Letiště Bratislava odbavilo miliontého pasažéra, dominují charterové lety
Letiště Bratislava. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Segment pravidelných letů je stále oproti roku 2019 výrazně níže, a to o 30 procent.
Segment pravidelných letů je stále oproti roku 2019 výrazně níže, a to o 30 procent.
Lety do USA jsou jen marketingové proklamace, stejně jako řeči pana Kekétiho o úpravách infrastruktury, která přiláká nákladní dopravu z Asie. O tom se totiž mluví už minimálně 15 let a za tu dobu se v této věci nic neudělalo, naopak, letiště přišlo o certifikovanou kategorii 4E, kam spadají prakticky všechna nejběžnější dálková cargo letadla (747, 777, 330), takže jejich provoz je do BTS možný jen na výjimku, nikoliv pravidelně. A s poštou se o projektu terminálu mluví min. 6 let, o cargo terminálech se uvažuje již 20 let. Nové hangáry aktuálně není kde postavit, nejsou k dispozici plochy pro… Číst vice »
Pro Americany je valka na Ukrajine hned vedle Nemecka i PRG ma s timto problem, natoz SK ktere je “opravdu” vedle. Valka sice daleko, ale takto uvazuje vetsina americanu a radeji pojede na zapad Evropy.
Tak nějak. Nebylo v dobách války v Jugoslávii neobvyklé slyšet po sdělení: jsem z ČR – „to vás lituji, že máte v zemi válku“.
A taky o BTS hodně vypovídá to, že ta charterová linka bude mít mezipřistání v PRG. Z BTS by to letadlo nenaplnili.
Jsem zvedav jak tento plan Fischeru vyjde a jestli se to nakonec nahodou nezrusi a lidi do PRG autobusem.
Na letiště, kde najdeš jeden bufáč s plastovými židličkami a stolečky ála devadesátky, tam opravdu člověk nechce trávit čas.
Ano, většina určitě jezdí na letiště se pouze najíst a být tam celý den. 😉
Jj, jako v devadesátkach…hezky rizky s sebou a vodu si natočit na záchodě. Je to tak? Lidi máj být rádi, že vůbec můžou cestovat – holota jedna nevděčná.
Letiště není jen o tomhle. Chápu že lidé kteří letí s cestovkou toho moc na letišti nevyužijí ale jsou tady jiní kteří lítají dost a na letišti gastro provozovny a další služby berou jako nezbytnou součást.
To ale nikdo netvrdí (ikdyž spousta lidí tak cestuje, devadesátky nedevadesátky). Určitá vybavenost je určitě potřeba. Ale Lukas to napsal tak, jako že to je rozhodující pro výběr letiště. Není tam super restaurace, poletím z jiného letiště.
No, vzhledem k tomu jak se američani vysloveně hrnou do PRG (jedna sezónní linka asi mluví za vše) bych v Bratislavě doporučil trochu upravit očekávání. Docela by mě zajímalo jak se tehdy před covidem v Praze dařilo American a United.
Jestli si dobre vzpominam, tak AA chteli do PRG litat i z ORD. Ale pak prisel Covid. Pokud by se jim nedarilo, tak by nechteli pridavat dalsi destinaci – to je tedy jen moje domnenka.
Ono něco jiného je pracovat na letišti a vidět ty čísla a mít informace. Takže jak píše Walker AA měli dávat ORD a v příštím roce by mělo dojit k obnově dalších linek s Ameriky a Kanady ale vše nezáleží na poptávce. Ačkoli poptávka by byla a nejen do ORD, JFK to co létalo ale také do novych destinací. Bohužel jsou opožděné dodávky letadel nebo chybějící posádky a s tím letiště nic moc nezmůže. Jen tak pro představu nová linka China Airlines TPE – PRG se vyjednávala 15 let.
nechci byt moc velky negativista, ale oninjsou stejni snilci jako u nas v ceskych budejovicich.
z bratislavy linka do usa? to nekoho napadlo? a nebyl to zert?
by se meli snazit o denni linku do aspon jedne z destinaci jako CDG/AMS/FRA/MUC pripadne WAW … a ne vymyslet kraviny.
Sieťoví dopravcovia do BTS nemajú dôvod ísť (a je jedno či z USA alebo AMS), keď hneď vedľa je letisko cez ktoré už danú oblasť obsluhujú dostatočne.
Mají i nemají.
Provoz z vídně pro sítove dopravce je natolik silný (a počet slovenských pax není zas tak dramatický), že by je linka z BTS nějakým zásadnějším způsobem zazdila.
Budu parafrázovat názor z debat o regionálních letištích- proč mít letiště v Bratislavě, když kousek od ní je Vídeň a Brno? A pro jih je nejlepší Budapešť.
Někdo by jim to měl říct. Hlavně o Budapešti. : – )
Budapest a Brno uz jsou dost daleko, ale Viden je uplne v pohode. Autobus na letiste pod 1h za cenu 8-12€. Taxi za 50€ jeste rychleji. A kdyby postavili tech 5km zeleznicni trati mezi Petrzalkou a Wolfsthalem (ktera uz pred rokem 1945 existovala), tak by se dalo i primym vlakem (tezko rict za kolik). Podle me nema velky smysl, aby sitovi dopravci sli do Bratislavy.
výhledově se má v Dolním Rakousku stavět propojka vlaku mezi Bruck an der Leitha a Fischamendem, právě aby vlaky ze Slovenska a Maďarska mohly zastavovat na letišti… Tak ještě se toho dožít, protože toto v Rakousku prioritou opravdu není…
Do Wolfstalu sa nedá z Petržalky postaviť trať z BA. je tam D2 do Madarska.
