Letiště Ostrava odbavilo v první polovině roku 72 tisíc cestujících, snížilo ztrátu

Bombardier Q400 společnosti LOT Polish Airlines. Foto: LKMT SpottersBombardier Q400 společnosti LOT Polish Airlines. Foto: LKMT Spotters

Na podzim začne na mošnovském letišti budování cargo terminálu.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ales

Mam v planu letet 28.7.z Ostravy do Rzesowa, tak dam vedet, jaka byla obsazenost

nadya

Díky za tip. O tomhle městě jsem nevěděla a ještě k tomu tam mají i letiště..Určitě dejte vědět. Jednou když jsem se zajela se na letadlo omrknout, tak vystupovalo 40 lidí.

Zdeněk Jakl

Rzeszów je sice provinční město v nepříliš bohaté oblasti na východě Polska, ale není tomu tak dávno, co odsud létala pravidelná přímá linka LOTu do New Yorku.

Ales

Myslim, ze to bude bida ta obsazenost, ale necham se prekvapit. Letenka Ostrava-Varsava-Rzesow koupena vcera, stala 51 eur, tedy tyden pred odletem.

Petr Z.

A jak je na tom vytíženost linky do Varšavy? Doufám, že si na ni lidi trochu zvykli.

Petr

Na zimní letový řád není v prodeji. Zvyk je železná košile a další linka z Ostravy nedostatečně využívána.

nadya

Zimní letový řád je v prodeji. Koukám, že v nabídce je i rok 2023 – jaro, léto/.

Petr

Ať se dívám, jak se dívám přímo na stránkách LOT, v prodeji letenky na zimu nevidím. :-O

David

Ted jsem si naklikal letenku na leden i na kveten 2023.

nadya

tak něco děláte špatně. Normálně to vyjíždí. Dejte tam Warsaw a vyjede to.

Petr

A kde prosím? Jsem přímo na stránkách Lot. Dostupné jsou lety až po zimním letovém řádu a to 26. 3. 2023

nadya

Tak máte pravdu, už to nevyjíždí. Je to do konce října. A pak od toho konce března 2023.

nadya

Využila jsem letos Ostrava-Varšava–Ljubljana a pak dále Piran. Bylo to super. Úsek Ostrava-Varšava 37lidí, zpět 25. Ještě mám v plánu Ostrava-Varšava-Gdaňsk. Snad bude linka i další rok. Ceny jsou o.k.

Apex

No, po pravdě, to je dost bída….za předpokladu, že se obecně load factor pohybuje kolem 50% a méně, tak se obávám, že to dlouhodobě nebude udržitelné bez ohledu na dotaci, kterou společnost dostává

nadya

tak snad se udrží aspoň na dva roky jako Bergamo.. Mám už naplánované další cesty, tak toho využít.

Apex

Let z OSR do WAW stojí cca 136000 Kč (resp. 272000 na celou rotaci WAW-OSR-WAW). Kraj aktuálně přispívá na jeden let cca 22000 Kč. To vychází, že minimálně by měl cestující zaplatit nějakých 3800 Kč za zpáteční letenku, pokud by letadlo bylo zcela plné. Vzhledem k obsazenosti to pak chce 2x tolik…

Ondřej

Titulek a perex mě pobavily…lehce to implikuje, že ten cargo terminál budou stavět ti cestující 😀

Ondřej

Proč to redakce opravila? Vždyť to bylo vtipné a čtenáři mají právo se pobavit 🙂

Pavel

Pro zajímavost statistika počtu cestujících sousedního letiště v Katowicích: https://www.katowice-airport.com/en/our-airport/statistics/monthly-statistics. Za samotný měsíc červen 550 tisíc.

Air Traveller

relevance katovic k ostrave je asi jako relevance mnichova ku praze…

nulová.

Pavel

Až na to, že většina Ostraváků létajících letadlem létá právě z Katowic.

