Letiště České Budějovice zahajuje první úplnou sezonu, nabídne šest destinací
Letadlo Smartwings přistává na letišti v Českých Budějovicích. Pramen: JLČB
Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba předpověděl, že letiště letos odbaví 70 000–80 000 cestujících.
Letiste v nejlepším případě udela za rok 2denni výkon letiště Praha. Pro Jihočeský kraj to musi byt silne ztratovy podnik a pomník hejtmana.
Pane Pavle, to je pořád dokola, to tady 1000x , že je to ztrátové, ale my jsme rádi, když je to méně ztrátové, než aby se tam třeba nedělo vůbec nic.
Také váš pojem silně ztrátové, ono je to cca 0.2% rozpočtu, časem se to může zlepšit na 0.1% krajského rozpočtu a pak v delším horizontu se to může blížit nule. Ano zřejmě pro vaše osobní konto by to bylo sině ztrátové.
Let TVS2672 České Budějovice – Antalya je na FR24 v tomto okamžiku #1 Worldwide!
Zajímavé že letiště údajně uživí roční počet cestujících který např. ve Frankfurtu odbaví za půl dne…
Neuzivi, jsou to lzi, takovou polotickou ostudu si nemohou dovolit.
Možnosti nakládání s letištěm velmi dobře popsal ve svém příspěvku pan Marťas, to není třeba rozvíjet. Sarkasmus a ironie je mi vlastní, takže si nemohu dovolit kritizovat autory některých štiplavých komentářů. Chtěl bych ale na příkladech uvést, že vše potřebuje určitý čas náběhu. – Pro ilustraci si můžeme vzít letiště v Mošnově, v jakém stavu bylo před 10 lety a jak funguje dnes. Jedná se o velký skok, článků k tomu je na internetu dostatek. – Do nově vybudované železniční spojení (2013-15) na letiště v Mošnově by se také dalo strefovat. V roce 2015 tam trvala cesta vlakem z Přerova… Číst vice »
Letiste se ma stavet tam, kde existuje potencionalni poptavka a ne tvorit ho tam, kde poptavka neexistuje a umele ji tvorit 3 mesice v roce charterama k mori.
To letiště se nestavělo, bylo postavené, jedno z největších vojenských letišť v ČSSR. Ale celá armáda byla z Budějovic odsunuta. Vedle toho letiště je tam postaveno ještě nejméně 50 vojenských objektů, ale zřejmě více.
Myslíte ten Mošnově, který měl o parník lepší výchozí pozici než Katowice Pyrzovice? Dnešní situaci asi nemusím zmiňovat, že?
Katowice a Ostravsko tvoří jednu z největších aglomerací v Evropě, jenže na polské straně jsou 4 mil. obyv. a ostravská aglomerace má jen jeden.
Skvělé zprávy! Po nedávných oznámených nových letech do Prahy, další úspěch českého regionálního letiště.
Myslite, ze ta Jednota tam taky jede na dotace? Protoze 250 kolemjdoucich denne, to nevypada na vejvar…
By ji mohli mít i jako pojízdný autobus a mimo těch pár lety by byla v okolních obcích a vozila by čerstvé pečivo
Pak je otázkou, zda by komerční pojízdné prodejny nemusely ustoupit od vyzobávání rozinek dotovanému řetezci. … jen takový nápad.
250 rohlíků plněných vlašákem 🙂
250 lidi je na jednotu dobrý, to u nás na vesnici za den nemáme asi ani náhodou a to ještě ne všichni „nakupují“ potraviny.
No jo on psal kolemjdoucích ne kupujících…😀
Presne. Ale tak je to premiovy segment cestujicich, že…ti na nejakou korunu nehledi.
Prémiový segment 🙂 Ale jo na dovolenou se letí až po prémiích 🙂
Nebo na půjčku od banky.
Normálně si zažádají o dotaci na malé prodejny. A kraj jim dá dotaci. Peněz všude je tolik, že neví co s tím. Vůbec nechápu proč zvyšují třeba daň z nemovitosti, protože teď bude v systému ještě více peněz a nebude to za co utratit… 😀
Dan z nemovitostí by se měla ještě nejméně zdesetinasobit. Jinak budeme mít napořád šíleně pokřivený trh a nesmyslné pořizovací ceny.
Z Budějc by měla létat ještě CK Alexandria (1X do Burgasu). A lety pro DER Touristik obslouží do Antalye Corendon a do Burgasu Fly Lili (dle rezervačního systému).
Zdravím, jen doplník, že do Bulharska máme chartery Čedoku též s Fly Lili, a budeme využívat do Turecka i Freebird Airlines.
