lot
Automobily

Letem Českem: Rodný dům Ferdinanda Porsche ukazuje geniální myšlenky konstruktéra

Muzeum Ferdinanda Porsche: Foto: Škoda Auto
Muzeum Ferdinanda Porsche: Foto: Škoda Auto
Vratislavice nad Nisou jsou sídlem muzea automobilového vizionáře. Zakladatel světoznámé značky se tu narodil.

Dnešní díl seriálu vás Vlastimil Kučera zavede do Vratislavic nad Nisou, do rodného domu zakladatele slavné značky.

Porsche – sportovní kupé s charakteristickou linií i symbol rychlých závodních automobilů. Ne všichni ale vědí, že se zakladatel této značky Ferdinand Porsche narodil v rakousko-uherském Maffersdorfu, dnešních Vratislavicích nad Nisou, městském obvodě Liberce. A právě tady vzniklo i stejnojmenné muzeum automobilového velikána.

Jak bouřlivý byl politický vývoj, tak obdobný vývoj byl i v oblasti techniky. Politiku 20. století nechme ale stranou a pojďme obdivovat pokrok automobilismu. A geniální myšlenky jednoho konstruktéra, kterého by v roce 1900 určitě nenapadlo, že svým vozem pojmenovaným „Semper Vivus“, v češtině „Vždy živý“, předznamená dalších skoro sto dvacet let. Původní myšlenka je neustále živá a neustále se zdokonaluje. Výkres tohoto hybridního vozidla můžete ve Vratislavicích obdivovat. Jeho následovníka pro sériovou výrobu pod názvem „Mixte“, najdete v brožuře muzea a ve větším formátu za pokladnou muzea.

Tím ale vizionářství nekončí. Například myšlenku pohonu v nábojích kol si vypůjčila o sedmdesát let později americká NASA pro své lunární vozítka. Aby je o dalších skoro padesát let použilo závodní oddělení Porsche v oblasti sportovních prototypů pro Mistrovství světa vytrvalostních závodů, i když v trochu pozměněné verzi.

Vítězné auto Le Mans 2016 stálo pod výkresem „Vždy živého“ ještě donedávna. Do letošního 1. listopadu jeho bratry a celkově atmosféru ojedinělého závodu můžete obdivovat alespoň na doprovodné výstavě zvané: „Porsche – 24 h Le Mans“ fotografa a komentátora Martina Straky v prostorách muzea.

Prohlédněte si proměny hybridních vozů z těžkopádných monster v doslova létající rakety na kolech, jak občas říká Martin Straka při svém komentování. Ale než budete obdivovat nový exponát, který je vypůjčen z domovského Stuttgartu, věnujte pár chvil i samotnému muzeu.

V obytném domě provozoval Ferdinandův otec Anton Porsche i svou živnost. V přilehlém objektu měl pak prosperující klempířskou dílnu. A právě tady, ve vnitrobloku, na místě původních dílen je teď moderní, designová budova s pokladnou, kavárnou a výstavním sálem. V samotném rodinném domě konstruktéra je expozice rozdělená na historický vývoj nosných technických vynálezů, na historii rodiny Porsche a na centrální část s již zmíněným automobilem.

Průvodce vám nabídne k zapůjčení tablet, kde se vám zobrazí všechny podrobné informace. Detaily výhod moderní technologie podat nemůžu, protože já jsem okamžitě šel k vystavenému exponátu. Porsche 356 No.1 Show Car – je vůz, který zkonstruoval syn zakladatele značky a který je přesnou rekonstrukcí původní podoby prototypu. Pokud si ho budete prohlížet důkladně, zjistíte, že třeba stupnice ukazatele rychlosti jde zprava doleva, tedy opačně, než je v současnosti běžné.

V muzeum proběhne v příštích dnech několik přednášek o historii Porsche. Kompletní program je na stránkách Škody Auto.

Info pro návštěvníky

Liberec – Vratislavice nad Nisou

Tanvaldská 38

Muzeum se nachází  po levé straně za první světelnou křižovatkou směrem od Liberce.