Air Traveller

a jaký to má smysl na relevanci katovic ku ostravě?

proimnte, ale to je stejna analogie, jako kdybych se snažil spojit letiste čáslav z prahou a odůvodnil to tím, že relevance čáslavi ku praze je daná tím, že 80% lidí z čáslavi létá právě z Prahy.

Pavel

V Čáslavi je civilní letiště s pravidelnou a charterovou dopravou? Myslím, že irelevantní je právě tento váš „argument“.

Air Traveller

ano .. prave proto se vam snazim demonstrovat nesmyslnost vyvozovani jakekoli relevance podle toho, ze odenkud nekam nekdo leta.

a ostrava a katovice nemaji v tomto ohledu vubec zadnou vzajemnou relevanci.

napovím vám .. z katovic léta obecne více lidí (a spádová oblast taky bude větší) .. roli hraje i to, že poláci jsou roztahani všude možně.

takže je přirozené, že nízkonákladovky létají zrovna odtamtud.

No a tak je jasné, že ostraváci létají odtamtud – protože je tam více letů a větší výběr.

kdyby ostrava byla kdovíjaký trhák, tak věř, že ty společnosti budou lítat i odtamtud.

Black

Rád bych diskutujícím připomenul to, na co se dávno zapomnělo. Že před lety byly Katowice i Ostrava na stejné startovní čáře. A údajně tehdy politiik našeho kraje E. Tošenovský byl nesmiřitelným bojovníkem proti nízkonákladovkám (jak jsem koupil, tak předávám). A tak to dopadlo, jak všichni vidíme. Další díl viny mají ČD – dostat se na letiště vlakem z jižního směru jednoduše nelze i když u Sedlnic je kolejový triangl. Ale vlaky po něm ve směru od Příbora ( a tím i Kopřivnice, Štramberku, Val. Mezu atd.) nejezdí.

Air Traveller

a ja se, uz po nekolikate, ptam… jak ti politici v te ostrave tem lowcostum zabranili do te ostravy litat?

tohle ostravaci opakuji porad do kolecka, ale kdyz se jich zeptate “jak”, nikdy se odpovedi nedockam.

poprve jsem to slysel (a na zpusob se ptal) uz asi takmpred patnacti lety.

jedina odpoved, ale stale dosti nekonkertni odpoved zaznela nedavno v jedne diskusi tady – ze snad mozna teoreticky jim (lowcostum) nedali dotace.

pokud by to tak bylo, je to spravne. ale ani tohle doted nikdo z radoby expertu nebyl schopen potvrdit.

Black

Odpověď je jednoduchá a dal mi ji emailem na můj dotaz před rokem zástupce hejtmana MSK ing. Unucka: Poláci nabídli nízkonákladovkám významné úlevy a dotace, což naše legislativa nepřipouští.

Apex

Dobře, tak já vám to potvrdím. Pan Tošenovský a následně pan Lukša zastávali veřejně názor, že low cost dopravci z kraje chtějí tahat peníze a že nezajistí propojení do hubů a tím to pro region není zajímavé. Nutno dodat, že to bylo v době, kdy pravidelně létalo ČSA, nějakou dobu i Air Ostrava a to u hlediska poptávky po létání z regionu vlastně postačovalo. Jistě, z dnešního pohledu to bylo hloupé a krátkozraké, ale v té době asi nebylo úplně možné odhadnout, kam se letecká doprava a low cost segment posune. Čímž je ani málo neomlouvám. Na druhou stranu si… Číst vice »

Air Traveller

myslel jsem si , že to tak bylo… a naprosto s Vámi souhlasím. ve všech bodech.

díky.

Permonik

Neni to vina ČD. Tady se řeši co je lepší bus nebo vlak. Kraj to řeši jako sitovost, kdy jden prostředek doplňuje druhý. Jižní směr je aktualně suplovan autobusy (hold někdy je potřeba vystoupit u Sitty).