S Fischerem a Eximem by se mělo létat do Turecka (Antalye) s Corendonem a do Bulharska také s Fly Lili. + Bude ještě 1 X týdně létat CK Alexandria (se Smartwings) do Burgasu
A nakoupili tedy tu novou techniku, aby ten nárůst zvládli (rentgeny,…), jak se o tom zde psalo v zimě? 🙂
hlavně jestli už taky založili odbory. Aby nemuseli používat odborovou organizaci z KV…
Ten údaj o 80000 cestujících je někdy z počátku tisíciletí, to byla trošku jiná doba i z hlediska nákladů… Jen se obávám, že číslo nebylo nikdy revidováno a stále se k němu v kraji upínají. Stávající předpoklad letošních výkonů, kdybychom vzdali do úvahy tu lepší variantu, přinese 40000 cestujících na odletu, tj. platících. Nárůst výkonů bude znamenat i nárůst nákladů, ale řekněme, že to pokryjí z výnosů general aviation, tak aby vydělali tak, že by nemuseli dostat dotaci, museli by z každého cestujícího mít výnos 2500 Kč. To není reálné. Myslím, že jsou schopni se dostat někam kolem 500-600 Kč,… Číst vice »
Veřejná doprava se běžně dotuje
Letecká z Českých Budějovic? No povídejte, do Prahy? Nebo do nějakého velkého evropského hubu?
Pak nemají na úzkokolejku! Hanba!
Nějaká souvislost?
obě to jsou černé díry…
Já bych to viděl tak, že oba projekty se od sebe znatelně odlišují.
JSA je na začátku svého rozvoje a bude sloužit zvětšujícímu se počtu cestujících z okolí a firem podnikajících na jeho území.
Naproti tomu JHÚ už má, díky veleschopnému managementu, který ji přivedl k insolvenci, zřejmě svá nejlepší léta za sebou a pokud se nestane nějaký zázrak, vznikne z toho v další etapě dobrá cyklostezka. Vše navíc závisí na rozhodnutí, zda 31.5. soudce prodlouží lhůtu na předložení reorganizačního plánu, či nikoliv.
Asi ten údaj 80 000 cestujících bude pravdivý, protože kolem 80% letů už je vyprodáno.
Údaj 80000, který komentuji, se týkal ale něčeho jiného (cit.: vedení letiště dříve uvádělo, že k uživení letiště potřebuje alespoň 80 000 cestujících ročně.). Já nepochybuji, že se to prodává, ono to i dává smysl, při počtu obyvatel kraje. Jen jsem poukazoval na to, že argument o 80000 cestujících, kdy se letiště uživí, nemůže platit při stávajících nákladech a reálně dosažitelných výnosech z charterového provozu.
A ví se kolik už celkem do tohoto projektu za ta léta napumpoval Jihočeský kraj?
Nejzajímavější na tom je, že peníze do toho pumpuje hejtman zastupující konzervativní stranu, která obvykle bojuje proti dotacím co se dá.
A také je zvlášní, že provozovatelům výletní dopravy na kolejích nevadí dotování výletních letadel a letiště pro ně, ale za terč si bere silnice užívané pro denní obživu a častokrát i pro docházku na vlak.
Některé kraje to mají tak, že bez ohledu na stranické tričko jsou projekty, kde se otázka dotací neřeší…
Ono spíš co byste dělal Vy, kdybyste se dostal do vedení, kde bývalé vedení kraje si řeklo, že postaví nesmyslné letiště? V tomhle případě jsou dle mě 2 možnosti, ale třeba doplníte.
1) Kompletně odepsat letiště a uzavřít.
2) Zkusit to rozlétat, aby aspoň provozně bylo plus mínus na nule a když se to povede (třeba i s výdělkem…haha ), provozovat, když nepovede jsou dvě podmožnosti:
a) zavřete po nějaké době – třeba v případě potřeby velké investice do vybavení
b) provozujete letiště jak jantar dál a vrážíte do něj stamiliony i přes velké ztráty a nutnosti dalších investic
1 je správně.
Zkusit to rozlétat za 2 miliardy a k tomu 100 mega ročně minimálně na provoz? Takže zkusit říkáte? To zní jako byznys model, který je odsouzen k neúspěchu, neúspěchu za veřejné peníze…
Problém bodu 2 je v tom, že na tom všem bude trvale prodělávat pouze Jihočeský kraj a to rozhodně nikoho netrápí, už vůbec ne Kubu.
Trvale vydělávat budou naopak kmotři z Hluboké a s nimi propojení politici napříč politickým spektrem.
Zdravím z kraje, kde sice nemáme a nikdy nebudeme mít integrovanou dopravu, zato máme zbytečné letiště…
Rosatom-Kuba je velký příznivec velké koalice s Babišem.
Při vší té šílenosti se alespoň musí uznat, že se současnému zastupitelstvu kraje toho kostlivce ve skříni celkem daří přivést k obchodnímu životu, i když na ziskovost to stále nevypadá.
