl na polském trhu získala, ale mám velké pochybnosti, že to mohla Katowicím dlouhodobě, jak píšete, nandat.

dopravak

Ale tady nejde o žádné porovnávání pindíku s Poláky, ale o to, aby cca, 2 mil. obyvatel spádové oblasti měly letecké spojení se světem. Katovice a Krakov jsou blíže, než Katovice – Mošnov a nikomu to zdvojení nevadí.

Katovice sice mají úspěch, ale pořád je to malé, regionální letiště, ze kterého stejně musíte do většiny destinací přes Varšavu. Určitě je lepší letět přes Varšavu přímo z Mošnova, než se trmácet třeba z Kopřivnice do Katovic a následně přes Varšavu dále.

Daniel Novák

Obě letiště (KTW, KRK) odbaví dohromady nějakých 14 milionů cestujících ročně a je průmyslové srdce Polska. Kolik odbaví OSR mimo koupáckou sezónu?

Zdeněk

Mimochodem – KTW nají přímé spojení do Německa (LH), KRK do Holandska (KLM), takže jenom Warszawa to rozhodně není.

jal

Hlavně, když to pochopí ti, co s tím termínem „Katowice forever“ operují. Až bude z MS kraje dělat a bydlet v GB atd. 400 000 lidí, letiště zaplní podobně jako v Katovicích. 😉

dopravak

do spádové oblasti 120 min. patří i 4,4 mil Poláků, takže ti mohou Mošnov taky celkem slušně využívat. Třeba linka do Londýna je z poloviny Poláky zaplněna. Příhraniční oblasti to mají pořád do mošnova rychleji, než do Katovic/Krakova.

Apex

Tak kolečka kolem letiště si namaluje každý, ale takhle se spádová oblast úplně určit nedá. Musi se vzít do úvahy dostupnost, charakter cestujících a další faktory…

dopravak

Ano, nicméně to nemění nic na faktu, že ten potenciál v okolí bezesporu je, akorát je potřeba nabídku. jakmile bude něco z letiště létat, tak se cestující nesporně najdou.

Zdenek

Ohledně carga – UPS má cargo terminál v Katowicích, do Ostravy létá DHL. TNT nevím, nicméně i Katowice a Krakow v oblasti carga „šlapou na plyn“, takže to Ostrava nebude mít jednoduché.

Vašek

Nedá mi to, hned v prvním odstavci – vkladem a ne vlakem. Docela hodnou chvíli jsem přemýšel, co se za tím skrývá, jak to chtějí vlakem vyřešit :-D.

V.N.

Toto mohou vymyslet jen krajští politici. Minulý rok byl nejúspěšnější , protože jsme odbavili nejvíce cestujících v historii . To , že jsme udělali 50 mega sekeru , to je nezajímavý a druhořadý údaj.
Vážení proberte se. Letiště je obchodní firma, která ma za cíl vytvářet zisk. Mluvit o nějakém úspěchu , když jste ve ztrátě, to je absurdní. Je to něco podobného , jako kdybych měl pekárnu , chléb prodával za podnákladové ceny nižší než konkurence , prodal obrovské množství pečiva , ale vzápětí bych zbankrotoval…

Pavel

V případě tohoto letiště, kdyby se ta ztráta vygenerovala na incomingu (příjezdové turistice), tak by to bylo snesitelné, protože turisté by daleko více peněz nechali v regionu za ubytování, nákupy, jiné služby. Pak by to mohla být podpora cestovního ruchu a podnikání v kraji. Ale vzhledem k tomu, že cca 90 % PAX jsou místní, kteří se jednou za rok jedou válet na Hurghadu nebo na Krétu, pak přínos této dotace je více než spekulativní.

V.N.

Incoming v této části nemá šanci. Apropos , co je na Ostravsku tak zajímavého , že by to přitahovalo velké množství turistů z Evropy. Ostrava není Split , Dubrovnik nebo Catania .

petr766

Přesně tak, kdo chce do Polska, nepoletí na Mošnov a kdo chce levně na výlet do ČR, tak poletí v 99% stejně do Prahy.

jal

Co je tak zajímavého v Katovicích?
Jinak čísla hovoří, že něco se v MS kraji najít dá.
https://www.msk.cz/cz/rozvoj_kraje/navstevnost-moravskoslezskeho-kraje-lame-rekordy-126092/
Ano, ti zblízka nevyužijí letiště.