Mozna uz i do Bratislavy dorazila takova vymozenost, jakou je nadjezd anebo podjezd.
Laickým okom s kalkulačkou a meračom vzdialenosti na Googla Maps si myslím, že by tam stúpanie na nadjazd ponad diaľnicu po historickej trase pozdĺž Bratskej vyšlo, akurát za cenu zachovania úrovňového križovania s Kopčianskou (ak by to bolo legislatívne možné). Ďalšou možnosťou by bola odbočka niekde medzi Nestom a Kittsee, ale to by už bolo celkom naokolo
Jo v Budapešti jsou low Costy, takže z toho jihu je to lepší než jet do Košic.
Kdyby v SK nejel mafiánský socialismus, tak mají rychlovlaky do Vídně přes letiště a to jejich letiště se může hodit pro low costy a cargo.
Jak tam může být to ,co popisujete, když jsme jim vládu záviděli? : – )
Naopak, kdyby tam byl diktátor, tak by rychlovlak byl minimálně na hranice postavený. V takových zemích se na NIMBY a ekoteroristy nehraje.
Ve Vídni 2 mil. (+dalších 900 tis. v aglomeraci), v Bratislavě 500 tis. (+dalších 200 tis. v aglomeraci). To už uživí i dvě letiště, nebo aspoň jedno pořádné a jedno low-cost.
Nezda se, ze by videnske letiste praskalo ve svech.
Až bude Bavorov (1600 obyvatel), co jsou Vodňany (7400 obyvatel) a České Budějovice půlmilionovým hlavním městem…
Protože Bratislava se nachází na území jiného, suverénního státu, se kterým můžou kdykoliv Rakušané a Maďaři jakkoliv vy…bat??
V EU je to jedno, ne? Je to podobné, jako byste tvrdil, že Č.Budějovice musí mít letiště, protože z Prahy s ním, jakožto s jiným krajem, mohou kdykoliv jakkoliv vy…bat.
: – )
To právě že není a pandemie COVIDU to jasně dokázala. Stačí aby se v jakýkoliv krizový okamžik jednotlivé státy rozhodly, že nějak omezí dopravu přes hranice a mohl by být problém se zásobováním. Ať se Vám to líbí nebo ne, tak letiště v Bratislavě pro Slovensko nějaký strategický význam má. Nehledě na to, jak je, nebo není využívané komerční dopravou.
V krizový okamžik se nesmělo do sousední obce, případně okresu.
Co váš argument dokazuje?
Jen to, ze je to asi jako kdybyste si silo s nouzovyma zasobama obili postavil mimo vlastni zemi.
uz chapete? 🙂
Lety do USA? To myslím fakt nehrozí. Šak aj v Praze je to velký boj, aby to nějak vyšlo. Blava je menší a hlavně z vídeňského letiště je hned několik přímých letů do USA.
Nebo tu certifikaci dělají pro cargo?
Spíš by to chtělo nějakou systémovou aerolinku do nějakého hubu.
+1
Ukecat LOT na linku do WAW by dávalo mnohem větší smysl než takovéto snění. Nemají tam jedinou síťovou evropskou aerolinku (třeba alespoň ten LOT) a už sní o USA.
LOT do BTS už létal, ale ve špatných časech a jen jednou denně. Nakonec to zařízl šéf kanceláře LOT ve Vídni, který tak dlouho tlačil na centrálu, aby mu lety z BTS nebrali klientelu. A takto to funguje u většiny síťových dopravců. Ostatně, i flydubai skončilo na nátlak zastoupení EK ve Vídni.
Žiaden sieťový dopravca nepôjde na BTS keď už Bratislavu obsluhujú z VIE. Všetky pokusy o to zatiaľ dopadli zle. Lebo ak dáš na BTS napr. frekvenciu 4x týždenne, aj tak tí ľudia budú ďalej lietať z VIE ktorú majú možno o 40 minút ďalej, ale lieta sa tam 4x denne, nie týždenne.
Já vím. Šak jsem taky psal, že „by to chtělo“ a ne že to v nejbližší době považuju za reálné 😉
Ta blízkost Vídně je jistým způsobem pro obyvatele Blavy dobrá i špatná zároveň. Na jednu stranu mají blízko letiště s obrovskou nabídkou letů, ale na druhou stanu to znamená, že jejich vlastní letiště bude vždycky jen pro chartery a pár lowcostů.
Ja to vnímam ako pozitívum. Mám 45 minút od domu „svetové“ letisko s jednou z najlepších ponúk spojení v Európe. To je určite lepšie ako čokoľvek čo by kedy mohlo mať BTS, lebo Bratislava sama o sebe by také množstvo spojení neuživila. Aj keby VIE neexistovala, sme pri najlepšom na úrovni letísk ako TLL, GDN a podobne.
Ta víden vedle je sice super (bylo by super mít třeba mnichov nebo víden za barákem i v praze), nicméně nutnost jet do vídně, je prostě komplikace. Je to přestup, dva navíc, v případě že jedeš autem nutnost řešit parkování ve vídni.
řada lidí by vhodně časovanou linku do nějakého z hubů ocenila – je to víc „hassle-free“ cestování.
Dá sa to aj bez prestupu navyše, zo železničnej Hlavnej stanice je to 23 minút autobusom MHD na bratislavské letisko alebo 50 minút Slovak Lines na Schwechat 😉