Otevírací doba: pátek–neděle, od 9 do 17 hodin

Parkoviště: v areálu muzea

Vstupenky: lze navštívit pouze toto muzeum, nebo zakoupit zvýhodněné vstupné i do Muzea Škody v Mladé Boleslavi

Vlastimil Kučera

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenek

Dnešní muzea mne nelákají. Pokud si všimnete, je tam jen málo, co by bylo dobré shlédnout. Většinou architekti zabíjejí prostor vitrínami, kde vcelku nic není a prosklenými skříňkami, kde taky nic. Ještě pak napíší a vytisknou nástěnky, kde je pár fotek a text stažený z internetu. Mají smysl taková novodobá muzea ? Myslíte, že se stydí tito realizátoři za tato rádoby muzea?

Pepa z Depa

🙂 Členové Morální hlídky, pobočka Liberec promluvili. 🙂

Od lesa

Firma Porsche se taky nakrkla, když někdo vykecal, že jejich kápo byl kámoš Adolfa a esesák (a to ho ani Liberec nemá jako čestného občana – těmi jsou ale dosud soudruh Gottwald a Obergruppenführer Henlein – taky se narodil ve Vratislavicích).
Pak z Vratislavic odvezli skoro všechno, takže je to tam tak nějak jako u sežranýho krámu.
Nevím, jestli to nějaká kavárna zachrání.

Krušnohorec

Hmmm, na temné stránky životopisu a činnosti F.P. se jaksi zapomíná.

ABC

Nejslavnější liberečtí rodáci 🙂 Jinak se toho roku nic zvláštního nepřihodilo. Zemřela Vávrová Anežka, podruhyně z č.p.19, a manželům Henleinovým se narodil syn Konrád.

Mira

Méně krav, zato více volů 😉

Jarda Š.

Kdyby se neobjevil jako postavu ve filmu Jára Cimrman ležící, spící, tak už by si asi na toho tělocvikáře Konráda ani nikdo nevzpomněl.

Jarda Š.

Jaké temné stránky máte na mysli? Že se podílel výrobou vozidel pro Wehrmacht na válečném úsilí Říše?

Lukáš F.

Od roku 1937 byl členem NSDAP.

Krušnohorec

Posléze důstojníkem SS Waffen.

Leipaer

…a kolik zdejších lidí bylo členy KSČ? Tahle partaj je dodnes součástí zdejšího života a přitom má celosvětově na rukou více krve než NSDAP. Tohle pokrytectví mi vadí.

Od lesa

Asi milion. Za mě komunisty okamžitě zakázat a pozavírat podle trestního zákoníku §403.

Lukáš F.

Ferdinand Porsche ale do NSDAP vstoupit nechtěl, donutila ho k tomu maminka. Taktéž do své smrti navzdory existujícím důkazům vehementně popíral, že by byl konfidentem gestapa.

Od lesa

Což mu předpokládám jako bývalému esesákovi všichni věřili.

Od lesa

Nácek z okolí byl i třeba takový Swarowski z Jiřetína pod Bukovou… ano ten, co z jeho bižu učůrává kdejaká dáma. On mu paradoxně z počátku pomohl i Franta Křižík, aby zvládl brousit sklo jako falešné drahokamy. Jenže nejvíc vytřískal na vojenské výrobě za obou světových válek a tento segment jeho potomkům sype dodnes víc než ty falešné šutry, o tom se ale nemluví, takže psssst.

Jiří Kocurek

A kdyby utekl do zahraničí, jako Tugendhattovi, ta by byl za zrádce. Jako Tugendhattovi.
Mimochodem, Škoda Plzeň taky musela vyrábět pro Hitlera, mnozí možná nechtěli.

Od lesa

Většina fabrik tady musela pro ně dělat, jenže některé hold obsadili a oni museli dělat (třeba zmíněná Škoda) a jiní dělali sami od sebe a s nadšením.
Je to jako s těmi bolševiky, někdo byl donucen, někdo radši pro ně dělal, aby neměl problémy a jiní pro ně dělali s nadšením a ještě jim lezli mezi půlky.

Tugendhattovi zdrhli, protože byli židi a bylo jim jasné, že by špatně dopadli.