JInak směr vlaku od Příbora se má do budoucna řešit hybridní jednotkami. Lepší akcelerace, bez nutnosti drátovat do Kopřivnice.

Pavel

Kdyby Tošenovský nebyl v minulosti tak extrémně proti lowcost aerolinkám, tak by se role vyměnily…bohužel je to historie a co by kdyby… Katowice dostaly před cca 20 lety dárek, který se neodmítá…

PetrD

Asi těžko když jsou Katovice 4x větší aglomerace

Jiří Kocurek

Někteří mají utkvělou představu že Slezské vojvodství mající 4,5 milionu obyvatel bude jezdit do Ostravy na letiště. A pražané budou létat z Pardubic, stačí zavést přímé vlaky a letiště přejmenovat na Praha-Východ.

Air Traveller

a znovu … JAK branil tosenovskym lowcostum litat do ostravy?

vy jste opravdu tak naivni, ze verite kazdemu nesmyslu, co nejaky pindal namluvil v hospode?

Black

Odpověď, viz můj text výše.

Air Traveller

a znovu … JAK branil tosenovskym lowcostum litat do ostravy?

vy jste opravdu tak naivni, ze verite kazdemu nesmyslu, co nejaky pindal namluvil v hospode?

jinak .. ne, tezko by ostrava byla na miste katovic. kostky ohledne tohoto byly davno vrzeny. tim, o jak velke aglomerace jde.

nebo vy si snad myslite, ze kdyby vyla situace takova, ze v karlovych varech bylo v devadesatych letech letiste (a v praze ho postavili az v roce 2000) , tak by ted cela praha jezdila na letiste do karlovych varu a na prazskym letisti by letadla dve letadla tydne?

Black

Odpověď, viz můj text výše – informace ing. Unucky.

Black

P. S. Klidně se ptejte pořád dokola na totéž, ale jednodušší bude zeptat se na MSK. Vedl jsem s ing. Unuckou několik diskusí a jde o velmi ochotného člověka. Na Váš dotaz stoprocentně odpoví.

Tomáš Opava

Vyhoďte už toho osla odsud prosím.

MartinS.

Když statistika, tak statistika… Hornoslezská metropolitní oblast je metropolitní oblast na jihu Polska a severovýchodu Česka. Centry jsou Katowice a Ostrava. Žije v ní asi 5 milionů obyvatel – z toho 1 milion v Česku (Ostravská metropolitní oblast) a asi 4 miliony v Polsku (Katovická konurbace, Rybnický uhelný okruh). Metropolitní oblast se rozkládá na území 5 400 km², s 4 500 km² (83,33 %) v Polsku a 900 km² (16,67 %) v Česku. Více než 50 % Poláků je ochotno stěhovat se za prací do jiné členské země EU. V případě ČR jde o méně než 30%. V zahraničí podle… Číst vice »

Black

Ano, souhlas, to je celkem logické. Jenže přes tuto statistiku mohla být situace přece jen lepší, kdyby se poslanci z MSK a politici snažili o změnu někdejší legislativy. Asi ale sledovali jiné cíle.

Air Traveller

jaká legislativa proboha? ona nějaká legislativa neumožnovala lítat ryanairu do ostravy?

Black

Není to snad dost jasné? Finanční pobídky v Polsku představovaly pro nízkonákladovky zvýhodnění oproti nám. Co na tom není k pochopení, když užívání Katowického letiště bylo v konečném důsledku, po započtení pobídek a úlev, za nižší náklady, než u nás?

Air Traveller

takze tvrdite, ze ten “boj” tosenovskyho proti lowcostum spocival v tom, ze jim nedal dotace?

pak je vsechno v nejlepsim poradku.

Air Traveller

tak ale to je zcela v poradku.

