Letem Českem: Samohýl Motor Veterán ve Zlíně. U návštěvníků vítězí francouzský šarm a česká dáma
Majitel sbírky se zaměřuje hlavně na francouzské vozy Bugatti a odkaz Elišky Junkové.
V dnešním dílu našeho putovního seriálu vás Vlastimil Kučera zavede do Zlínského kraje, do města, které dalo regionu své jméno. Jsme si vědomi aktuální zdravotní situace. Můžete si ale od ní odpočinout, přijít na jiné myšlenky a třeba si přečíst i tip na neobvyklý dárek. A nemusí být zrovna vánoční.
Málokdy se stane, že se ráno probudíte a první, co vás napadne, je nějaké významné datum. Mně se to stalo: 16. 11. 1900. Někdo ví, někdo tuší, někdo vyhledává. Datum, které nás posléze provází celou expozicí. I když Samohýl Motor Veterán ve Zlíně je spíš sbírka než klasické muzeum. Lidé, kteří sem přicházejí, chtějí vidět hlavně skvosty firmy Bugatti – už víte? Ano, před 120 lety se narodila ikona českého závodění Eliška Junková.
„Majitel sbírky, Ladislav Samohýl, pravidelně obměňuje svoje vystavené exponáty z depozitů. A pokud se jede Bugatti Grand Prix před srpnovou Barum Rally, tak část exponátů se objeví na trati,“ vysvětluje kurátor sbírky Josef Tlusťák. Takže si můžete hned vybrat. Bugatti tu můžete vidět závodit, nebo si je pomalu vychutnávat v klidu pod střechou bývalé prodejny automobilů.
Teď tu můžete obdivovat třeba Bugatti 37. A zároveň věnovat vzpomínku na křehkou, drobnou ženu, která za volantem obdobného vozu strávila 7 hodin a 29 minut. Tehdy na sicilském závodě Targa Floria ročníku 1928 dojela na celkovém pátém místě a první ve své kategorii, jak popisují její vzpomínky. Ve voze bez posilovače řízení, bez různých elektronických asistentů, bez aerodynamických prvků, které by zlepšovaly jízdní vlastnosti. O stavu povrchu a bezpečnosti trati nemluvě. Znalci si vzpomenou, že Eliška Junková jela na Sicílii s typem 35B.
A pokud chcete hledat další vůz s typickým chladičem ve tvaru podkovy, není nic snazšího. Další stojí hned vedle, v červené barvě. Ale nenechte se zmást – nejedná se o francouzský vůz. Jde o český Nostalgic Edition. „Značka Nostalgic Edition se narodila při rekonstrukci dvou vozů Etore Bugattiho. Původní i současné vozy jsou na první pohled totožné. Samozřejmě mimo označení. I díly se mohou libovolně zaměňovat, protože jsou vyráběny dle stejných plánů. Liší se pouze hmotností. Novodobé vozy jsou paradoxně o třicet kilogramů těžší,“ dodává kurátor Tlusťák.
Plány na další Bugatti
Chcete tedy někomu udělat radost a darovat mu novodobou „bugatku“? Můžete. Tady vám ji sestaví. V plánu mají výrobu dvacítky vozů. Sedm z nich už je hotových.
Pozor. Nesmíte minout bílý, otevřený vůz značky Laurin a Klement z roku 1908. Eliška Junková se totiž spolu s Aloisem Samohýlem, otcem současného majitele sbírky, vydali s touto voituretou v roce 1966 na 50. ročník Targa Florio.
Zlínská sbírka nejsou jen proslulé francouzské vozy. Značek je tu daleko více. Každý vůz má svou osobitou historii. Najdete tu Austro Daimler AD 6-17 z roku 1921. Tedy z období, kdy u této firmy byl technickým ředitelem Ferdinand Porsche. Potom Alfu Romeo se znakem vzpínajícího se černého koně. Ano, to byla doba, kdy vozy této značky jezdily ve stáji Enza Ferrari.
A nezapomeňte vystoupat i do prvního patra – uvidíte tu motoristickou „Svatou trojici“. Ale na rozluštění této hádanky musíte přijít sami. O žádné náboženské záležitosti se nejedná.
Majitel sbírky, Ladislav Samohýl, má už i další plány do budoucna. „Samozřejmě, že bychom chtěli do České republiky dovézt znovu Bugatti 30, přezdívanou Eliškou Junkovou jako ,Želva´,“ říká. Stejný typ zakladatel značky pojmenoval překvapivě na „Tank.“ Jestli to bude v klasické modré, nebo oblíbené žluté barvě nejúspěšnější čs. závodnice, to ukáže čas. Stejně tak, jestli to bude pouze v expozici, nebo přímo na trati závodu, který Ladislav Samohýl pořádá před srpnovou rally ve Zlíně.
Info pro návštěvníky
Samohýl Motor Veterán Zlín – třída Tomáše Bati 764, bývalá budova autosalonu Hyundai
Otevírací doba – každý pracovní den od 8.00 do 16.00
Vlastimil Kučera