Kubrt

Kvuli Pustevnám fakt nikdo do Ostravy letadlem nepoletí. V Katovicích se nějaký turistický incoming taky nedá čekat, ale nejen Katovicím, ale obecně polské letecké dopravě hraje do karet fakt, že Poláci jsou mnohem víc „do světa“ než Češi. Historicky emigrace za oceán, dnes práce v západních zemích EU – to generuje cesovní ruch, který u nás samozřejmě taky typově je, ale v menší míře.

jal

Kvůli Pustevnám určitě ne, možná ani kvůli DOV atd.
Ale jednou týdně (případně větší interval, by něco, co by (s přestupem spojilo Soul) a třeba Dubaj, by mohlo být zajímavé.
„Lázním Darkov na Karvinsku se opět daří. Růst tržeb táhnou mimojiné klienti z arabských zemí.“

Více na https://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/probuzeni-lazni-darkov-rust-trzeb-tahnou-i-klienti-z-arabskych-zemi-1339155

Kubrt

Já když někam cestuju letecky, tak hledám spojení na dny, kdy tam potřebuju být, maximálně +- 1 den, na linku s týdenním intervalem moc lidí nenalákáte. OK, kdybych jel na měsíc do lázní, tak možná bych ten týdení interval kousnul, ale – bohatí klienti z arabských zemí – takže v průběhu roku se tam protočí tak 10 Alžířanů, 20 Egypťanů, 15 Jordánců, 40 lidi z různých emirátů kolem Zálivu – to fakt na linku není, sorry.

dopravak

Ale tady se o žádné týdenní lince do zálivu nejedná, ale o obnovení pravidelného spojení s nějakým HUBem, aby se dalo s jedním přestupem dostat více méně kamkoliv. Pokud chcete mít v regionu nějaké lepší pozice, tak to bez pořádného leteckého spojení nejde.
Dlouhé roky se do Prahy uživila linka s českých aeroklubem do Prahy. Za poměrně vysoké ceny, bez pořádného codeshare s minimem návazných letů. Pokud třeba LOT nabídne podobné ceny jako Katovice-Varšava, tak se linka obchodními i turistickými cestujícími úplně v pohodě naplní. To samé by platilo třeba v případě Lufthansy do Mnichova.

Kubrt

OK, napojení na nějaký hub bych chápal, ale jal navrhoval jednou týdně spojení „třeba do Dubaje“, což je dle mého názoru nesmsyl.

dopravak

Spojení jednou týdně je blbost. Linka do Prahy fungovala velice dobře, ale bohužel vytíženost neustále klesala, až se aeroklub rozhodl vrátit ATR, takže nebylo čím létat. Ukončení linky ale nebylo způsobeno nezájmem cestujících jako takovým, ale naprosto tristní nabídkou návazných letů v Praze spojených s neskutečně drahými letenkami. Oproti ČSA má třeba LOT ve Varšavě řádově větší nabídku návazných letů. Pokud použije pro linku do Mošnova podobnou cenovou politiku, tak se naplní v pohodě 4 rotace denně.

Jen tak

spojení „jednou týdně njěkam“ je nesmysl.

Apex

Obávám se, že nemohu souhlasit s tezí, ze letiště je obchodní firma mající za úkol vytvářet zisk. Primárně jde totiž o veřejnou dopravní infrastrukturu, což bylo dlouhá léta akceptováno v Evropě i na úrovni EU a je tomu dodnes ve většině zemí na světě (např. v USA jsou všechna významná mezinárodní letiště veřejná, což může být pro někoho překvapení). Je snad nádraží, ať už vlakové nebo autobusové, také obchodní firmou? Asi by nikoho nenapadlo chtít, aby na sebe nádraží vydělalo…. Bohužel, u letišť došlo k nešťastnému a dle mého názoru i chybnému soudnímu rozhodnutí ve věci Aéroports de Paris12. 12.… Číst vice »

jal

Když si článek přečtu, tak vidím, že „Firma snížila ztrátu na 8,2 milionu korun při tržbách 193 milionů korun.“
Kdežto informace, že „kraj se rozhodl zvýšit základní jmění Letiště Ostrava o 55 milionů korun“. znamená něco jiného.

Článek jako obvykle o Mošnovu pojat poněkud tendenčně, už jen zavádějícím titulkem.