Majkl

Pokud si dobře pamatuji tak prý dle slov tehdejších politiku legislativa neumožňovala dotovat nové linky. V Polsku to šlo a proto wizz rozlital KTW a ne OSR, přitom prý se zajímal i o OSR. Další věc poplatky za odlétající cestující, to byl a ještě je markantní rozdíl, v OSR chtěli v té době 400 Kč/pax, v KTW to bylo 5 PLN. Politici a zřejmě i vedení letiště nechtěli slyšet o žádných slevách u tohoto poplatku, ptz by se muselo letiště dotovat. Co nešlo u nás, to úplně v pohodě jde v Polsku a proto to dopadlo jak to dopadlo, my… Číst vice »

Black

A zapoměl jsem na další fakt. Ti Češi, kteří létají z Katowic, jsou přirozeně mimo Vaši statistiku, přesto létají z Katowic.

MartinS.

To přece nebyla statistika cestujících, ale potenciál pro dané letiště. A logicky, cestující potom využívají to letiště, které má lepší nabídku spojů. Takže ano, protože měly Katowice lepší podmínky pro rozvoj, stáhnou i cestující z ČR.

Black

Ono bude ve hře více faktorů. Stačí se podívat do katalogů cestovek. Stejná cestovka, stejná destinace ve stejnou dobu, ale při odletu z OVA o 1000 Kč dráž než z PHA (mnou zjištěný údaj před 2 lety, teď nevím).

Pavel

„Tošenovský“ je zjednodušené pojmenování tehdejšího vedení kraje. Negativní postoj kraje k low-costům kdysi médiím vysvětloval Tošenovského náměstek Pavol Lukša: https://ct24.ceskatelevize.cz/archiv/1192830-ostravske-letiste-v-krizi. Doslova řekl „„My jsme nechtěli podporovat nízkonákladovou přepravu, protože by to kraj stálo hodně peněz,.“

Black

Díky za odkaz. Jsem v tomto směru patriot a tak mne vývoj ostravského letiště mrzí. Asi to ještě více zhorší eko neziskovky usilující o snížení letecké přeprav, ne li o úplné zrušení.

Air Traveller

coz je ale legitimni duvod. opravdu si myslite, ze dotace letecke dopravy je to prave orechove?

MartinS.

Myslím, že v Brně by o tom mohli vyprávět a v Ostravě vlastně také…

MartinS.

To má bohužel také logiku. Pokud aerolinka (typicky SmartWings) bázuje letadlo v PRG, má šanci ho denně otočit třeba 4x. Je otázkou, zda má OSR takový potenciál a nebo v OSR umístěná letadla více stojí na zemi. Navíc, ta letadla myslím občas musí do PRG, kde má QS zázemí, takže prázdné přelety. A to vše si nechá aerolinka zaplatit a to zvedá cenu.

Pavel

A co teprve polská ck a odlet z KTW. I dokonce Smart Wings mají v KTW nižší ceny za letenky než z OSR ….

Ales

Uplne normalni. Ostrava je maly trh a vetsinou, kde je maly trh a zadna konkurence, budou ceny vyssi, nez v KTW, KRK nebo jinde na vetsich letistich. To je snad normalni a neni duvod proc se nad tim pozastavovat. Jestli Vam to vadi, tak budete muset popojet nekam jinam. Ale clovek si to musi spocitat, jestli opravdu usetri tolik, ze mu to stoji za to.

Air Traveller

a co je na tom divneho?

Jméno

Divného je na tom to, že se neustále a únavně ptáte jak šestileté děcko. Času máte evidentně dost, tak si najděte odpovědi přes Google sám.

Air Traveller

A proč bych se nezeptal … nebo kdyby se někdo podivoval nad tím, že nebe je modré, by jste se nezeptal, co je na tom zarážejícího?

Jméno

Vy jste se nezeptal, vy se ptáte opakovaně na stejnou věc. Přesně jako rozežraný fracek, kterému o odpověď vůbec nejde.