Tím obchodním životem myslíte páně Kubovu věštbu? Nechci tady být za škarohlída, ale úspěšnost obchodního života se posuzuje podle hospodářských výsledků na konci účetního období, nikoliv podle věštby a nadějí. Hospodářské výsledky zatím říkají že Josef Švejk International Airport je jedna velká černá díra… Takže uvidíme za rok jak věštba dopadla. Jen dodám, že úspěšný obchodní život = efektivní úspěšná a vytrvalá obchodní činnost, pokud něco takového v ČB provozují, třeba budou mít za rok čísla černá….
Nemyslím žádnou věštbu, ale to že se kupodivu podařilo přilákat alespoň nějaký provoz. Ještě trochu více než před rokem tam bylo mrtvo z hlediska dopravy cestujících.
Věští Kuba ne vy. A výsledky uvidíme příští rok.
Veškerá veřejná doprava se dotuje. Proč ne letiště v Budějovicích?
Letiště ja věc základní dopravní obslužnosti? 🙂 Čochtan lety jsou dopravou do práce, do školy, k lékaři? 100 mega ročně? Proč ne….
Za 100 mega ročně by mohli koupit JHMD. Celý. A druhý rok je opravit a třetí protáhnout do Litschau…
Jestliže já ze svých daní dotuji MHD, těm co jsou buď líní se dopravit do práce pěšky na kole, koloběžce, nebo si našli práci daleko od bydliště atd. Proč by mě nemohli ostatní i já sám sobě dotovat přímé lety 🙂 Třeba já jsem pro dotovaní ze svých daních letiště a zrušit všechny dotace na autobusy, vlaky apod.
Vy máte daně platit, o jejich rozdělování rozhoduje někdo jiný zpravidla ve veřejném zájmu obyvatel státu nebo jiné samosprávné jednotky státu. Až budou daňové asignace, tak si tady hulákejte co a komu platíte. Daně platíte do státního rozpočtu a tím to pro vás končí. Plníte příjmovou stranu, to je tak vše k tomu co a komu vy zrovna platíte.
Proč nezačít nějakou ZDO? V JČK je to všechno kromě vlaků děs.
Letiště není základní dopravní obslužnost, to opravdu nelze srovnávat s obslužností měst a vesnic. Navíc má letecká doprava docela schopnost si na sebe vydělat, tak proč dotovat něco co nemusí být dotované.
Ještě furt chřastí kostma. Pardubice jsou mezi 80 a 150 tisíci (horší/lepší rok) a výsledek je … takový jakýsi.
Pro kontext, 70-80 tisíc cestujících odbaví letiště Praha za dva dny.
Je to více než Karlovy Vary, což na druhou sezónu není úplně marné. Rozhodující bude, jestli se povede tyto výsledky za rok zlepšit.
V Budějovicích není velký prostor k rozvoji osobní dopravy. Ještě by bylo možné přivézt nějaké asijské turisty.
Pro kontext:
V roce 2000 odbavilo letiště v Mošnově u Ostravy 115 tisíc cestujících.
https://www.pribor.cz/cz/mosnov/letiste-leose-janacka-ostrava-mosnov/
Porovnávat čísla OSR z Covidem těžce zasaženého roku 2020 s plány Budějovic na rok 2024 dá jaký kontext?
Omlouvám se, nevšiml jsem si, že tam máte rok 2000. Na druhou stranu 24 let stará čísla jsou imho podobně relevantní jako ta Covidová…
Nic se neděje, je to jen přehlédnutí, stane se… Tím údajem z Mošnova, 24 let starým, jsem chtěl ilustrovat to, že někdy v minulosti byla i jiná větší letiště, která také neoplývala příliš silným provozem, ale v průběhu času se situace postupně rok od roku změnila k lepšímu. Letiště Mošnov je dnes atraktivní, zejména pro cargo. Tady někteří hrdinové kritizují/ zesměšňují hejtmana Kubu, který při nástupu do funkce řekl, že letiště rozlétá a udělal to. Na to, že se letos bude jednat o první úplnou sezónu, není nic k posmívání. Když byli za předchozích JČ vlád jiní hetmani, tak tito… Číst vice »
koncept rozvoje letišť by měl zahrnovat Prahu, Ostravu, Brno ostatnéí jsou pro Cargo a záložní
Všechno jsou to místa pro jihočechy k ničemu. Je rozdíl mít dovolenou o dva dny delší , když jedeme do Prahy. Nebo dva dny ušetřit a letět z Budějc
Protože do Prahy na letiště jedete jak dlouho? Šest hodin autem nebo deset vlakem?
Dva dny ušetřit… Tak dramatický rozdíl to není. Leda že by Švejk měl následovníky…