Když se podobně o snížení ztráty psalo třeba o Leo expresu, bylo to málem v superlativech. 🙂

jal

Na první pohled evokuje něco jiného, než kdyby zněl „Letiště snížilo ztrátu, kraj navýší jmění o dalších 55 milionů.“

dopravak

Nezlobte se, ale on ten titulek opravdu trochu zavádějící je. Na první pohled to může vypadat, že kraj dosypává ztrátu 55 mil., což není pravda. Ztráta není nic příjemného, ale 4,2% oproti ztrátám některých vlakových dopravců opravdu nic tragického není. Každé letište negeneruje zisky jako Frankfurt, ale to neznamená, že není pro obsluhu regionu potřeba.

dopravak

Jenomže tady je potřeba uvědomit si roli kraje. tady se nerozhoduje o stavbě na zelené louce, ale o tom, co s již postaveným letištěm, do kterého se od jeho stavby nainvestovalo opravdu hodně peněz. Potenciál letiště tady evidentně je – dle http://www.airport-ostrava.cz/cz/page-spadova-oblast/ žije hodinu od letiště bezmála 3 mil lidí, dvě hodiny od letiště již 8,7 mil.. Spádová oblast je tak větší než Praha s okolím. Kraj udělal v minulosti spoustu chyb, do toho provoz výrazně ovlivnila neschopnost ČSA. Přesto je na letiště navázáno mnoho klíčových firem v kraji. Dovolím si tvrdit, že takové Brose by svůj největší závod v… Číst vice »

Permonik

Jen doplnim. Brose sídli v Kopřivnici, nikoliv v Mošnově. A montažní dělník mi nepřijde jako kvalifikováná prácovní síla, ovšem letecký mechanik už ano.

dopravak

Ale musíte se podívat jaké linky a z jakých důvodů se zrušily. Dubaj jednou týdně se smartwings? Bez návazných spojení. To se nedivím. Fungující linka na Prahu z důvodu neschopnosti českého aeroklubu?

dopravak

Jenomže vy se na začátku točíte v kruhu. Nejsou lety, nejsou cestující, nejsou cestující, nejsou lety. Vy musíte letiště tzv, rozlétat, u čehož se udělalo spousta chyb – malá frekvence letů s obskurními společnostmi. Totální neschopnost ČSA apod. ČSA tak na jednu stranu nabízely služby síťového dopravce a zároveň tím ale blokovaly vstup dopravce jiného. Jenomže peníze za rozlétání se dříve použily na jiné věci. Ty tolik opěvované Katovice museli Poláci rovněž rozlétat za pomocí dotací. Takže ještě jednou zopakuju. Kraj se nerozhoduje, jestli letiště postaví na zelené louce. To letiště tam stojí včetně plnohodnotného vybavení s miliardami nainvestovaných prostředků.… Číst vice »

dopravak

AMS a HEL opravdu nebylo nic rozumného.Vedení kraje/letiště neznám, nemůžu soudit. Každopádně ty tolik opěvované Katovice opravdu nejsou zas takové terno. Já odtamtud létám pravidelně a tak ze dvou třetin letů je to stejně s přestupem, případně je potřeba dojet kus v cílové destinaci. Z Ostravy hodinu a čtvrt, budiž. Ale co ostatní části kraje? Z Olomouce je to už 2h, 200km, i tak je v KTW olomouckých a zlínských značek hodně. Proč tahat tolik lidí takový kus cesty a dávat vydělat Polákům, když máme kompletní letiště doma? Slyším zde neustálou kritiku, jak jsou peníze do rozlétání zbytečné, ale od… Číst vice »

dopravak

Situace s MAXy je zámá, tu asi nemá smysl rozebírat. Pořád jsem se ale nedozvěděl, co tedy má kraj s letištěm dělat. To vše za situace, kdy firmy volají po lepším spojení se světem.

dopravak

Nechat řídit lidmi, kteří tomu rozumí. – ano, jednoznačně.
Prodat letiště kraj ze zákona NESMÍ.
Jak je to s pronájmem nevím. I kdyby, tak komu? Zbrojaři Strnadovi s napojením na kdo ví koho?
Letiště je stejně jako nádraží, silnice a železnice prostě strategická infrastruktura, kterou velice těžko může provozovat někdo jiný, než stát. Nádraží jsou taky „ve ztrátě“ a uvažuje snad hned někdo o jejich prodeji? Pronájem hlaváku v Praze taky mimochodem dobře ilustruje úskalí takového „jednoduchého“ řešení.
Uznávám, že situace je tady obtížná, ale populistické řeči – „zbytečné-zavřít“ tady k cíli opravdu nevedou.

dopravak

Ohledně řízení máte jednoznačně pravdu. Já tamní situaci neznám a tak ji ani nechci příliš komentovat. To, že kraj prodat letiště nesmí popisoval někde náměstek Unucka. Já ale popisuji čistě technicky potenciál letiště a jeho potřebnost pro další rozvoj kraje. A zejména to, že tolik opěvované Katovice jsou jistě fajn (věřte, že to tam znám dobře), ale pořád je to relativně malé. Dobrá alternativa, ale to je tak všechno. Nejbližší velké letiště lze opravdu brát až Vídeň a Prahu, což je pro 2 mil. obyvatel přece jenom trochu z ruky. Takže za mě je jednoznačně přínosné rozlétat jeden dva velké… Číst vice »

Apex

V Ostravě nepochybně vrší spoustu chyb již od doby hejtmana Tošenovského, bez ohledu na politické vedení kraje. Ale již jednou jsem se ptal, proč je proboha nutné tak vehementně propagovat létání z letišť v cizině. A jaké je tedy řešení? Zavřeme regionální letiště a rozparcelujeme je? Nebo jaké je řešení? A mimo jiné si tímto podkopáváme rozvoj civilního letectví u nás, což bohužel platí dlouhodobě. Proč většinou fungují polská regionální letiště? Ano, mají mnohem větší trh a poptávku, ale je třeba vidět, že v letech 2007-2014 nasypalo Polsko do letišť 7 miliard EUR z dotačních programů. U nás byla regionální… Číst vice »

Daniel Novák

Apex: Proč propagovat létání z ciziny? Protože se regionální letiště se u nás jednoduše neuživí a navzdory odstrašujícím příkladům OSR, BRQ, KLV nebo PED obsese letišti bez zájmu aerolinek pokračuje a miliardy oknem vyhazují v ČB. Vvzhledem k geografické blízkosti letišť jako KTW, LNZ nebo BTS popř. VIE je rozumné a logické využívat cizí existující a fungující infrastrukturu resp. síť linek. To by ostatně měla být i výhoda Schengenu: podobně jako Weeze je letiště pro východní Nizozemsko, tak KTW je letiště pro Ostravu a okolí. Ostatně samy aerolinky v OSR potenciál evidentně nevidí, jinak by tam už dávno létaly. Dáno… Číst vice »

Daniel Novák

Když se trochu detailněji podíváte na to, co web ostravského vydává za „spádovou oblast“, tak zjistíte, že ty miliony obyvatel, kterými tady šermujete, existují opravdu jen na mapce, která zcela ignoruje již existující letiště a jejich spádové oblasti. V reálu má Brno blíže do Vídně i Bratislavy, na celé Polsko můžete zapomenout protože KTW a KRK. Z Trenčína je to blíže do BTS, atd. atp.

dopravak

Je to zjednodušené zobrazení, ale ti lidé tam evidentně jsou. Spojení do Mošnova je ze všech stran po dálnici velice kvalitní. To, že někdo bydlí v Olomouci neznamená, že musí lítat pouze a jenom z Brna, ale rozhodne se podle aktuální nabídky. Na Polsko rozhodně zapomenout nemůžete. Linka do Londýna je tak z poloviny zaplněna Poláky. Jak je to možné? Pokud je někdo z Bialska, Rybnika, Cieszyna…, tak je to prostě do Mošnova blíže.

Apex

Pane Sůro, vzhledem k tomu, že se problematikou dlouhodobě zabývate, tak mě váš argument o tom, že se letiště nevydělá ani malé investice, dost překvapuje. Myslím, že velmi dobře znáte data na celoevropské úrovni a tak musíte dobře vědět, že u drtivé většiny letišť do cca 500000 cestujicich je to zcela běžná věc, tato letiště jsou považována za úspěšná, když pokryjí provozní náklady. Tento fakt je všeobecně akceptován a i proto byla na úrovni EU schválena pravidla, kdy veřejní vlastníci takových letišť (regiony, municipality nebo státy) jsou oprávněni financovat investice do infrastruktury z veřejných prostředků a přitom to neni považováno… Číst vice »